Kasvakaa akat jo aikuisiksi! Olette lapsellisia, itsetunnottomia haahkoja! (ninaTT)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mutta eihän tässä yksilötasolla puhutakaan juuri Sinun imetyksestäsi yms, vaan yleisellä tasolla.

Ihmiset on vaan niin itsekkäitä :D, olettavat että joka ikinen ajatus tai mielipide koskee nimenomaan heitä :xmas:

No ihan samahan se on, kun puhutaan tupakoinnista ja isättömyydestä. Ihan yleisellä tasollahan niistäkin puhutaan....

Olen tyytyväinen että tulin äidiksi vähän "vanhempana". Eipä ole noin ehdoton enää kuin noi parikymppiset+ äidit ;) Tulee enemmän elämänkokemusta, joustoa, ymmärrystä toisia ihmisiä kohtaan, mustan ja valkoisen lisäksi harmaata. Samoin kun lapsia alkaa olla enemmän kuin se yksi kaiken keskipiste :)

Ja kyllä meillä lapset nukkuvat vieressä ja heille on annettu ensiluokkaista hoivaa koko heidän pienen ikänsä. Mutta silti en jaksaisi vaahdota niistä aiheista päivä toisensa perään ja lynkata niitä, jotka jostain syystä jossain vauvanhoidon osa-alueessa tekevät eri tavalla kuin minä. Päihteitä jne en hyväksy missään nimessä, mutta en pidä esim. pinnasänkyä kamalana Häkkinä jos lapsi siellä nukkuu hyvin niin kuin joidenkin lapset nukkuvat :)

Alkuperäinen kirjoittaja joopa:
Minun mielestäni tässä on huvittavaa se, että kun ninaTT tekee vastoin "täydellisiä lapsenkasvatusperiaatteita", hänellä on siihen aina joku tooodella hyväksyttävä syy tai sitten hän alkaa vähätellä kyseisen seikan merkitystä. Esimerkiksi tupakoinnilla ei ole hänen mielestään raskausaikana sanottavaa merkitystä sikiölle/hänellä oli tooodella hyvä syy tupakoida. Toisena esimerkkinä se, ettei isejä tarvita: imetys ja perhepeti korvaavat hänestä isättömyyden.

Tutkimuksia ninaTT käyttää hyväkseen niin, että vain ne hänen omaa kantaansa vahvistavat ovat oikein tehtyjä. Eilen jossain ketjussa joku osoitti selvästi linkein, että asiantuntijoilla on esimerkiksi imetyssuosituksista osittain erilaisia näkemyksiä (mm. pitkän täysimetyksen hyödyistä ja haitoista), mutta tokihan niistäkin kelpasivat vain ne omaa kantaa tukevat.

Minun mielestäni tuo on sellaista todella kapea-alaista putkinäköisyyttä.

Ja ei, mä en ole haukkunut ninaTT:tä missään (ellei nyt sitten kriittistä suhtautumista hänen absoluuttisiin ainoisiin totuuksiinsa katsota sellaiseksi) ja omia kolmea lastani olen täysimettänyt jokaista lähes 6kk. Eli ei ole kyse mistään omasta syyllisyydentunteesta.

Peesi.
Eli tottakai hällä saa olla mielipiteitä. Mutta se kun syyllistetään toisia vaikka itse tehdään niin ja näin, ja sitten vähätellään ne omat teot no esim. nyt vaikka se, että tupakointi raskaana ei ole niin paha kuin pinnasänkyyn nukuttaminen. Niin eikö se pikemminkin kerro huonosta itsetunnosta ja syyllisyydestä ninatt:n päässä. Kukaan tuskin kaivelis ninatt:n tupakointia tms. jos nina ei itse niin kärkkäästi täällä muita tuomitsis.Kaikki ninatt:n viat ja puitteet on aina vähemmän pahoja kuin muiden. Ja miten ninatt kehtaa puhuakkaan kätkytkuolemasta tupakoinnilla raskauden aikana voi aiheuttaa kätkytkuolemaa, mutta enpä ole kuullutkaan pinnasängystä joka sitä aiheuttaisi (vaikka pinnasängyssä ollessa tapahtuisikin) Miten tupakointi raskauden aikana voi olla parempi kuin pinnasänkyyn nukuttaminen, netistäkin löytyy varmasti videoita joissa näkyy miten lapsi kärsii kohdussa äidin polttaessa, mutta tänne voi vaikka tulla katsomaan miten onnellisen ja tyytyväisen näkönen tuo neiti tuolla "häkissään" on... Varmasti ninalla on joitain ihan järkeviäkin ajatuksia, en vaan ymmärrä miksi kaikessa pitää liioitella ja morkata muita.

