Kaveri hehkuttaa, kuinka sai apua lapsen uniongelmiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitili"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitili"

Vieras
Lapsi on siis 10kk. Ei kuulemma nuku. Herää monta kertaa.
Hänen lapsensa on tehnyt sitä jo useamman kuukauden.
Minun mielestä äidin pitää kestää yöheräilyt, jos on kerran lapsen hankkinu.
Ja lapsi nukkui hyvin jo monta kuukautta, kun syntyi.
Ja nyt herää siis 10 kertaa yössä. En tajua, miksi muka apua tarvitaan ?
Kyllä tässä elämässä pitää mennä lapsen ehdoilla.

Ja sitten kun lapsi on 3v ja haluaa mitä nyt haluaa, niin tokihan lapsen pitää saada! Suosittelen sinullekin tassutusta jos on ongelmaa lapsen nukkumisen kanssa, löytyy akuutin sivuilta.

[QUOTE="äitili";22525553]Lapsi on siis 10kk. Ei kuulemma nuku. Herää monta kertaa.
Hänen lapsensa on tehnyt sitä jo useamman kuukauden.
Minun mielestä äidin pitää kestää yöheräilyt, jos on kerran lapsen hankkinu.
Ja lapsi nukkui hyvin jo monta kuukautta, kun syntyi.
Ja nyt herää siis 10 kertaa yössä. En tajua, miksi muka apua tarvitaan ?
Kyllä tässä elämässä pitää mennä lapsen ehdoilla.[/QUOTE]

no kyllä 10 kertaa yössä heräily on turhan rankkaa, sekä äidille että lapselle
ja kyllä siihen voi hyvin hakea apua..

Niin että ei sais edes hakea apua tilanteeseen, jonka suurin osa äideistä tuntis todella ahdistavaksi? SUN lapses ei oo tainnut herätä 10 kertaa yössä koskaan...

t. 2 lapsen kanssa ekan vuoden ajan joka yö valvonut - ja kyllä, herätty 10-15 kertaa yössä

Itse olen ainakin asennoitunut siihen, että lapsi heräilee. Minusta on julmaa aloittaa unikoulua tms.
Lapsi on aikasemmin nukkunut yöt läpeensä, ja nyt heräilee useasti. Miksi hän siis valittaa?
Miksi lapsi ei saa olla lapsi?
Minulla on 6kk lapsi ja hän herää 2-3 kertaa, ja hyvin jaksan.

Olen pitkälle samaa mieltä, en oikein ymmärrä miksi joku yöheääminen on niin kamalaa. Monet lapset heräilevät, vanhemmat ovat sitä varten, että hoitavat yölläkin. Mutta kaverisi on siis saanut jotain apua uniongelmiin. Eikö se ole hyvä? Ja mikä siinä sinua harmittaa?

[QUOTE="äitili";22525596]Itse olen ainakin asennoitunut siihen, että lapsi heräilee. Minusta on julmaa aloittaa unikoulua tms.
Lapsi on aikasemmin nukkunut yöt läpeensä, ja nyt heräilee useasti. Miksi hän siis valittaa?
Minulla on 6kk lapsi ja hän herää 2-3 kertaa, ja hyvin jaksan.[/QUOTE]

tulepa juttelee sitten kun heräät sen 10 krt yössä jookos. No ei, provohan tämä oli.

[QUOTE="äitili";22525596]Itse olen ainakin asennoitunut siihen, että lapsi heräilee. Minusta on julmaa aloittaa unikoulua tms.

:D 2-3 krt ei oo ihan sama kuin 10 krt...

2-3 kertaa on ihan eri asia kun 10 kertaa, oli lapsi minkä ikäinen tahansa.

En ymmärrä, miksei uniongelmaa voisi ratkaista, jos kerran on joku keino saada lapsi nukkumaan, täyttä huudatusunikoulua en itsekään kannata, mutta kyllä kaikkien muiden keinojen käyttämättä jättäminen on ihan silkkaa tyhmyyttä. Sama kun pistäisi herätyskellon soimaan tunnin välein koko yön, vaikkei olis mitään tarvetta siihen...kuka hullu nyt semmoista tekisi. No, yhtä hullu, joka antaa lapsensa valvoa ja menettää omatkin yöunensa.

Toki kaikki lapset heräilee jonkun verran, mut 10 kertaa yössä ei ole enää normaalia eikä sitä useimmat jaksa pitkään. Eikä tarttekaan jaksaa, jos kerran unikoulu tai muu keino toimii ja lapsen saa nukkumaan paremmin.

