Kaveri hehkuttaa, kuinka sai apua lapsen uniongelmiin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitili"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Amerikkalainen antropologi ja unitutkija James McKenna on tutkinut vauvojen nukkumista jo vuosia ja hänen mukaansa pitkät unijaksot eivät ole luonnollisia ihmisvauvoille.

!!!!!!!!Pienet vauvat havahtuvat hereille unestaan useita kertoja yössä ja sillä näyttää olevan selkeä merkitys vauvan selviytymisen kannalta. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tuore tutkimus antaa osviittaa, että vauvat, jotka nukkuvat liian syvästi ja liian pitkään saattavat olla suuremmassa riskissä kätkytkuolemalle. Vauvan unijakson pidentäminen pidempien unijaksojen toivossa ei siis välttämättä ole vauvan edun mukaista. On normaalia, että 6 kk vauva herää vielä useita kertoja yössä ja kahteen ikävuoteen asti useimmat lapset heräilevät öisin. Vauvan katsotaan nukkuvan läpi yön, kun hän nukkuu yhtäjaksoisesti 5 tuntia yöllä. Ensimmäiset 6 kuukautta vauvan tulisi aina nukkua vanhempiensa huoneessa. Amerikkalainen antropologi ja unitutkija James Mc Kenna muistuttaa, että vieressä nukkuminen vaikuttaa suotuisasti vauvan hengitysrytmiin, keskushermostoon ja verenkiertoon, joten alle 1-vuotiaan nukkuminen vanhempien vieressä suojelee vauvaa kätkytkuoleman riskiltä.

Monet äidit kokevat luonnollisimmaksi tavaksi nukuttaa vauvan rinnalle. Useimmat alle 2-vuotiaat lapset tarvitsevat vielä vanhempien apua nukahtaakseen, monet lapset vielä pidempäänkin.

Enemmän unta perhepedissä

Unilaboratoriossa tehtyjen tutkimusten mukaan perhepedissä nukkuvat äidit imettivät vauvojaan useammin yön aikana, mutta eivät aamulla muistaneet paljonkaan yöllisistä heräilyistä. He myös raportoivat saaneensa enemmän unta nukkuessaan yhdessä vauvan kanssa, kuin silloin, jos vauva nukkui eri huoneessa.

Kun vauva on lähellä äiti havahtuu jo vauvan varhaisiin nälän merkkihin maiskutukseen, ähinään ja levottomuuteen. Näin vauva ei ehdi hätääntymään, ja vauvan rauhoittaminen on nopeampaa. Huomatessaan olevansa äidin turvallisessa kainalossa vauva saattaa rauhoittua uudestaan nukkumaan.

Äidin ja vauvan unirytmit mukautuvat

Erityisesti imettävän äidin ja vauvan unirytmit lähentyvät toisiaan ja silloin äiti ja vauva nauttivat usein syvästä unesta samaan aikaan. Vauvan ollessa kevyen unen vaiheessa (REM) äidin kevyen unen pituus vähitellen vastaa vauvan kevyen unen pituutta. vastaavasti äidin syvän unen(ALFA) pituus alkaa vastata vauvan syvän unen pituutta. Näin vauvan herätessä kevyestä unesta äitikin herää kevyestä unen vaiheesta ja on valmis vastaamaan vauvan viesteihin riittävän pian vauvan tarpeiden mukaan.

Ihmiskunnan historiassa on varmasti hyvin, hyvin harvinaista, että pienet lapset nukkuvat yksinään. Tänäkin päivänä ajatus vauvojen omista sängyistä, saati omista huoneista, on luultavasti ihmisten enemmistölle outo. Itselleni se on vähän kammottavakin.

