Käsienpesuneuroosi ja miehen valitus :(

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä 13 vuotta. Minulla on ollut lievä bakteerikammo ja käsienpesuneuroosi ihan lapsesta asti. En ole koskaan tehnyt asiasta numeroa, mutta käsihygienia on välillä vähän ylikorostunutta. Se menee kausittain eli toisinaan ei juuri mitään ja välillä vähän älyttömämpää.

Siitä ei kuitenkaan ole koskaan kukaan joutunut kärsimään. Minä vain pesen käsiäni keskivertoa useammin ja siinä se.

Mutta taas eilen mies valitti, että "etkö jumalauta tosiaan voi tehdä jotain tolla saippuantuhlaamiselle". Sitten sanoi,että normaalisti pitäisi yhden saippuapumppupullon kestää vessassa vähintään viikon ellei ylikin (mistä tämä aika?), mutta meillä se kestää 1-2 vuorokautta.

En tiedä mitä kuvittelee saavuttavansa tuolla? Minä itse ne saippuat ostan ja miten hän kuvittelee, että töykeällä ja vittuilevalla puheella on apua. Jos ihmisellä on neuroosi niin hänellä on neuroosi. Jos neuroosit häviäisivät järkeistämällä ja vittuilemalla niin eihän niitä kellään olisi. Ja minulla tuo on kuitenkin aika lievä ja kun itse sen kanssa pärjään niin mitä helvettiä se miehelle haisee?!?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä 13 vuotta. Minulla on ollut lievä bakteerikammo ja käsienpesuneuroosi ihan lapsesta asti. En ole koskaan tehnyt asiasta numeroa, mutta käsihygienia on välillä vähän ylikorostunutta. Se menee kausittain eli toisinaan ei juuri mitään ja välillä vähän älyttömämpää.

Siitä ei kuitenkaan ole koskaan kukaan joutunut kärsimään. Minä vain pesen käsiäni keskivertoa useammin ja siinä se.

Mutta taas eilen mies valitti, että "etkö jumalauta tosiaan voi tehdä jotain tolla saippuantuhlaamiselle". Sitten sanoi,että normaalisti pitäisi yhden saippuapumppupullon kestää vessassa vähintään viikon ellei ylikin (mistä tämä aika?), mutta meillä se kestää 1-2 vuorokautta.

En tiedä mitä kuvittelee saavuttavansa tuolla? Minä itse ne saippuat ostan ja miten hän kuvittelee, että töykeällä ja vittuilevalla puheella on apua. Jos ihmisellä on neuroosi niin hänellä on neuroosi. Jos neuroosit häviäisivät järkeistämällä ja vittuilemalla niin eihän niitä kellään olisi. Ja minulla tuo on kuitenkin aika lievä ja kun itse sen kanssa pärjään niin mitä helvettiä se miehelle haisee?!?!

No kyllä saa käsiä pestä tuolla kulutuksella. Meillä pumppupullo kestää kuukauden-pari, eikä olla pöpöihin kuoltu.
 
siis meillä kestää saippuapullo, en tiedä, mutta veikkaisin että 3kk ?? ja ei meillä siltikään likasilla käsillä olla.

kyllä määkin vähän älähtäisin tommosesta saippuankulutuksesta!
 
Paljonko on vesilaskut? AIka paljolta kyllä tuntuu jos pumppupullo menee 1-2 päivässä, joten paljon kai menee vettäkin. Entö sun kädet eikö ne oo huonossa kunnossa?
 
Tavallaan ymmärrän miestäsikin, kyllä tuo kulutus on aikamoista - meidän perheessäkin kestää pullo kauan, vaikka joukossa on yksi bakteerikammoinen käsien pesijä.

Jos olet varma, ettei tuo ole ongelma sinulle, niin osta täytettävä pullo vessaan ja täyttele sitä miehen huomaamatta. Kannattaa myös harkita avun hankkimista itselle, ei tuo oikein normaaliakaan ole.
 
