Kansan paisumisen huomaa vaatekaupoissa

[QUOTE="vieras";23124666]Mun on ihan mahdoton löytää sopia jakku- tai juhlapukuja tästä keskikoisesta kaupungista. Olen ihan normaalin painoinen (BMI 19) mutta pienin koko (yleensä 34) on suuri. Samoin saapikkaat. Mun pohkeita niihin menee kaksi.[/QUOTE]

Jakkupukukin on semmonen että sen ois pakko istua eikä jäädä löysäksi olkapäistä ja takaa, tekee oikean löytymisestä aika haasteellista :/ Mulla on miehen hartiat, tommoset jakkumallit istuu yleensä tosi hyvin sen ansiosta :D

Mä olen huomannut, etten voi ostaa rintaliivejäni ollenkaan perusmarketeista tai lindex yms. tyyppisistä vaatekaupoista koska ei löydy kokoja. 80F ei löydy sit millään. Vanhoista juhlavaatteista mitä olen nyt laihtumisen jälkeen sovitellut menee koko 42 (vuodelta 2001) ja nyt kun menen juhlapukuliikkeeseen on vastaava koko 44. Tiedä sitten mihin suuntaan niitä kokoja on muuteltu. Vanhoista vaatteistani joita olen ottanut käyttöön käy paljon pienemmät koot mitä nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja olen eri mieltä;23124669:
Minusta isokokoisen (ei siis välttämättä lihavan) on vaikea löytää MUODIKKAITA vaatteita. Kyllähän niitä 6-kymppisille rouville löytyy isokukallista tunikaa, mutta 3-kymppiselle ei nuo teltat sovi. XLNT-mallistot ja vastaavat eivät mielestäni välttämättä nuorekkaalle sovi! Eikä mitkään trikoo/tunika -yhdistelmät sovi ollekaan pulleammalle!

Tässä voi kyllä olla sikäli perää, etten mä ole mitenkään tutkimalla tutkinut niitä mallistoja läpi mitkä ovat ihan tarkoitettu isoille ihmisille. Voi olla ihan mahdollista että tuntuu vaikealta löytää sieltä muodikkaita vaatteita.

Mä olin tänään etsimässä sieltä rintaliivejä ja paitoja. Löysin yhden perusmustan paidan omaa kokoani. 36/38-> oli kokoja kyllä, kaikissa vaatteissa, mutta ei pienempää. Ja liiveissä... (siellä oli joku "kaikki rintaliivit 9,95e" -alennus) siellä oli joku uusi mallisto, ihanat värit ja sopiva malli, kupit alkoivatkin sitten D:stä. D:stä!!! Joka on käsittääkseni keskivertotissikoon yläpuolella jo.

Sinun olisi pitänyt marssia kassalle kysymään asiaa. Alessa nopeimmat voittaa, ja sitä mikä myy, sitä tilataan kauppoihin eniten.

Mainitsemasi liikkeet ovat myös nuorten suosioissa, jotka tunnetusti ovat vielä aika varsamaisia vartaloiltaan, eli käyttävät niitä pienimpiä kokoja. Vilkaise muidenkin kauppojen valikoimia, voit yllättyä.

Mä olin tänään etsimässä sieltä rintaliivejä ja paitoja. Löysin yhden perusmustan paidan omaa kokoani. 36/38-> oli kokoja kyllä, kaikissa vaatteissa, mutta ei pienempää. Ja liiveissä... (siellä oli joku "kaikki rintaliivit 9,95e" -alennus) siellä oli joku uusi mallisto, ihanat värit ja sopiva malli, kupit alkoivatkin sitten D:stä. D:stä!!! Joka on käsittääkseni keskivertotissikoon yläpuolella jo.

Mä voihkin samaa, mun kuppikoko on C, ja joo oli siellä niitä valkoisia liivejä - D kupeilla tai isommilla. Käytän itse paljon vaalean sinisiä, vihreitä ja turkooseja vaatteita, sekä kirkkaan punaista. Pastellivärisiä vaatteita näkyi paljon niissä pienemmissä koissa, isot koot olivat vain synkkää tummaa ja mallia teltta.

[QUOTE="vieras";23124666]Mun on ihan mahdoton löytää sopia jakku- tai juhlapukuja tästä keskikoisesta kaupungista. Olen ihan normaalin painoinen (BMI 19) mutta pienin koko (yleensä 34) on suuri. Samoin saapikkaat. Mun pohkeita niihin menee kaksi.[/QUOTE]

Noiden kenkien kanssa sama juttu! Koko on 38/39 ja tosi vaikeeta löytää saappaita joiden varret olisi sopivat :/ Aina ne on ihan liian isot.