Ajatellaampa, kun täällä joskus joku julistaa esim uskoaan totena. itselleen.
Kuinka paljon hän saa pa***a niskaan.

Eikä se usko kaikille ole se autuaaksi tekevä. Yleisesti tälläistä tuputtavaa, oman kantansa ainoana oikeana näkevää pidetään äärimmäisyyksiin menevänä fanaatikkona.

Eipä eroa imetykset ja perhepedit välillä näistä ollenkaan.

Jos perhepedeistä tms puhuttaisiin yhtenä vaihtoehtona, jonkun tapana nukkua, se olisi ihan ok, mutta kun julistetaan se ainoaksi oikeaksi ja kaikki muu on äidin itsekkyyttä, laiskuutta, lapsen pahoinpitelyä jne, se on jo lähes sairasta fanaattisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
No ihan samahan se on, kun puhutaan tupakoinnista ja isättömyydestä. Ihan yleisellä tasollahan niistäkin puhutaan....

Totta.
Niihinkin ketjuihin silti aina joku ehtii kertomaan, miten HÄNEN lapsensa ovat terveitä vaikka hän poltti raskausaikana.
Ei se siltikään sitä tosiseikkaa poista, että tupakointi on huono juttu.

En tosin oo koskaan huomannut, että NinaTT olisi väittänyt, että tupakointi raskausaikana olisi hänen tapauksessaan ollut ei-huono juttu...tai etteikö häntä harmittaisi se, ettei lapsella ole isää elämässään.

Nyt sitä tutkimustulosta kehiin ninaTT, eli tieteellistä faktaa siitä, ettei isillä ole merkitystä lapsen kasvamisen ja kehityksen kannalta ja siitä, että isättömyyden voi korvata perhepedillä ja imetyksellä!!!

No jos tietäisin jossain asiassa olevani äitinä vähemmän esimerkillinen ja tuntisin siitä piston sydämessäni joskaan muuttaa asiaa en voisi, niin mieluusti selittäisin asian muille (ja varsinkin itselleni) parhain mahdollisin päin korostaen niitä juttuja joista voin jollain tapaa esimerkein ja tilastoinkin osoittaa tekeväni erityisen hyvin. Ehkä jopa niin että mitä enemmän haluan sen omantunnon äänen hiljentää sitä kovempaan ääneen niistä hyvistä puolista paasaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja huom! :
Nyt sitä tutkimustulosta kehiin ninaTT, eli tieteellistä faktaa siitä, ettei isillä ole merkitystä lapsen kasvamisen ja kehityksen kannalta ja siitä, että isättömyyden voi korvata perhepedillä ja imetyksellä!!!

Onko Nina kirjoittanut noin?

Vai onko tuo ihan joidenkin toisten keksintöä, ja ovat laittaneet nuo sanat hänen suuhunsa...

En tosin oo koskaan huomannut, että NinaTT olisi väittänyt, että tupakointi raskausaikana olisi hänen tapauksessaan ollut ei-huono juttu...tai etteikö häntä harmittaisi se, ettei lapsella ole isää elämässään.

Ei ole väittänyt ei, mutta muistaa aina kertoa kuinka paljon pahempi asia on esim. pinnasänkyyn "hylkääminen" tai korvikkeen antaminen jne, kuin ne hänen tupakointinsa tai lapsensa isättömyys.

NinaTT taitaa sanoa kyllä, että hän on pahoillaan, ettei lapsella ole suhdetta biologiseen isäänsä, mutta jatkaa sitten ettei sillä nyt suurta merkitystä olekkaan, sen voi korvata muulla, eli kaikella kantamisella,imetyksellä,perhepedillä jne äidin toimesta.