Vaikka ihmisen ja lapsenkin nukkumista on tutkittu jonkin verran, vasta 70-luvulla tieteellinen tutkimus kiinnostui siitä, mitä lapsen uneen ja terveyteen vaikuttaa missä hän nukkuu ja seurassako vai yksin. Tutkimukset ovat antaneet viitteitä, että ihmislapsi, joka syntyy niin keskeneräisenä, tarvitsee nukkumaseuraa oppiakseen parhaalla mahdollisella tavalla säätelemään hengitystään ja siirtymistä unen eri vaiheista toisiin.

Miksi?

Se on tapa joka ihmiselle sopii, evoluution tai luojan suunnittelema ja miljoonien vuosien testissä hyväksi havaittu.
Lapselle on normaalia herätä useita kertoja yössä, useimmiten hän voi nukahtaa itsekseen uudestaan, kun on havainnut ettei ole yksin.
Imetys on huomattavasti vaivattomampaa.
Lapseen sitoutuminen muodostuu vahvemmaksi, helpommin. Vieressä nukkumista voi käyttää myöhemmälläkin iällä kriisiaikoina tapana lähentyä lasta uudestaan, korjata jännitteitä ja vuorovaikutuksen ongelmia lapsen ja vanhemman suhteessa.
Lapsen tarpeisiin voi vastata nopeammin, hänen hätänsä havaitsee helpommin, hänen yksilöllisen yörytminsä oppii tuntemaan paremmin.

[QUOTE="vieras";22527271]Musta on kyllä huomattavasti normaalimpaa pistää lapsi unikouluun kuin mies sohvalle nukkumaan...huhhuh...[/QUOTE]

Toisinaan perhepetiä arvostellaan sillä, että sen sanotaan olevan pahaksi vanhempien seksielämälle. Lasta huonosta seksielämästä tuskin kannattaa syyttää ja nukkumajärjestelytkin ovat sivuseikka jos vain mielikuvitusta riittää. Elämä on täynnä valintoja ja vaihtoehtoja riittää.

Toisia lapsen läsnäolo saattaa häiritä ja silloin voi siirtyä rakastelemaan vaikkapa olohuoneeseen tai kenties kokeilla kerrankin sitä kuuluisaa keittiönpöytää... Tässäkin kohden saattaa olla paikallaan tehdä kompromisseja ja rukata sitä tärkeysjärjestystä. Vanhempien hyvä keskinäinen suhde on onnellisen perhe-elämän perusta mutta ei liene reilua asettaa vastakkain aikuisten hallittavissa olevia tunteita ja haluja lapsen vielä kehittymättömien tunteidenhallintakykyjen kanssa.

Jos lapsi nukkuu 10h yöunet ja herää 10x yössä, se tarkoittaa heräämistä joka tunti!
Jos ap:n kaverilla on vielä isompikin lapsi, jonka kanssa pitää pystyä olemaan päivisin, niin eiköhän tuo ole syy hakea apua uniongelmiin.
Muistathan ap, että kaikki me ollaan yksilöitä, toiset jaksaa vähemmällä yöunella kuin toiset.

Itse aikoinani esikoisen kanssa kärsin rikkonaisista öistä. Vauva heräsi pahimmillaan 20x yössä ja tätä jatkui 8kk ikään asti. Joka yö kanniskelin itkevää vauvaa ympäri taloa. Oli kyllä jokseenkin sekava olo välillä, mutta jaksoin, kun ei ollut muita lapsia.

Mutta jos itse on superäiti, niin ei minun mielestä tarvitse kuitenkaan lähteä arvostelmaan niitä jotka ei sitä syystä tai toisesta ole.
Ei se, että on lapsia halunnut ja saannut, tarkoita sitä, että ei saa olla väsynyt, kiukkuinen ja valittaa asioista. Kun ei elämä aina sitä päivänpaistetta ole ja helpottaa kummasti, kun saa mieltä purkaa toisille ja saada apuakin joskus arjen ongelmiin.

Sen verran kommentoin, että en ymmärrä äitejä joiden mielestä alle puolivuotiaan pitäisi nukkua yöt ja sen takia aletaan antamaan kiinteätä liian aikaisin 2-3kk iässä, täytyy käsittää jos lapsen teet se voi heräillä.

