Kansalaisen tili

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blue
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei ole paskempi idea, siinä säästyis hurjasti kaikenlaistajoutavan päiväistä työtä joka aiheutuu lippusten ja lappusten täyttämisestä ja korvauspäätösten rustaamisesta

Periaatteessa hyvä idea, mutta entä ne, jotka tuhlaa rahat heti, jos sitä voi ottaa mielin määrin vaikka tilin reilusti miinukselle????

Tuo tilihän tarkoittaa sitä, että toimeentulotukea ei enää ole eikä voisi mennä sossun luukulle lääkäri ym. laskujen kanssa, vaan itse hoidettava asiat sen tilin kanssa.

[QUOTE="vieras.";29320188]Periaatteessa hyvä idea, mutta entä ne, jotka tuhlaa rahat heti, jos sitä voi ottaa mielin määrin vaikka tilin reilusti miinukselle????

Tuo tilihän tarkoittaa sitä, että toimeentulotukea ei enää ole eikä voisi mennä sossun luukulle lääkäri ym. laskujen kanssa, vaan itse hoidettava asiat sen tilin kanssa.[/QUOTE]

400e kuukaudessa saa tililtä nostaa. :)

Kaikkihan eivät osaa käyttää tuota rahaa oikein, sehän on sanomattakin selvää.. Esim. alkkikset, jee 400e/kk rahaa viinaan. Jonkun olisi heidän kohdallaan kuitenkin huolehdittava, että raha käytetään ruokaan, vuokraan tms.

Tilitä saisi irti vain sen 400e/kk ja that's it... kyllähän se kurjistaisi monen pitkäaikaistyöttömän elämää kun tulot tippuisivat. Mutta varmaan se kannustaisi eri tavalla hakemaan töitä. Ei huono idea.

Ihan kehityskelpoinen ajatus.

Siitä muuten on tehty ihan tutkimuksia, että miten köyhät käyttävät rahat, jos sitä saavat. Erikseen tietysti ihmiset, joilla sairauksia kuten alkoholismi, mutta ylipäätään köyhä tietää miten raha tulee järkevästi käyttää. Esim. kehitysmaissa, joissa otettu vanhuuseläke käyttöön, on isovanhempi pienestä eläkkeestään kustantanut lapsenlapsen koulumaksuja, ei mitään kulutuselektroniikkaa itselleen jne.

What Happens When You Just Give Money To Poor People? : Planet Money : NPR

• Tykkää
Reactions: Data
400€ kuussa...aika vähän.

Meinaan, että jos mä ja mun mieheni jäisimme molemmat työttömiksi, eikä uutta työtä löytyisi välittömästi, niin meiltä lähtis koti alta kuukaudessa. Ei 800 eurolla (+lapsilisät?) makseta asumiskulujamme ja 6-henkisen perheen safkoja. Puhumattakaan muista ns. juoksevista menoista.

Mutta pätkätyöläisille jne. tuo olisi kyllä helpottava apu.

Tilitä saisi irti vain sen 400e/kk ja that's it... kyllähän se kurjistaisi monen pitkäaikaistyöttömän elämää kun tulot tippuisivat. Mutta varmaan se kannustaisi eri tavalla hakemaan töitä. Ei huono idea.

Ja mä pidän siitä että myös ikänsä työtä tehneet olisivat oikeutettuja samaan rahaan. Sillä maksaisi jo ihan kivasti pois asuntolainaa tai sitten vaihtoehtoisesti edessä odottaisi muhkea potti eläkkeellä käytettäväksi, eikä tarvitsisi kitua pienellä eläkkeellä. Ja mikä parasta, vanhuusajan hyvä hoito olisi taattu!

400€ kuussa...aika vähän.

Meinaan, että jos mä ja mun mieheni jäisimme molemmat työttömiksi, eikä uutta työtä löytyisi välittömästi, niin meiltä lähtis koti alta kuukaudessa. Ei 800 eurolla (+lapsilisät?) makseta asumiskulujamme ja 6-henkisen perheen safkoja. Puhumattakaan muista ns. juoksevista menoista.

Mutta pätkätyöläisille jne. tuo olisi kyllä helpottava apu.

Mä veikkaan että asumistuki säilyisi ennallaan.

[QUOTE="tintti";29320299]Aivan järjetön aivopieru.[/QUOTE]

Olisi mielenkiintoista tietää oletko sinä työelämässä. Sehän ei oikeasti selviä siitä mitä tähän vastaat.