Suhteellisuudentajusta:

Mä ymmärrän vallan hyvin sen, ettei kaikilla täysimetys onnistu (vaikka isolla osalla onnistuisikin jos he haluaisivat ja yrittäisivät tarpeeksi). Sekä sen, että jos äiti ei vaan saa nukutuksi sekuntiakaan jos vauva on vieressä, niin on parempi että vauva nukkuu pinnasängyssä.

Se ei siltikään muuta mun mielipidettäni siitä, että imetys on paras ja luonnollisin tapa ruokkia vauvaa, ja että vauva kuuluu äitinsä kainaloon. Eikä mun mielipiteeni ole hyökkäys ketään toisin toiminutta vastaan, joten sen takia on turha alkaa selittämään miten se nyt ei vaan kaikilla onnistu. Tiedän sen. Mutta eihän tässä yksilötasolla puhutakaan juuri Sinun imetyksestäsi yms, vaan yleisellä tasolla.

Ihmiset on vaan niin itsekkäitä :D, olettavat että joka ikinen ajatus tai mielipide koskee nimenomaan heitä :xmas:

Olen samaa mieltä ja myönnän kyllä itsekin että olen toisinaan tehnyt valintoja jotka eivät ole lasteni parhaaksi.

Mutta tuosta henkilökohtaisesti ottamisesta. En osaa ottaa henkilököhtaisesti noita "Rintamaito on lapselle parasta ravintoa ja siihen pitäisi pyrkiä" tai "perhepeti on lapselle paras ja turvallisin nukkumapaikka, lapsi kaipaa sitä läheisyyttä". Mutta esim tuollaiset "jokainen äiti pystyy imettämään lastaan jos vain haluaa, pulloruokinta on vain laiskan äidin itsekäs valinta" kuulostavat turhan ehdottomilta ja niistä herää helposti se puolustautumishalu.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Ei ole väittänyt ei, mutta muistaa aina kertoa kuinka paljon pahempi asia on esim. pinnasänkyyn "hylkääminen" tai korvikkeen antaminen jne, kuin ne hänen tupakointinsa tai lapsensa isättömyys.

Muistaako? Onko itse kirjoittanut noin, ja jos on niin missä?

Se, mitä Nina itse oikeasti kirjoittaa, ja miten jotkut väittävät hänen kirjoittaneen, ovat kaksi täysin eri asiaa....sen on kyllä huomannut, kun näitä ketjuja lukee :D

Kyllä mun mielestä vastasyntyneen pinnasänkyyn hylkääminen aiheuttaa enemmän ongelmia kun mun vähäinen tupakointi. Eri asia, jos olisin polttanut päivittäin askin. Sit voisin kallistua sen puolelle, että tupakoinnista oli enemmän haittaa.

näin sanoi ninatt

"On järjetöntä yrittää väittää, että vaipattomuus ei toimi, sellaiselle ihmiselle joka näkee päivittäin sen toimivan. Ja joka tuntee kymmeniä, satoja muita vauvoja jolla se on toiminut. Ja joka ymmärtää mihin se perustuu." -NinaTT

Noh, olen mäkin varmaan ajatellut NinaTT:n ikäisenä yhtä mustavalkoisesti ja naiivisti.

Kyllä mun mielestä vastasyntyneen pinnasänkyyn hylkääminen aiheuttaa enemmän ongelmia kun mun vähäinen tupakointi. Eri asia, jos olisin polttanut päivittäin askin. Sit voisin kallistua sen puolelle, että tupakoinnista oli enemmän haittaa.

näin sanoi ninatt

Niin.
Siinä lukee että "kyllä MUN MIELESTÄ ". Hänen mielipiteensä. Ei väitetty absoluuttinen totuus, tms.

Miten tuonkaan voi kokea henkilökohtaisena loukkauksena tms?

Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Mäkin oon sitä mieltä, että imetys on se oikea ja luonnollinen tapa ruokkia vauvaa.

Mitä eroa siinä on saako se vauva sen äidinmaidon tissin vai pullon kautta?

Pullo ei ole luonnollinen. Siinä on se ero.

