Kätilökammo:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja luuseri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

luuseri

Vieras
Heti aluksi sanon, etä tiedän kyllä että tämä on typerä pelko mutta en voi asialle mitään. LA on marraskuussa ja mitä lähempänä se on sitä useampia unettomia öitä vietän tämän asian kanssa.
Eka synnytys oli sunniteltu sektio ja salissa mukana ollut kätilö antoi kyllä ymmärtää mitä mieltä on ns. turhista sektioista (vauva oli poikkitilassa). Sinänsä mitätön asia mutta jäi aika paha mieli.
Nyt pelkään ihan hirveästi, että tämän toisen kohdalla, jonka toivottavasti saan synnyttää normaalisti, saliin tulee joku äkeä tai asennevammainen kätilö, joka alkaa tiuskimaan tai ei kuuntele mua ollenkaan. Olen aika herkkä ja menen muitten ihmisten haukkumisesta muutenkin lukkoon ja nyt pelkään, että kohdalle osuu joku kätilö, jonka kanssa kemiat ei osu yhtään yhteen.
Lisäksi mulla on tosi alhainen kipukynnys enkä koe olevani mitenkään urhea. En ole suunnitellut synnytystä mitenkään etukäteen kun tiedän, että kaikkea voi tapahtua eikä kaikki ehkä mene niinkun suunnittelee. Eniten pelottaakin se, että kohdalle osuu joku epäempaattinen tyyppi, joka vähättelee kipujani ja alkaa tiuskia tyylin "älä huuda" (yhelle mun kaverille oli sanottu noin). Pelkään myös tuon entisen leikkausarven repeämistä vaikka se onkin kulemma harvinaista. Entä jos se repeää ja kätilö ei ota mun kipuja tosissaan kun on niin alhanen kipukynnys??
Mitä ihmettä teen? Mihinkään pelkopolille on mun mielestä turha lähteä kun ei ole mitään "oikeeta" synnytyspelkoa. Ja sitä paitsi, ei ne siellä pysty mulle lupaamaan saliin mitään supermukavaa kätilöä kuitenkaan.
Ärsyttää kun koko loppuodotus tuntuu olevan nousevaa pakokauhua kätilöitä kohtaan. Voiko kätilöä vaihtaa kesken synnytyksen? Mitä sillon pitää tehdä?

Älä turhaa pelkää, kaikki menee varmasti hyvin. Kätilöä voi vaihtaa kesken synnytyksen, jos et sitä itse pysty/uskalla tuoda esiin, anna se miehen tehtäväksi.

Tuosta "älä huuda" kommentista sanoisin sen verran että jos ponnistusvaiheessa sanotaan että ei saa huutaa, tarkoitetaan sillä vain synnyttäjän ja vauvan parasta. Kokeilepa mennä vessaan tekemään sitä isoa hätää ja huuda samalla - ei tuu tulosta. Sama pätee vauvan ulos ponnistamiseen.

Jos sectiohaavan arpi repeää, on se niin valtava kipu että se tuskin jää keneltäkään kätilöltä huomaamatta. Sitä kipua ei voi teeskennellä.

Joten turvallisin mielin vaan synnyttämään. Mikä on synnytyssairaalasi?
Voit toivoa etukäteen myös kätilöä...

Mukavaa loppuodotusta! =)

Kiitti tsemppauksesta!
Esikoisen sain Porissa mut nyt ollaan muutettu ja tämä kakkonen pitäisi mennä synnyttään Jorviin. Kätilöä on vähän vaikea toivoa etukäteen kun en sieltä ketään tunne. Oon vaan kuullut, että sielläkin on noita kätilöitä vähän joka lähtöön eli on pelkkää tuuria millanen sattuu omalle kohdale.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2006 klo 21:46 kätilö kirjoitti:
Älä turhaa pelkää, kaikki menee varmasti hyvin. Kätilöä voi vaihtaa kesken synnytyksen, jos et sitä itse pysty/uskalla tuoda esiin, anna se miehen tehtäväksi.

Tuosta "älä huuda" kommentista sanoisin sen verran että jos ponnistusvaiheessa sanotaan että ei saa huutaa, tarkoitetaan sillä vain synnyttäjän ja vauvan parasta. Kokeilepa mennä vessaan tekemään sitä isoa hätää ja huuda samalla - ei tuu tulosta. Sama pätee vauvan ulos ponnistamiseen.

Jos sectiohaavan arpi repeää, on se niin valtava kipu että se tuskin jää keneltäkään kätilöltä huomaamatta. Sitä kipua ei voi teeskennellä.

Jos synnytys käynnistetään, voiko kätilön itse toivoa etukäteen/ onko se varma? Mulla samoja pelkoja kuin ap.llä....

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2006 klo 21:46 kätilö kirjoitti:

Hmm, tuohon täytyy vaan todeta että ääntä tuli käytettyä ponnistaessa ja paljon vaikeampaa olis ollut jos olisi pitänyt olla hissukseen. Ääntä käyttäessä sitä rentoutui ja hengittäminenkin sujui paremmin. Tosin sillä hetkellä, kun työnsi niin veti syvään henkeä ja ponnisti. Mutta kyllä se äänenkäyttökin voi olla tarpeen. Aika tylyä kätilöltä sanoa, että älä huuda.. tai mitä tahansa. Muakin pelotti että törmään johonkin kätilöön, joka suhtautuu minuun jonain liukuhihnasynnyttäjänä mutta hän oli tosi ihana :heart: Heti synnärille mennessä kyseli kivunlievitystoiveita ja kuitenkin kaikki toiveeni otti huomioon eikä mitenkään vähätellyt mitään tms.

