Katsotko oudoksuen aikuista, jolla on pyöräilykypärä päässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lissu";26533633]Kyllä mä katson oudoksuen niitä, jotka eivät kaupassakaan ota kypärää päästään.[/QUOTE]

Jos olen pyörällä kaupassa, niin harvoin riisun kypärää. Katsoisit varmaankin enemmän oudoksuen tukkaani joka kypärän alta paljastuu :D

En katso pitkään, käytän itse kypärää. Mun mielestä on kummaa, että lasten käsketään käyttää kypärää mutta itse ei käytetä. Ne lapsethan siitä yleensä eniten kärsii, jos vanhemmalle jotain sattuu. Joten itsekästä/ajattelematonta mun mielestä vanhemmalta pyöräillä ilman kypärää.

[QUOTE="minä";26541077]oletko käyttänyt kauan itse? milllainen kypärä? merkki malli?[/QUOTE]

Hmm, miten se merkki ja malli tähän liittyy? Merkki on Pro Limit. Ennen lapsia (aikuisiällä) käytin kypärää satunnaisesti. Kun sain ekan lapsen, niin siitä lähtien aina kun pyöräilen.

Tiedän tapauksen, jossa motoristi ajoi moottoripyörällään kävelyvauhtia, rengas otti kanttikiveen kiinni ja pyörä kaatui. Vaikka päässä oli kypärä, hän sai aivovamman. Ja kun jokainen tietää, kuinka järeä moottoripyöräkypärä on verrattuna polkupyöräkypärään, on varmaan helpompi käsittää miten hauras ihmisen pää onkaan.

Kun mulla vielä oli toimiva pyörä, käytin kypärää ihan aina. Käyttäisin edelleen jos pyöräilisin. Mies käyttää aina, samoin tyttö, vaikka pyöräilis ihan vaan pihassa. Mä olen tyttöä aivopessyt niin paljon siitä kypärästä, ettei edes uskaltaisi kokeilla ilman. Mun vakiolauseeni on, että ihminen voi saada varaosan lähestulkoon kaikkialle muualle paitsi päähän. Ja pää on kuitenkin se, mitä ilman mikään ei toimi. Jos tyttö ei käyttäisi kypärää, ei hän myöskään käyttäisi pyörää.

Tiedän tapauksen, jossa motoristi ajoi moottoripyörällään kävelyvauhtia, rengas otti kanttikiveen kiinni ja pyörä kaatui. Vaikka päässä oli kypärä, hän sai aivovamman. Ja kun jokainen tietää, kuinka järeä moottoripyöräkypärä on verrattuna polkupyöräkypärään, on varmaan helpompi käsittää miten hauras ihmisen pää onkaan.

Kun mulla vielä oli toimiva pyörä, käytin kypärää ihan aina. Käyttäisin edelleen jos pyöräilisin. Mies käyttää aina, samoin tyttö, vaikka pyöräilis ihan vaan pihassa. Mä olen tyttöä aivopessyt niin paljon siitä kypärästä, ettei edes uskaltaisi kokeilla ilman. Mun vakiolauseeni on, että ihminen voi saada varaosan lähestulkoon kaikkialle muualle paitsi päähän. Ja pää on kuitenkin se, mitä ilman mikään ei toimi. Jos tyttö ei käyttäisi kypärää, ei hän myöskään käyttäisi pyörää.

nii non kaikki pitäisi miettiä

Samat asfaltit täällä maallakin on, mutta eipä vaan porukka käytä kypärää. Muutin suuremmalta paikkakunnalta tänne pienempään kaupunkiin ja vasta muutaman kerran pyöräiltyäni tajusin, etteivät kaikki käytäkään kypärää! Arvatkaa tuntuiko, että minne takapajulaan sitä on tultu! Omat lapset käyttää kypärää vielä kun ovat alle kouluikäisiä, mutta voin kuvitella miten porukan paine vaikuttaa kun vanhemmiksi tulevat. Naapurinkin 8-9 vuotiaat lapset näkyvät ajelevan ilman kypärää päivittäin, asfalttitiellä.

