Kätilöliitto: Suomalaisäidit imettävät liian vähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Edistäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Edistäjä

Vieras
Kätilöliiton tuoreen kannanoton mukaan suomalaisvauvoja imetetään liian vähän. Syyksi epäillään huonoa tiedonvälitystä.

Lapsi ja maitopullo

Tilastojen mukaan vain yksi prosentti suomalaislapsista elää pelkällä äidinmaidolla elämänsä ensimmäiset kuusi kuukautta. Ruotsissa täysimetettävien puolivuotiaiden määrä on 15 prosenttia.

Suomessa imetys loppuu myös turhan aikaisin. Suosituksen mukaan vauvaa pitäisi imettää yksivuotiaaksi asti. Kuitenkin vain 18 prosenttia suomalaislapsista saa maitoa yksivuotiaana. Muissa pohjoismaissa imetysajat ovat pidempiä.

Lisää tietoa

”Lähes kaikki suomalaisäidit haluavat imettää, mutta hoitokäytännöissä on paljon sellaista, mikä ei tue imetyksen onnistumista. Meidän täytyy parantaa synnytyssairaaloiden hoitokäytäntöjä ja avopuolen imetystukea”, Suomen Kätilöliiton imetyksen asiantuntija Heta Kolanen sanoo.

Kolanen toivoisi sairaalakäytäntöjen mukailevan WHO:n ja Unicefin laatimaa Kymmenen askelta onnistuneeseen imetykseen -ohjeistoa.

”Lasta ei pitäisi erottaa äidistä sairaalassa ilman lääketieteellistä syytä. Ensimmäisen imetyksen pitäisi tapahtua jo synnytyssalissa. Terve täysiaikainen vastasyntynyt ei yleensä tarvitse lisämaitoa. Jos lisämaitoa annetaan, siihen pitäisi olla lääketieteellinen syy. Tutin käyttöä ei myöskään suositella ennen kuin imetys sujuu”, Kolanen luetteloi.

Sairaalassa annetun ohjauksen parantaminen ei tosin korjaa koko tilannetta, sillä äidin ja lapsen sairaalassa viettämä aika on lyhyt. Kolasen mukaan äideille pitäisi tarjota enemmän imetystukea myös sairaalan ulkopuolella.

”Äitien oikeus on saada asiantuntevaa imetysohjausta raskausajasta alkaen läpi koko imetyksen. Siksi pienten lapsien kanssa työskentelevien ihmisten eli lääkärien, terveydenhoitajien, puistotyöntekijöiden, hammashoitajien ja psykiatrien koulutukseen pitäisi kuulua pakollinen 20 tunnin imetyskoulutus”, Kolanen huomauttaa.

Muita syitä

Myös neuvolakäytännöt ovat puutteellisia.

”Neuvolassa voitaisiin puhua jo alkuraskaudesta imetyksestä ja kartoittaa onko äidillä sellaista taustaa, mikä vaikuttaa imetyksen onnistumiseen”, Kolanen sanoo.

Tiedon puutteen lisäksi lasten pitkää täysimetystä hapertaa esimerkiksi lastenruokajättien alle kuusikuisille suunnatut valmisruokapurkit.

”Vaikka esimerkiksi keskoslasten kohdalla kiinteät aloitetaan ennen kuuden kuukauden ikää, suurimmalle osalle vauvoista varhain annettu kiinteä ruoka on ainoastaan pois imetyksestä. Yritykset antavat väärän viestin vanhemmille, sillä he pyrkivät tekemään voittoa lastenruoilla, eivätkä ajattele lapsen optimaalista ravitsemusta”, Kolanen huomauttaa.

Imetyksen edut

Kätilöliiton huoli imetyksen heikosta tasosta on oikeutettua. Onnistuneella ja riittävän pitkällä imetyksellä kun on useita positiivisia puolia.

”Tutkimukset osoittavat, että pitkä imetys tukee elimistön immuunipuolustusjärjestelmää. Lapsentahtinen imetys myös synnyttää erityisen suhteen äidin ja lapsen välille. Kun lapsi on äidin lähellä, äiti oppii lukemaan lasta paremmin”, Kolanen sanoo.

Teksti: Jarkko Uro

Lähdeviite:
Kätilöliitto: Suomalaisäidit imettävät liian vähän

Miksi tästä vain lässytetään? Miksei yhteiskunta tee jotain pelkkien puheiden sijaan, jotta äidit saisivat parempaa tietoa ja enemmän tukea imetykseen?

