Kannattaako ostaa vanhaa omakotitaloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Vaikka jotain 50-70-luvun taloa johon tehty joitain remontteja? Mitä pitäisi ottaa huomioon, mitkä remontit tulisi olla tehtynä (putket? muuta?)
Mitä kaikkea kuluja omakotitaloon tulee lainan lyhennyksen lisäksi?

meillä sama mietinnässä. Luulen että ei uskalleta lähteä siihen hommaan kun itsellä ei ole kädentaitoja, niin kaikki remontit pitäisi teettää ulkopuolisella.

Remonteista tulee mieleen ainakin sähkö- ja putkiremppa, jotka on arvokkaita remontteja. Sitten jatkuvaa huolto/yläpitoa..

Kustannuksia esim. jätehuolto, kiinteistövero. Lämmityskustannukset on ihan eri luokkaa jos vertaa kerrostaloon...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
meillä sama mietinnässä. Luulen että ei uskalleta lähteä siihen hommaan kun itsellä ei ole kädentaitoja, niin kaikki remontit pitäisi teettää ulkopuolisella.

Remonteista tulee mieleen ainakin sähkö- ja putkiremppa, jotka on arvokkaita remontteja. Sitten jatkuvaa huolto/yläpitoa..

Kustannuksia esim. jätehuolto, kiinteistövero. Lämmityskustannukset on ihan eri luokkaa jos vertaa kerrostaloon...

Tuon takia monilla jää ostamatta talo, jos ei itsellään ole resursseja tehdä remontteja... Mulla sinänsä hirmu hyvä juttu, että kaikki hommat osaisin oikeestaan itse tehdä. Tietenkin sähkö-ja putkihommat teetättäisin ulkopuolisilla. Ja tuolla perusteella sen talon joskus ostankin... Ei tarvii olla priimakunnossa vaan vaikka vähän enemmänkin retuperällä :laugh:

No sitten kannattaa myös kiinnittää huomiota ikkunoiden kuntoon, ja siihen, onko eristystä lisätty (esim. villat, tuulensuojalevyt yms.yms.) katsoisin vielä itse talon ulkopinnan.

Juuri näitä edellä mainittuja kannattaa katsoa. Me kun sattumalta aikoinaan "löydettiin" tää meijän talo, niin ei sitten niin mitää tiietty mistään. Että mitä ois ollut hyvä katsoa. Meille ratkais sijainti, oma tontti. Ja mulle riitti kun puuhella ja kauniit puuraput yläkertaan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Ikkunat, katto, piiput, tulisijat, jos on öljylämmitys, kaikki pannut ja polttimet. Haja-as alueella sitten jätevesijutut, onko laitettu ajantasalle... näät nyt tuli äkkiä mieleen sellasiks joita haluisin tietää itse ja ottaisin huomioon, edellisten lisäksi.

Öljylämmitys on tänä päivänä ihan sairaan kallista ja varsinkin kun kyseessä vanha talo jossa lämpöä menee harakoille paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ikkunat, katto, piiput, tulisijat, jos on öljylämmitys, kaikki pannut ja polttimet. Haja-as alueella sitten jätevesijutut, onko laitettu ajantasalle... näät nyt tuli äkkiä mieleen sellasiks joita haluisin tietää itse ja ottaisin huomioon, edellisten lisäksi.

Öljylämmitys on tänä päivänä ihan sairaan kallista ja varsinkin kun kyseessä vanha talo jossa lämpöä menee harakoille paljon.

Aika lailla samoissa hinnoissa sähkölämmityksen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Eli kumpikin on sikakallista

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Eli kumpikin on sikakallista

Niinpä. Lämmityskustannukset ovat nousseet muutamassa vuodessa lähes puolella.

No siis: kannattaa miettiä, mihin itsellä on rahkeita. Jos kiinnostaa ryhtyä salaojittamaan, tekemään katto-, ikkuna-, ovi-, remppaa, uusia putkia ja sähköjä, niin mikä jottei. Ellei kiinnostusta ole, kannattaa katsoa talo, jossa ne, tai suurin osa, on jo tehty.

myös uudet voi olla homeloukkuja...

kuntokartoitus kertoo paljon :)

öljylämmitys maksaa saman verran kuin sähkö,katso minkä ikäinen kattila ja poltin on jos luvulta kivi ja vasara niin vie paljon öljyä... öljysäiliön tarkistus milloin on tehty vai onko tehty ollenkaan, pannuhuoneen kunto kertoo paljon millainen omistaja talossa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja home:
homeloukkuja kaikki

samaa mieltä, harvemmin enää löytää homeetonta vanhaa taloa. Nää rintamamiestalotkin voi olla ihan pommeja.

meil on 50 luvula rakennettu rintamamiestalo ja ei ole tähän päivään mennessä hometta löytynyt, muutenkaan ei mitään ihmeellisiä yllätyksiä tullu vastaan et kyl niitä viel löytyy.
ja jos ei remppaa pysty itse tekemään niin kyl siin jo kannattaa miettiä et ostaako tontin ja valmiin talopaketin, koska se tulee halvemmaksi kuin rempata talo ulkopuolisella .

Alkuperäinen kirjoittaja mn:
Alkuperäinen kirjoittaja home:
homeloukkuja kaikki

samaa mieltä, harvemmin enää löytää homeetonta vanhaa taloa. Nää rintamamiestalotkin voi olla ihan pommeja.

meil on 50 luvula rakennettu rintamamiestalo ja ei ole tähän päivään mennessä hometta löytynyt, muutenkaan ei mitään ihmeellisiä yllätyksiä tullu vastaan et kyl niitä viel löytyy.
ja jos ei remppaa pysty itse tekemään niin kyl siin jo kannattaa miettiä et ostaako tontin ja valmiin talopaketin, koska se tulee halvemmaksi kuin rempata talo ulkopuolisella .

niinpä ja uudessa voi suunitella taloa paremmin oman mieltymyksen mukaan

lisään vielä että meillä -47 rakennettu ja EI ole hometta muuten :)

jotkut vanhat talot on rempattu moneen kertaan ja yleenä se joka vanhan ostaa tekee rempan hyvin eli purkaa perustuksia myöten ei säästä rahaa toisin kun teeseitsemies joka rakentaa taloja bisnes mielessä....

Alkuperäinen kirjoittaja anne:
lisään vielä että meillä -47 rakennettu ja EI ole hometta muuten :)

jotkut vanhat talot on rempattu moneen kertaan ja yleenä se joka vanhan ostaa tekee rempan hyvin eli purkaa perustuksia myöten ei säästä rahaa toisin kun teeseitsemies joka rakentaa taloja bisnes mielessä....

uutta taloa kun ostaa kannattaa ostaa talopakettitalo koska siinä on todennäköisesti pienempi homevaara kuin näiden teeseitsemiesten taloissa. Talopakettien talot on rakennettu sisällä kuivissa hallioloissa kun taas nää kappaletavarasta rakentavien talot on voinu kastua jo moneen kertaan rakennusvaiheessa jolloin homeen riski kasvaa. Lisäksi niiden teeseitsemiesten talon rakentamisen tekniset ratkaisut voi edistää homeen muodostumista.

Yhteistyössä