Kuka toimii maksumiehenä, kun vähävarainen riskisynnyttäjä majoitetaan hotelliin? Vähävarainen itse, kun tulot eivät ole riittävät saada sosiaalitoimelta avustusta? Kunnan sosiaalitoimiko? Minä en mene pitkälle kenkäostoksille, enkä osta kenkiä turhaan. Koska yksinkertaisesti, minulla ei ole siihen varaa!
Keskittämällä liian kauas saadaan aikaan lisääntyneitä vaaratilanteita, ei hyötyä. Ainoa hyöty on luultavasti se taloudellinen. Sen lisäksi terveydenhuolto puolen resurssit eivät takuulla veny keskitetyissä keskuksissa käsittelemään lisääntyneitä synnytksiä, joka lisää riskejä. Osastoja ei suurenneta, henkilökunnan määrää pidetään samana, onhan se taloudellisempaa. Sitten odotetaan käytävällä tuntikausia huoneen vapautumista.
Kyllä on taas harvinaisen meitä asiakkaita ja potilaita ajatteleva kommentti. Kaikki pitää saada mahdollisimman halvalla, vaikka hintana saattaa olla synnyttäjän ja vauvan henki. Se taitaa kuitenkin tulla halvemmaksi menetykseksi vuosittain kuin lakkauttaa Asko-Seljavaaran tarkoittamat "turhat" osastot. Kaiken pitäisi olla kannattavaa ja tuottavaa, väliäkö meillä. Terveydenhuollosta on tullut bisnes, siinä missä kaikesta muustakin alkaa tulla tässä helvetin Kataiskapitalismin kehdossa.
Mene siis New Yorkiin synnyttämään, sinulla siihen palkoillasi on luultavasti rahaa. Minä haluan synnyttää minulle tutussa ja turvallisessa, inhimillisen lähimatkan päässä olevasta synnytysosastosta, jonka henkilökunta on asiansa osaavaa, taitavaa ja tarpeeseen. Eikä minun tarvitse pelätä sitä, että joutuisin riskiryhmään ainakaan vähävaraisuuteni vuoksi.