[QUOTE="Normaali";23124675]Pienimpiä kokoja ei tilata paljoa - ne menee heti. Kaikkein parhaiten myy koot 36-42, eli ne kaikkein normaalimmat. Koot toki ovat vähän isontuneet, mutta se ei johdu suomalaisista vaan vaateketjuista jotka yhtenäistävät linjojaan läpi rajojen (vaatteiden tekeminen on siis vielä halvempaa kun niitä tehdään vain niitä samoja kokoja).

Samaan aikaan kun normaalipaino häilyy, media ym. pitää yllä kuvaa ihannevartalosta joka on alipainoinen. Tämä vääristää toiset luulemaan, että jokaisen pitäisi olla samanlainen, vaikka se käytännössä on mahdotonta. Tavallisesta naisesta tulee lihava, ja sen sijaan että ihmiset katsoisivat kokonaisuutta, he keskittyvät kauhistelemaan lihavuuden lisääntymistä. Mikä sitten on lihavaa, kun täälläkin taistellaan vastaan vähän viisaampien laatimia BMI-rajoja? Se, mikä teistä näyttää hyvältä, ei tarkoita sitä että se on se kaikkein tavoiteltavin ja terveellisin malli.

Kohtuus kunniaan. Täällä mennään äärirajoilta toiselle, on vain laihoja ja vain liikalihavia. Jos asia todella huolettaa, vaikuttakaa vaikka verotukseen: karkit ja epäterveellinen ruoka verolle, liikunnasta bonusta ja ennen kaikkea: asenneilmasto uusiksi![/QUOTE]

Mä harvoin sanon näin, mutta tämä oli mielestäni hyvä vastaus. Eli niitä on yhtenäistetty ja sen takia ne ovat "suurentuneet". Se mua kiinnostaisi, että miksei niitä pieniä sitten tilata enempää jos ne kerran menevät heti...?

Ja jos jollekin on syntynyt sellainen kuva että puhun alipainoisten puolesta, niin korjaan sen nyt hetimmiten :) Minä kannatan normaalipainoa, ja olen normaalipainoinen itsekin, en ollenkaan alipainoinen.

Ja sillä "tarttis tehdä jotain" tarkoitan juurikin sitä, että terveystottumuksille olisi tehtävä jotain, en nyt niinkään niitä vaatteita. Myös asenteet ovat muutosta vaativia.

...onks Hello Kitty & Sponge Bob sun mielestä kivoja? Snoopy on vissiin kans kova juttu... :D Eikä tää nyt ollut sitten millään muotoa mitään vittuilua, älä vaan käsitä niin. Huomasin vaan että näitä tyyppejä vilkkui vaatteissa aika paljon.
No ei löydy kyllä Hello Kisua eikä Paavo Pesusientä mun kuteista. :D Joky Snoopy-yökkäri saattaa tuolla kaapissa olla. Mutta siis, ilman noitakin oon kyllä löytänyt kuteita mm. Henkkikseltä, GT:stä, Spirit Storesta, Seppälästä jne. Suurimman osan vaatteista ostan kyllä kirppiksiltä.

No mä kyllä veikkaan edelleen sitä, että ne pienemmät koot oli jo mennyt, kun oli alennuksessa ja tosiaan D-kuppi taitaa olla keskivertoa suurempi.

Melkein jo mietin että oisko tässä sama efekti kuin luonnostaan kiharissa hiuksissa: jos omistat sellaiset niin inhoat niitä, jos taas et niin toivoisit että sulla olisi sellaiset -> jos tarvitset pienempää kokoa niin kaupat näyttää olevan täynnä isoja kokoja ja toisinpäin.

Mulla on luonnonkiharat enkä missään nimessä halua niistä eroon. En ole koskaan niitä edes inhonnut. Muutaman kerran ne on suoristettu kun parturissa olen käynyt ja kampaaja "väittänyt" ettei osaa muutoin leikata niitä ja session jälkeen olen juossut samantien kotiin pesemään hiuksiani ja saamaan kiharani takaisin.
Ja edustan myös tätä pienempää kokoryhmää vaatteissa. Tai olen kyllä huomannut että koot vaihtelee liikkeittäin eli toisessa liikkeessä 36 on iso ja toisessa sopiva jne. Ja kyllä minunkin on ollut hankala löytää sopivan kokoisia vaatteita, jotka miellyttää silmää.

