Kätilöopiston käytäntöjä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synnyttämään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synnyttämään

Vieras
Huomenna olen menossa Kättärille synnyttämään ja viime hetkellä on tullut jotain asioita mieleen, jotka mietityttää.

Saako siellä olla läppäri mukana?
Saako puhua kännykkään ihan normaalisti huoneessa vai onko joku paikka puheluita varten?
Onko huoneissa jotkut verhot (joilla saa yksityisyyttä jos haluaa) vai ei? Jos ei, niin mitä jos naapurilla on vaikka iso kööri jotain vierailijoita siinä, ja mä haluan vaihtaa vaatteet?
Onko tarkat ruoka-ajat, vai saako välipalaa ottaa kun haluaa? Syödäänkö huoneissa vai onko siellä joku ruokala?
Saako liivinsuojia sairaalasta? Entä harsoja?

Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon, mistä ehkä itse yllätyit tms.?

Kiitos :).

Sektio. Perätilan vuoksi.

Ok siitä synnytystavasta osaankin kertoa. Tai tarpeellisista. :)
Saa olla läppäri, voit soitella mutta kannattaa ottaa vierustoveri tietty huomioon, ettei nyt ihan täysiä öisin puhele,,,no mutta tämän varmasti tiedätkin. :D
On verhot.
Sinulle tuodaan ruoka tiettyinä aikoina sänkyyn, ethän sä mihinkään siitä sillon kävele kun on tehty suuri leikkaus.
Ei ollut muistaakseni liivinsuojia, mutta en minä niin alussa niitä ainakaan tarvinnutkaan.

Yksi juttu: OTA ISOJA MUMMOPÖKSYJÄ mukaan. Kaikki löysimmätkin pikkarit sattuu aivan saakutisti ja vaihda heti kun pystyt, ne verkkoalkkarit mukaviin xl-pöksyihin. Ihan tosi, OSTA sellaset jos ei ole. Ehdoton neuvo! :D

Mulla omaa kokemusta vaan Haikaranpesästä,joten en osaa muuhun vastata mutta uskoisin että huoneissa on väliverhot. H-pesässä ainakin on. Ja vierailuaikaa on vaan tunti päivässä,joten jos muuhun aikaan on huonekaverilla vieraita niin mun mielestä voi asiallisesti huomauttaa jos vieraat häiritsee (esim yrität nukkua ja puheensorina häiritsee). Liivinsuojia ja harsoja ei tietääkseni sairaalasta saa.
Mä käytin koko sairaalassaoloajan sairaalan vaatteita,oli helppoa esim imettää ja ottaa vauva ihokontaktiin ym.. Ja kun hikoilee ja maitoa valuu ym ihanaa,niin on kiva kun voi vaihtaa vaatteet just niin monta kertaa päivässä kun haluaa ja heittää vaan sinne sairaalan pyykkisäkkiin kaikki..

Verhot löytyy, ei saa liivinsuojia, mut tuskin niitä ihan alkuun tarvitkaan. Ei oo harsoja, jotain puuvilla liinoja on. Ruoka ajat on, ja saa syödä huoneessa tai yhteisessä tilassa. Läppäri saa olla omalla vastuulla, siellä ei oo wlania, joten tikku mukaan. mutta tuskin kerkiät netissä roikkua, kun sulla on vauva hoidettavana.
Kännykkään saat puhua, jos normaali huoneessa olet -> ei mitään hengitys koneita ym. mitkä ottais häiriötä puhelimesta.

[QUOTE="sama";26347411]Ok siitä synnytystavasta osaankin kertoa. Tai tarpeellisista. :)
Saa olla läppäri, voit soitella mutta kannattaa ottaa vierustoveri tietty huomioon, ettei nyt ihan täysiä öisin puhele,,,no mutta tämän varmasti tiedätkin. :D
On verhot.
Sinulle tuodaan ruoka tiettyinä aikoina sänkyyn, ethän sä mihinkään siitä sillon kävele kun on tehty suuri leikkaus.
Ei ollut muistaakseni liivinsuojia, mutta en minä niin alussa niitä ainakaan tarvinnutkaan.

Yksi juttu: OTA ISOJA MUMMOPÖKSYJÄ mukaan. Kaikki löysimmätkin pikkarit sattuu aivan saakutisti ja vaihda heti kun pystyt, ne verkkoalkkarit mukaviin xl-pöksyihin. Ihan tosi, OSTA sellaset jos ei ole. Ehdoton neuvo! :D[/QUOTE]
Niin ja oma sektiokokemukseni myös haikaranpesästä. :)

Kiitos vastauksesta!

Lähinnä ajattelin, että joskus sitten vähän myöhemmin voisi jo liikkua osastolla muuallekin kuin vain omaan huoneeseen, tuossa mun lapussa lukee, että repivät mut jalkeille jo samana päivänä. Vai onko silti vielä niin kipeä, että ei pysty istumaan tuolilla tms.?

Mummopöksyjä en ehdi enää ostamaan :(. Mulla on kyllä sellaisia tosi matalia, jotka ei siihen arven päälle ylety jos jättää alas, ehkä pärjään niillä.

Alkuperäinen kirjoittaja synnyttämään;26347302:
Huomenna olen menossa Kättärille synnyttämään ja viime hetkellä on tul jotain asioita mieleen, jotka mietityttää.

Saako siellä olla läppäri mukana? saa olla

Saako puhua kännykkään ihan normaalisti huoneessa vai onko joku paikka puheluita varten?
puhuin huoneessa, mutta jos toinen nukkui yms. hiljempaa tai käytävällä tai ruokalassa. mua ärsytti jos jouduin kuuntelee toisen puhelua useasti.

