Kansan paisumisen huomaa vaatekaupoissa

[QUOTE="Normaali";23124773]Vaikka tämä kuulostaa epäreilulta, niin mietippä: sama hinta pienemmästä määrästä kangasta, vai sitä enemmän hintaa, mitä enemmän kangasta?[/QUOTE]

Vaatteet pitäisikin hinnoitella ton perusteella, niinhän esim. hiustenleikkaus maksetaan sitä enemmän mitä pidemmät hiukset on! Ei oo reilua että pienikokoinen maksaa vaatteesta saman verran kuin mitä isompi jonka vaatteeseen on käytetty 5 kertaa enemmän kangasta!

Voi hyvänen aika. En minä ole sinua henkilökohtaisesti solvannut, ei tarvitse hermostua. Ole ihan sen painoinen kuin itse haluat, mutta kyllä mä olen silti sitä mieltä että terveyskasvatukseen tulisi jatkossa panostaa elopainon saralla.

Niin sehän oli vain ystävällisyyttä irviä mulle siitä, että pidän muka kokoa 52 normaalina. Sua vain vituttaa se, että kaikki ei nyt olekaan samaa mieltä sun kanssa ja on todellakin nähnyt vaatteita kaupoossa enemmän nimenomaan normaalipainoosille.

Ja mitä sä nyt tähän kohtaan rupesit sönköttämään terveyskasvatuksesta? Miten se liittyy siihen, että mä ainakin olen nähnyt vaatteita normaalipainoosille ja, että ylipainoosten on vaikiempi löytää vaatteita?

Jos mulla olisi kuppikoko C, niin saisin liivit hintaan 10-30 euroa. Nyt maksan niistä yleensä 60-90 euroa. Onko vähän eroa?

Oma kuppikokoni on normaali, ja valinnanvaraa löytyy. Mutta oletko tullut ajatelleeksi, että valmistaja on ajatellut että isojen liivien on oltava myös tukevia aivan eri tavalla kuin minun B-kuppini? Siinä on enemmän tekemistä. Ja koska sinun liivikokosi on harvinaisempi eikä niin myyjä, on ihan ymmärrettävää (vaikkakin valitettavaa) että ihan jokaista mallia ei tehdä ihan joka koossa.

Kyse ei ole ylipainoisten ihmisten kiusaamisesta vaan realiteeteista ja myyntivoitoista.

se saattaa olla ongelma ihan samalla tavalla kuin keskivertoa isommilla ihmisillä.. eli vaikea löytää vaatteita.

No H&M:s 90% naisten vaatteista on kokoa 34-46 tai XS-L ja modern classic osastolla on mekkoja jotka alkaa koosta 32.

Siellä on ihan oma osastonsa jossa on koot 44-56

Suurin menekki on koot 36-38. Farkkujen tuumakoot alkaa naisissa 26 ja nuorisossa 25. Lasten farkut on 134-170cm.

Alushousuja on 34-44 ja rintaliivejä saa 65A-85D et jos normipainoinen ei löydä tolla skaalalla rintaliivejä nii jo o kumma.

Eiköhän tuo valikoimakin riipu ihan kaupasta ja alueesta. Tietysti kaupoissa seurataan mitä kokoa menee eniten ja mitä vähiten ja sillä perusteella jatkossa tilataan tavaraa. Eri kaupoissa ja eri alueilla menee eri kokoja, joten aika turha alkaa riitelemään siitä että mitä kokoja on kaupoissa nähnyt...

Kyllähän me suomalaiset olemme pyöristyneet ja keskipistuuskin on noussut.
Terveellinen ruoka on kalliimpaa ja monet haluavat päästä helpolla ja ostavat valmiita ruokia, juovat siidereitä... mistä tulee kaloreita. Ruokaa ei enää välttämättä nautita perheen kanssa vaan lapset ja aikuiset syövät tv:n ääressä, kuka milloinkin...
Kun kaikki muu maksaa paljon, niin ruuan kanssa pitää päästä halvemmalla.

Itse olen ylipainoinen, en tosin käytä telttoja, vaan istuvia vaatteita. Ja olen opetellut syömään täysin uudella tavalla. Olen saanut paljon painoa pois ja paljon on vielä matkaa että olen normaalissa painossa. Toivottavasti vauvan syntymän jälkeen en sorru valmisruokiin... vaan syön edelleen terveellisesti ja liikun.
Mutta toivon että jos olen joskus normaalipainoinen, niin en silti sorru loukkaamaan ylipainoisia. Juu tiedän pyysit jo anteeksi.

