Kasvatusasiaa;miten toimisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni

Vieras
Tyttöni 5v.leikkii usein pihalla kahden sisarus tyttöjen 6v ja 4v kanssa.Viime aikoina tyttö on tullut itkien kotiin kun tämä vanhempi lyö tai tönii maahan.Nyt kun näin tämän tytön sanoin hänelle etten hyväksy tämän käytöstä ym.,pyysi anteeksi mutta silti en luota etteikö tekisi niin taas uudestaan.Eli pitäisikö nyt sitten sanoa tytölle ettei pääse ulos leikkimään sisarusten kanssa koska eivät osaa käyttäytyä.Tyttö itse kyllä aina vaan haluaisi mennä...

Menisin itse mukaan katsomaan, mitä pihassa oikein tapahtuu. En luottaisi täysin siihen, mitä oma lapseni kertoo.

Ja asian selvittäisin vanhempien kanssa - en kuusivuotiaan lapsen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Menisin itse mukaan katsomaan, mitä pihassa oikein tapahtuu. En luottaisi täysin siihen, mitä oma lapseni kertoo.

Ja asian selvittäisin vanhempien kanssa - en kuusivuotiaan lapsen kanssa.

näin. Siellä voi omakin muksu olla ärsyttämässä tms.

No itseasiassa olen kyllä nähnyt pari tilannetta ja tämä tyttö tekee sen ihan yhtäkkiä esim.jos ei saa jotain haluamaansa ilman että oma tyttö mitään ärsyttää.Olen myös nähnyt että hänen äitinsä lyö tyttöä pihalla eli opittu käytösmalli kotoa.En valitettavsti voi puhua vanhemmille koska ovat ulkomaalaistaustaisia,äiti ei puhu englantia ja isää näen todella harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Minni:
No itseasiassa olen kyllä nähnyt pari tilannetta ja tämä tyttö tekee sen ihan yhtäkkiä esim.jos ei saa jotain haluamaansa ilman että oma tyttö mitään ärsyttää.Olen myös nähnyt että hänen äitinsä lyö tyttöä pihalla eli opittu käytösmalli kotoa.En valitettavsti voi puhua vanhemmille koska ovat ulkomaalaistaustaisia,äiti ei puhu englantia ja isää näen todella harvoin.

Kuule, kokeilepa ihan elekieltä, tai sitä että lapsi tulkkaa.

Todennäköisesti ko. äiti osaa tai edes ymmärtää suomeakin.

Kuule, kokeilepa ihan elekieltä, tai sitä että lapsi tulkkaa.

Todennäköisesti ko. äiti osaa tai edes ymmärtää suomeakin.

Kuule,luuletko että asia menee perille jos äiti itse käyttää lyömistä kasvatuskeinona???

Kuule,luuletko että asia menee perille jos äiti itse käyttää lyömistä kasvatuskeinona???

Miksei menisi?
Kai hän silti voi sanoa lapselleen, että kaveria ei saa lyödä tai tuuppia.

Ainahan voi valita sen tien, ettei edes yritä selvittää asioita, vaan jurottaa kotosalla, mutta kokeile sitä puhumista kuitenkin, ei siinä mitään häviä.

Miksei menisi?

Ainahan voi valita sen tien, ettei edes yritä selvittää asioita, vaan jurottaa kotosalla, mutta kokeile sitä puhumista kuitenkin, ei siinä mitään häviä.

Miksi sulla on tuollainen asenne ja mistä tiedät jurotanko sisällä?Olen MYÖS usesti lasten kanssa ulkona mutta kyllä meidän 5 ja 6v ovat myös ulkona keskenään.Olen myös yrittänyt joskus puhua tämän äidin kanssa saamatta vastakaikua joten olen ymmärtänyt ettei hän tosiaan ymmärrä kieltä.Joskus asiat ei ole niin yksoikoisia.Ei sunullakaan kovin hyvät ja ystävälliset käytöstavat ole :)

Miksei menisi?

Miksi sulla on tuollainen asenne ja mistä tiedät jurotanko sisällä?Olen MYÖS usesti lasten kanssa ulkona mutta kyllä meidän 5 ja 6v ovat myös ulkona keskenään.Olen myös yrittänyt joskus puhua tämän äidin kanssa saamatta vastakaikua joten olen ymmärtänyt ettei hän tosiaan ymmärrä kieltä.Joskus asiat ei ole niin yksoikoisia.Ei sunullakaan kovin hyvät ja ystävälliset käytöstavat ole :)

Miksei menisi?

Alkuperäinen kirjoittaja Sirpa:
Jos olet nähnyt äidin lyövän usestikin voit yhtä hyvin soittaa lasten suojeluun!!Suomessa ei hyväksytä lyömistä missään olosuhteissa.

Suosittelen kyllä ennen lastensuojelu ilmoituksen tekemistä juttelua lapsen vanhemman tai vanhempien kanssa. He eivät välttämättä tiedä että kaikenlainen fyysinen kuritus on Suomessa kiellettyä. Mä kerroin kanssa yhdelle ulkomaalaiselle tuttavalleni asiasta Suomessa- ja kerroin myös että suomalaiset rakastaa lakejaan niin paljon että hänestäkin voidaan tehdä ls-ilmoitus jos joku näkee hänet läpsäisevän lastaan. Tuo lause havahdutti ilmeisesti tätä äitiä aika hyvin.

Uusimmat

Yhteistyössä