Vai onko meillä tosiaan mystinen raja Suomen ja muiden pohjoismaiden välillä ja kummasti kaikki maitoa tuottamattomat naiset ovat meillä?

ei mikään ihme, että vain 1 % puolivuotiaista saanut pelkkää äidinmaitoa. joka lähteestä olen kuullut, että on hyvä jo 5 kk iässä alkaa maistella lusikallinen äidinmaidolla tai vedellä laimennettua sosetta (ei kaupan vaan omaa)

Tää "lässytys" lisää vaan paineita ja siksi imetys ei onnistu. Me ollaan suorittaja kanssaa - ihan erilailla kun naapurissa. Imetystä ei oteta luonnollisesti vaan se on helvetinmoinen suorituslaji jossa äidit kilpailee keskenään paremmuudesta. Sitten kun tää paine laiteaan päälle vielä viralliselta taholta... En yhtään ihmettele.

Onko se painostusta jos annetaan asiallista tietoa miten imetys toimii (esim. maidonerityksen lisääminen/vähentäminen), tuetaan vaikeissa tilanteissa (esim. rintaraivarit), annetaan uskoa itseensä epävarmoina hetkinä (esim. tiheänimunkaudet)?

Kyllä silloin on jo jossain muuallakin vikaa kuin vain viranomaisissa jos äiti kokee kaiken lapseensa liittyvän kilpailuna muita vastaan.

Sanopa muuta... Itse opiskelen terveydenhoitajaksi ja äitiys/lastenneuvolapuolelle haluaisin töihin. Imetysasiat kiinnostavat, ja olisin valmis tekemään töitä, jotta jokaiselle äidille saataisiin tarvittava tietotaito imetyksen onnistumiseksi.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Ois kiva tietää miten tuo tilasto jakautuu. Siis millaiset äidit - nuoret, vanhat, kaupunkilaiset, maalaiset, koulutetut, kouluttamattomat - imettää pitkään ja millaiset lyhyesti. Ja mitkä syyt ne on, joiden takia imetys loppuu? Mä en oo kummankaan lapsen kanssa kokenut, että oisin tarvinnut jotain imetystietoa tai tukea. Eipä sitä ole kyllä ollut tarjollakaan, paitsi synnärilla esikoisen kanssa.

Mulla sattui esikoisen kohdalla todella hyvät kätilöt, omakätilö oli Ruotsissa ollut kätilönä vuosia töissä ja tuonut Suomeen hyviä vinkkejä liittyen imetykseen ja rintojen hoitoon imetyksen aikana ja varsinkin maidonnousun aikana. Kiitos tämän ja muiden kätilöiden imetys lähti luistamaan. Ja imetin molemmat pojat 6 ensimmäistä kk täysimetyksellä ja poikien ollessa reilun vuoden ikäisiä vasta lopetin imetyksen. Esikoisen imetyksen jouduin lopettamaan koska raskauduin uudelleen ja paino tippui liikaa imetyksen takia ja nuorimmaisen imetyksen jouduin lopettamaan toisesta syystä, ja se oli vaikeaa sillä minä enkä lapsi olleet valmiita siihen. Mutta hänkin silloin yli vuoden jo. Kumpikaan lapsista ei tarvinnut tuttia eikä tuttipulloa lainkaan. Ja tästä suurin kiitos kuuluu noille kätilöilel joilla oli valtava tietotaito hallussaan!

[QUOTE="vieras";23858363]Sanopa muuta... Itse opiskelen terveydenhoitajaksi ja äitiys/lastenneuvolapuolelle haluaisin töihin. Imetysasiat kiinnostavat, ja olisin valmis tekemään töitä, jotta jokaiselle äidille saataisiin tarvittava tietotaito imetyksen onnistumiseksi.[/QUOTE]

ehkä sitä tietoa on, mutta tietyissä tilanteissa on helpompi luovuttaa ja siirtyä korvikkeeseen joko kokonaan tai osittain.
varmasti äidinmaito on parasta lapselle mutta nykyisin kun on vaihtoehtoja niin ymmärrän kyllä miksi otetaan se helpompi tie jos imetyksessä tulee vaikeuksia

Jenis kyseli että millaiset naiset imettää pitkään. Mitään yleistystä ei voida suoraan tehdä, mutta tutkimuksissa on todettu korkeasti koulutettujen ja hyvätuloisten imettävän huomattavasti pidempään kuin matalasti koulutettujen äitien. Samoin ruoka imetysajan jälkeen on terveellisempää ja monipuolisempaa, ja vanhempien tupakointi on vähäisempää. Mutta tämä ei ole yleistys, vaan tutkimuksen tulosta.