Onko huoneissa jotkut verhot (joilla saa yksityisyyttä jos haluaa) vai ei? Jos ei, niin mitä jos naapurilla on vaikka iso kööri jotain vierailijoita siinä, ja mä haluan vaihtaa vaatteet?
verhot sängyb ympärillä

Onko tarkat ruoka-ajat, vai saako välipalaa ottaa kun haluaa? Syödäänkö huoneissa vai onko siellä joku ruokala?
tarkat ruoka-ajat, ei saa periaatteessa välipalaa mutt hedelmiä taisi olla tarjolla. mä söin ruokalassa kun pääsin liikkumaaan mut kun en saanu liikkua söin sängyssä.
.
Saako liivinsuojia sairaalasta? Entä harsoja?

ei liivinsuojia, ota omat mukaan, eikä myöskään harsoja. niin tai siis onhan niillä nitä liinoja joilla vauvan peput pyyhitään.

Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon, mistä ehkä itse yllätyit tms.?
omat sisäkengät on kiva olla ja vaatteetkin mut itse käytin sairaalan vaatteita ei tule likapyykkiä kotiin. kännistyksessä voi mennä aikaa turha miehen on siellä norkoilla vaan soittaa sit paikalle kun alkaa tapahtua. pienet huoneet ja siellä jos on paljon porukkaa häiritsee muita.
Kiitos :).
rr

Kiitos vastauksesta!

Lähinnä ajattelin, että joskus sitten vähän myöhemmin voisi jo liikkua osastolla muuallekin kuin vain omaan huoneeseen, tuossa mun lapussa lukee, että repivät mut jalkeille jo samana päivänä. Vai onko silti vielä niin kipeä, että ei pysty istumaan tuolilla tms.?

Mummopöksyjä en ehdi enää ostamaan :(. Mulla on kyllä sellaisia tosi matalia, jotka ei siihen arven päälle ylety jos jättää alas, ehkä pärjään niillä.

No mut koitettiin nostaa seuraavana päivänä mutta huusin niin kovaa että lopettivat, seuraavalla kerralla lähti taju joten vasta 2pv päästä pääsin kävelemään kuin superhidas pingviini. Ei ollu ihan herkkua, joten voimia sinulle tosi paljon!

Nyt oli tullutkin lisää vastauksia, kiitos :).

Niin eihän sitä tiedä miten paljon vauva vie aikaa, mutta esikoinen vaan nukkui ja oli tylsää vaikka olin sairaalassa vain 24h ja nyt sentään 3-4 päivää...

[QUOTE="hmm";26347493]No mut koitettiin nostaa seuraavana päivänä mutta huusin niin kovaa että lopettivat, seuraavalla kerralla lähti taju joten vasta 2pv päästä pääsin kävelemään kuin superhidas pingviini. Ei ollu ihan herkkua, joten voimia sinulle tosi paljon![/QUOTE]

Apua :(.

Läppäristä en nyt muista,mulla ei ollut mukana..(käynnistys)mm..kännyä en käyttänyt enkä muista sitäkään :D

MUTTA huoneiss aon verhot,niin että jokainen sänky saadaan eroteltua kyllä (vuonna 2007 ainakin) ja onhans e kiva yksityisyyttä ettei naapuri kattele siinä kun löllyt tissit paljaana tms :D
ruoka-ajat olivat ja alakerran kanttiinista saa välipalaa..Vauvat mukana ruualla eli kärryn kanssa vaan osaston päätyyn jossa jaetaan ruoka.
Voitahn ottaa varmuudenvuoksi liivinsuojia mukaan samoin kun harsoja..Muistaakseni livnsuojia ei ollut ja mulla oli omat harsot mukana.
Toivottavasti edes vähän auttaa :)

Tsemppiä koitokseen!!

Kiitos vastauksesta!

Mulla ainakin sektioarpi on niin alhaalla, ettei ole olemassakaan housuja, jotka jäisi arven alapuolelle, koska arpi on juuri ja juuri häpyluun yläpuolella. Parannuttuaan vähän sen päälläkin. Samana päivänä sektiosta on yleensä tapana nousta hiukan, käydä vessassa ja pesulla jne, siinä autetaan ja sen jälkeen saa varovasti omaehtoisesti alkaa liikkumaan. Tuolilla yleensä pystyy kyllä istumaan sektion jälkeen ihan hyvin, itse ainakin olen pystynyt. Tosin ihan ekalla kerralla tuolin on oltava sellainen mistä on helppo nousta. Ekalla nousukerralla ihan riittää se, että kävelee vessaan, käy siellä ja peseytyy ja sitten takaisin sänkyyn istumaan/makaamaan.

Mutta älä pelkää, voihan olla että sä saat juuri sen helpon sektion etkä ole mitenkään hyvin kipeänä! Anteeksi nyt kaduttaa että kerroin jos sain sinut pelkäämään, olen kuullut monista positiivisista kokemuksista, sektiossa on vähän sama kuin alatiesynnytyksissäkin, voi olla helppo tai voi olla vaikea ja kivulias. Toivon sinulle helppoa! :)

Mut nostettiin seuraavana päivänä ylös. Semmoset kipulääkkeet annettiin, että olin ihan tillintallin ja silti sattui aika lailla. Kahden hoitajan taluttamana pääsin käymään vessassa. Oli tosin hätäsektio, haava pystysuunnassa. Mutta kyllä kaikki liikkuminen teki hurjan kipeetä. Paljon voimia sinulle!

Minä olin myös samana päivänä ylhäällä (en tosin mitään pitkiä matkoja käpytellyt, mutta kumminkin). Näköjään sekin tosi yksilöllistä miten kipeä on. :)
Kaikkien muiden kokemukset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Yhteistyössä