Kaveri hehkuttaa, kuinka sai apua lapsen uniongelmiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitili"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lissu";22528368]Vinkkaa kaverillesi että kokeilee laittaa lapsen nukkumaan eri huoneeseen. Se oli lopulta ainoa mikä meillä rauhoitti öitä, heräilyt vähenivät yhdessä yössä jostain 30 kerrasta yössä noin kymmeneen ja siitä vähitellen sitten 2-3 kertaan yössä.[/QUOTE]

Tätä peesailen 2 huonosti nukkuneen vauvan äitinä. Vaan eiköhän tuo "kaveri" ole jo yhtä sun toista kokeillut, harvoin sitä sairaalan unikoulua ihan ekaksi suositellaan...

Me jokainen eletään ja kasvatetaan OMALLA tyylillämme. Kokemusta on kolmesta IHAN erilaisesta lapsesta. Nuorimmaisten ikäero 1v5kk ja kuopuksella kesti koliikki päivää vaille 6kk. Hengissä selvittiin, ilman apuja. Vaikka rankkaahan se oli ja mieskään ei jälkeenpäin tajua miten edes jakso käydä töissä... Nyt kaikki lapset nukkuvat 98% yönsä heräämättä, tosin kuopus (3v1kk) tulee lähes joka yö viereen.

Siksi päänmagneettia ei tehdä ennenkuin unikoulu kokeiltu, koska se on kallis. Eli jos vaikka sit se hemmetin unikoulu auttais.
Olen kyllä sitä mieltä, että se herääminen on varmasti aivan normaalia.

[QUOTE="Jenis";22528414]Tätä peesailen 2 huonosti nukkuneen vauvan äitinä. Vaan eiköhän tuo "kaveri" ole jo yhtä sun toista kokeillut, harvoin sitä sairaalan unikoulua ihan ekaksi suositellaan...[/QUOTE]

Voi olla kyllä että on kaikki konstit jo kokeillut. Mä itse kokeilin tätä ihan viimeisenä, kun ajattelin että helpompi se on rauhoittaa vauva se 30 kertaa yössä jos se on lähellä, kuin jos on eri huoneessa. Mutta vaikutus oli tosi iso kun vauva sitten sai oman yörauhan. :)

[QUOTE="äitili";22528325]Tällä lapsella ei kuulemma ole maitoallergiaa. Sen on lääkäri todennut.
Ja kaksi kuukautta sitten on tehty neurologiset tutkimukset, joista ei kuulemma mitään löytyny.
Eli nyt kuulemma mennään sinne unikouluun, jos se ei auta niin tehdään jotain päänalueen kuvauksia.
Tiedän vain sen, että lapsi herää, ja nukahtaa kyllä joskus helposti uudestaan.[/QUOTE]

Minusta on kyllä hienoa, että äiti uskaltaa pyytää apua, kun sitä tarvitsee ja myös se, että asia otetaan tosissaan.

Meidän vauveli kun jatkuvasti heräsi itkemään öisin (suoraa huutoa ja noin 10-20x joka ikinen yö), niin neuvolassa vain hymähdeltiin tälle "ongelmalle". Terkkarin vastaus oli "kuule, kaikki vauvat itkee joskus". Ja sitten kun yritin näyttää vauvan ihottumaa, siihen totesi vain, että "kaikilla vauvoilla on kuiva iho".

Kiitos tämän, päästiin tutkimuksiin vasta vauvan ollessa 4kk ikäinen, todella pahasti iho rikki joka paikasta :( Lääkärikin sanoi, kun lapsi oli 3kk ja iho karseassa kunnossa, että jos vielä katsottaisiin. Kun en antanut enää periksi, laittoi lähetteen tutkimuksiin, jonne päästiin siis vauvan ollessa 4kk.
Diagnoosi maito- ja kananmuna-allergia. Oireet helpottivat ja yötkin myös, mutta heräilyä jatkui liki 1v asti, koska vauva oli "tottunut" siihen. Lempeällä unikoululla, vauva siis vaunuihin ja aina kun yritti herätä, keinuttelin sen takaisn uneen. Parissa yössä heräilyt vähenivät yli puolella.

[QUOTE="Jenis";22528426]No ekkö tiiä että julkisella puolellahan on rahaa ku roskaa, ei kun vie vaan sinne muksunsa ja sanoo että kattokaapa mikä vika tässä nyt on ;)[/QUOTE]

Joo no näin mäkin oon tuon lapsen kans huomannu. Terkkariin ku menee ni ei tiiä et mihin huoneeseen astuis ku tuntuu että jokaiseen revitään sisälle yhtäaikaa ;)

[QUOTE="äitili";22528436]Siksi päänmagneettia ei tehdä ennenkuin unikoulu kokeiltu, koska se on kallis. Eli jos vaikka sit se hemmetin unikoulu auttais.
Olen kyllä sitä mieltä, että se herääminen on varmasti aivan normaalia.[/QUOTE]

Juu, sä saat olla ihan mieltä sä haluat, sulla on siihen oikeus.

