Kasvukivuista...osaisko joku neuvoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja essi2008
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

essi2008

Jäsen
14.04.2007
678
0
16
Meijän 6-vuotiaalla pojalla on ollut muutaman päivän jalat kipeenä eli maannut suurinpiirtein sohvalla ja valittaa että jalat kipeenä. Annoin särkylääkettä ja tuntui että se vähän helpotti. Äskön just kysyin että onko muualta kipeä niin ei kuulemma ole(näin sanonut koko ajan) voiko n'ämä olla niitä kasvukipuja vai jotain muuta. Poika meillä tosi pitkä muutenkin ikäisekseen.

Ovatko siis olleet yhtäjaksoisesti noin kauan kipeät? Useimmiten kasvukivut vaivaavat öisin (ei tietenkään aina). Onko liikkunut nyt hiljattain erityisen paljon, että jalat olisivat siitä kipeytyneet? Hierominen ja lämmin voisi myös auttaa.

Meil 4 vuotta täyttävällä pojalla on kans ihan kauheat kasvukivut, vai onko ne nykyisin rasitusvamman nimellä. Poika itkee illat ja yöt ilman särkylääkkeitä. Päivisin valittaa että sattuu jalkoihin esim ulkoilujen jälkeen.
Itse olen hieronut pojan jalkoja ja laittanut lämpöhauteen jalkoihin iltasadun ajaksi, nuo tuntuisi helpottavan hetkellisesti kipua.

Muistan kun mulla oli kasvukipuja ala-asteella. En ollut silloin urheillut eli ei johtunut rasituksesta mut just jalat oli niin kipeät et ku portaita menit alas niin jalat tönkkönä piti yrittää kun sattui niin perkeleesti. Muistutti tosiaan muutama päivä liikunnan jälkeen tulevaa rasituskipua.

Joo epäilin itsekkin että nään on niitä kasvukipuja. Valitti myös äskön että jalat särkee ja on kylmä siis vain jaloissa.Kiedoin lämpöisen viltin jalkojen ympärille ja annoin särkylääkkeen...ainakin tuntui että auttoi kun nyt nukkuu jalat viltin sisään käärittynä. :heart:

Minä tarkoitin siis sitä, että jos hän on liikkunut viime aikoina paljon, että ehkä jalat ovat kipeytyneet siitä eikä kyse olisi kasvukivuista. Kun yleensä kasvukivut eivät päiväkausia vaivaa yhtäjaksoisesti.

Lapsen kasvukivut

30.05.2006

Potilasohje

Kasvukivuilla tarkoitetaan raajasärkyjä, jotka vaivaavat vain kasvuiässä. Kasvukipu on vaaraton, normaaliin kehitykseen kuuluva ilmiö. Suurimalla osalla lapsista kasvukivut lakkaavat ennen murrosikää.

Kasvukivut tuntuvat pääasiassa iltaisin tai öisin alaraajoissa, joskus myös käsissä. Kipu tuntuu usein polvien takana, reisien etuosissa ja säärien takaosissa. Tyypillisesti särky on aina samassa kohtaa ja molemminpuolisena, esimerkiksi molemmissa alaraajoissa.

Kipu voi olla niin ankaraa, että lapsi herää unestaan. Kipukohtaus kestää yleensä noin puoli tuntia. Yleensä kipu on kausittaista ja vaivaa öisin vähintään kolmen kuukauden ajan, mutta se voi myös vaivata muutamana yönä viikossa ja olla sitten pitkään pois.

Kasvukipuja on kaikenikäisillä lapsilla, mutta yleisimpiä ne ovat 6-10 vuotiailla.

Ohjattu omahoito:

* hiero jalkoja kevyesti
* lihasvenytyksistä voi myös olla apua kipuihin
* lämpö voi auttaa, esimerkiksi unisukat yöksi jalkaan tai jos ne eivät pysy jalassa voi makuupussista olla apua
* myös lämpimät kylvyt voivat auttaa
* särkyyn voi tarvittaessa antaa lievää särkylääkettä, suositeltavin on parasetamoli
* jalkineiden valintaan kannattaa kiinnittää huomiota
* varsinkin lattajalkaisilla, muotoillut pohjalliset tukevissa kengissä pitävät jalan oikeassa asennossa ja estävät lihasten turhan rasittumisen

Ota yhteys lääkäriin jos:

* raajakipuun liittyy kuumetta, väsymystä, kalpeutta tai huonovointisuutta
* lapsen raajakipu on toispuoleista
* kipu on niveleen paikantuvaa
* kipu on nopeasti voimistuvaa
* lapsella on aamujäykkyyttä tai ontumista
* kipu on heti herätessä tuntuvaa
* raajassa on turvotusta ja punoitusta tai lapsella on lämmönnousua

Mulla on itellä lapsena ollut ja tooosi kurjia olivat. Muistan kun nukuin villasukat ja -housut jalassa yöt ja välillä äiti hieroi mun jalkoja :heart:
Meillä keskimmäisellä on myös ollut ja näitä samoja konsteja oon käyttänyt, lisänä panadolia =)

kasvukipuihin sekä liikkumisen aiheuttamaan kipuun parasta oli pienenä se että äiti levitti mobilatia jalkoihin, kietoin peiton tiukaksi jaljojen ympärille ja hieroi kipeitä kohtia. minulla särkee joskus aika ajoin sääriä jos liikun päivän aikaan paljon tavallista enemmän ja varsinkin jos on kylmä ulkona.

Yhteistyössä