katapään kipu

Saimaanrannan äippä

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
2 207
0
36
Osaisiko joku kertoa minkälainen on kipu silloin kun kantapäässä on luupiikki? pistääkö se vai mitä?

Miulla on syksystä asti ollut kantapää kipeä välillä on ok ja sitten niinkuin nyt on niin kipeä ettei kärsisi maahan laittaa. taitaa pitää yrittää saada tuosta terveyskeskuksesta lääkäriaika josko osaisivat jotain sanoa.

Nyt iskin vielä samasta kipeästä jalasta varpaat oveen en on sitten varpaatikin kipeät kantapään lisäksi.

kuullostaa justiinsa luupiikiltä! ja se kipu on vihlovaa, polttavaa, pirullista... ja tuntuu monesti myös kantapään syrjälläki. miulla on sama vaiva.

ja kortisonilla ja geelipohjallisilla sitä hoidetaan.

Se on aivan HELVETILLINEN kipu. Aamulla kontaten vessaan. Käyt maanantaina kävelyl niin meneekin loppu viikko toipuessa et pääset taas maanantaina liikkeelle. Vuoden tuota helvettiä kesti ja parani.
Nyt on alkanu toinen kantapää kipuilla :kieh:

kipu ei ole vihlovaa eikä se pistä kantapää vaan yksinkertaisesti on niin kipeä ettei sitä kärsi laittaa maahan. aamut on ihan vihonviimeisiä päivällä saattaa olla parempi. en kärisi laittaa sitä maahan kunnolla edes istuessa että siihen tulisi osa jalan painosta.

miten sie pärjäät vaivasi kanssa? onko siihen mitään apua saatavilla

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Se on aivan HELVETILLINEN kipu. Aamulla kontaten vessaan. Käyt maanantaina kävelyl niin meneekin loppu viikko toipuessa et pääset taas maanantaina liikkeelle. Vuoden tuota helvettiä kesti ja parani.

joo mut kun ei kärsi edes lenkkeillä. kipeytyi tänään jopa vesijuoksussa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Saimaanrannan äippä:
kipu ei ole vihlovaa eikä se pistä kantapää vaan yksinkertaisesti on niin kipeä ettei sitä kärsi laittaa maahan. aamut on ihan vihonviimeisiä päivällä saattaa olla parempi. en kärisi laittaa sitä maahan kunnolla edes istuessa että siihen tulisi osa jalan painosta.

miten sie pärjäät vaivasi kanssa? onko siihen mitään apua saatavilla

aika jaksottaista se on se kipuilu... kortisonipiikeillä saadaan se tulehus ja ärsytys aisoihin. luupiikkihän on varpaan ja kantapään välillä olevan jänteen kiinnityskohan tulehduksellinen olotila jossa muodostuu rustonkaltainen kalkkeutuma ja se sitten kiristyessään (eli jalka maahan laitettaessa ja astuttaessa) tuntuu helvetillisenä kipuna.

suosittelen lekurin puheille menoa ettei ehi mennä niin vaikiaksi ku miulla ja vilinäitillä. instrusta löytyy semmosia kantapään alle kenkään laitettavia silikonisia geelipohjallisia, niistä on kyllä iso apu!

joo mut kun ei kärsi edes lenkkeillä. kipeytyi tänään jopa vesijuoksussa :kieh:

Juu, ei kärsi, ite vaan yritin sitkeesti käydä kerran viikos pojan kanssa vauvakerhossa parin kilsan päässä.
Jalka sattui jopa levossa. Venytä jalkapohjaa niin et vedä pottuvarvasta itseesi päin. Sattuu mut auttaa, silloin se tulehtunut lihas venyy.
Mua auttoi kun ostin kunnon kengät, maksoi mut oli pieni hinta siitä et jalka parani. Instrusta ainakin saa sellasia kenkään kantapään alle laitettavia luupiikkipohjallisia, alta pari kymppiä maksoi.
Kortisonipiikitkin auttaa joillakin.

Tiedän kyl mitä kipua tarkoitat, sitä on vaikee kuvailla. Sit vasta kun ite kokee niin tietää mitä se luupiikin kipu on :)

Mulla ja Nyynällä samat jutut. Ollaan asiasta puitu yhdessä ennenkin :D
Mun äidil myös ollu luupiikki.
Kipu myös turtuu, kävelet jonku aikaa niin huomaat et pääsetkin kävelee. Pysähdyt vartis ja jumalauta mikä kipu kun lähdet liikkeelle.
Poika oli 4kk kun kipu iski. Kaikki lähteneet kilot tuli juosten takas kun ei enää päässy kävelee. :headwall:
Nyt kun jalat kävelykunnossa niin terveitä jalkoja osaa arvostaa. :)

Juuri mulla parantui plantaarifaskiitti eli kantapään nivelpussin tulehdus yölastan avulla. Pöljänä menin omalääkärille viime kesänä ja hän määräsi Buranaa kantapään kipuun ja käski laihduttaa. Kipu oli aamulla pahin ja kävely oli lähes mahdotonta, linkutin ja lantio kipeytyi. Sitten menin työterveyteen vaikka olen hoitovapaalla ja sain sieltä apua heti: lähete toimintaterapeutille ja lasta tehtiin jalkaan yökäyttöä varten. Kun jalka oli öisin 90 asteen kulmassa eli nilkka ei ojentunut niin aamulla kantapään tulehtunut kalvo ei kokenut kovaa repäisyä kuten ilman lastaa, siitä aamukipu juuri johtui. Toimintaterapeutti sanoi että lasta on suositeltavin hoito, sitten vasta kortisoni piikit. Ja on mulla geelipohjalliset myös olleet käytössä.

