Kasvatusneuvoja kiitos!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harmistunut

Vieras
Meidän päivä- ja yökuiva 2,5v on alkanut protestoimaan ja hakemaan huomiota pissaamalla joka paikkaan. Heti jos kieltää jotain tai ei anna huomiota, toinen liruttelee lattialle vaikka on pidempään jo osannut käydä potalla. Pitääkö se vaan pistää vaippa takaisin vaikka toinen osaa ihan hyvin käydä potalla vai mitä helvettiä tässä pitäisi tehdä? Tämä alkaa jo rasittamaan kun pitäisi varoa joka sanaansa ja antaa kaikki periksi toiselle tai pissaa housuun.

Kokeiles antaa olla hetki märissä housuissa.
Sanot, että nyt ei voi vaihtaa, pitää odottaa, ja annat vähän aikaa
odotella. Et päästä istumaan vaan "teet jotain tosi tärkeää jonka takia et vielä ehdo vaihtaa housuja"
pidät näkyvissä ja juttelet, mutta et suutu, etkä vaihda heti niit housuja.

Älkää huomioiko sitä pissaamista, vaan hiljaa vaan siivotkaa.. jos se saa sillä aina kivan reaktion aikaan niin se jatkuu.. Tosi raskastahan se on mut huomiotta jättäminen on tollasis musta paras keino..

Mitä lapsi protestoi?
Mä sivuuttaisin pissaamisen, ts. en vetäis ainakaan mitään kilareita. Pikkuhiljaa sitten varmaan rauhoittuu. Ja 2,5-vuotiaan kanssa asiasta voi jo keskustella - lapsi ymmärtää jo aika hyvin.

no ei ainakaan kannata ruveta palkitsemaan kuivista päivistä mielestäni.
vessassa käynti on normaali asia, ei mikään plakintotehtävä, jolla voi kiristää vanhempia.
kannattaa varmaan olla reakoimatta pissailuun ja siivota hetken päästä.

riippuu niin lapsesta. meidän tyttöön tehonnu aina ku uhkas vaipalla, sitä ku todellakaan halua. sillä kans oli kausia ettei malttanu jättää leikkejä ja mennä vessaan. jos lapsi ei välitä vaippa uhasta, olis ehkä hyvä koittaa olla huomaamatta pissasia housuja. jos se toimis kun lapsi ei saa toivomaansa huomiota sillä housuihin pissaamalla ja jou´tuisi sitten hetken olemaan pissat housuissa

Alkuperäinen kirjoittaja TekeminenEiLopuIkinä:
Minä ehkä laittaisin vaipan takaisin tai sitten palkitsisin jokaisesta kuivasta päivästä.

en ainakaan näin tekisi. jos lapsi on kuiva pitäs kuivien päivien olla itsestään selvyys. lapsihan oppii tolla tyylillä vaatimaan palkkiota kaikista itsestään selvistä jutuista.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Mitä lapsi protestoi?
Mä sivuuttaisin pissaamisen, ts. en vetäis ainakaan mitään kilareita. Pikkuhiljaa sitten varmaan rauhoittuu. Ja 2,5-vuotiaan kanssa asiasta voi jo keskustellac- lapsi ymmärtää jo aika hyvin.

Meillä on yksi isompi ja yksi pienempi lapsi ja varsinkin tuo pienempi ei saisi saada ollenkaan huomiota. Eli heti jos vaikka vauva on sylissä ja 2,5v haluaa myös eikä pääse, pissaa housuun. Tai äsken kun en antanut mehua aamupalalla, sai kauhean raivarin ja pissasi housuun.
Olen yrittänyt keskustella mutta ei auta. Yritin jopa ns. tarrataulua eli että jokaisesta pottaan tulleesta pissasta saa tarran ja jokaisesta lattialle tulleesta otetaan tarra pois. Toimi päivän kunnes jatkoi taas samaa menoa.
Esikoisella ei ikinä tällaista ollut joten olen ihan avuton... :(

Alkuperäinen kirjoittaja JaJa:
riippuu niin lapsesta. meidän tyttöön tehonnu aina ku uhkas vaipalla, sitä ku todellakaan halua. sillä kans oli kausia ettei malttanu jättää leikkejä ja mennä vessaan. jos lapsi ei välitä vaippa uhasta, olis ehkä hyvä koittaa olla huomaamatta pissasia housuja. jos se toimis kun lapsi ei saa toivomaansa huomiota sillä housuihin pissaamalla ja jou´tuisi sitten hetken olemaan pissat housuissa

Juu ei tykkää vaipasta mutta äsken sen hänelle sitten laitoin. Meillä on muutto edessä ja olisi paljon muutakin tekemistä (pakkaamista ja siivoamista) kuin paapoa toista ja siivoilla protestipissoja.

