Kasvispainotteisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hedelmäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hedelmäinen

Vieras
Ongelmani ovat proteiinit. En tahdo millään jaksaa syödä niin paljon proteiineja kuin pitäisi. Syön luonnostaan erittäin kasvispainotteisesti. Raskauden myötä olen ottanut ruokavalioon lisäksi jälleen kanan. Sitäkään ei vain tahtoisi jatkuvasti syödä eikä lohta, niihin kyllästyy. Yritän syödä päivittäin purkillisen rahkaa, jotta saisi edes maitoproteiineja ja munia syön viikossa 2-3. En ole siis vegetaristi, en edes puhtaasti kasvissyöjä.

Joudun kuitenkin pinnistellä, että saisin kaikki proteiinit alas, sillä niistä äkkiseltään tulee yökkö olo kun on tottunut syömään enimmäkseen kasviksia ja hedelmiä. Unohdin listalta vielä soijarouheen, yritän tehdä siitä ruokaa jatkossa ainakin pari, kolme kertaa viikossa.

Kuinka usein noita proteiinipitoisia juttuja pitäisi syödä? Neuvolatätsy hössöttää koko ajan syömisistäni, sillä olen aika hoikka. Punaista lihaa en syö ja siitäkin neuvolan ihminen tuntuu ottavan paineita. Syömisestä tulee stressi ja siitä, saako vauva varmasti tarpeeksi proteiinia kehittyäkseen.

Kuinka te muut kasvisruoan ystävät olette ratkaisseet asian? Vaikuttaako ruokavalioni epäterveelliseltä vauvan kehityksen kannalta? Neuvolasta en viitsisi kysyä, koska minusta terveystätilläni on hieman kasvisruokavastainen asenne, jonka hän yrittää tosin tarkoin piilottaa. :)

Terveelliseltähän tuo vaikuttaa, herranen aika sentään! Ei ihmiset ennenkään ole sitä lihaa ylenpalttisesti saaneet. Joskus sattui metsästä kani löytymään=) Mielestäni ihminen pärjää mainiosti, samoin vauva mahassa, kasvispainoitteisella ruokavaliolla. Pahempi olisi, jos pakottaisit itsesi syömään vastenmielistä ruokaa.

Suomessa aika harvoin mitään puutostauteja tavataan...

Vauva saa kyllä kaiken tarpeellisen, mutta sinä sitä vastoin saatat mennä huonoonkin kuntoon.

Esim. viljatuotteissahan on proteiinia, ja esim. tonnikala on hyvä protskun lähde.

Huomiota kannattaa kiinnittää myös riittävään raudansaantiin.

Itseasiassa juuri kasvissyöjät kärsivät usien proteiininpuutoksesta joka taas estää uusien kudoksien valmistumisen.

Eli ei ole ollenkaan turhaa olla kiinnostunut ruokavaliostaan.

mä en ole syönyt lihaa enkä kanaa kahdeksaan vuoteen, enkä aloittanut sitä raskausaikanakaan. mun neuvolatäti ei ollut yhtään huolissaan kun kuuli että syön kuitenkin kalaa ja maitotuotteita, niin totes että saan hyvin kaiken tarvitsemani. eli älä panikoi. varmasti saat tuolla ruokavaliolla ihan tarpeeksi proteiineja. mä uskon muutenkin että vain suomalaiset uskovat tuon lihan olevan niin huipu tärkeetä.
jos haluat proteiinille vaihtelua niin syöppä papuja. mä ainakin tykkään kovasti valkoisista pavuista. ja sit raejuusto on kans ihan hyvä lähde.
tsemppiä

mutta eihän alkuperäinen ollutkaan kasvissyöjä.
ja jos kasvissyöjä ottaa selvää muista lähteistä mistä proteiinia saa, niin hän ei muuten jää kyllä mistään paitsi. liha ei ole välttämätöntä vaikka moni meistä niin luuleekin...on vaan keksittävä vaihtoehtoisia ruokia mistä proteiinia saa.

Ei ollutkaan, mutta tällöin kun ruokavalio ei sisällä PALJON lihaa tai muita proteiininlähteitä. Tästähän ap. oli huolissaan että ei saa tarpeeksi protskuja.

Ja hänhän nimeenomaan kysyi että mitä vaihtoehtoisia lähteitä on ja niitä annoin..

Tai siis joo, en antanut vinkkejä mistä saada proteiinia.. Mutta ei ole mielestäni YHTÄÄN huono asia olla huolissaan siitä, saako vauva kaikki tarvitsemansa rakennusaineet itsellensä.

Jos pidät todennäköisenä proteiinin puutosta, niin voisit minusta kokeilla proteiinilisiä. Turhaa ja varmuuden vakuudeksi niitä ei kannata syödä.

Itse olen kilpaurheilijana syönyt proteiinilisiä tietyillä harjoituskausilla. Näitä saa marketeista ja luontaistuotekaupoista. Suosittelisin sellaisissa paperipusseissa myytäviä, aika edullisia proteiinivalmisteita. periaate on, että mitä enemmän erilaisia proteiineja lisässä on, sitä kalliimpaa. Halvimpia proteiineja taitavat olla hera ja soijassakin oleva proteiini, kalleimpia tarkoitukseen kemiallisesti valmistetut proteiinit, joissa on pyritty tekemään proteiini urheilijan kannalta optimaalisesti imeytyväksi. Minun tieto taito ei kuitenkaan riitä ottamaan kantaa niiden relevanttiuteen ja turvallisuuteen raskeuden aikana, mutta edellä mainitsemani paperipussivalmiste (sarjaankuuluu punaisia ja vihreitä paperipusseja, joissa on erilaisia proteiinejakin, heraa käytännäistä itse) on kuitenkin suomalainen ja sinällään ainesosiltaan puhdas.