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
siis meillä kestää saippuapullo, en tiedä, mutta veikkaisin että 3kk ?? ja ei meillä siltikään likasilla käsillä olla.

kyllä määkin vähän älähtäisin tommosesta saippuankulutuksesta!

saippuapullojakin on monen kokoisia, ottakaas huomioon se
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja minulla tuo on kuitenkin aika lievä ja kun itse sen kanssa pärjään niin mitä helvettiä se miehelle haisee?!?!


Tosi "lievä" juu... Meillä kestää pullo 2-3kk. Eikös kannattaisi mennä terapiaan? Tai jonnekin?
Tuntuu uskomattomalta, miten tuollaisen kanssa muka pystyy elämään? Tuolla vauhdillahan peset käpälöitäsi usean kerran tunnissa? Varmaan kamalassa kunnossa kädet, kun luonnollisesta ihon rasvasta ei ole jälkeäkään.

Lieväksi en neuroosia sanoisi mitenkään. Ei ihme, että miehesi hermostuu. Ja syynä hermostumiseen lienee huolestuneisuus pääkopastasi, pukee sen vain saippuankulutuksen piikkiin.
 
Tuo saippuankulutus on kyllä aika kova, joten en tiedä kuinka "lieväks" sun neuroosia enää voi kutsua. Ehkä se ei olis paha idea hakea apua, niin et sitten myöskään tartuta tapaa seuraavalle sukupolvelle?
 
Olen minäkin bakteerikammoinen - pesen käsiäni sekä esim. tomaatit astianpesuaineella, mutta ei mulla sitä kuitenkaan kulu kun pullo 1-2 kk:ssa. Tuolla tahdilla et oikeasti taida muuta ehtiä kun käsiä pesemään. Eihän sillä oo oikein merkitystä kun et suuhusi niitä sormia vie tai näpelöi ruokaa/aterimia pesemättömillä käsillä. Rauhoituhan ja mieti, onko elämässä jotakin stressaavaa, joka pahentaa neuroosiasi.
 
sä pilaat sun lasten ympäristön tuolla lotraamiseel ja saippuan kulutuksella. sovi itsesi kanssa et peset normit: ennen ruokaa, tai sen valmistusta, vessa käynnin jälkeen, ja jos jossain likaantuu kädet. ja sit saat lisäksi tehä pari teho pesua, saippuapesu+käsidesi?
 
Joo siis en pese käsiäni KOKO AIKAA kuten nyt ilmeisesti monet kuvittelee. Vaan nimenomaan siis noin, että ennen syömistä, ennen ruuanlaittoa, vessakäynnin jälkeen, sisälle tullessa jne. eli silloin kun oikeasti kuuluukin. Mutta en osaa ottaa sitä saippuaa vain yhtä kertaa pientä painallusta vaan otan useamman painalluksen.

Ja meillä kyllä on 3v ja 5v lapset joten en minä sitä yksin lotraa, lapset kun käy pesemässä itse kätensä usein.

Ja ihan oikeasti tämä ei todellakaan ole mikään sellainen ongelma mitä nyt monet kuvitteli. Joskus kun olen kertonut jollekin hyvälle ystävälle tuosta niin hän ei ole edes tajunnut, että minä teen noin. Eli että pidän käsihygieniasta huolta vähän yli äyräiden. Eli en maanisesti silmät kierossa pese käsiäni juuriharjalla koko ajan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ghnktr:
sä pilaat sun lasten ympäristön tuolla lotraamiseel ja saippuan kulutuksella. sovi itsesi kanssa et peset normit: ennen ruokaa, tai sen valmistusta, vessa käynnin jälkeen, ja jos jossain likaantuu kädet. ja sit saat lisäksi tehä pari teho pesua, saippuapesu+käsidesi?