Myös sitä olen miettinyt että voisiko tuo johtua jostain pissatulehduksesta?

Pistä lapsi siivoamaan itse pissansa. Tepsii sataprosenttisen varmasti, eikä tarvi kuin yksi-kaksi kertaa.

Siis jos lapsi tosiaan pissaa 'tahalleen' housuun. Eikä kyse ole pidätyskyvyn puutteesta.

Anna jo jokin kunnon rangaistus tuollaisesta käytösksetä. Tajuaa varmasti rangaistuksen jos tajuaa protesteksi kustakkin pitkin kämppä. Nyt on ihan hyvä laittaa kakru ulos seisoskelemaan kusihousuissaan. Mä kuskaisin jo korvasta tai niskavilloista tosiaan sinne pihalle ja käskisin lirutella niin paljon ku liruttaa ja sisälle ei ole asiaa enen ku on kaikki tarpeet tehty ja asia tajuttu ja anteeksi pyydetty

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juu ei tykkää vaipasta mutta äsken sen hänelle sitten laitoin. Meillä on muutto edessä ja olisi paljon muutakin tekemistä (pakkaamista ja siivoamista) kuin paapoa toista ja siivoilla protestipissoja.

Myös sitä olen miettinyt että voisiko tuo johtua jostain pissatulehduksesta?

Pissatulehdus??jos pissa tulee housuun aina kun komennat. Mun kaverin muksu pissas aina housuun ku se laittoi sen rangaistukseksi nurkkaan seisomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tintti:
Pistä lapsi siivoamaan itse pissansa. Tepsii sataprosenttisen varmasti, eikä tarvi kuin yksi-kaksi kertaa.

Siis jos lapsi tosiaan pissaa 'tahalleen' housuun. Eikä kyse ole pidätyskyvyn puutteesta.

Mä ajattelin tänään käyttää vielä päivystyksessä josko olisi pissatulehdus kyseessä. Pidätyskyvyn puutteesta tuskin on kyse kun saattaa olla 30min aiemmin käynyt vessassa ja sitten pissaa housuun.

Tuota itse siivoamista olen harkinnut mutta en vielä toteuttanut. Jotenkin tuntuu niin....julmalta. Mutta pakko kai se on tehdä jollei muuten lopeta tuota. Kuitenkin kolmisen kuukautta käynyt todella hienosti aina vessassa eikä vahinkoja ole sattunut kuin ehkä kerran viikossa mutta nyt on viimeisen viikon pissannut enemmän lattialle kuin pottaan. Aamullakin herätessä liruttelee ensin sänkyyn ja sitten vasta nousee ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja per---:
Anna jo jokin kunnon rangaistus tuollaisesta käytösksetä. Tajuaa varmasti rangaistuksen jos tajuaa protesteksi kustakkin pitkin kämppä. Nyt on ihan hyvä laittaa kakru ulos seisoskelemaan kusihousuissaan. Mä kuskaisin jo korvasta tai niskavilloista tosiaan sinne pihalle ja käskisin lirutella niin paljon ku liruttaa ja sisälle ei ole asiaa enen ku on kaikki tarpeet tehty ja asia tajuttu ja anteeksi pyydetty

No en varmasti laita! :o Tuohan nyt on ihan hullua!

Alkuperäinen kirjoittaja TekeminenEiLopuIkinä:
Minä ehkä laittaisin vaipan takaisin tai sitten palkitsisin jokaisesta kuivasta päivästä.

en ainakaan näin tekisi. jos lapsi on kuiva pitäs kuivien päivien olla itsestään selvyys. lapsihan oppii tolla tyylillä vaatimaan palkkiota kaikista itsestään selvistä jutuista.

