"Käsi ylös" ne jotka eivät tarvitse lapsivapaata!

J.Ketkupolkka

Jäsen
08.07.2011
921
0
16
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa sitä, että lapsi ei ole koskaan "lomalla" vanhemmistaan verrattiin pahoinpitelyyn...

Että, on varmaan muitakin äitejä, jotka eivät koe tarvitsevansa vapaata lapsestaan?

Tietysti jokainen tarvitsee omaa aikaa, mutta itselleni ainakin riittää tunti silloin, toinen tällöin, esim. kun lapseni on päiväunilla..

Minua ei haittaa se, että joidenkin lapset ovat hoidossa yötä mummollaan yms, mutta mikä siinä on niin vakeaa joillekkin ymmärtää että kaikki ei toimi samoin?

Mielestäni tuollainenkaan 2 vuotias ei mitenkään tarvitse yökyläilyä tms. vielä. Omani ainakin on niin äiti-riippuvainen, etten voisi kuvitellakkaan antavani häntä muille hoitoon yöksi, kun tietäisin etä hän kuitenkin ikävöisi vaan vanhempiaan!

Enkä pidä itseäni muita parempana äitinä vaikken lapsivapaata tarvitse! Tämä on vaan meidän perheen tyyli elää. :)
Lapseni pääsee yökylään sitten kun itse osaa sitä haluta ja on vastuullinen kyläpaikka.

:wave:

Voisin kutsua itseäni totaaliyh:ksi, lapsilla on isä joka asuu 10h ajomatkan päässä ja tapaamiset ovat n. joka toinen kuukausi. En mie tiiä mihin sitä vapaata enää tarvis.. Mulla on niin helpot ja ihanat lapset etten osaa enää olla "lapsivapaalla" :D

Erona varmaan ap:n tilanteeseen se, ettei mulla ole sitä tuntia silloin tai tällöin, mutta enpä osaa kaivatakaan. Joskus olis ehkä kiva siivota rauhassa tms. mutta puolensa siinäkin, kun lapset oppivat tekemään mukana kaikenlaista. Sairastumistapauksissakin olis kiva kun olis joku muukin joka välillä heräis yöllä tai kävis kaupassa..

• Tykkää
Reactions: J.Ketkupolkka
No ei munkaan lapset yöhoidossa juurikaan ole, mutta kyllä minä noita muutaman tunnin juttuja tarvitsen välillä. Tällä hetkellä nää mun omat ajat ovat pääosin töitä, pää hajoaisi aivan varmasti, jos en saisi yhtään vapaata lapsista, etenkin kun niiden kanssa pääosin olen. Lasten isä asuu 450km päässä, joten siitä ei apua missään ole.

Viikon päästä olen lähdössä Tallinnaan koiran kanssa ja lapset menee yökylään ja ihan oikeasti minä nautin kyllä noista vapaista, vaikkakin vähän jännittää miten tuo reilu 1v pärjää isoäitinsä kanssa 2 yötä, kun ei vielä yökylässä ole koskaan ollut. En usko, että muuten ongelmaa on, mutta nukkumaanmeno voi olla haasteellista. Vanhempi taas menee tädilleni.

*vetäsee äkkiä käden nippusiteillä reisiin kiinni*

Tarvitsen lapsivapaata ehdottomasti, mutta muutama tunti tai yö silloin tällöin riittää ihan hyvin.

Eli vastasin vaikka ei olis pitänyt, mutta:
-en tarvinnut lapsivapaata silloin kun lapset oli pieniä
-nyt noi lapset haluaa ihan itse leireille/turnauksiin/yökylään
-joskus se vaan on kiva kun ei ole esiteini hormooneineen paikalla
-jne.

Haluaisin nostaa käden ylös, mutta en voi, koska sillon tällön tulee olo että "Ihanaa kun lapset menee mummolaan niin pääsen vaikka festareille kaverin kanssa!" Kyllä se lapsivapaa aika on joskus ihan priceless!

Menee varmaan vähän iän mukaan myös ;). Lapset olivat 5- ja 3-vuotiaat kun olivat ekan kerran yökylässä mummolassa kun me vanhemmat olimme 60-vuotispäivillä, jotka eivät paikkansa ja ajankohtansa vuoksi oikein soveltuneet lapsille. Sitä ennen yritimme kerran käydä miehen kanssa syömässä kaksin mun synttäreinä, kuopus taisi olla reilun vuoden vanha. Siitä ei tullut yhtään mitään kun mielessä kaihersi koko ajan lasten vointi, sen pienenkin ajan ;), mummi oli vähän pettynyt kun oltiin alle tunnissa takaisin :D.