[QUOTE="äitili";22525626]Tämä ei kyllä ole provo. Tavallaan ymmärrän, ettei jaksa koska hänellä on jo ennestän 4 vuotias lapsi. Mutta, miksi pitää hakea ulkopuolista apua?[/QUOTE]

No miks ei? Mitä se on sulta tai keltään muultakaan pois, jos sillä saa tuon ongelman ratkeamaan?

[QUOTE="vieras";22525636]No miks ei? Mitä se on sulta tai keltään muultakaan pois, jos sillä saa tuon ongelman ratkeamaan?[/QUOTE]

No kyllä mun mielestä lapsia tehdessä pitää tiedostaa se, ettei lapset nuku öitä putkeen.

[QUOTE="minä";22525603]Olen pitkälle samaa mieltä, en oikein ymmärrä miksi joku yöheääminen on niin kamalaa. Monet lapset heräilevät, vanhemmat ovat sitä varten, että hoitavat yölläkin. Mutta kaverisi on siis saanut jotain apua uniongelmiin. Eikö se ole hyvä? Ja mikä siinä sinua harmittaa?[/QUOTE]

Normaali yöheräily on vähän eri asia, kun joku 10 kertaa yössä vielä noin vanhana.

Riippuu siitä, millaista apua on saanut (sitä et kertonut). En itsekään ikinä laittaisi mihinkään sairaalan unikouluun, vaikka meillä on jokainen lapsi vuorollaan heräillyt ainakin jossain vaiheessa sen 10 krt yössä. Mutta jos on saanut apua vaikka tassuttelu-unikoulusta, niin eikö se ole hyvä vaan?

[QUOTE="vieras";22525636]No miks ei? Mitä se on sulta tai keltään muultakaan pois, jos sillä saa tuon ongelman ratkeamaan?[/QUOTE]

no kokeile itse, herää 10 kertaa yössä joka yö vaikka 2 kk ajan, katso sitten miten se haittaa sun elämää ja miten hyvin jaksat.. ja sitten voit miettiä onko turhaa/tyhmää hakea apua lapsen uniongelmiin

nukkuminen on biologinen tarve, ja se tarve ei täyty 20-30min pätkillä
kun aivot eivät saa lepoa, siitä kärsii muisti ja älykkyys
pienellä lapsella myöskään jatkuva heräily ei tee hyvää

Kyllä mäkin jaksan ihan hyvin jos yösä tarvii herätä 2-3 kertaa.
teeppäs palvelus, paa kello soimaan ensi yönä tunnin välein ja valvo joka kerta 5-30min, tuu sit kertoo väsyttääkö..

[QUOTE="äitili";22525646]No kyllä mun mielestä lapsia tehdessä pitää tiedostaa se, ettei lapset nuku öitä putkeen.[/QUOTE]

"Nukkua yö putkeen" ja heräillä 10 kertaa yössä välillä kuitenkin lienee jonkinlainen vanhemmalle helpommin siedettävissä olevakin alue?

Ei musta kenenkään tartte varautua siihen, ettei saa lapsen tultua nukuttua käytännössä enää ollenkaan (koska jos lapsi herää noin usein, eihän siinä äiti ehdi kunnon uneen kertaakaan yön aikana). Siihen ehkä kannattaa, että sen pari kertaa yössä lapsi luultavasti heräilee, teki sille mitä tahansa, mutta se nyt on täysin eri asia ja erilaisilla järjestelyillä se on kyllä siedettävissä, koska lapsen heräilystä huolimatta ehtii kuitenkin itsekin saada jonkun verran unta.

No voihan hiisi! Eihän noin saa tehdä, saada apua ja vielä kehua sitä! Ei se kuulkaa meidän kulttuuriin sovi.

Parempi elää vaikeassa tilanteessa ja marista kaikille, ettei jaksa ja on hankalaa.. Se on sitä suomalaisuutta!

Oli tilanne mikä tahansa, niin pitää hakea apua kun tuntee sitä tarvitsevansa. En usko marttyyriuden tekevän hyvää äitiä tai onnellista lapsuutta.