Mutta 10 kertaa/yö on rankkaa, itse sen kokeneena, ei kovin hilpeätä hommaa. Täytyy ´pitää puurot puuro kattilassa ja vellit pullossa.

Pienten lasten unihäiriöistä puhuminen on sikäli harhaanjohtavaa, että hyvin harvoin on todella kyse nimenomaan lapsen nukkumisvaikeudesta, vaan useimmiten ongelman taustalla on se, että vauvan univalverytmi sotkee muun perheen elämänrytmin ja haittaa muiden perheenjäsenten nukkumista. Myös kulttuuritekijät vaikuttavat voimakkaasti siihen, minkälaiset asiat koetaan ongelmiksi. Toisaalta joskus vanhemmilla saattaa olla myös virheellisiä käsityksiä siitä, kuinka vauvan tulisi nukkua ollakseen normaali.

Yöheräämiset ovat hyvin tavallisia aina kahden vuoden ikään saakka, ja ehkä paras tapa ehkäistä nukkumiskriisien syntyä, on varautua jo ennakkoon siihen, ettei lapsen nukkuminen tule välttämättä sujumaan aikuisten aikataulujen mukaisesti. Mitään yksikäsitteistä sääntöä ei voida antaa siitä, kuinka nopeasti tai millä tavalla vauva saadaan mahdollisimman nopeasti nukkumaan yönsä hyvin.

Lapsen uni-valverytmi muotoutuminen tapahtuu hitaasti, eikä suuria muutoksia tarvitse yrittää toteuttaa yhtäkkiä. Vauvan unirytmi siirtyy joka tapauksessa vähitellen enemmän aikuisia miellyttävään suuntaan, joten joskus siihen puuttuminen liian aggressiivisesti voi pahentaa tilannetta. Monesti vanhempia helpottaa tieto siitä, että suurin osa univaikeuksista on ohimeneviä ja lyhytkestoisia, eikä aina tarvita lainkaan toimenpiteitä niistä selviytymiseen. Vain vanhempien oma mielikuvitus on rajana sille, kuinka he voivat itse yrittää auttaa toistensa jaksamista. Ratkaisua ei siis tarvitse yksinomaan hakea vauvan puolelta, vaan myös aikuiset voivat keskenään pohtia tapoja, joilla ongelma voitaisiin ratkaista. Tällaisia ovat mm. makuuhuoneiden uudelleenjärjestely, valvomisvuorot, päiväunet, lapsenhoitajat, isovanhemmat, perhepedit, vierekkäin nukkuminen.

[QUOTE="vieras";22527572]Jos lapsi nukkuu 10h yöunet ja herää 10x yössä, se tarkoittaa heräämistä joka tunti!.[/QUOTE]

Pienet vauvat aloittavat unensa aktiivisella unella ja painuvat sen jälkeen syvälle, palatakseen jälleen kevyempään uneen. Heidän unisyklinsä on pituudeltaan n. 50 min., kun se on aikuisella. n. puolitoista tuntia.

Unilaboratorioissa on seurattu unihäiriöisten ja ei-unihäiriöisten imeväisten nukkumista. On todettu molempien heräävän säännöllisesti n. joka toisen – joka kolmannen unikierroksen aikana. Herääminen on toisella ryhmällä täydellistä, toisella vain havahtumista valvetilaan, jonka jälkeen alkaa uusi painuminen kohti unen syviä kerroksia. Tämä ero jakaa lapset hyviin ja huonoihin nukkujiin.