Siis miten tuo vaikuttaa lasten ympäristöön?
 
pakko-oireisiin ei tosiaan auta veetuilu tai edes ystävällinen huoli. Kysyisin kuitenkin että liittyykö neuroosi nimenomaan saippuaan, pumppusaippuuan, vai voisitko vaihtaa käyttöön osittain perusvoiteen? Siis pesisit kädet perusvoiteella ja vedellä. Vastaus tähän auttaisi hiukan eteenpäin neuvojen antamisessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ghnktr:
sä pilaat sun lasten ympäristön tuolla lotraamiseel ja saippuan kulutuksella. sovi itsesi kanssa et peset normit: ennen ruokaa, tai sen valmistusta, vessa käynnin jälkeen, ja jos jossain likaantuu kädet. ja sit saat lisäksi tehä pari teho pesua, saippuapesu+käsidesi?

Siis miten tuo vaikuttaa lasten ympäristöön?

Ei mitenkään niin, että sen murehtiminen sinua auttaisi. Käsiään pesevä äiti on sata kertaa parempi kuin täysin ahdistunut äiti. Tuota älä sure.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaa:
pakko-oireisiin ei tosiaan auta veetuilu tai edes ystävällinen huoli. Kysyisin kuitenkin että liittyykö neuroosi nimenomaan saippuaan, pumppusaippuuan, vai voisitko vaihtaa käyttöön osittain perusvoiteen? Siis pesisit kädet perusvoiteella ja vedellä. Vastaus tähän auttaisi hiukan eteenpäin neuvojen antamisessa.

Sori nyt vaan, mutta sillon kun kyse on käsien puhtaudesta niin siihen kuuluu kyllä se tunnekkin et ne on puhtaat. Eli mulla ainakin rasvalla pesu pahentas asiaa - koko ajan tuntus kädet ihan lismaselle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ghnktr:
sä pilaat sun lasten ympäristön tuolla lotraamiseel ja saippuan kulutuksella. sovi itsesi kanssa et peset normit: ennen ruokaa, tai sen valmistusta, vessa käynnin jälkeen, ja jos jossain likaantuu kädet. ja sit saat lisäksi tehä pari teho pesua, saippuapesu+käsidesi?

Siis miten tuo vaikuttaa lasten ympäristöön?

luuletko tosiaan että sitä puhdasta vettä tulee itsestään, ja noi saippuat hajoaa heti kun ne viemäriin valuu? :o mieti mikä määrä kemikaalia sulla kuluu..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljonko on vesilaskut? AIka paljolta kyllä tuntuu jos pumppupullo menee 1-2 päivässä, joten paljon kai menee vettäkin. Entö sun kädet eikö ne oo huonossa kunnossa?

saiskos sulta vastausta?

En muista mitään summia, mutta pienet on mitä mies aina hämmästelee. Ja hämmästelee sitä siis siitä syystä, että käymme päivittäin suihkussa molemmat - ei käsienpesun takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja se astianpesuainevieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaa:
pakko-oireisiin ei tosiaan auta veetuilu tai edes ystävällinen huoli. Kysyisin kuitenkin että liittyykö neuroosi nimenomaan saippuaan, pumppusaippuuan, vai voisitko vaihtaa käyttöön osittain perusvoiteen? Siis pesisit kädet perusvoiteella ja vedellä. Vastaus tähän auttaisi hiukan eteenpäin neuvojen antamisessa.

Sori nyt vaan, mutta sillon kun kyse on käsien puhtaudesta niin siihen kuuluu kyllä se tunnekkin et ne on puhtaat. Eli mulla ainakin rasvalla pesu pahentas asiaa - koko ajan tuntus kädet ihan lismaselle!

Asia selvä.
Kuitenkin tuo kokemasi tunne puhtaudesta, ei itseasiassa sitä ole. Mitä enemmän peset saippualla, sitä enemmän käsiesi iho kuivuu ja kuivan pintaihon halkeamiin iskostuu pöpöt kiinni, josta seuraa taas lisää ja lisää pesemistä. Miedolla perusvoiteella vaikka saippuan joukkoon tipan pudottamalla, saat puhtauden tuntumaan pitempään, joka auttaa itse pesuongelmaan. Monissa pumppusaippuoissahan perusvoidetta onkin mukana, varmaan olet huomannut, olettaisin.