Tiätkö mitä, täällä lännessä koko 52 ei enää ole normaali koko, vaan se on iso koko. En tiedä onko pohoojanmaalla toisin sitten. Ehkä siellä ollaan suurempia. Minä en ivaa, pyysin jo anteeksi sitä lainapeitettä.

Ei jumalauta. Ei ole meidän ylipainoosten vika, että sä kuljet kaupassa silmät kiinni etkä näe, että NORMAALEJA vaatekokoja on paljon enemmän tarjolla kuin isoja kokoja. Siis NORMAALEJA eikä mitään 52 tms.

Sua rupes vituttamaan kun et löytänyt sopivia vaatteita, mua alkaa nyt vituttamaan sä.

Mä harvoin sanon näin, mutta tämä oli mielestäni hyvä vastaus. Eli niitä on yhtenäistetty ja sen takia ne ovat "suurentuneet". Se mua kiinnostaisi, että miksei niitä pieniä sitten tilata enempää jos ne kerran menevät heti...?

Ja jos jollekin on syntynyt sellainen kuva että puhun alipainoisten puolesta, niin korjaan sen nyt hetimmiten :) Minä kannatan normaalipainoa, ja olen normaalipainoinen itsekin, en ollenkaan alipainoinen.

Ja sillä "tarttis tehdä jotain" tarkoitan juurikin sitä, että terveystottumuksille olisi tehtävä jotain, en nyt niinkään niitä vaatteita. Myös asenteet ovat muutosta vaativia.

En itsekään osaa sanoa miksi pieniä vaatteita ei tilata enempää. Itse käytän kokoja 38 tai 40, eikä koskaan ole vaikeaa löytää sopivaa vaatetta. Myöskin rintaliivejä, koko 80B löytyy kyllä melkein aina, tosin en niitä osta Henkkamaukoista vaan liiviliikkeistä. Minulle ongelma on kengänkoko, joka minusta on ihan tavallinen: 37. Se on aina loppu :D

Pienten tai itselle sopivien kokojen saatavuudesta kannattaa mainita liikkeessä suoraan. Jos suututtaa vaatevalikoima, syyttävä sormi pitää osoittaa maahantuojille ja ostajille: he päättävät sen, miten Suomessa pukeudutaan. Voisin itsekin nousta barrikadeille ja vaatia suomalaiseen pukeutumiskulttuuriin enemmän valinnanvaraa, enemmän värejä! Vaikkapa talvitakit, koska olette viimeksi nähneet muualla kuin Benettonilla keltaisia tai oransseja tai punaisia talvitakkeja?!

Itse kampanjoin asennemuutoksen puolesta, netissä ja livenä. Ihmisiä pitäisi vähemmän syyllistää, ja enemmän kannustaa terveelliseen elämäntapaan. Eikä tehdä niin, että tässä on se ainoa hyväksytty vartalomalli: laiha ja kiinteä. Se latistaa monen pohjoismaalaisen, joka ei kiitos geeniensä, koskaan pääse siihen. Ei edes kauneusleikkauksilla.

Ja aika kummallista, että D-kuppeja ei muka liiveistä paljon löydy. Just joo. Niitähän löytyy vaikka millä mitalla, puhumattakaan sitä pienemmistä liiveistä. Koittakaa ettiä liivejä kun kuppikoko on E tai isompi. Eipä löydy niin vain ja kun löytyy niin hintaa on.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23124725]No mä kyllä veikkaan edelleen sitä, että ne pienemmät koot oli jo mennyt, kun oli alennuksessa ja tosiaan D-kuppi taitaa olla keskivertoa suurempi.[/QUOTE]

Kun toi ei ollut edes ale-mallistoa :/ Mutta ne liivit oli oikeesti tosi kivoja. Se oli joku cream, creem tjsp. -mallisto.

Ei jumalauta. Ei ole meidän ylipainoosten vika, että sä kuljet kaupassa silmät kiinni etkä näe, että NORMAALEJA vaatekokoja on paljon enemmän tarjolla kuin isoja kokoja. Siis NORMAALEJA eikä mitään 52 tms.

Sua rupes vituttamaan kun et löytänyt sopivia vaatteita, mua alkaa nyt vituttamaan sä.