En tietenkään tarkoita, että palkitsemista jatketaan loputtomiin vaan vain sen verran, että paha tapa unohtuu ja pissaaminen on taas neutraali asia. Meillä tämä palkitsemisjärjestelmä on toiminut loistavasti melkeinpä asiassa kuin asiassa. Palkitsmista jatketaan kunnes joku asia sujuu, ja kaikilla hyvä mieli:)

Alkuperäinen kirjoittaja tintti:

Mä ajattelin tänään käyttää vielä päivystyksessä josko olisi pissatulehdus kyseessä. Pidätyskyvyn puutteesta tuskin on kyse kun saattaa olla 30min aiemmin käynyt vessassa ja sitten pissaa housuun.

Tuota itse siivoamista olen harkinnut mutta en vielä toteuttanut. Jotenkin tuntuu niin....julmalta. Mutta pakko kai se on tehdä jollei muuten lopeta tuota. Kuitenkin kolmisen kuukautta käynyt todella hienosti aina vessassa eikä vahinkoja ole sattunut kuin ehkä kerran viikossa mutta nyt on viimeisen viikon pissannut enemmän lattialle kuin pottaan. Aamullakin herätessä liruttelee ensin sänkyyn ja sitten vasta nousee ylös.

höpö höpö. Et todellakaan mihinkään päivystykseen vie lasta. Hyväksy tosiasia, että sinunkin lapsi osaa vedellä naruja ja juoksuttaa vanhempiaan miten haluaa. Jos sinä annat siihen mahdollisuuden tällä tavalla! Sun lapsesi kiukuttelee, pissatulehdus taas on täysin eriasia! Jännä kun joillakin äideillä tämä äidin tehtävä ottaa niin oman luonnon päälle, ettei tohdita lasta kuriin pistää.

Julma on maailma, kun pitää itse siivota omat pissat. Julma on maailma, kun pitää isompana itse korvata rikkomansa esineet.. julmaa... Nyt mamma ap otat itseäsi niskasta kiinni ja kasvatat lapsesi.

Sori tällainen tylyhkö vuodatus, mutta olen jo aivan liikaa nähny liian lepsujen mammojen kasvatuksen tuloksia. :)

Meillä on todella voimakastahtoinen tyttö, joka kerran raivonpuuskassaan uhakas pissata lattialle ja toteutti uhkauksensa. Asiallisesti toin hänelle luutun ja kerroin, että on hänen tehtävänsä siivota tahalliset sotkunsa. Itkemällä siivosi, mutta eipä ole tarvinnut toista kertaa moisesta höpötyksestä hänenkään kärsiä. Kuopukselle riitti kun kuivaksiopettelun jälkeen juteltiin asiasta ja kerrottiin, miten oli esikoisen tapauksessa käynyt.

Joo älä nyt tuolle rankaisulinjalle lähde... Mustasukkainenhan lapsi on ja varmaan muuttohössäkkä pahentaa entisestään. Laita se vaippa pariksi päiväksi ja unohda koko juttu! Menee varmaan ohi kun ei saa huomiota. Jaksamista muuttoon ja haastavaan tilanteeseen!

NO HUHHHUH. Minä en halua uskoa, että tämän kirjoittaja on tosissaan. Kyse on 2,5 -vuotiaasta, jonka normaalin kehitykseen alkaa kuulua uhmailu. Ja hän on lisäksi mustasukkainen ja hämillään perheen pienestä.

Ei se sit koskaan mitään opikkaan ku ollaan lepsuja ja kakru saa tehdä mitä haluaa. Vilustuuko se siel ulkona vai mikä on ongelmasi?

ihan ihmislapsestako nyt puhut vai koirasta :o tuo on jo todella julmaa

Alkuperäinen kirjoittaja per----:

Ei se sit koskaan mitään opikkaan ku ollaan lepsuja ja kakru saa tehdä mitä haluaa. Vilustuuko se siel ulkona vai mikä on ongelmasi?

ensinnäkin noin pientä ei saa rangaistuksekis laittaa minkään oven taakse yksin. tottakai pitää rajoja olla ja vanhempien täytyy olla tiukkana mutta järki täytyy pitää päässä ja tunneälyäkin olisi ihan hyvä löytyä. paremmin varmasti ap:n tilanteessa toimii kun ne pissat vaan siivoaa huomaamatta pois kun tollanen riehuminen. jos näkisin naapurini noin lastaan kohtelevan niin soittasin jo lastensuojeluun

Yhteistyössä