[QUOTE="vieras";26533639]"Polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää."

Tuo sana yleensä tekee tuosta täysin paska suoituksen vain. Ei siis ole lakia, joka vaatii käyttämään kypärää.

Tulisipa tuohon lakimuutos.[/QUOTE]

Totta. Siihen voisi tulla muutos. Voisimme siirtyä Ruotsin malliin, jossa vain alle 15-vuotaiden on pakko käyttää kypärää. Vanhemmat osaavat itse päättää käyttävätkö kypärää. Sen käyttäminen on tietenkin iästä ja laista huolimatta aina suositeltavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja täti;26533468:
meille huuteli poikakolmikko koulun pihassa että järki jäässä, kypärä päässä. sen jälkeen ei teini 12v ole meidän kanssa pyöräilemään lähtenyt ja näyttää pyöräilevän niin että kypärä roikkuu pyörän sarvessa.

meillä lähtee pyörä talliin joksikin ajaksi jos ilmenee ettei kypärää käytä. miks annatte pyöräillä ilman?

En halua käyttää kypärää, mutta en myöskään pyöräilla ilman sitä. Siinä yksi syy miksi olen lopettanut pyöräilyn, meen kävellen mieluummin. Turvallisempaa muutenkin. Hyväksyisin täysin jos pyöräilisin ilman kypärää ja joutuisin onnettomuuteen eikä mua hoidettaisi, pitäisin omana vikanani. Joku tuossa valtion holhoamisessa vaan tympii...

[QUOTE="Vieras";27759573]En halua käyttää kypärää, mutta en myöskään pyöräilla ilman sitä. Siinä yksi syy miksi olen lopettanut pyöräilyn, meen kävellen mieluummin. Turvallisempaa muutenkin. Hyväksyisin täysin jos pyöräilisin ilman kypärää ja joutuisin onnettomuuteen eikä mua hoidettaisi, pitäisin omana vikanani. Joku tuossa valtion holhoamisessa vaan tympii...[/QUOTE]

Onko nopeurajoitukset, turvavyöt, mopo/moottorpyöräkypärät myös valtion holhousta?

Itse ajattelen, että ne joilla on jotain suojattavaa myös suojaa itsensä.

Olen velkaa sen lapsilleni ja läheisilleni, aivovammat ovat usein joko tappavia tai vammauttavat ihmisen vaikeasti. Ulospäin saatetaan näyttää normaalilta, mutta muisti ei toimi, on puhevaikeuksia, agressionhalinnan vaikeuksia jne...

Totta. Siihen voisi tulla muutos. Voisimme siirtyä Ruotsin malliin, jossa vain alle 15-vuotaiden on pakko käyttää kypärää. Vanhemmat osaavat itse päättää käyttävätkö kypärää. Sen käyttäminen on tietenkin iästä ja laista huolimatta aina suositeltavaa.

Tuo ruotsalaisten tapa vaikuttaa järkevältä. Aikuisten pitäisi itse saada päättää kypärän käytöstä.

täytyy kyllä myöntää, että vähän tulee ihmeteltyä sitä, että jos tässä nyt on selvinnyt aikuiseksi asti ilman pyöräilykypärää, niin miten kummassa sitä nyt sitten onkaan tullut kertakaikkisen surkeaksi pyöräilijäksi viranomaisten mielestä...

[QUOTE="vieras";27759950]Miksi katsot heitä oudoksuen. Eivätkö aikuiset saa päättää omasta kypärän käytöstänsä. Lapsien toki kuuluu käyttää kypärää.[/QUOTE]
Pyöräilykypärän käyttö on säädetty lailla pakolliseksi. Tosin se on aika turha laki sillä sen rikkomisesta ei rangaista mitenkään.
Mutta onko mielestäsi hyvä opettaa lapselle että aikuisena ei sitten tarvitse noudattaa lakeja ja sääntöjä?

Yhteistyössä