Katsotko oudoksuen aikuista, jolla on pyöräilykypärä päässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Tuli vain mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa joku kirjoittaja sanoin syyksi sille, ettei keitä kypärää (vaikka sellaisen omistaa) sen, että "toiset katsovat oudoksuen".

Mulla ei ole tullut pieneen mieleenkään, että joku todellakin voisi näin tehdä. Tai että AIKUINEN näin ajattelee. Sen tavallaan ymmärrän, että teineille kypärä VOI olla jokin häpeän aihe (mikä toki tyhmää!), mutta että aikuislle :O

[QUOTE="mie";26533410]Tuli vain mieleen tuosta toisesta ketjusta, jossa joku kirjoittaja sanoin syyksi sille, ettei keitä kypärää (vaikka sellaisen omistaa) sen, että "toiset katsovat oudoksuen".

Mulla ei ole tullut pieneen mieleenkään, että joku todellakin voisi näin tehdä. Tai että AIKUINEN näin ajattelee. Sen tavallaan ymmärrän, että teineille kypärä VOI olla jokin häpeän aihe (mikä toki tyhmää!), mutta että aikuislle :O[/QUOTE]

Kyllä mä ainakin katsoisin oudoksuen, jos joku ilmoittaisi KEITTÄVÄNSÄ kypärää... :D

En katso, itse useimmiten käytän kanssa. Harvalla vastaantulevalla näkee, mutta omapahan on murheensa, jos kaatuu ja lyö päänsä. Aikuinen se ei ole kyllä, jos oudoksuu toisen kypärän käyttöä pyöräillessä.

Olen töissä osastolla, jossa hoidetaan myös päävammoja. Töissä näkee ihmisiä, joiden ei tarvi enää koskaan käyttää kypärää, koska heillä ei ole mitään mahdollisuutta enää pyöräillä. Töissä näkee suurta katumusta, kun ei vaan voinut laittaa sitä kypärää. Töissä näkee suurta surua ja musertavaa tuskaa ja vain siksi, että halusi säilyttää pöyheät etuhiukset.

En katso oudoksuen. Kehotan kaikkia käyttämään kypärää.

meille huuteli poikakolmikko koulun pihassa että järki jäässä, kypärä päässä. sen jälkeen ei teini 12v ole meidän kanssa pyöräilemään lähtenyt ja näyttää pyöräilevän niin että kypärä roikkuu pyörän sarvessa.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26533468:
meille huuteli poikakolmikko koulun pihassa että järki jäässä, kypärä päässä. sen jälkeen ei teini 12v ole meidän kanssa pyöräilemään lähtenyt ja näyttää pyöräilevän niin että kypärä roikkuu pyörän sarvessa.

Tää on kyllä niin per....stä :( Onkohan pyöräilykypärän käytöstä olemassa sellaisia kaikkia shokkivalistusvideoita, mitä nuorille on tehty esim. kännissä ajamisesta jne. Olis kyllä tarpeen.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26533468:

Minä en anna lasten pyöräillä ilman. Meillä on rinki, joka kyllä vahtii tuttuja lapsia ja soitto kilahtaa, jos kypärä ei ole päässä. Se toimii. Kyylärinki toimii ja yhteinen päätös asiasta. Meidän kaikkien lapset käyttää kypärää.

Hommahan on kuulkaan niin, että aikuisella on tietoa, lapsella ei vielä ole. Aikuisen tehtävä on varmistaa lapsen turvallisuus ja päättää hänen puolestaan asioista, joista hän ei vielä kykyne päättämään.

Meillä vanhin on 13-v, seuraava 12-v jne...

Olen kirurgisella töissä ja tulen aina saarnaamaan turvavälineiden tärkeydestä. Ne toimii, ne PELASTAA. Minun tehtävä on suojella lapsiani, joten teen sen.

Hoitoalalla kaikkea nähneenä en todellakaan lähtisi pyöräilemään ilman kypärää. Kypärä päässä kulkee myös mies ja lapsi.

En ymmärrä, miksei pyöräilykypärän käytöstä voisi tehdä lain mukaan pakollista. Säästyisi vuosittain moni ihminen hengenmenetykseltä ja vammautumiselta. Eikä tarttis miettiä, onko kypärän käyttö ''dorkaa'' vai ei kun se olisi kaikille pakollista. Mitään järkevää syytä tuskin kenelläkään on, etteikö kypärää voisi käyttää.

Jos näen aikuisen kypärä päässä, niin en oudoksu, vaan ajattelen, että pitäisi itsenikin alkaa käyttää. Joskun muutama vuosi tuli käytettyä, mutta nyt se on jäänyt.

[QUOTE="vieras";26533502]12-vuotiaalle voi sanoa, että et kai niin lapsellinen ole, että joidenkin huutelu vaikuttaa.[/QUOTE]

Jep. Minä olen sanonut, että se on kaikista kovin jätkä, joka laittaa kypärän päähän ja pitää sitä. Pyörällä ei ajeta, jos kypärää ei ole.

