Karenssista valittaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aapuuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aapuuva

Vieras
Sanoin itseni irti työpaikasta, koska työnantaja ei nostanut palkkaani vaikka lupasi, monta kertaa. Olin siis koko 6kk samalla alkupalkalla. Lisäksi hän ei maksanut iltavuorolisiä. Työni oli liukuvaa päivätyötä, työaika alkoi klo 05-10 välisenä aikana ja päättyi klo 13-22.00 välisenä aikana. Palkkapäivä oli kuun 26. päivä. Joulukuun palkkahan olisi silloin kuulunut tulla 21.12 koska 26.12 oli pyhäpäivä ja sitä edeltävä pankkipäivä oli 21.12. No, palkka ei tullut silloin ja asiaa työnantajalta tiedustellessani hän sanoi että palkka tulee 24.12, se on kuulemma ihan normaali pankkipäivä. Tiesin ettei niin ollut mutta soitin vielä pankkiin varmistaakseni asian. Soitin pomolle uudestaan ja kerroin tämän faktan niin hän alkoikin selittämään että pankkien maksuliikenteessä on ongelmia, palkan olisi pitänyt tulla tänään mutta niiden ongelmien takia ei ole tullut. Soitin tästäkin pankkiin mutta ei siellä mistään ongelmista oltu tietoisia.. Palkka tuli sitten lopulta 27.12 mutta joulu meni ilman rahaa..

Oltiin sovittu että välipäivät pidetään pekkasia ja pomo soittaa sitten vuodenvaihteen jälkeen koska aloitetaan taas työt. Kun 4.1 mennessä ei ollut mitään kuulunut, soitin pomolle ja kysyin koska työt mahdollisesti alkavat. Hän sanoi että ehkä ensi viikolla, soittaa sitten. Soitin samana päivänä työkaverilleni joka kertoikin että kaikki muut, paitsi minä, oli soitettu töihin jo 2.1. Tässä vaiheessa minulla keitti niin pahasti että odotin vielä 8.1 ja kun ei vieläkään kutsua tullut töihin, sanoin itseni irti.

Menin sitten ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin ja kerroin samalla koko tuon edeltävän stoorin. Sain viikon päästä selvityspyynnön, miksi olen sanonut itseni irti. Täytin ja vein sen ajallaan työkkäriin.

Odotin päätöstä viikon(paikkakunnalla päätökset tulevat yleensä viikossa), odotin toisen. Sitten soitin. Sain tietää että työkkäripalvelut täällä ovat loppuneet ja siirtyneet isompaan kaupunkiin! Ja että minun asiani käsiteltäisiin siellä ja jono on 2-3kk!

Viimein 2kk päästä sain työkkäristä kirjeen, lisäselvityspyyntö! Koska olin kirjoittanut ensimmäiseen lappuun että olen ollut yhteydessä liittoon ja sitä kautta hain saataviani, halusivat he liiton selvityksen asiasta.

Koska olin ja olen vieläkin totaalisen p.a, ettei minulla ollut puheaikaa soittaa(hän on niin kiireinen ihminen että puhelimessa saa jonottaa kauan ennenkuin on vapaa..) liittoon, niin laitoin sitten ihan kirjekuoressa pyynnön liittoon asioitani hoitavalle henkilölle, että hän kirjoittaisi työkkäriä varten selvityksen asiasta. Laitoin siihen päivämäärän, koska selvitys piti olla työkkärissä ja osoitteen mihin se piti lähettää.
Laitoin perään vielä sähköpostia asiasta.

No, perjantaina sitten huomasin kelan sivuilta että työvoimapoliittinen lausunto on vihdoin annettu! Ja että karessia 3kk! Koska en ole toimittanut liiton selvitystä asiasta!

Mitä mieltä te olette tästä?

Olenko ymmärtänyt oikein että itse työvoimapoliittisesta lausunnosta ei voi valittaa mutta etuuden maksajan päätöksestä sitten voi, eli tässä tapauksessa kelan?

Juttusi on niin monimutkainen, että karenssista pitää valittaa kirjallisesti lautakuntaan, mikä se olikaan. Kirjoita koko juttu, siellä käytetään jonkin verran harkintaa. Äkkiä sosiaalitoimistoon toimeentulotukihakemusta tekemään, laki takaa tietyt perusosat vaikka olisi mikä karenssi.

Työvoimapolitiikka on tarkoituksellisesti simputtavaa epäoikeudenmukaista sontaa, jotta ihmiset pysyisivät töissä.

Juttusi on niin monimutkainen, että karenssista pitää valittaa kirjallisesti lautakuntaan, mikä se olikaan. Kirjoita koko juttu, siellä käytetään jonkin verran harkintaa. Äkkiä sosiaalitoimistoon toimeentulotukihakemusta tekemään, laki takaa tietyt perusosat vaikka olisi mikä karenssi.

Työvoimapolitiikka on tarkoituksellisesti simputtavaa epäoikeudenmukaista sontaa, jotta ihmiset pysyisivät töissä.

Toimeentulotukea haettu ja vihdoin tältä kuulta saatu, nekin penteleet "vyöryttävät tuloja" eli laskevat edellisten kuukausien tulot, miinustavat siitä ne perusmenot ja jos jotain jää yli niin se on tuloylijäämää, eli seuraavan kuukauden tuloa. Kaksi kertaa vyöryttivät minun tuloja, eli tammikuulta helmikuulle ja helmikuulta maaliskuulle vaikka minulla ei helmi-maaliskuussa ollut tuloja ollenkaan. Tai siis heidän mielestään, sitä tuloylijäämää. Kuka muka elää niin nuukasti että joka kuukausi käyttää ruokaan, vaatteisiin, nettiin, puhelimeen ym. vain sen vajaa 400e?

Yhteistyössä