Unitutkimukset siis osoittavat, että terve vauva usein herää unisyklinsä kevyimmissä kohdissa nukahtaakseen joko itse tai autettuna uuteen sykliin.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Koska vauva herää oman unisyklinsä mukaan, hän saa tarvitsemansa unen ja on päivisin virkeä - päinvastoin kuin häntä hoitaneet aikuiset. Unihäiriöiset vauvat eivät pysty itse auttamaan itseään uneen herättyään, kun taas hyvin nukkuvat pystyvät. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

lähde edelleen HUS unikoulu

Eli, se ei sitten normaalia että tuo lapsi herää yössä yli 10 kertaa?
Kai mä sit vaan oon tyhmä. Mutta, itse en tajua miksi heräilystä pitää valittaa?
Tuskin se ikuisuutta kestää.

että unikouluista on yleensä vain hetkellinen apu ja sen jälkeen heräily jatkuu, samalla tavalla kävi vauva lehden unikoulun käyneelle. Eli ei apua!!!!!!!!!!!!!!!!!

[QUOTE="äitili";22527686]Eli, se ei sitten normaalia että tuo lapsi herää yössä yli 10 kertaa?
Kai mä sit vaan oon tyhmä. Mutta, itse en tajua miksi heräilystä pitää valittaa?
Tuskin se ikuisuutta kestää.[/QUOTE]

On normaalia, jotkut vauvat herää 50 min välein, se on niiden yksi unisykli!

Ja kantsii tossa tapauksessa tehdä heräilyistä siedettävimpiä, nukkua vauvan lähellä ja pyytää myös miestä auttamaan öisin.

No ni- sain just kuulla, että lapsi lähtee sairaalan unikouluun. Ei juma..
Ei kuulemma ole normaalia tollainen heräily. Jos se unikoulu ei auta, niin lapsi tutkitaan paremmin.
Ja taas mentiin sillä miten äiti tahtoo..

[QUOTE="äitili";22527686]Eli, se ei sitten normaalia että tuo lapsi herää yössä yli 10 kertaa?

siihen on joka tapauksessa saatava apua jos äidin jaksaminen on vähissä heräilyjen takia! se heijastuu myös vauvan hyvinvointiin jos äiti ei jaksa.

ihmiset on erilaisia ja kestää heräilyäkin eri tavoin. Mun mielestä 10 kertaa yössä on vajaa vuoden vanhalle liikaa ja piste. se ei voi olla normaalia. Perhepedin kannattaja kyllä oon ja meilläki vauva nukkuu perhepedissä mutta jos vauva vielä 10kk vanhana heräis noin usein niin unikouluun menis ja äkkiä. itse asiassa keskimmäisemme, joka oli heränny n 2 kertaa yössä, alkoi 9kk vanhana herätä tunnin välein. siinä vaiheessa lopetin yösyötöt sitten. vauva nukkui vieressäni ja ku heräs nii en antanu enää tissiä vaan silittelin vauvaa kunnes rauhoittui nukkumaan uudestaan. 3 yön päästä mulla oli yöt läpeensä nukkuva 9kuinen. eikä vauva ees itkenyt noina öinä vaikka ei saanutkaa vanhaan malliin tissiä. silittelyllä nukahti uudestaan kun kyse ei ollu nälästä.

huudatusunikouluja en kyllä suosittele mutta tollasella lempeällä menetelmällä voi kokeilla. Meillä on ainaki toiminu ja ollu pysyvä muutos sen jälkeen.

[QUOTE="äitili";22527871]No ni- sain just kuulla, että lapsi lähtee sairaalan unikouluun. Ei juma..
Ei kuulemma ole normaalia tollainen heräily. Jos se unikoulu ei auta, niin lapsi tutkitaan paremmin.
Ja taas mentiin sillä miten äiti tahtoo..[/QUOTE]

hyvä että äiti saa apua ennenkuin on niin väsynyt että paiskaa hermostuksissaan vauvan seinään tai muuta.

[QUOTE="äitili";22527871]No ni- sain just kuulla, että lapsi lähtee sairaalan unikouluun. Ei juma..