Pidän itse, miehenikin pitää ja lapset. Jos tulee jupinaa, he voivat kyllä kävellä. Näissä olen tiukka, näitä ei lapsi päätä. Lapsi ei osaa päättää tämmöistä asiaa.

[QUOTE="vieras";26533561]
En ymmärrä, miksei pyöräilykypärän käytöstä voisi tehdä lain mukaan pakollista. Säästyisi vuosittain moni ihminen hengenmenetykseltä ja vammautumiselta. Eikä tarttis miettiä, onko kypärän käyttö ''dorkaa'' vai ei kun se olisi kaikille pakollista. Mitään järkevää syytä tuskin kenelläkään on, etteikö kypärää voisi käyttää.[/QUOTE]

Itse asiassa pyöräilykypärän käyttö on pakollista lain mukaan, FINLEX . Mutta koska lakia on hankala valvoa, ei sen käyttämättömyydestä taida seurata lain edessä mitään rangaistusta.

Myös rullaluistellessa olisi hyvä käyttää kypärää, mutta yllättävän paljon näkee nuoria aikuisia ja lapsia luistelemassa hurjaa vauhtia ilman mitään suojia, edes kypärää.

[QUOTE="vieras";26533561]
En ymmärrä, miksei pyöräilykypärän käytöstä voisi tehdä lain mukaan pakollista. Säästyisi vuosittain moni ihminen hengenmenetykseltä ja vammautumiselta. Eikä tarttis miettiä, onko kypärän käyttö ''dorkaa'' vai ei kun se olisi kaikille pakollista. Mitään järkevää syytä tuskin kenelläkään on, etteikö kypärää voisi käyttää.[/QUOTE]

Kypärän käyttö on ollut pakollista lain mukaan pian kymmenen vuotta. Mutta sen käyttämättä jättämisestä ei rangaista.

[QUOTE="vieras";26533632]Kypärän käyttö on ollut pakollista lain mukaan pian kymmenen vuotta. Mutta sen käyttämättä jättämisestä ei rangaista.[/QUOTE]

"Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää."

Tuo sana yleensä tekee tuosta täysin paska suoituksen vain. Ei siis ole lakia, joka vaatii käyttämään kypärää.

Tulisipa tuohon lakimuutos.

[QUOTE="Lissu";26533633]Kyllä mä katson oudoksuen niitä, jotka eivät kaupassakaan ota kypärää päästään.[/QUOTE]

Mulla on aina tai lähes aina kaupassa kypärä. Käyn fillarilla kaupassa (pyöräperäkärryllä saa isonkin kuorman kotiin...) ja kun se vaan on helppo pitää päässä. Se on mukava, kevyt, hiostamaton jne...

Avaan vain remmin ja marssin kauppaan. :D

Katso vain oudoksuen, ei haittaa millään tapaa.

Käytän. Taitaa riippua kypärän käyttö myös asuinpaikkakunnassa. Asun pk-seudulla ja varsinkin aamulla (työmatka)pyöräilijöistä suuri osa käyttää kypärää, muutenkin kypärä tuntuu olevan monen pyöräilijän päässä. Kypärättömänä tuntui, että katsottiin pitkään. Kotoisin olen keski-Suomesta pienemmältä paikkakunnalta ja siellä vieraillessa olen huomannut, että todella harva käyttää kypärää, lähinnä alle kouluikäiset.

Musta on kamalaa katsoa, kun monet antavat ihan pientenkin lasten pyöräillä ilman kypärää. Vaikka olisi vaan kotipihalla, niin hemmetti, siinäkin voi kaatua ja lyödä päänsä siihen piha-asvalttiin ja se on kallo halki.

Joku sakko pitäisi olla siitä jos ajaa ilman kypärää pyörällä. Jo vain alkaisi näkyä. En nyt muista montako hlöä kuoli vuosittain pyöräilijöitä, mutta suurimmalla osalla.. Kypärä olisi pelastanut..

Se joka sanoo että kypärän käyttäjä, näyttää pelleltä, niin miettisi miten pelleltä näyttää sitten, kun makaa aivot muusina kadulla sen takia kun ei käyttänyt sitä kypärää.. Kypärät ei edes ole mitään rumia vaan lähinnä hienoja ja saa niitä hatun ja lippalakinkin näköisiä kypäriä nykyään.. Voiko joku olla niin pinnallinen, että esim kampauksen säilyvyys on tärkeämpi ku se, säilyykö pää ehjänä. Noh sitten kun istuu pyörätuolissa, niin on aikaa laittaa hiuksia...

En tietenkään, pyöräillessä.

Mutta typerän näköistä on kulkea se kypärä päässä kaupassa, pankissa, lääkärissä, torilla, vaatekaupassa jne. Siis, eikö sen voisi kantaa vaikka ihan kädessä? ei sillä ettäkö se mua tuhottomasti häiritsisi, minusta se vaan on typerän näköistä seistä kassajonossa potta päässä.

Yhteistyössä