Voi hyvänen aika. En minä ole sinua henkilökohtaisesti solvannut, ei tarvitse hermostua. Ole ihan sen painoinen kuin itse haluat, mutta kyllä mä olen silti sitä mieltä että terveyskasvatukseen tulisi jatkossa panostaa elopainon saralla.

Ja aika kummallista, että D-kuppeja ei muka liiveistä paljon löydy. Just joo. Niitähän löytyy vaikka millä mitalla, puhumattakaan sitä pienemmistä liiveistä. Koittakaa ettiä liivejä kun kuppikoko on E tai isompi. Eipä löydy niin vain ja kun löytyy niin hintaa on.

Vaikka tämä kuulostaa epäreilulta, niin mietippä: sama hinta pienemmästä määrästä kangasta, vai sitä enemmän hintaa, mitä enemmän kangasta?

ei muuten ole rintaliivejäkään D-kuppi koossa kuin hyvin harvoja malleja (kun mummumalleja ei lasketa)..

Ja ap:lle: Itse olen kokoa 42-44 ja viime keväänä kiersin kaikki nuo mainitsemasi liikkeet läpi ja yhdestäkään ei löytynyt mekkoa joka oli tarkoitettu alle 30 vuotiaalle.. Kaikki oli kokoa 36-40... Esim. h&m:llä ei taida missään vaatteessa riittää koko 44 asti..

[QUOTE="Normaali";23124742]Minulle ongelma on kengänkoko, joka minusta on ihan tavallinen: 37. Se on aina loppu :D Mun koko on 35-36 ja niitä löytyy!!! :D Jotain positiivistakin siis.

Pienten tai itselle sopivien kokojen saatavuudesta kannattaa mainita liikkeessä suoraan. Jos suututtaa vaatevalikoima, syyttävä sormi pitää osoittaa maahantuojille ja ostajille: he päättävät sen, miten Suomessa pukeudutaan. Voisin itsekin nousta barrikadeille ja vaatia suomalaiseen pukeutumiskulttuuriin enemmän valinnanvaraa, enemmän värejä! Vaikkapa talvitakit, koska olette viimeksi nähneet muualla kuin Benettonilla keltaisia tai oransseja tai punaisia talvitakkeja?! Nimenomaan, niitähän mä tässä sormella osoittelenkin, en isoja ihmisiä itsessään (kuten joku ilmeisesti ymmärsi).

Itse kampanjoin asennemuutoksen puolesta, netissä ja livenä. Ihmisiä pitäisi vähemmän syyllistää, ja enemmän kannustaa terveelliseen elämäntapaan. Eikä tehdä niin, että tässä on se ainoa hyväksytty vartalomalli: laiha ja kiinteä. Se latistaa monen pohjoismaalaisen, joka ei kiitos geeniensä, koskaan pääse siihen. Ei edes kauneusleikkauksilla. Tämäkin on täysin totta, ja se asennemuutos pitäisi kohdentaa yhä nuorempiin kansalaisiin, ettei syntyisi vääristyneitä ihanteita tai välinpitämättömyyttä/kapinaa siitä kun ei sovikaan siihen vääristyneeseen mielikuvaan. [/QUOTE]

Vastasinpa vähän hölmösti nyt lainaamalla noita, mutta menkööt.

ei muuten ole rintaliivejäkään D-kuppi koossa kuin hyvin harvoja malleja (kun mummumalleja ei lasketa)..

Ja ap:lle: Itse olen kokoa 42-44 ja viime keväänä kiersin kaikki nuo mainitsemasi liikkeet läpi ja yhdestäkään ei löytynyt mekkoa joka oli tarkoitettu alle 30 vuotiaalle.. Kaikki oli kokoa 36-40... Esim. h&m:llä ei taida missään vaatteessa riittää koko 44 asti..

Juhlavaatteissa oli juu pieniä kokoja :) Huomasin saman. Ikäväkseni vaan en ole menossa minkään valtakunnan juhliin, ja ne mekot olivat ehkä hieman turhan juhlavia tähän meikäläisen arkeen :D.

[QUOTE="Normaali";23124773]Vaikka tämä kuulostaa epäreilulta, niin mietippä: sama hinta pienemmästä määrästä kangasta, vai sitä enemmän hintaa, mitä enemmän kangasta?[/QUOTE]

Jos mulla olisi kuppikoko C, niin saisin liivit hintaan 10-30 euroa. Nyt maksan niistä yleensä 60-90 euroa. Onko vähän eroa?

Yhteistyössä