Mä olen kyllä ruokkinut esikoistani lypsetyllä äidinmaidolla ja korvikkeella, mutta silti imetys on ja tulee aina olemaan mun mielestä se oikea ja luonnollinen tapa ruokkia vauvaa.

näin sanoi ninatt

Niin.
Siinä lukee että "kyllä MUN MIELESTÄ ". Hänen mielipiteensä. Ei väitetty absoluuttinen totuus, tms.

omien tekojen vähättelyähän tuo on, ja niitä henkilökohtaisia loukkauksia löytyy muista ninatt:n teksteistä.

Mä olen sitä mieltä, että on älyvapaata elää suhteessa, jossa sua pahoinpidellään, niin fyysisesti kuin psyykkisestikin.
Mun mielestä on vielä älyttömämpää tehdä lapsia tuommoiseen suhteeseen.
Tai vastaavasti mun mielestä on naurettavaa, etteivät teinit osaa käyttää ehkäisyä oikein, silloin ei kannata seksiä harrastaa ollenkaan.
Ylipäätään mun mielestä on tyhmää tehdä lapsia teini-iässä.
Mä olen sitä mieltä, että isällä on paljonkin merkitystä lapsen kasvun ja kehityksen tukemisessa, eikä isän puutetta voi korvata.
Mun mielestä tupakointi raskauden aikana on idioottimaista.
Mun mielestä alkoholin käyttö lapsen ollessa vauvaiässä on itsekkyyttä.

näin sanoi ninatt

Niin.

omien tekojen vähättelyähän tuo on, ja niitä henkilökohtaisia loukkauksia löytyy muista ninatt:n teksteistä.

eikä se et sanotaan etuliitteeksi MUN MIELESTÄ tarkoita etteikö vois olla henkilökohtainen loukkaus. Jos mä sanon jollekkin et MUN MIELESTÄ OOT RUMA HAISEVA LÄSKI. niin sekö ei sun mielestä ole loukkaus??

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
ja usein korvike lapset on mun mielestä aika hyljättyjä, kun lapsi jätetään yksin pullon kanssa sänkyyn nukkumaan ja suurin juhlan aihe on se kun vauva oppii itse pitämään pulloa, kun ei äiti sitäkään viitsi tehdä (en tietenkään väitä että kaikilla näin olisi, vain kaikilla korvike-äideille joita tunnen)....

Ihme seurassa säkin liikut! :laugh:

Mutta joo, mielipiteensä kaikilla. Mun mielestä kenenkään tekemisiä ei saa alkaa haukkumaan. Antaa aika yksinkertaisen vaikutelman ihmisestä jos sitä omaa valintaansa pitää alkaa puolustelemaan toisen valintojen haukkumisella (lue haukkumaan huonoksi äidiksi tai hihhuliksi). Luulisi, että aikuiset ihmiset osaisivat katsoa asioita usealta eri kantilta, ja etupäässä tilanteen mukaan. Eivätkö lapset olekin yksilöitä? :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
On mullakin mielipiteitä, mutta kunnioitan myös toisen ihmisen mielipiteitä mikäli se ei ole laitonta tai satuta ketään. Pinnasängyssä nukuttaminen ei satuta lasta, mitä ninaTT väittää.

Fanaattisuus ei ole koskaan hyväksi, tiedän sen omasta kokemuksesta, kun nuorempana kasvissyönti (vegaanius) tuli liian tärkeäksi asiaksi ja aiheutti ongelmia, nykyään olen kasvissyöjä edelleen, mutta en ajattele niin mustavalkoisesti kuin nuorempana!

Ja sekö oikeuttaa kiusaamiseen?

Miksi ninaTT saa kiusata muita? Haukkua huonoksi äidiksi jos lapsi nukkuu pinniksessä jne?

Kait se on sit niin et, niin metsä vastaa kun sinne huutaa..
Jos toisen äitiyttä arvostellaan niin herkempi siitä herneen vetää nenuun. Se on liian henkilökohtainen asia ruveta arvostelemaan ja arvioimaan jotakuta huonoksi äidiks (siis tyyliin siksi ku käyttää rintareppua eikä kantoliinaa).

Ja mulla ei ole aihetta eikä tarvetta ninaa, hän tekee kuten parhaaksi näkee lapsen kasvatuksen.

Yhteistyössä