En mä varsinaisesti kaipaa lapsivapaata aikaa mutta nyt kun nuo ovat isompia, koululaisia, on joskus ihan kiva käydä kaupassa miehen kanssa kahdestaan. Me ollaan haluttu lapsille pitkät kesälomat päiväkodista jo ja silloin lapset ovat olleet mummolassa muutaman viikonkin (siis arkipäivät). Eikä se enää tunnu mun mielestä kauhean pahalta jos nyt mieluummin heidän kanssaan olisinkin (onneksi mummola on niin lähellä, että välillä ollaan siellä sitten kaikki).

Meillä lapset (11v, 8v ja 4v) eivät ole pieninä yökyläilleet ilman meitä vanhempia/toista vanhempaa. Vasta parina viime vuonna isommat lapset ovat olleet anoppilassa viikon verran talvella ja viikon verran kesällä. Isovanhemmat siis kutsuvat lapset luokseen hiihtoloman ajaksi ja myös osaksi kesälomaa (näkevät välimatkan takia harvoin). Myös joitain harrastusleirejä on viime vuonna jo ollut. Toi meidän kuopus (reilu 4-vuotias) sen sijaan ei ole vielä ollut missään yökyläilemässä yksinään. Ihan täyspäisiä noi lapset silti tuntuvat olevan ja läheisiä ihmisiä heillä on useita muitakin kuin vain me vanhemmat.

Me vietämme miehen kanssa yhteistä aikaa iltaisin, kun olemme saaneet lapset nukkumaan. Omaa aikaa saan esimerkiksi lenkeillä ja opiskellessani tai mennessäni kampaajalle tai kaupoille yksin.

En tarvitse vapaata muista ihmisistä, lapsista tai aikuisista.

Joskus on kyllä sellaisia tapahtumia tai menoja, joihin ei voi ottaa alaikäistä mukaan tai olisi muuten vaan lapselle turhan rankkaa/hurjaa/tylsää. Silloin on mukavaa, että lapsi pääsee vaikkapa mummulaan tai serkkulaan kylään menojen ajaksi.

Lapsi käy myös muuten vaan kyläilemässä toisinaan. Silloin me vanhemmat ollaan todennäköisesti ihan kotosalla ja pyöritään vähän hämmentyneinä ja eksyksissä täällä, kun ei ole tuota kälkätintä paikalla viihdyttämässä. =)

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, jossa sitä, että lapsi ei ole koskaan "lomalla" vanhemmistaan verrattiin pahoinpitelyyn...

Että, on varmaan muitakin äitejä, jotka eivät koe tarvitsevansa vapaata lapsestaan?

Tietysti jokainen tarvitsee omaa aikaa, mutta itselleni ainakin riittää tunti silloin, toinen tällöin, esim. kun lapseni on päiväunilla..

Minua ei haittaa se, että joidenkin lapset ovat hoidossa yötä mummollaan yms, mutta mikä siinä on niin vakeaa joillekkin ymmärtää että kaikki ei toimi samoin?

Mielestäni tuollainenkaan 2 vuotias ei mitenkään tarvitse yökyläilyä tms. vielä. Omani ainakin on niin äiti-riippuvainen, etten voisi kuvitellakkaan antavani häntä muille hoitoon yöksi, kun tietäisin etä hän kuitenkin ikävöisi vaan vanhempiaan!

Enkä pidä itseäni muita parempana äitinä vaikken lapsivapaata tarvitse! Tämä on vaan meidän perheen tyyli elää. :)
Lapseni pääsee yökylään sitten kun itse osaa sitä haluta ja on vastuullinen kyläpaikka.

Nojaa..
Itse määrittelen tuon tunti silloin tällöin lapsivapaaksi.
Ja sitten taas, mitenkä se laps siitä kärsii jos hänen nukkuessaan äitinsä käy muualla.

En välttämättä tarvitse kokonaisia viikonloppuja tai öitä, mut sitä omaa aikaa on pakko saada.Tai ois pakko saada, 5vuoteen sitä ei juurikaan ole ollut, ja se näkyy.

En ole juuri kaivannut lapsivapaata. Mieheltäni joskus kysyi, kaipaisiko hän meille enemmän kahdenkeskistä aikaa, mutta hän totesi "tämä on näin nyt, ja näin on hyvä, myöhemmin tulee muuta".

Ja todellakin olen niitä äitejä, jotka ottavat lapsen mukaan minne vain. Olin nelikuisen vauvan kanssa esim. työkaverin eläkejuhlissa. Nyt lapset eivät enää halua mukaan mihin vain...

Yhteistyössä