Se on sit eri asia et onko sun mielipitees paikkansapitävä vai ei.. :xmas:

Ja selvennös miksi lapselle on tehty nämä tutkimukset. Äidillä on neurologinen sairaus, joka periytyy.
Ja sitä kautta voisi tulla uniongelmat. Mutta lapsella ei tätä sairautta ole.
Joten lääkäri oli kuulemma todennut, että lapsi on terve. Tarvitsee siis vain unikoulun.

[QUOTE="Lissu";22528442]Voi olla kyllä että on kaikki konstit jo kokeillut. Mä itse kokeilin tätä ihan viimeisenä, kun ajattelin että helpompi se on rauhoittaa vauva se 30 kertaa yössä jos se on lähellä, kuin jos on eri huoneessa. Mutta vaikutus oli tosi iso kun vauva sitten sai oman yörauhan. :)[/QUOTE]

Muistan kans tän esikoisesta... voi sitä uskomatonta hiljaisuutta, kun siirrettiin hänet viimeinkin omaan huoneeseensa! Ihan älytön silkkikorva oli, heräsi joka kerta kun minä tai isänsä käännettiin kylkeä.

[QUOTE="Jenis";22528492]:D Anteeksi, ei tiettykään oo naurun asia, mutta silti :)[/QUOTE]

Eihän se naurun asia ole.

Mua vaan tahtoo sieppaa tollanen ajatusmaailma niin pahasti että menee väkisinki sarkasmin puolelle :D

Oikeesti, lapsen herääminen yli 10 kertaa yössä EI ole normaalia. Vaikka kuin paljo sitä mieltä olis :D

Huoh, musta tuntuu et mä voisin kirjottaa tästä kirjan.. :D Mut ehkä mä vaan tyydyn sanomaan että jokaisella äidillä kyllä on oikeus sanoa olevansa väsynyt ja mun mielestä ap:n kaveri on todella fiksu ku on apua hakenut!

[QUOTE="vieras";22528574]Ap, ota ihmeessä nämä "ystäväsi" lapset hoitoon edes yhdeksi päiväksi ja yöksi, jooko?[/QUOTE]

Miksi? ei minun mielestä tuon ikäisen tarvitse olla yökylässä. Vanhimman voisin ottaa.
Kyllä minä sen heräilyn jaksaisin

[QUOTE="äityli";22527240]Voihan tämä kaverini vaikka ottaa sen lapsensa viereen. Mies voi hyvin nukkua sohvalla.
meilläkin nukutaan niin. Eikä siinä ole mitään ihmeellistä. En usko, että mistään unikoulusta on oikeesti apua![/QUOTE]

Voi että tämä jaksaa :DDDD Kun on saanut helpon lapsen jonka kanssa kaikki onnistuu, niin ei varmasti riitä ymmärrystä muille! Sää varmaan syötät itse tekemää ruokaa, et ikinä osta kaupan purkkiruokia. Käytät kestovaippoja ym. ym.

Joo ja mulla on juuri samanlainen sisko kun sinä! Kun et tee kaikkea samalla tavalla kuin hän, niin teet väärin:) Onneksi en osaa ottaa siitä itseeni, vaan teen asiat omalla parhaaksi näkemälläni tavalla.

Joo ja minä en oo laittanu miestä ikinä sohvalle nukkuun lasten takia. Me ollaan vaan ahtauduttu kaikki samaan sänkyyn. Enkä usko koskaan tulevan tilannetta että miehen sohvalle laittaisin.

Meillä on nämä "unikoulut" lapsen nukuttamisessa onnistuneet. Nykyään päästään todella helpolla ja meillä on näitä helppoja lapsia, jotka nukkuu yönsä. Huudatusta en itse ole kestänyt, mutta niitä keinoja todellakin on monia.(ja maalaisjärkeä)

Ei kenenkään äidin tai isän tarvitse asennoitua valvomaan päivät ja yöt lapsen takia. Vai meinaatko että pitäs kestävyys tässäkin asiassa testata kaikilta vanhemmiksi aikovilta? Voi mää toivon että tää olis provo! Vaikka samalla tiedän että näitä ap:n kaltasia oikeastikin on olemassa :O Sellasille mää toivon vaan seuraavaksi lapseksi koliikkilasta joka ei nuku puolta tuntia pitempään kerralla :DDD

[QUOTE="äitili";22529681]Miksi? ei minun mielestä tuon ikäisen tarvitse olla yökylässä. Vanhimman voisin ottaa.
Kyllä minä sen heräilyn jaksaisin[/QUOTE]

No jotta "ystäväsi" voisi levätä. Itse olisin todellakin jo tarjoutunut!

