Kättärin rakenneultrassa sukupuoli?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silkkimaki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silkkimaki

Vieras
Onko viime aikoina Kätilöopistolla rakenneultrassa käyneitä jotka ovat halunneet tietää lapsen sukupuolen? Eli kerrotaanko siellä? Monet paikathan eivät nykyään kerro. Vai riippuuko se kätilöstä? Haluaisin kovasti tietää sukupuolen etukäteen ja helpottaisi kuulla jos kättärillä asia selviää. Rakenneultra meillä parin viikon päästä.

Ei kerrottu, mutta ottivat kyllä kuvan jalkovälistä että saatiin kotona sitten arvuutella. Ja näkyihän se pippeli siellä ihan selvästi. Mutta kätilö sanoi meille etteivät siksi sano suoraan kumpi tulee, ettei ihmiset (lähinnä maahanmuuttajat) hankkisi raskaudenkeskeytystä "ei toivotun" sukupuolen takia. Tämä kätilö halusi noudattaa kyseistä ohjetta kaikkien kanssa, itse emme edes ole maahanmuuttajia, vaan syntysuomalaisia.

kättärillä käytiin kk sitten ja kyllä kerrottiin kun sitä kysyttiin. kätilö kyllä kysyi molemmilta erikseen, että haluatko sinäkin varmasti että yritetään katsoa sukupuoli ja kun haluttiin niin sitten kertoi, että "suuremmalla todennäköisyydellä täältä tyttö on tulossa kuin poika". tämä kätilö sanoi noin sen takia kun kuulemmas kikulit voi pojalla laskeutua myöhemminkin, jolloin arvio muuttuisi saman tien. eli jos olisi pojan merkkejä näkynyt olisi sanonut, että poika tulee, mutta koska ei vielä näkynyt pojan merkkejä niin sanoi, että suuremmalla tod.näk on tyttö.

meiltä kysyttiin että oletteko miettineet että kumpi olis kivempi, tyttö vai poika. Tähän minä että koko suku toivoo tyttöä (kun on niin paljon poikia ), mutta isi tietty haluaisi kovasti poikaa. Hoitaja tähän vinkaten mulle silmäänsä että isi taitaa nyt kyllä tulla pettymään, ei täällä kasseja näy.. :D

Eikö sen rakenneultran tarkoituksena ole tarkastaa, että sikiöllä on tärkeämmät rakenteet kunnossa kuin pippeli tai pimppi? Minä ainakin annan ultraajan ennemmin keskittyä täysillä tehtäväänsä ja jos sivutuotteena näkee vauvan sukupuolen, niin mikä siinä, mutta en kyllä patistaisi häntä sitä etsimään. Kun aina se keskittyminen kuitenkin häiriintyy, jos aletaan etsiä jotakin ns. epäolennaista. Ja napanuoran voi sekoittaa pippeliin ja kivekset laskeutuvat joillakin vasta syntymän jälkeen ja häpuhuulet voivat olla turvoksissa kuin kivespussi jne. jne. eli ei siihen arvioon voi 100 % luottaa kuitenkaan.

Kättärillä riippuu kyllä kätilöstä, meillä ei suostunut sanomaan varmaa suuntaan tai toiseen. Sanoi kyllä, että voitte itse katsoa miltä näyttää, kun ultrasi oikealla kohdalla. Tytöltä tuo silloin näytti meidän molempien mielestä, mutta ei kätilö suostunut sitä varmistamaan. Käytiin sitten vielä 4D:ssä erikseen, ei tosin pelkän sukupuolen vuoksi vaan myös varmentamassa vielä, että kaikki on niin kuin pitääkin.

Meillekkin sanottiin että "katsokaa itse" ja kuva pysäytettiin vauvan lantion kohdalle. Pippeli näkyi ihan selvästi :)
Ja tosiaan, tämä tehtiin vasta kun kaikki olennainen oli katsottu ja hyväksi todettu. Ei se ultraajan työtä millään tavoin häiritse!

Yhteistyössä