Vattuako se kellekkään kuuluu imettääkö vai ei!

Se on totta että jokainen perhe saa imetysasiansa päättää itse, mutta mielestäni heillä tulee ehdottomasti olla riittävästi tietoa jotta tietävät minkä päätöksen tekevät. Ja tietoa ei voi olla, jos terveydenhuoltohenkilökunnan imetystietous ei ole ajantasalla. Jokaisella on oikeus päättää lapsensa imettämisestä tai imettämättä jättämisestä, mutta jokaisella on oikeus myös tutkittuun tietoon.

Joo, surullista on :( Liian vähän tietoa ja tukea saatavilla imetykseen, pitäisi saada muutenkin kuin erikseen pyytämällä. Liian helposti annetaan periksi ja kuvitellaan ettei äidin maito riitä.

[QUOTE="Neith";23858445]ehkä sitä tietoa on, mutta tietyissä tilanteissa on helpompi luovuttaa ja siirtyä korvikkeeseen joko kokonaan tai osittain.
varmasti äidinmaito on parasta lapselle mutta nykyisin kun on vaihtoehtoja niin ymmärrän kyllä miksi otetaan se helpompi tie jos imetyksessä tulee vaikeuksia[/QUOTE]

Mutta tarkoittaako tämä että esim. ruotsalaisäidit ovat suomalaisäitejä sinnikäämpiä?
Ja tilastoista päätellen pääsevät hyviin tuloksiinkin, sillä varmasti heilläkin on samoja ongelmia imetyksessä kuin meillä täällä, mutta heillä on työkalut ja keinot selvitä niistä ja he myös käyttävät niitä.

Mikä muissa pohjoismaissa on toisin kun he kykenevät imettämään pidempään kuin me? Onko äideillä erilainen asenne imetykseen?

[QUOTE="vieras";23858481]No ne kätilöt vois mennä myös itseensä. Imetysohjeistus on sairaalassa ihan ala-arvoista![/QUOTE]

En tiedä muiden sairaaloiden tilannetta, mutta meillä voin kyllä täysin yhtyä tuohon väitteeseen. Harva kätilö tai lastenhoitaja oikeasti tietää riittävästi imetyksestä ja imetysohjauksesta. Onneksi meidän talossa aletaan nyt vihdoin tehdä asialle jotain. Se on sitten taas eri asia, johtaako se mihinkään.

Tässä muutama syy mitkä osaltaan vaikuttavat täysimetyksen vähyyteen
-Äitejä patistetaan työelämään palaamaan mahdollisimman nopeasti (ei lapsi heti pullollekaan opi jos 6kk on rintaa syönyt, mitä se sitten söisi sinä aikana kun äiti töissä)
-Vanhempien pitäisi jättää lapsi hoitoon kerran viikkoon että lapsi tottuisi hoidossa olemaan ja vanhemmat saisivat omaa aikaa. (neuvolan mielipide, mut mitä lapsi taas söisi? vai olisiko äiti 5min päässä lapsesta)
-Neuvolan suosituksesta kiinteitä maistelemaan 5kk iässä että puolivuotiaana pystyisi yö syötöt lopettamaan.

Kyllän neuvoloiden terveydenhoitajat tarvitsisivat reilusti lisäkoulutusta imetysasioissa ( hyviä ja osaaviakin on), minun viimeisin neuvolantätini olisi kyllä ohjeillaan ryssinyt kuopuksen imetyksen, vaatimalla vaati että aloittaisin lisämaidon 2kk iässä vaikka omalla maidolla olisi imettänyt kaksosetkin (olen luovuttanut maitoa edellisessä imetyksessä ja täysimettänyt 3 aiempaa pullukkaa lasta 6kk ikään ja jatkanut imetystä kiinteiden lisäksi 12-16kk ikään saakka)

eiköhän se oo niin että nuoret ja koulluttamattomat imettää vähiten. vanhemmat ja korkeastikoulutetut enempi.
tuli mieleen noista ekoista päivistä sairaalassa. kun täällä palstalla olen nähnyt paljon mielipiteitä j kertomuksia että lapsi huusi nälkäänsä ja annettiin sen takia lisämaitoa, sitten nukkui tyytyväisenä.. mutta se että lapsi nyt sattuu itkemään tai ett'ä ' maito ei ole vielä noussut' eivät varsinaisesti ole lääketieteellisiä syitä antaa lisämaitoa. harmittavan paljon siellä sairaalassa kuitenkin sitä lisämaitoa jaetaan, varmaan siitäkin syystä että osastolla on niin kiireistä että kätilöillä ei ole mahdollisuutta istua vieressä joka imetyksellä varmistamassa että raivoava vauva saa hyvän imuotteen jne.