Kyllä on taas mieleltään fiksuja palstailemassa täällä tänään, ei voi muuta sano. Onko se KATUES, se mikä maailmaanne ohjaa? Miten se on teiltä pois jos joku hakee perheelleen apua, ennen kun on lastensuojelu kolkuttamassa ovelle. Te ns. superäidit, jotka todellisuudessa olette yhtä hajoavia kuin muutkin, toivottavasti ette tule huomaan kuinka hajoavia ihmiset ovat. Kyllähän sen jokainen neuvolantätikin voi teille kertoa, että ihminen sairastuu, jos ei saa nukuttua tarpeeksi. Ja se sairastuminen ei ole kiinni tahdosta, mielenterveydeen tiittyvät oikeat sairaudet kuitenkin tulee ihan kemiallisen toiminnan sekoamisesta. Ja nukkumattomuus vie myös fyysisesti kropan hajalle.

Mitäs jos kaikki keskittyis huolehtimaan itsestän tai sitten ihan auttamaan kanssaihmisiä? Kehoittamaan hakemaan apua?

ap, mulla on sulle ehdotus. laitat kellon herättämään tunnin välein läpi yön ja joka herätyksen yhteydessä oot hereillä n 15-20 min ennenku meet uudestaan nukkumaan. tee tätä joka yö pari kolme viikkoa ja tuu sit kertomaan miltä tuntuu. todella, 2-3 kertaa yössä on ihan eri kuin 10 kertaa. voin kertoa kokemuksesta.

Ja laita vielä lapsen itkua ja raivoomista nauhalta täysillä korvalapuilta se sama aika, 15-20min.

Mä en nyt kyllä käsittänyt?

Sinusta äiti ei saa pyytää/saada apua selkeästi raskaisiin aikoihin, jos on kerran äidiksi ryhtynyt? Että pitää vaan kestää, vaikka mitä tulis päälle, kun kerran oot äiti?

Joo ei. Kyllä saa vastaanottaa ja onneksi monet tajuaa pyytääkin apua, jos sitä tuntevat tarvitsevansa. Ei äitiys ole mitään raatamista viimeisillä voimavaroilla, ei se susta äitiä tai parempaa äitiä tee. Se tekee susta hölmön, joka ei muista huolehtia itsestään ja joka todennäköisesti silloin on aika kiukkuinen myös sille omalle perheelleen ja lapselleen...

Omat voimavarat pitää osata tunnistaa. Pointsit sun kaverille!

Voi kauheaa...

Mutta pidetään peukut pystyssä että ne kaverin lapsen uniongelmat helpottavat tai siis pikemminkin siirtyvät ap:n lapselle. Olisihan se kaikkien etu että tuollaisen keskellä pääsisi elämään selllainen äiti jota ei haittaa heräillä 10 kertaa yössä. =)

[QUOTE="äitili";22525596]Itse olen ainakin asennoitunut siihen, että lapsi heräilee. Minusta on julmaa aloittaa unikoulua tms.
Lapsi on aikasemmin nukkunut yöt läpeensä, ja nyt heräilee useasti. Miksi hän siis valittaa?
Miksi lapsi ei saa olla lapsi?
Minulla on 6kk lapsi ja hän herää 2-3 kertaa, ja hyvin jaksan.[/QUOTE]

2-3krt yössä on pikkusen eri asia ku 10krt yössä...

Olisit ap keksinu paremman provon...Hohoi

No mun ielestä ihan aihetta hakea apua tuossa tilanteessa jos kokee että ei jaksa.
Ei tuo 10krt yössä herääminen ihan perussettiä enään tuon ikäisenä ole,kun yö ruokintakin noilla paikkeilla lopetetaan ellei ole jo lopetettu.

Voi kauheaa...

Mutta pidetään peukut pystyssä että ne kaverin lapsen uniongelmat helpottavat tai siis pikemminkin siirtyvät ap:n lapselle. Olisihan se kaikkien etu että tuollaisen keskellä pääsisi elämään selllainen äiti jota ei haittaa heräillä 10 kertaa yössä. =)

Samoilla toiveilla mennään,siis että se herääminen siirtyy ap:n lapselle ja mieluusti vielä tuplana.

Yhteistyössä