Ystäväpiirissä keskustelua aiheuttanut kysymys, joten kyselenpä täältäkin: Kauanko teidän mielestänne pitää jaksaa puolison masennusta tai kauanko itse jaksasit?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja V:Kuinka kauan jaksaisit puolisosi syöpää? Sydänvikaa? Astmaa?
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:Alkuperäinen kirjoittaja V:Kuinka kauan jaksaisit puolisosi syöpää? Sydänvikaa? Astmaa?
peesi, julmaa ajatela jotain aikarajaa, masennus on tauti eikä kiinni omasta valinnasta.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja prkl:Alkuperäinen kirjoittaja V:Kuinka kauan jaksaisit puolisosi syöpää? Sydänvikaa? Astmaa?
peesi, julmaa ajatela jotain aikarajaa, masennus on tauti eikä kiinni omasta valinnasta.
Masennus ei ole kiinni omasta valinnasta, mutta se, hakeeko siihen apua, on.
Monissa perheissä masennus on ongelma ja kuormittaa kumppania juuri siksi, että masentunut kieltäytyy hakemasta apua. Ei kumppania voi käyttää terapeuttina, siinä on todella suuri riski, että kumppanikin masentuu tai ainakin uupuu. Sitä varten on ammatti-ihmiset, joille sitä pahaa oloa voi purkaa, he osaavat koulutuksensa ansiosta käsitellä sitä masentumatta itse.
Näinpä.Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Mä en muista enää kauan sitä ihan hirveintä aikaa kesti (ja tietty kaikki ei käyttäydy masentuneena samalla tavalla,) mutta kyllä mä sanon tuon kokemuksen jälkeen että ainakin mulla tulee oma jaksaminen jossain kohti vastaanSiis on pakko rueta ajattelemaan itseään ja erityisesti lapsen parasta.
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:Näinpä.Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Mä en muista enää kauan sitä ihan hirveintä aikaa kesti (ja tietty kaikki ei käyttäydy masentuneena samalla tavalla,) mutta kyllä mä sanon tuon kokemuksen jälkeen että ainakin mulla tulee oma jaksaminen jossain kohti vastaanSiis on pakko rueta ajattelemaan itseään ja erityisesti lapsen parasta.
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:Mä en muista enää kauan sitä ihan hirveintä aikaa kesti (ja tietty kaikki ei käyttäydy masentuneena samalla tavalla,) mutta kyllä mä sanon tuon kokemuksen jälkeen että ainakin mulla tulee oma jaksaminen jossain kohti vastaanSiis on pakko rueta ajattelemaan itseään ja erityisesti lapsen parasta.
Se, että perheessä on edes yksi aikuinen, joka jaksa apitää lapsen hyvinvoinnista huolta. Olla pääsääntöisesti iloinen, tarjota lapselle virikkeitä, laittaa ruokaa, siivota ....elää tavallista elämää.Alkuperäinen kirjoittaja Kymysy:Mikä on sitten lapsen/lapsien paras tässä asiassa?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Oisin puoliso niin kauan kun mulla olis suhteessa mahdollisuus olla puoliso.
Siinä vaiheessa kun kumppanin kunto alkaisi pakottaa mut enemmänkin hoitajan kuin puolison rooliin, en enää viitsisi esittääkään että kyseessä on mikään parisuhde, vaan vaihtaisin osoitetta. Toki yrittäisin olla tukena silti, mutta ei kukaan ammattimainenkaan mielenterveyshoitaja jaksaisi olla töissä 24/7.
Ja sama koskee muitakin sairauksia kuin masennusta siinä vaiheessa, kun tilannetta jatkunut vuosia ja vaikuttaa edelleen siltä, ettei mulla tule olemaan tässä suhteessa mahdollisuutta palata siihen puolison rooliin, joka voi itsekin olla vastavuoroisesti välillä heikko ja toisen tuen tarpeessa.
Parisuhde ja hoitosuhde ovat kaksi aivan eri asiaa.
No mä laittaisin hakemaan.Alkuperäinen kirjoittaja buggie:Kaikki sanovat, että riippuu siitä hakeeko hoitoa tai vastaavaa.. Entä jos itse ei kykene masennuksen oireita toteamaan? Eikä sitä varsinaisesti tee kukaa muukaan? jos luulee, että kyseessä on tavallinen kausimasennus, joka kestääkin pidempään?
Alkuperäinen kirjoittaja prkl:Alkuperäinen kirjoittaja V:Kuinka kauan jaksaisit puolisosi syöpää? Sydänvikaa? Astmaa?