Kärsitkö migreenistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Migreenipeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Migreenipeikko

Vieras
Moi!
Olisin kysynyt, että on onko täällä muita migreenistä kärsiviä odottajia? Olen nyt rv 16+4 ja viime migreeni oli viikko sitten.
Olisin kysellyt onko teillä ollut migreeniä koko odotusajan vai ""katosiko"" se itekseen jossain vaiheessa. Minulla ollut nyt kolme kertaa migreeni tähän mennessä, ja nyt lääkäri sanoi, että jos tulee vielä yksi, niin sitten estolääkitys päälle. Miten teillä muilla?
Ennen raskautta minulla oli 1-2 x vuodessa migreeni.

Mulla on helpottanut hiukan. Ennen lastenhankkimista kun söin e-pillereitä kärsin migreenistä pari kertaa kuussa, ja yleensä ne oli hirveitä oksentelumigreeneitä. Töistä poissaoloja tuli kuitenkin vain muutama vuodessa kun migreenit ajoittui vapaapäiviin kun stressi laukesi.
Esikoista odottaessa oli pari särkykohtausta, imetysaikana samoin ja vain 1 oksetusmigreenipäivä. Nyt odotan toista ja on ollut vain 1 migreenikohtaus. Silloin tällöin pitää kyllä napsia Panadol Zappia pääsärkyyn, mutta ne eivät tunnu migreeneiltä.

Mulla oli ennen migreeni n. 3kertaa/kk mutta raskausaikana ei ole ollut kertaakaan (epäilen tosin että johtuu pillerien pois jättämisestä). Sen sijaan juuri noilla viikoilla mulla oli kovasti päänsärkyjä, mutta ei ennen sitä yhtään eikä sen jälkeen. Jostakin luin silloin, että tuohon aikaan päänsärkyä esiintyy yleisesti. En sitten tiedä, päteekö myös migreeniin. Toivotaan, että sinullakin menee ohi raskauden edetessä.

Hei! Itselläni ollut nyt kolme kertaa migreeni raskauden aikana, menossa rv 14 +4. Eka kerran popsin migreenilääkkeitä, kun en vielä tiennyt tilastani. Nämä kaksi seuraavaa olenkin sitten kärsinyt ja ollut molemmilla kerroilla kolme päivää pois pelistä. Ja olenkin alkanut miettimään, että mikä neuvoksi, jos tämä tahti jatkuu....

mulla ei ollut odotusaikana minkäänlaista päänsärkyä mikä oli suunnaton ihme ja helpotus kun sitä etukäteen pelkäsin, panadolit kun ei oikein pure meikäläisen päänsärkyyn. Imetysaikana oli 2 pahaa kohtausta, ei hoitoapua mutta siitäkin selvittiin kunnialla.

Mulla menossa rv31 ja takana vaivaiset kolme migreenikohtausta. Aiemmin olin estolääkityksellä ja täsmälääkkeenä käytin Zomigia. Kohtauksia silti useampi kuussa eli mun tapauksessa tilanne parantunut huomattavasti raskauden myötä.

Eka migreeni oli rv 6, meni ohi kärsimällä + panadolilla. Seuraava kohtaus rv 10 ja panadolista ei mitään apua, kesti 2 vrk ja päätty oksenteluun. Viimesin kohatus oli rv 24 ja panodolista ei ollut mitään apua. Kolmas vuorokausi kun lähti käyntiin menin Naistenklinikalle suoraan päivystykseen, jossa katkaisivat kohtauksen tramalilla.

Terveyskeskukseen ei kannata mennä migreenin takia vaan suoraan päivystykseen. Itse ainakin pääsin heti huoneeseen makaamaan, eikä tarvinnut tuntukausia istualtaan jonottaa. Suhtautuivat kipuun vakavasti, koska kierre pitää saada poikki (ei ole ilmeisesti hyväksi vauvallekaan)

Hyvästä hoidota jäi turvallinen mieli, koska kamalinta on seuraavan kohtauksen pelko, kun ei koskaan tiedä milloin se tulee ja montako vuorokautta kestää. Nyt tiedän, että ainakin sen saa pois myös näin raskaana valvotuissa olosuhteissa.

Koko alkuraskauden ajan, helpottui noin 16 viikon tietämillä.. Migreeni kohtauksia jopa kolmekin viikossa, oikein kunnon aamusta-iltaan-oksentelua.. Töistä jouduin olemaan paljon pois. Lääkityksenä panacod- tabletit ja lepo. Onneksi nyt helpottanut...

Kiitos Sekundapää neuvosta. Pitää pitää tuo Naistenklinikka mielessä, jos kohtauksia tulee jatkossa. Itsellekin jäänyt jostain mieleen, että vauvalle ei olisi hyväksi, jos äidillä kipuja. Siksi tuntui ettei se kivustä kärsiminenkään ole se juttu.

Tyyne, tarkistaisin vielä, että käytitkö Panacodia lääkärin luvalla? Aikoinaan vuosia sitten kokeilin Panacodia ja se hiukan lievitti kipua. Täsmälääkkeistä olen saanut ison avun, mutta niitä ei taida saada käyttää ollenkaan.

Kyselin tuosta joka puolelta, itselleni sanottin että migreeniä pitää ja voi tilapäisesti lääkitä raskauden aikana.

Kysyin myös synnytyspolilta ja joka paikasta ja itselleni sanotiin että voi ottaa tilapäisessä käytössä esiim. kaksi buranacabsia!!! Auttaa itselläni hyvin kipuun, ei muihin migreeni oireisiin!

Näin tein raskauden aikana kaksi kertaa kun oli migreeni.

..paitsi jos lääkäri erikseen määrää! :-)

Täsmälääkkeisiin liittyy eräitä riskejä, mutta joskus katsotaan että mahdolliset haitat on pienempi paha vauvalle kuin antaa migreenikohtauksen jatkua.

Panacodia, parasetamolivalmisteita ja satunnaisesti ibuprofeenia voi ottaa ""omin päin"" tarvittaessa.

Uusimmat

Yhteistyössä