Mikäli tämä ei haittaa omaa elämääsi, ei apua tarvita. Mutta kuten huomaat, se haittaa miehesi elämää ja sitä kautta omaasi. Oletko valmis itse tekemään asialle jotain?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Paljonko on vesilaskut? AIka paljolta kyllä tuntuu jos pumppupullo menee 1-2 päivässä, joten paljon kai menee vettäkin. Entö sun kädet eikö ne oo huonossa kunnossa?

saiskos sulta vastausta?

En muista mitään summia, mutta pienet on mitä mies aina hämmästelee. Ja hämmästelee sitä siis siitä syystä, että käymme päivittäin suihkussa molemmat - ei käsienpesun takia.

no liekkö tuo sitten ongelma, saippua ei paljoa maksa ja jos et itse koe ongelmaksi. Minä lotraan vedellä, se on ongelma...mun pitäs hinkata tuollainen saippuamäärä sellaisella vesimäärällä että oksat pois...jos käteskin on kunnossa, ei liene iso probleema.
 
Alkuperäinen kirjoittaja anni:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ghnktr:
sä pilaat sun lasten ympäristön tuolla lotraamiseel ja saippuan kulutuksella. sovi itsesi kanssa et peset normit: ennen ruokaa, tai sen valmistusta, vessa käynnin jälkeen, ja jos jossain likaantuu kädet. ja sit saat lisäksi tehä pari teho pesua, saippuapesu+käsidesi?

Siis miten tuo vaikuttaa lasten ympäristöön?

luuletko tosiaan että sitä puhdasta vettä tulee itsestään, ja noi saippuat hajoaa heti kun ne viemäriin valuu? :o mieti mikä määrä kemikaalia sulla kuluu..

Ai no kiva kun kerroit tämän. No nyt meni neuroosi ohi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaa:
Alkuperäinen kirjoittaja se astianpesuainevieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaa:
pakko-oireisiin ei tosiaan auta veetuilu tai edes ystävällinen huoli. Kysyisin kuitenkin että liittyykö neuroosi nimenomaan saippuaan, pumppusaippuuan, vai voisitko vaihtaa käyttöön osittain perusvoiteen? Siis pesisit kädet perusvoiteella ja vedellä. Vastaus tähän auttaisi hiukan eteenpäin neuvojen antamisessa.

Sori nyt vaan, mutta sillon kun kyse on käsien puhtaudesta niin siihen kuuluu kyllä se tunnekkin et ne on puhtaat. Eli mulla ainakin rasvalla pesu pahentas asiaa - koko ajan tuntus kädet ihan lismaselle!

Asia selvä.
Kuitenkin tuo kokemasi tunne puhtaudesta, ei itseasiassa sitä ole. Mitä enemmän peset saippualla, sitä enemmän käsiesi iho kuivuu ja kuivan pintaihon halkeamiin iskostuu pöpöt kiinni, josta seuraa taas lisää ja lisää pesemistä. Miedolla perusvoiteella vaikka saippuan joukkoon tipan pudottamalla, saat puhtauden tuntumaan pitempään, joka auttaa itse pesuongelmaan. Monissa pumppusaippuoissahan perusvoidetta onkin mukana, varmaan olet huomannut, olettaisin.

Mikäli tämä ei haittaa omaa elämääsi, ei apua tarvita. Mutta kuten huomaat, se haittaa miehesi elämää ja sitä kautta omaasi. Oletko valmis itse tekemään asialle jotain?

Kyllä minä olen vuosien mittaan työstänyt asiaa paljon ja se on parantunut huomattavasti. Se oli siis joskus lapsuudessani kun se alkoi niin vuodenpäivät aika pahana.
 

Yhteistyössä