Siis todellakin täällä useimmat ovat sitä mieltä, että tuollainen heräily on aivan epänormaalia. Olen toki itsekin ollut sitä mieltä, että meidän lapset ovat olleet huonohkoja nukkujia, mutta siitä huolimatta olen pitänyt tilannetta kohtuulisen normaalina. Ja meillä tosiaan on jokaisen kohdalla ollut monen kuukauden jakso puolen vuoden ja vuoden välillä, että heräilyjä on ollut varsin tiuhaan, usein tuo 10 krt/yö, välillä enemmä välillä vähemmän. Ja ihan täysjärkisenä olen selvinnyt ilman mitään unikouluja. Ja lapsetkin ovat aikanaan oppineet nukkumaan, eivätkä juurikaan ole heräilleet sen jälkeen, kun ovat kaksi vuotta täyttäneet.

[QUOTE="minä";22525738]Siis todellakin täällä useimmat ovat sitä mieltä, että tuollainen heräily on aivan epänormaalia. Olen toki itsekin ollut sitä mieltä, että meidän lapset ovat olleet huonohkoja nukkujia, mutta siitä huolimatta olen pitänyt tilannetta kohtuulisen normaalina. Ja meillä tosiaan on jokaisen kohdalla ollut monen kuukauden jakso puolen vuoden ja vuoden välillä, että heräilyjä on ollut varsin tiuhaan, usein tuo 10 krt/yö, välillä enemmä välillä vähemmän. Ja ihan täysjärkisenä olen selvinnyt ilman mitään unikouluja. Ja lapsetkin ovat aikanaan oppineet nukkumaan, eivätkä juurikaan ole heräilleet sen jälkeen, kun ovat kaksi vuotta täyttäneet.[/QUOTE]

Ja koska kaikki aikuiset sekä kaikki lapset ovat samanlaisia kuin sinä, kaikkien tulisi toimia samalla tavalla. Vai mikä tän vastauksen pointti oli?

[QUOTE="minä";22525738]Siis todellakin täällä useimmat ovat sitä mieltä, että tuollainen heräily on aivan epänormaalia. Olen toki itsekin ollut sitä mieltä, että meidän lapset ovat olleet huonohkoja nukkujia, mutta siitä huolimatta olen pitänyt tilannetta kohtuulisen normaalina. Ja meillä tosiaan on jokaisen kohdalla ollut monen kuukauden jakso puolen vuoden ja vuoden välillä, että heräilyjä on ollut varsin tiuhaan, usein tuo 10 krt/yö, välillä enemmä välillä vähemmän. Ja ihan täysjärkisenä olen selvinnyt ilman mitään unikouluja. Ja lapsetkin ovat aikanaan oppineet nukkumaan, eivätkä juurikaan ole heräilleet sen jälkeen, kun ovat kaksi vuotta täyttäneet.[/QUOTE]

Mä taas tiedän etten selviäisi edes kahdesta kuukaudesta noin rikkonaisia öitä, koska jo pari viikkoa vähän huonompaa unta pahentaa perussairauttani todella radikaalisti (muuten se on ihan hallinnassa eikä haittaa arkielämääni). En silti yksistään tästä syystä aio elää loppuikääni lapsettomana. Musta on aika absurdia ajatella että ihmisen kyvykkyys vanhemmaksi olisi kiinni yksistään semmoisesta täysin fysiologisesta seikasta kuin että miten hyvin pärjää riittämättömän vähäisellä unella ja että mun pitäisi jättää lapset hankkimatta vain ja ainoastaan siksi, että tarvitsen välttämättä suht paljon ja säännöllisesti unta vuorokaudessa, vaikka muuten mussa olisi kaikki ainekset ihan hyväksi äidiksi.

On siinäkin isoja eroja kuinka hyvin ihmiset kestää yöheräilyjä.

Tottakai pikkuvauva heräilee öisin usein, ja taaperokin välillä, mutta 10 krt yössä on kidutusta.

Ihan oikeaa kidutusta.

Kysykää keneltä tahansa tyypiltä joka kuulustelee "rikollisia" totalitaristisessa regiimissä.

Intissäkin herätetään vain pari kolme kertaa yössä ja annetaan nukkua edes muutaman päivän välein silloin kun oikein kokeillaan miesten psyyken kestävyyttä.

Tää onki "kuka on paras äiti" -kilpailu. Yks mittareista on unen määrä. Mitä paremmin lapsi nukkuu sitä huonompi äiti on. Toinen mittari on se, että apua ei haeta eikä pyydetä, kun hyvä äiti pärjää kyllä yksinkin ilman ulkopuolista apua. Ja onko tää ap:n tuttu edes imettäny lapsiaan?!?!

Yhteistyössä