Kyllän neuvoloiden terveydenhoitajat tarvitsisivat reilusti lisäkoulutusta imetysasioissa ( hyviä ja osaaviakin on), minun viimeisin neuvolantätini olisi kyllä ohjeillaan ryssinyt kuopuksen imetyksen, vaatimalla vaati että aloittaisin lisämaidon 2kk iässä vaikka omalla maidolla olisi imettänyt kaksosetkin (olen luovuttanut maitoa edellisessä imetyksessä ja täysimettänyt 3 aiempaa pullukkaa lasta 6kk ikään ja jatkanut imetystä kiinteiden lisäksi 12-16kk ikään saakka)

Osuit naulankantaan. Mahtavaa että itse olit asioista selvillä ja pidit pääsi. Tosiasia on, että suurin osa äideistä luottaa neuvolantädin sanaan. Ja tekee juuri niinkuin tämä ohjeistaa. Terveydenhoitajilla ei ole riittävää tietämystä imetyksestä, ja he ohjaavat imetystä pitkälle omien kokemustensa (hyvien ja huonojen) pohjalta. Ja kiinteitä ruokia tuputtavat aivan liian aikaisin.

Monet ei suomessa pidä imetystä niin tärkeänä. Esim. Norjassa imettäminen on itsestäänselvää eikä esim. kahvilassa imettämistä pidetä nolona. Kun vertasin tuntemiani äitejä ja norjassa asuvan sukulaisen äitikavereita niin minun tuntemistani äideistä olin ainut joka täysimetti ja kaikki muut antoi kiinteitä ennen 6kk ikää. Suurin osa lopetti imetyksen puolen vuoden iässä ja vain yksi minun lisäksi imetti vuoden ikään asti. Sukulaisen äitikavereista taas JOKAINEN täysimetti 6kk...

[QUOTE="vieras";23858481]No ne kätilöt vois mennä myös itseensä. Imetysohjeistus on sairaalassa ihan ala-arvoista![/QUOTE]

Eikös tässä nimenomaan sitä ajettu takaa, että kätilöillä olisi riittävän hyvä imetystietoisuus ja että he omalla toiminnallaan edistäisivät imetystä. Silloinkin kun heille itselleen on helpompi lyödä vaan se lisämaitopullo äidin käteen.

Mut ainakin jätettiin esikoisen synnyttyä aivan yksin sairaalassa, makasin kolme päivää tajunnan rajamailla eikä kukaan edes kysynyt, imetätkö. Lapsi vaan syötettiin hoitajien toimesta kun äiti oli niin huonossa kunnossa. Kolmantena päivänä alettiin valittaa, kun en ollut edes pumpannut. Kukaan ei sellaisesta mulle maininnut enkä ensisynnyttäjänä tiennyt mitään. Siinä meni se imetys.

Toisella kertaa olin valmistautunut paremmin, mutta lapsi joutui teholle heti synnyttyään. Siellä sanottiin suoraan, etteivät suosittele imetystä, koska heidän piti tietää paljonko lapsi söi. No, eipä noussut edes maito rintoihin vaikka vuokrasin sairaalasta lypsykoneenkin kotiin, joten se meni siinä.

Joten todellakin sairaalan henkiläkunta voisi hieman mennä itseensä.

Minä olen lähipiirissä huomannut, että todella herkästi turvaudutaan pulloon. Syitä on erinäisiä... Monilla se, että pääsisi viettämään omaa aikaan, valitettavan usein baariin. Siinä sitten ihmetellään, miksi oma maito tyrehtyy puolessa vuodessa. Jokainen saa tehdä niinkuin tahtoo, mutta tuntuu vähän hassulta kuunnella niitä toteamuksia sitten kun maito loppui. Monetkaan eivät halua nähdä sitä vaivaa, mikä imetyksen eteen täytyy nähdä. Se voi tietää paljon yöheräilyjä, tiivistä kotonaoloa, vauvassa kiinni olemista. Monet eivät ole valmiita tähän. Vanhan elämän pitää jatkua, eikä haluta hyväksyä sitä, että se vauva sitoo aika hyvin sinne kotiin ensimmäisen vuoden ajan.

Yhteistyössä