taidan heti aamulla soittaa terveyskeskukseen josko saisin ajan olen tuon vaivan kanssa kuitenkin taistellut jo syksystä tai tarkemmin miettien kesästä asti. :/

aamutossut on parhaat kengät mut niillä ei kehtaa ulos lähteä ainakaan näin loskaisella kelillä. ;)

Kiitos paljon vinkeistä

taidan heti aamulla soittaa terveyskeskukseen josko saisin ajan olen tuon vaivan kanssa kuitenkin taistellut jo syksystä tai tarkemmin miettien kesästä asti. :/

aamutossut on parhaat kengät mut niillä ei kehtaa ulos lähteä ainakaan näin loskaisella kelillä. ;)

Kiitos paljon vinkeistä

Mul oli kans sellaset paksupohjaiset varvassandaalit koton ja kesällä. Ilman noita en ois päässy kesällä mihinkään.
Korkokengätkin voi tehdä hyvää. Siinä kantapää ei niin tärähdä ja lihas pysyy venytyksessä. Kokeiles ensihätään laittaa vaahtomuovin pala kipeen kantapään alle. Mee myös heti lääkäriin.
Pitkittyneen luupiikin seurauksena voi tulla polvikipu, sen jälkeen lonkka ja sit selkä.

Alkuperäinen kirjoittaja pihlanmamma:
Eikö kellään muulla kantapäävaivoista kärsivällä ole ollut yölastaa käytössä?

Kuulin tuosta sit vasta kun olin jo voiton puolella. Nyt jos vielä iskee uusi piikki niin teen kaikkeni. Enää en yli vuotta kärsi. :kieh: :D

Osaisiko joku kertoa minkälainen on kipu silloin kun kantapäässä on luupiikki? pistääkö se vai mitä?

Miulla on syksystä asti ollut kantapää kipeä välillä on ok ja sitten niinkuin nyt on niin kipeä ettei kärsisi maahan laittaa. taitaa pitää yrittää saada tuosta terveyskeskuksesta lääkäriaika josko osaisivat jotain sanoa.

Nyt iskin vielä samasta kipeästä jalasta varpaat oveen en on sitten varpaatikin kipeät kantapään lisäksi.

Vättämättä ei ole vielä sitä piikkiä vaan kantakalvon tulehdus.

Alkuperäinen kirjoittaja pihlanmamma:
Eikö kellään muulla kantapäävaivoista kärsivällä ole ollut yölastaa käytössä?

Kuulin tuosta sit vasta kun olin jo voiton puolella. Nyt jos vielä iskee uusi piikki niin teen kaikkeni. Enää en yli vuotta kärsi. :kieh: :D

Minulla on tuo lasta mutta ei se auta muuhun kuin siihen aamuun.

itseasiassa selkä on jo kipeä... ja johtuu varmasti tuosta että varon tuota kantapäätä niin kovasti. taidankin ryhtyä kulkemaan 10 cm korkokengissä. ;) ei ole kyllä meikäläisen tyyliä kun kuljen verkkareissa ja lenkkareissa... :D
pihlanmamma en ole koskaan kuullutkaan tuosta lastasta pitää kysyä sitä kun pääsen lääkäriin. mitään buranaa en kyllä suostu syömään jotain tuolle jalalle ja selälle on tehtävä

Alkuperäinen kirjoittaja EvaLon:
Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
Siinä voi vaan tulehdus! Itelläni oli kesällä, nyt jo helpottaa. Venyttely auttaa. Nilkka koukkuun ja siitä. En muista sitä hienoa nimeä moiselle.
Ei välttämättä luupiikki....

Plantaarifaskiitti :)

no se tulehus on nimeltään plantaarifaskiitti elikäs luupiikki, justiin niinku tuossa jo mainittiin. eli se on sama asia.

luupiikki ei siis ole todellisuudessa luinen piikki kantapäässä. vaan se saa nimensä siittä että se näyttää röntgenkuvissa piikiltä kantapäässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Siinä voi vaan tulehdus! Itelläni oli kesällä, nyt jo helpottaa. Venyttely auttaa. Nilkka koukkuun ja siitä. En muista sitä hienoa nimeä moiselle.

no se tulehus on nimeltään plantaarifaskiitti elikäs luupiikki, justiin niinku tuossa jo mainittiin. eli se on sama asia.

luupiikki ei siis ole todellisuudessa luinen piikki kantapäässä. vaan se saa nimensä siittä että se näyttää röntgenkuvissa piikiltä kantapäässä.

Paitsi että mulla ei ole luupiikkiä mutta plantaarifaskiitti on eli kantakalvon tulehdus.Se luinen piikki syntyy usein tuon tulehduksen seurauksena

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:

Paitsi että mulla ei ole luupiikkiä mutta plantaarifaskiitti on eli kantakalvon tulehdus.Se luinen piikki syntyy usein tuon tulehduksen seurauksena

ei miullekaan lääkäri sanonu mitään luupiikistä vaan just tosta tulehduksesta puhu. Ja ultralääkäri sanoi samaa. Röntgenissä en käynykään. Parantuneet on vaivat ja jos alkaa jomotella pitää alkaa jumpat ja venyttelyt hyvissä ajoin, pääsee vähemmällä.
Kuinka lie ap:n kantapäälle käyny?

Yhteistyössä