Itse sekoitan tätä proteiinilisää jugurttiin, myös rahkaan käy hyvin. Lisäksi hyvin proteiinia saa siemenistä, esim auringonkukan siemenet.

Rauta on minusta huolestuttavampi, koska ilman punaista lihaa on vaikea saada hyvälaatuista hemirautaa. Viljatuotteissa on kyllä rautaa, mutta sitä pidetään hieman huonompana,mutta toki silti tärkeänä. Muistathan raudanimeytymisen perusniksit, ei maitotuotteita tai kahvia/teetä heti perään, vaan c-vitamiinipitoista tehostamaan imeytymistä. Pinaattia ja herneitä kannattaa myös suosia raudanlähteinä.

Hmmm..pavut ovat kanssa vähän sellaista ruokaa, joka pistää yökkimään. :) Unohdin mainita, että viljaa syön paljonkin, etenkin ruista.

Ovatkohan proteiinipatukat terveellisiä? Jossain olen kuullut mainostettavan niitä. Luulen kuitenkin, että lopetan turhan stressaamisen ja jatkan rahkojen, raejuustojen ja muutoin kasvispainotteisen ravinnon syöntiä. Kalasta ja kanasta on pakko pitää taukoa, jo ajatus niistä etoo.

Hemoglobiini totta tosiaan on aika huono, mutta kolmen ensimmäisen kuukauden jälkeen saa aloittaa vissiin rautalisän syömisen. Kiitos noista raudan imeyttämisvinkeistä. Teejuoppona kun tulee teetä lipitettyä aika paljon.

Toinen, joka murehtii punaisen lihan syömättömyydestäni, on äitini. Argh...Jos jotain ruokaa ei saa kertakaikkiaan kurkusta alas, se tuskin tekee hyvää. Raskauden jälkeen palaan varmaan entistä kasvispainotteisempaan ja jätän kanankin pois.

Käytä soijaa! Mitä mainioin proteiinin lähde. Jugurtinkin kun syö soijaversiona niin proteiinina tulee niin että paukkuu ;)

Soijajauho on myös hyvä kikka lisätä protskujen määrää. Sitä voi sujauttaa melkein minne vaan.

Olen kyllä samaa mieltä tuosta stressamisesta. Ja ymmärrän tuon punaisen lihan, itse en missään nimessä juo maitoa enkä kahvia, enkä ole koskaan juonutkaan. Kyllä sitäkin jaksetaan ihmetellä. Maidon kalkin olen korvannut muuten. Samoin on sinun punaisen lihan laita. Sitä rautaa pitää saada vain reippaasti enemmän sitten muualta, koska laatu ja määrä ovat hieman premmat lihassa, ei siinä muuta.

Itse saan kyllä usein kovimmankin treenikauden proteiinit (siis ihan lasken ja pidän kirjaa) vain kiinnittämällä hieman huomiota asiaan. Oma palautus juomani on jugurttia, soijajauhetta, herajauhetta ja auringonkukansimeniä. Kun kerran päivässä ottaa tehostetun juoman, ei tarvitse koko päivää murehtia.

Joo ja toi rauta on vielä sinällään vähän konstikas homma, että vaikka sitä on monissa ruoka-aineissa, niin niitä pitäisi syödä ihan hurjat määrät jotta päivän suositus tulisi täyteen..

Kaurapuuroa saisi syödä 13 kiloa, verilettuja muistaakseni 9 kiloa, maksalaatikkoa 14 kiloa ja sitähän ei saisi raskaanaollessa syödäkään...

Itse jouduin turvautumaan rautalisään kun hemppa laski alle 110.

Itse olen pudottanut punaisen lihan ruokavaliostani pois viitisen vuotta sitten. Ensimmäisen raskauden aikana en pysytnyt syömään edes kanaa ja kalakin on vaikea vaihtoehto allergiani takia (yritän kylläkin syödä kalaa pari kertaa kuussa). Korvasin proteiini vajautta maitotuotteilla kuten rahkalla, raejuustolla ja jogurtilla sekä käytin soijarouhetta lihan korvikkeena. Nyt toista odottaessani maistuu hyvin kana ja kala, jostakin kummasta syystä pystyn syömään ruoakaineita joille olen allerginen. Ne hormoonit :)

Rautalisästä sen verran, että jos tuntuu siltä, että hemoglobiini on alhainen kannattaa aloittaa rautakuuri. Itse otan tabletin/kapselin aamulla heti herättyäni tyhjään mahaan ja päälle vettä sekä hedelmä. Odottelen tunnin ennen kuin syön aamiaisen. Joskus otan sen aamuyöstä kun heräilen. Syy miksi rautakuuria ei tulisi aloittaa ennen rv 16 on raudan mahdollinen pahoinvoinnin aiheuttaminen/pahentaminen. Keskustele asiasta kuitenkin neuvolassa. Jos hemoglobiini on todella alhaalla suosittelen Krauterblutsaftia, nestemäistä rautalisää. Minulla ainakin se nosti hyvin molemmissa raskauksissa hemoglobiini arvot.

Ja mitä äiteihin tulee kuullostaa hyvin tutulta. Saimme aikaiseksi tosi mojovan riidan ruokavaliostani ensimmäisen raskauden aikana. Yritän vain ajatella, että hän on huolissaan tyttärestään :)