Hyvä idea. Kannustaa yrittämään, kun turha hyysäys ja säätö jäisi pois. Jokainen näkisi konkreettisesti todellisen tilanteensa, nykyäänhän raha vain tuntuu tulevan sossun ja kelan luukuilta, kun sitä osaa pyytää.

Mutta miten ne kellä elämänhallinta on oikeasti niin pielessä, että rahankäyttö ei vaan suju? Jos joutuu turvautumaan apuun tuon lisäksi, niin tili kiinni ja joku muu taho (valtion pakkohoitoelin) hoitaa ne raha-asiat, kunnes alkaa taas tienaamaan itsenäisesti. Jos ei osaa, eikä opi, niin sitten ei, mutta eipähän rahat valu alkoon ja muuhun turhaan, kun sitä ei yksinkertaisesti anneta käyttöön.

Hyvä idea. Kannustaa yrittämään, kun turha hyysäys ja säätö jäisi pois. Jokainen näkisi konkreettisesti todellisen tilanteensa, nykyäänhän raha vain tuntuu tulevan sossun ja kelan luukuilta, kun sitä osaa pyytää.

Mutta miten ne kellä elämänhallinta on oikeasti niin pielessä, että rahankäyttö ei vaan suju? Jos joutuu turvautumaan apuun tuon lisäksi, niin tili kiinni ja joku muu taho (valtion pakkohoitoelin) hoitaa ne raha-asiat, kunnes alkaa taas tienaamaan itsenäisesti. Jos ei osaa, eikä opi, niin sitten ei, mutta eipähän rahat valu alkoon ja muuhun turhaan, kun sitä ei yksinkertaisesti anneta käyttöön.

Onhan asioidenhoitajia nytkin niillä jotka eivät pysty raha-asioitaan hoitamaan.

Mä veikkaan että asumistuki säilyisi ennallaan.

Ei auta. Tai siis auttaa, mutta ei riitä. Vaikka me saatais asumistukea sama summa, mitä me maksetaan asumisesta, niin asumiskulut + 800€ + 530€ on liian vähän.

Perustelen tätä sillä, että laskin äsken, paljonko perheemme saisi toimeentulotukea ns. nollatuloilla. Ja se olisi enemmän, kuin mitä tuo 800€ + 530€ + asumiskulumme ovat.

Ja toimeentulotukihan on jo nyt niin pieni, että ei sillä kyllä kovinkaan laadukasta elämää elä. Saati sitten, jos rahaa saisi jopa reippaasti sen alle. Kyllä siinä varmaan rupeaisi jo lasten saama ravintokin kärsimään laadun suhteen.

Ja joku tosiaan taisi mainita tuolla ne lääkekulut. Pelkästään mun lääkekuluni ovat kuukaudessa yli 100€...melko kohtuutonta joutua laittamaan 25% tuloista lääkkeisiin. Jos saisimme toimeentulotukea, lääkkeet huomioitaisiin siellä erikseen.

Ei tuo 400€ nyt vaan mitenkään meille riittäisi. Oikeasti. Pitäisi sitten vaan toivoa, ettei perheessämme koskaan olisi tilannetta, jolloin me molemmat olisimme työttöminä.

Ei auta. Tai siis auttaa, mutta ei riitä. Vaikka me saatais asumistukea sama summa, mitä me maksetaan asumisesta, niin asumiskulut + 800€ + 530€ on liian vähän.

Perustelen tätä sillä, että laskin äsken, paljonko perheemme saisi toimeentulotukea ns. nollatuloilla. Ja se olisi enemmän, kuin mitä tuo 800€ + 530€ + asumiskulumme ovat.

Ja toimeentulotukihan on jo nyt niin pieni, että ei sillä kyllä kovinkaan laadukasta elämää elä. Saati sitten, jos rahaa saisi jopa reippaasti sen alle. Kyllä siinä varmaan rupeaisi jo lasten saama ravintokin kärsimään laadun suhteen.

Ja joku tosiaan taisi mainita tuolla ne lääkekulut. Pelkästään mun lääkekuluni ovat kuukaudessa yli 100€...melko kohtuutonta joutua laittamaan 25% tuloista lääkkeisiin. Jos saisimme toimeentulotukea, lääkkeet huomioitaisiin siellä erikseen.

Ei tuo 400€ nyt vaan mitenkään meille riittäisi. Oikeasti. Pitäisi sitten vaan toivoa, ettei perheessämme koskaan olisi tilannetta, jolloin me molemmat olisimme työttöminä.

tietenkin sulla olis ansiosidonnainen työttömyysturva tuon päälle jos olet käynyt töissä ja kuulut liittoon

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä