Katkeroitunut yksinäinen akka pian, apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joskus olin kai onnelline
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joskus olin kai onnelline

Vieras
Pitkä pitkä tausta tälle tarinalle, enkä varmastikaan tähän aloitusviestiin saa kaikkea laitettua. En välttämättä edes oleellisimpia asioita.

Olen naimisissa ja yhdessä ollaan mieheni kanssa oltu jo toistakymmentä vuotta. Meillä on kaksi pientä lasta. Erittäin vaativa uhmaikäinen ja vauva. Tiedän, että minut tuomitaan tästä asiasta. Parisuhteemme on huono. Ollut jo pitkään. Erityisesti nyt lasten tultua. Koen, että suhteessa on pitkään edetty mieheni ehdoilla ja olen tämän takia menettänyt "paljon" ja luopunut paljosta. Riitelemme paljon, emmekä selvästi kumpikaan kunnioita toisiamme yhtään. Sanomne molemmin puolin hyvin rumia asioita, kumpikaan tässä suhteessa ei ole toista pahempi tai parempi. Solvaamme toistemme persoonallisuutta, ulkonäköäkin, jopa pahimmassa tapauksessa perhettä (sukua). Hävettää olla näin paska ihminen. Riitelemme kovaäänisesti myös lasten edessä. Huono äitikin olen siis. Uhmaikäisemme voi olla näin vaativa lapsi juurikin tämän takia.

En ole kokenut saavani mieheltä koskaaan lainkaan arvostusta ja tunnen että suhteemme on hyvin epätasa-arvoinen. Asumme mieheni kotimaassa (EU), ja miehen perhe on voimakkaasti läsnä elämässämme. Minulla ei täällä ole ketään (paitsi pienet lapseni miehen perheen ja yhteisten perheyritys tuttaviemme lisäksi). Minä hoidan kodin ja lapset lähes 90% yksin. Mies on töissä joka päivä 10-16h (6 kk vuodesta lähempänä 16 h). Lomia ei halua viettää (paitsi harvoin pakotettuna). Minä nalkutan miehelleni poissaolosta ja siitä, ettei halua viettää aikaa kanssamme tarpeeksi. Tai petetyistä lupauksista. Mieheni nalkuttaa seksin vähyydestä ja kotitöihin liittyvistä jutuista.

Mieheni on monella tavalla osoittanut ns.epäkunnioitilsensa minua kohtaan muidenkin edessä. Ei petä eikä juo, mutta muulla tavoin (valehtelee omasta mielestään pikkujutuista). Miehelleni ei voi sanoa hyvälläkään tavalla palautetta käytöksestä. Olen ehkä itsekin turha herkkä palautteelle. Kun nalkutan poissaolosta, niin jankkaa työnteostaan ja työn tärkeydestä, mutta tekee myös työn lisäksi "palveluksia" puolituntemattomille ihmisille ja se on aiheuttanut riitaa myös. Riitojen yhteydessä sanoo nykyään usein, että "käy kaupassa omilla rahoillasi", vaikka tietää, että olen hänestä taloudellisesti melko riippuvainen (vaikka minulla on joitain säästöjä tilillä, ei kuitenkaan tuloja). Tämän koen senkin takia epäreiluna, että hän ei osallistu niin paljon lastenkasvatukseen, joten mikä meidän suhde on, jos työssä käyvä ei maksa edes ruokalaskuja. Mies on kuitenkin muuten pääasiallisesti rakastava kirsikat kakun päältä poimiva iskä.

Meidän suhteesta voisin kirjottaa 100 sivuisen kirjan oikeasti. Aikaisemmin meillä on ollut sius myös ongelmia, joihin mun ystävät ja sisko on sanonut, että "he olisivat ton jälkeen lähteneet jo kävelemään". Nii-i. Olisi munkin pitänyt ehkä. Miehen mielestä hänen paras panoksensa toimivaan parisuhteeseen on seksi. Ei tarvitse käydä ulkona, ei lomilla, ei elokuvia, ei konsertteja. Tosin mieskään ei ole oikeastaan mistään kiinnostunut paitsi työstään.

Mun ongelma on nyt kuitenkin se, että olen nyt viime aikoima (vuosina jopa?)lasten tulon jälkeen varmaankin alkanut muuttua äärimmäisen katkeraksi, vihamieliseksi paskaksi ja ilkeäksi ihmiseksi. En enää edes välitä esimerkiksi piilotella meidän riitoja, mua ei enää kiinnosta kuka kuulee ja mitä. En tiedä varmasti, mutta uskon, että monet ihniset täällä ovat erityisesti kaikessa mieheni puolella (tuskinpa tosin tietävät kaikista ongelmistamme).

Olen katkera ja kateellinen KAIKKIA kohtaan nykyään (paitsi lapsiani). Myös omaa perhettäni, joita tietenkkn rakastan. Jään kiinni jokaiseen asiaan, jonka joku on joskus sanonut ja mietin sitä jälkeenpäin katkerana ja vihaisena. Vaikka yritäm vielä jitenkin järkeillä itselleni. Yritän myös pakottaa itseni unohtamaa ja olemaan mukava ja ihana, mutta silti nämä pahat ajatukset pyörivät usein päässä. VIHAAN välillä kaikkia. Ja mulla on välillä niin kauheita ilkeitä ajatuksia päässä, joita en voi koskaan kenellekään sanoa. Koska vain sairaat psykopaatit tai narsistit voi mahdollisesti ajatella niin. Olen joskus pelännyt, että minulla olisikin persoonallisuushäiriö ja olen tehmyt useita narsismitestejä ja kuitenkin todennut, että ei ehkä toivottavasti kuitenkaan.

Analysoin omaa käyttäytymistäni kuitenkin paljon jälkeenpäin. Ja olen aika tiukka itseäni kohtaan. Tunnen todella suuria tumnontuskia (valvon välillä öisin itkien), jos olen esim. huutanut lapselleni tai jälkeenpäin mietin, et miksi en osannut ottaa kiukuttelua rauhallisemmin. Jos olisin ottanut, niin lapsikin olisi rauhoittunut nopeammin. Kolmivuotiaani on hyvin vahvatahtoinen. Saa huutokohtauksia usein (ja asumme ympäristössä, jossa ei saisi olla huutoa ja se stressaa vielä enemmän), vuorotellen mietin olenko liian tiukka vai olenko ollut liian löyhä "rajaton". Mies ei myöskään kunnioita kasvatuspäätöksiäni, joten olemme monella tavalla eri linjalla (mies löyhempi). Sen lisäksi, että lapsetkin (vauva lähinnä) tietenkin heräävät useamman kerran yössä, herään myös itse usein öisin miettimään, mitä olen tehnyt väärin ja miksi en osaa olla onnellinen. Ja mitä minun pitää tehdä, että oppisin olemaan onnellinen.

Mitä voin siis oikeasti tehdä, en halua olla katkera vihainen ämmä. Onko täällä ketään, jolla olisi samanlaisia ajatuksia? Auttaako ammattilaiselle puhuminen? Ajatuksia? Kysymyksiä?

Kyllä. Ammattilaiselle puhuminen on sinun tilanteessasi varmasti nopein lähin ja turvallisin apusi. Vain jo se, että saat rauhassa ja luotettavasti purkaa itseäsi ja keskustella vuorovaikutteisesti antaa varmasti sinulle valoa nopeitten tunnelin päähän. Voit jakaa ajatuksiasi samalla myös täällä kirjoittaen ja tietän, että sinua kuunnellaan ja jaetaan huoltasi - vertaistukea.
Olette olleet yhdessä jo parikymmentä vuotta, mutta hankitte lapset vasta nyt. Jos tunsit ahdistuksen ja huonoa oloa kaikki nämä vuodet, uskoitteko molemmat porttia saavanne suhteen uudelle raiteelle lasten syntymän kautta?

Hei, olen itse ollut parisuhteessa alkoholi ongelmaisen kanssa yli 15 vuotta. Lapsiakin saimme. Nyt erosta vuosi. Muutuin myös katkeraksi, välinpitämättömäksi ja arvostukseni suhteeme loppuajasta miestäni kohtaan oli -100. Tein myös narsisti testejä, mietin voinko olla narsisti. Olin välillä niin jotenkin kylmä ja tunteeton. Mutta se olikin luultavasti vain sitä, että kovetin itseni. Kasvatin muurin ympärilleni, jonka suljin, enkä päästänyt miestäni enää lähimaillekaan itseäni. Jopa näin sieluni silmin sen, miltä muuri näyttää. Mies ei missään vaiheessa ymmärtänyt jatkuvaa torjumista. Selitti vain, että juo, koska minä torjun hänet koko ajan

Meidänkin elämästä voisi melko paksun opuksen kirjoittaa. Paljon olenkin eräälle toiselle palstalle kirjoittanut. Auttaa vähän.

Ammattiapua suosittelen kyllä. Sitä ei itse välttämättä tuossa tilanteessa ymmärrä aivan täysin, kuinka kieroutunut ja sairas se oma tilanne onkaan. Meillä lapset sanoivat eron jälkeen, että "äiti, sinä oot muuttunut ihan erilaiseksi sen jälkeen, kun muutettiin". Kuulemma paljon iloisemmaksi.

Lapset voi reagoida tosi voimakkaasti huonoon elämäntilanteeseen. Itse en välillä meinaa millään käsittää, kuinka paljon vanhempi lapsemme on muuttunut. Hän alkoi olla loppuajasta aivan ihmisraunio. Ryhti oli kumara, hän katseli alta kulmien, ei omistanut oikeastaan koskaan ystäviä. Jos joku halusi olla hänen kanssaan, lapsi ei alkanut millekään. Eristäytyi ja kulki yksin ulkona pitkin pihoja omissa oloissaan. Nyt hänellä on hirveästi ystäviä. On varsinainen räpätäti ja ihan lennossa kavereidensa kanssa.

Kaikkea hyvää ja tsemppiä tilanteeseen! Älä jää liian pitkään tuohon, jos ei tilanne kummene. Ei kuulosta tasapainoiselle lasten kasvu ympäristölle... ☹

• Tykkää
Reactions: Elena777 ja Zariza
an-iraqi-man-shares-a-light-moment-with-japanese-soldiers-as-they-picture-id2896418

Aloin ihmettelemään, miksi joku suostuu vapaaehtoisesti elämään tuollaisessa suhteessa. Jäämällä tuohon, pilaat oman ja lastesi elämän. Muuta pois, rakenna itsellesi oma elämä, jossa et ole riippuvainen miehestä. Huomaat, että mielialasi kohenee, alat arvostamaan itseäsi, muutut paremmaksi äidiksi myös lapsillesi. Lapsetkin kiittävät, kun ei tarvitse elää kotona ahdistavassa ilmapiirissä kahden kiukkuisen vanhemman kanssa.

• Tykkää
Reactions: .....
Aluksi kannattaisi hakea keskusteluapua itselle ja jossakin kohtaa pyytää miestä mukaan. Jos ei suostu, ei välttämättä kannata kauaa odottaa miehen asenteen muuttumista.

Jutustasi sai käsityksen, että mies ei ole suomalainen. Onko kulttuuriset erot niin suuret, että se jo itsessään estäisi miehen muuttumisen? Onko hänen sukulaiset huomaavaisia, läheisiä sinua kohtaan? Koetko kuuluvasi perheeseen vai oletko vain lasten äiti, pakollinen paha talossa?
Kuinka helposti voisit jättää miehen ja lähteä omillesi? Olisiko elämäsi siellä vai lähtisitkö takaisin suomeen? Aiheutuisiko siitä lapsille tai sinulle vaara?

Et ole se "katkera narsisti akka", mutta olet tulossa sellaiseksi. Vielä kykenet huomioimaan omaa käytöstä ja tunnet tehneesi esim. lastasi kohtaan väärin.

Sinä et ole se, joka on tehnyt väärin. Parisuhteessa unohdetaan tosiasia, että vaikka puoliso toisi leivän pöytään, on hän myös vastuussa lastensa hyvinvoinnista ja samalla myös lasten äidin/isän hyvinvoinnista. Hänen panoksensa perheen hyväksi ei ole suurempi kuin kotiäidin/-isän. Kotona oleva osapuoli menettää eläketuloja, sosiaalisia kanssakäymisiä aikuisten kesken, uran ja monia muita asioita.

Myös lasten kasvatus on yhteinen asia. Lasten ollessa pieniä, mielestäni molempien pitää olla läsnä päivittäin, tietoisia lapsen rutiineista ja olla myös kiinnostuneita hänestä ihmisenä. Kumpikaan vanhemmista ei voi olla "kirsikan poimija", vaan molempien pitää kyetä keräämään ne paskatkin avosylin.

• Tykkää
Reactions: Zariza
Taidat olla eteläeurooppalaiseen, omasuku -keskeisen karvaranteen kanssa naimisissa? Sellainen äitiriippuvainen mammanpoika, niinkuin sielläpäin on tapana.

Kuvaus sopii narsistimieheen, vai onko ne kaikki vaimoaan kunnioittamattomia miehiä sielläpäin? En tiedä...

Taidat olla eteläeurooppalaiseen, omasuku -keskeisen karvaranteen kanssa naimisissa? Sellainen äitiriippuvainen mammanpoika, niinkuin sielläpäin on tapana.

Kuvaus sopii narsistimieheen, vai onko ne kaikki vaimoaan kunnioittamattomia miehiä sielläpäin? En tiedä...

Soffapsykologi ottaa nyt kaukosäätimen karvaisesta anuksesta pois. Vaihtaa kanavan hauskoille kotivideoille ja odottaa ap:lta lisätietoja puolison karvojen kansalaisuudesta.

Kiitos vastauksista!

Nyt hetkellisesti parempi olo, mutta tiedän, että tulee luultavasti olemaan lyhytkestoista valitettavasti.

Ollaan oltu yhdessä 12 vuotta, ekassa postauksessa sanoin vähän epäselvästi. Olin hyvin nuori kun aloimme seurustelemaan ja mies on vähän vanhempi. Lapsi tehtiin ehkä ihan luonnollisesta halusta ja omalta kohdalta naiivista uskosta, että perhe-elämä alkaa rullaamaan normaalisti eteenpäin ja mies olisi tuolloin myös enemmän läsnä. Kun en olisi vain tyttöystävä. Lapsellista ja naiivia, mutta myös ihan inhimillistä.

Olen päättänyt, etten loputtomiin voi elää näin ja asettanut aikarajan, mutta ajatus siitä, että veisin lapseni kauas isänsä luota tuntuu aivan liian pahalta. Minulle olisi hyvin vaikeaa jäädä tähän maahan asumaan, toki mahdollista, jos mies ainakin alkuun supstuisi ilman riitoja auttamaan taloudellisesti lasten kasvatuksessa. Mies on joskus riidan yhteydessä sanonut, että "lähde takaisin Suomeen, mutta lapset jää tänne" ja "mitään en sulle anna, hanki hyvä asianajaja huoltajuutta varten". Mutta rauhottuneena sanonut kyllä, että "tietenkin sinä otat lapset, lapset ei pysty ilman äitiä kasvamaan".

Miehen perhe on yleensä ollut ihan mukava. Tosin voimakkaat, välillä jopa loukkaavat, mielipiteet ja sekaantuminen henkilökohtaisiin asioihin on ollut ongelma. Puuttuvat lasten kasvatukseen hyvin voimakkaasti ja mies yleensä tekee, mitä äiti ja isä sanoo. Mies kantelee riidoistamme vanhemmilleen (ja muille) ja vanhemmat "ottavat minut puhutteluun". Näennäisesti sanovat olevansa puolueettomia, mutta ottavat selvästi miehen puolen. Nalkutan heidän mielestään turhasta. Miehen äiti sano:"Jos valitan näin paljon miehelle*, niin hän sairastuu syöpään jossain vaiheessa". Yleensä "puhuttelu" on nimeenomaan puhuttelu. Miehen äiti puhuu ja minä kuuntelen. Sanoo vielä itse "eka minä sanon asiani ja sinä kuuntelet ja sit sä voit sanoa asiasi". 10 minuutin päästä en saakaan rauhassa sanoa asiaani (puolustautua). Miksi en tässä tilanteessa kävele vain pois tai laita vastaan? Olen laittanut vastaan, riidellyt appivanhempieni kanssa ja sen jälkeen olen saanut koko suvun kimppuun. Ehkä olen heikko ihminen, mutta ahdistun siitä, että "kaikki" ovat minua vastaan, koska välillä todelka tuntuu siltä. Oma perheeni ei ole täällä.Olen toki itsekin vuosien aikana käyttäytynyt typerästi joissain tilanteissa, esimerkiksi loukkaantunut liian helposti. Miehelle on todella tärkeää, että tulen toimeen hänen perheensä kanssa. Välillä tekee puolestani lupauksia/palveluksia toisille ihmisille, tuo veljensä lapset minulle hoitoon kysymättä lupaa, koska haluaa auttaa veljeään jne.