Jaa kätilökammoako onkin useammillakin :) luulin että olen itse niin herkkä tai jotain. en pelkää kipua enkä mitään muutakaan, mutta kätilöitä ja lääkäreitä ja muita pelkään. ihan hirveästi oikeastaan. juttelen siitä ihanan neuvolatätini (hän on entinen kätilö) kanssa ja menen pelkopolillekin. kammo on jäänyt edellisestä raskaudesta ja synnytyksestä. sitä ennen en ollut ajatellutkaan pelätä ammatti-ihmisiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.09.2006 klo 22:29 luuseri kirjoitti:
Kiitti tsemppauksesta!
Esikoisen sain Porissa mut nyt ollaan muutettu ja tämä kakkonen pitäisi mennä synnyttään Jorviin. Kätilöä on vähän vaikea toivoa etukäteen kun en sieltä ketään tunne. Oon vaan kuullut, että sielläkin on noita kätilöitä vähän joka lähtöön eli on pelkkää tuuria millanen sattuu omalle kohdale.

Olen kuullut Jorvista vain hyvää! Mene avoimin mielin ja jos tuntuu että kätilön kanssa ei synkkaa niin vaihda kätilöä, onnistuu yleensä. Hyvä idea olisi varmasti laittaa paperille omia toiveita synnytyksen suhteen että kätilö jo ennalta tietäsi ehdottaa esim kivunlievitysmenetelmiä tai apuvälineitä. Synnytystilanteessa ei synnyttäjä välttämättä muista enää niitä toivoa.

Pyydä lähete pelkopolille. Sano heti suoraan, mistä kenkä puristaa. Kyllä ne siellä kiltisti kirjaavat ylös toiveesi, jotta ne on sitten helpompi ottaa huomioon kun tulet synnyttämään. Jo ihan vain asiasta puhuminen ja paikkaan tutustuminen voi helpottaa pelkoakin.

Ei ole mitään sääntöjä, millainen synnytykseen liittyvä pelko laskettaisiin oikeaksi peloksi. Mikä tahansa pelko voi jo itsessään vaikeuttaa synnytyksen kulkua, puhumattakaan siitä että se voi viedä odotuksesta kaiken ilon.

Ja tosiaan, kätilöä voi vaihtaa, jos ei kemiat osu yksiin ensimmäisen tai toisen tai kolmannenkaan kanssa. Vaikka eihän se tietenkään kiva ole, jos joutuu kesken synnytyksensä neuvottelemaan tällaisesta asiasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2006 klo 12:32 eva kirjoitti:
Pyydä lähete pelkopolille. Sano heti suoraan, mistä kenkä puristaa. Kyllä ne siellä kiltisti kirjaavat ylös toiveesi, jotta ne on sitten helpompi ottaa huomioon kun tulet synnyttämään. Jo ihan vain asiasta puhuminen ja paikkaan tutustuminen voi helpottaa pelkoakin.

Ei ole mitään sääntöjä, millainen synnytykseen liittyvä pelko laskettaisiin oikeaksi peloksi. Mikä tahansa pelko voi jo itsessään vaikeuttaa synnytyksen kulkua, puhumattakaan siitä että se voi viedä odotuksesta kaiken ilon.
Ja tosiaan, kätilöä voi vaihtaa, jos ei kemiat osu yksiin ensimmäisen tai toisen tai kolmannenkaan kanssa. Vaikka eihän se tietenkään kiva ole, jos joutuu kesken synnytyksensä neuvottelemaan tällaisesta asiasta.

Ihanasti puhuttu synnytyspelosta :) täällä palstoilla kun niin usein tunnutaan vähättelevän toisten pelkoja ja asetettavan sääntöjä sille mikä hyväksytään peloksi ja mikä ei. ja nehän ovat henkilökohtaisia juttuja.

Tuossa tulikin edellisissä viesteissä mainittua tuo, että pelkopolille kannattaa mennä, sillä pelolle voi olla monia syitä ja kaikki niistä ovat yhtä oikeutettuja.

Oli se pelon syy mikä tahansa, niin on varmasti synnytystä hidastava tekijä verrattuna siihen, jos synnyttäjä tulee tositoimiin luottavaisin mielin.

jos asut pk-seudulla voit mennä myös kätilöopiston haikaranpesään.

siellä ideana on, että tutustut kätilöösi ja sama kätilö sitten hoitaisi synnytyksesi. Tietenkin voi olla, että hän ei satu juuri silloin töihin, mutta saat ainakin keskustella hänen kanssaan etukäteen tilanteestasi!

Haikaranpesä on varmasti lähes ainoa paikka, jossa omaan kätilöön voi tutustua etukäteen, eikä silloinkaan ole varmaa voiko juuri hän synnytyksen hoitaa. Synnytyksen ajankohdan arvaamattomuus+ kolmivuorotyö on sellainen yhdistelmä, ettei toiveita juuri voi toteuttaa. Edes käynnistyksen yhteydessä se ei juurikaan onnistu. Ei kätilöä voi "siirtää pois " toiselta synnyttäjältä ilman erittäin painavaa syytä.
Mutta reippain ja avoimin mielin: käy pelkopolilla keskustelemassa, ja muista myös sairaalaan tullessa sanoa pelkosi ääneen. Kyllä me parhaamme mukaan yritämme synnyttäjän toiveet toteuttaa! Ja jos jostain syystä koet, ettei kemianne kätilösi kanssa kohtaa, ota asia esille.

Jos kohdallesi on kerran osunut "mätä omena", on kuitenkin todennäköistä ettei se toistu.

Yhteistyössä