[QUOTE="pöö";23124821]Vaatteet pitäisikin hinnoitella ton perusteella, niinhän esim. hiustenleikkaus maksetaan sitä enemmän mitä pidemmät hiukset on! Ei oo reilua että pienikokoinen maksaa vaatteesta saman verran kuin mitä isompi jonka vaatteeseen on käytetty 5 kertaa enemmän kangasta![/QUOTE]

Onhan ne nettivaatekaupoissa ainakin hinnoiteltu koon mukaan, mitä isompi koko sen kalliimpi. Samoin kauppojen xl-mallistot on kalliimpia kuin perusvaatteet.

Mulla ei ole ollut probleemaa löytää sopivan kokoisia vaatteita kaupoista, vaikka hoikka olenkin (bmi alle kahdenkymmenen). Joissakin ketjuissa on kyllä suhteettoman suuret, esimerkiksi siellä Kappahlissa. Niiden 34 kokoon hukun, kun joissakin muissa liikkeissö se on ihan passeli, jopa pieni. Sama homma Vilassa.

Niin sehän oli vain ystävällisyyttä irviä mulle siitä, että pidän muka kokoa 52 normaalina. Sua vain vituttaa se, että kaikki ei nyt olekaan samaa mieltä sun kanssa ja on todellakin nähnyt vaatteita kaupoossa enemmän nimenomaan normaalipainoosille.

Ja mitä sä nyt tähän kohtaan rupesit sönköttämään terveyskasvatuksesta? Miten se liittyy siihen, että mä ainakin olen nähnyt vaatteita normaalipainoosille ja, että ylipainoosten on vaikiempi löytää vaatteita?

Sä luet mun tekstiäni kuin piru Raamattua. Terveyskasvatus tuli puheeksi kyllä jo ketjun alussa, koska mielestäni se liittyy olennaisesti kansan paino-ongelmiin.

[QUOTE="pöö";23124821]Vaatteet pitäisikin hinnoitella ton perusteella, niinhän esim. hiustenleikkaus maksetaan sitä enemmän mitä pidemmät hiukset on! Ei oo reilua että pienikokoinen maksaa vaatteesta saman verran kuin mitä isompi jonka vaatteeseen on käytetty 5 kertaa enemmän kangasta![/QUOTE]

Näinpä. Herra ties vaikka siinäkin olisi jo jollekin penneistään tarkalle porkkanaa painon pudottamiseen normaalitasolle.

Kyllähän me suomalaiset olemme pyöristyneet ja keskipistuuskin on noussut.
Terveellinen ruoka on kalliimpaa ja monet haluavat päästä helpolla ja ostavat valmiita ruokia, juovat siidereitä... mistä tulee kaloreita. Ruokaa ei enää välttämättä nautita perheen kanssa vaan lapset ja aikuiset syövät tv:n ääressä, kuka milloinkin...
Kun kaikki muu maksaa paljon, niin ruuan kanssa pitää päästä halvemmalla.

Itse olen ylipainoinen, en tosin käytä telttoja, vaan istuvia vaatteita. Ja olen opetellut syömään täysin uudella tavalla. Olen saanut paljon painoa pois ja paljon on vielä matkaa että olen normaalissa painossa. Toivottavasti vauvan syntymän jälkeen en sorru valmisruokiin... vaan syön edelleen terveellisesti ja liikun.
Mutta toivon että jos olen joskus normaalipainoinen, niin en silti sorru loukkaamaan ylipainoisia. Juu tiedän pyysit jo anteeksi.

Tuo ensimmäinen kappale tekstistäsi on juurikin se, mihin mielestäni tulisi puuttua, ja mitä varhaisemmassa vaiheessa niin sitä parempi - on helpompi ehkäistä kuin korjata.

Tsemppiä painoasioihin, ne elämäntavat ne on mitkä ratkaisevat, ja kun sitä tarpeeksi rutinoituu niin ne tyhjä kalorit jäävät itsestään jo pois arjesta.

Ja tarkoitukseni oli tosiaan puhua vaatteista ja siitä että mielestäni terveyskasvatusta ja -asenteita tulisi muuttaa akviitisemmin; ei osoitella ylipainoisia syyttävällä sormella. Vaikka ymmärränhän minä senkin että herkästi sitä noustaan barrikadeille jos joku ottaa asian jollakin tavalla puheeksi. Raivostuminen niille jotka asian ottavat esille ei kuitenkaan ole uskoakseni se tyyli jolla asioita edistetään mihinkään suuntaan. Mielestäni en ollut kovinkaan hyökkäävä nyt ylipainoisia ihmisiä kohtaan, mutta edelleen pahoittelen mikäli joku nyt koki olonsa loukatuksi.

Hennesiltä ja Aleksi 13 löytyy pienempiä kokoja, Aleksilla Esim. Espritiltä alkaa koot 32 lähtien (jos jakkupukua tarvitsee, muitakin merkkejä löytyy jos on pienikokoinen). KappAhlin ja Lindexin mitoitukset reiluja, pienin koko on mulle liian reilu.

Yhteistyössä