Monet ihmettelivät, miksi jäädä tällaiseen näin epätasa-arvoiseen suhteeseen. Tällä hetkellä syy on puhtaasti lapset. Varsinkin kun meidän avioero olisi tavallista vaikeampi, koska lasten suhde isäänsä voi jäädä hyvin pieneksi, jos lähtisin Suomeen. Mutta toisaalta, kuten moni sanoi, ei lapsille todellakaan tee hyvää nähdä äidin itkevän joka päivä. Ja kuulla huutoriitelyä. Jos ajaudumme eroon, niin toivoisin, että voisin lasten vuoksi jäädä samaan kaupunkiin asumaan. Kielen hallitsen, mutta työn löytäminen luultavasti vaikeaa. Työtilanne huono ja palkat surkeat. Ja kuten joku veikkasikin, mies on etelä-eurooppalainen.

Meillä on suhteessa varmasti kulttuurieroja ja myös "ymmärrysvaikeuksia". Vaikka puhunkin miehen kieltä sujuvasti, en välttämättä ymmärrä kaikkia vivahteita tai ymmärrä kaksoismerkityksiä.

Tulen kirjoittamaan tähän aloittamaani ketjuun jatkossakin kuulumisia, auttaa jo tänne avautuminen. Ja jos ero tulee niin voin täältä myöhemmin palauttaa mieleen, miten paha oli olla tässä suhteessa. Mulla on yleensä näin illalla vasta aikaa vähän kirjoittaa. Lapset on nyt nukkumassa ja saa olla hetken rauhassa. Pahoitrelen taas pitkää viestiä, jotenkin kun vauhtiin pääsee, niin tekstii tulee hirveetä vauhtia. Sormet punaisina näpsyttelen puhelimella.

Kiitos uudestaan vastauksista ja saa taas kirjoittaa lisää. Erityisesti henkilökohtaisista kokemuksista olisi kiva kuulla. Hyvää yötä kaikille!

Tilanteesi ei ole helppo saati yksinkertaisesti korjattavissa. Voin vain tuntea yksinäisyytesi ja epätoivoisen olon, kun joudut miettimään jokaista päätöstäsi ja sanomistasi lastesi kannalta.

Toisaalta yleinen ohje on erota, jos yhteinen elämä on riitaisa. Lasten vuoksi ei pidä jäädä kärvistelemään tai tuntea sääliä miestä kohtaan. Hänellä on edelleen mahdollisuus osallistua lasten elämään ja parantamaan teidän välistä suhdetta. Jos hän ei nyt kykene antamaan tasapuolisesti aikaa lapsille, kuinka hänellä eron jälkeen olisi sen enempää?

Nopeat ja hätäiset päätökset kannattaa unohtaa. Mietin, löytyisikö lähistöltä suomalaista tai edes pohjoismaalaista ammattilaista juttelemaan tilanteestasi. En luottaisi paikallisiin maan omiin ammattilaisiin.

Jos vaihtoehtona on vain maahan jääminen ja samaan kaupunkiin, niin tarvitset tueksi jonkun suomalaista vastaavan ammattilaisen jolla kuitenkin vahva tietämys asuinmaasi tavoista. Voisit löytää keinoja tuoda omaa osaamistasi julki niin työllistymisen kannalta kuin uusien sosiaalisten kontaktien luomiseen. Näin olisi mahdollisuus saada myönteistä palautetta ulkopuolisilta ja vähitellen myös miehesi suku näkisi sinut toisella tavalla.

Miten eron jälkeen sinuun suhtauduttaisiin, jos jäisit samaan kaupunkiin? Koetko voivasi elää vapaasti vai seuraisiko joku miehen läheisistä tekemisiäsi ja joutuisit edelleen elämään painostavassa ilmapiirissä?

Soffapsykologi ottaa nyt kaukosäätimen karvaisesta anuksesta pois. Vaihtaa kanavan hauskoille kotivideoille ja odottaa ap:lta lisätietoja puolison karvojen kansalaisuudesta.
Ei kuules suvakki, SOFFA kirjoitti yllä täyttä asiaa 👍