Siis eikö eka vauva pitäis tutkia ja vasta sitten unikouluun? No, voin sanoa, että unikouluista on vain hetkellinen apu. Siis noista joissa huudatetaan. Että onnea vaan kaverilles valitsemallaan tiellä. Mikäli vauvan heräilyn aiheuttaa jokin fyysinen syy, niin sehän ei huudattamalla poistu, pahenee vain.

Mitä!!!!! Luojan kiitos, mulla ei oo (ainakaan toivottavasti) ap:n kaltaista "ystävää"!!!

Kunpa vain vauva saisi avun nukahtamiseen, jolloin myös vanhempien elämä helpottuu. Ja kumpa lapsella ei olisi mitään allergiaa tms. syytä heräilyyn.

Meidän lapsi oli hyvä nukkuja aina siihen asti, kun alkoi tulla hampaita. Ja kun niitä yöheräilyä oli toisina öinä puolen tunnin välein, niin kyllä mun kaikki sympatiat oli sellasten äitien puolella, joille tollanen heräily on arkipäivää kuukausien ajan. Meillä se oli vaan satunnaista, mutta kyllä haittas arkea, kun piti siihen päivä jaksaa yön perään, ilman sen kummempia lepotaukoja.

Ps. Ap, ihan sun ittes takia, suosittelen että annat lapsesi kerran hoitoon ja käyt vähä tuulettumassa. Tekis hyvää sulle, kun oot vissiin vähä katkera tai jotain..
Terv. 1,5V:n äiti, tasan kerran ollut lapsi yöhoidossa, jaksan hyvin, enkä ole katkera tai kateellinen toisten asioista

Kylä se vain niin on, että joskus voi vauvan jatkuva heräily johtua jostain sairaudesta, esim. allergiasta.
Meillä yksi lapsista heräili jatkuvasti öisin, ja hänellä todettiin maitoallergia. Heräilyt loppuivat, kun sai erityismaitoa.

Oletko ap kysynyt kaveriltasi, millaisia nuo lapsen yöheräilyt ovat?
Onko vauvan vaikea nukahtaa uudelleen? Joutuuko äiti kantamaan lasta, että tämä nukahtaa uudelleen jne?

On äärimmäisen raskasta nousta joka yö sen 10x ylös, kantaa ja rauhoitella vauvaa, laittaakseen sen petiin, josta herää uudelleen hetken päästä ja taas sama alusta.

Jos et ole itse kokenut samaa, ei kannata lähteä arvostelemaan toisen valintoja ja jaksamisia.
Se, että joku asia ei kestä ikuisuuksia, ei lohduta pätkääkään pahimmassa vaiheessa.
Ja joskus voi heräily olla vauvallekin pahaksi. Meillä ainakin oli vauva ärtyisä päivälläkin, kun oli väsynyt, eikä päivälläkään saanut nukutuksi.

No toki se on normaalia!! Jokainen aikuinenkin herää yli 10 kertaa yössä, eiks niin? :xmas:

Ei ei, ei se ikuisuutta kestä. Mulla on 6 vuotias tyttö joka on KOKO ikänsä nukkunu ihan surkeesti, nukkuu edelleen. Jotta tässä mä viel oottelen, ei kai se ikuisuutta kestä.. :xmas:

Mun mielestä se on paljon normaalimpaa valittaa siitä että vauva herää 10 kertaa yössä, kun valittaa siitä että kaveri valittaa. :D

Jos sun vauvasi herää sen 2-3 kertaa yössä, niin oikeasti et hirveästi tiedä mistä puhut.

No toki se on normaalia!! Jokainen aikuinenkin herää yli 10 kertaa yössä, eiks niin? :xmas:

Ei ei, ei se ikuisuutta kestä. Mulla on 6 vuotias tyttö joka on KOKO ikänsä nukkunu ihan surkeesti, nukkuu edelleen. Jotta tässä mä viel oottelen, ei kai se ikuisuutta kestä.. :xmas:

Samoin meidän 5-vuotias, harvoin se koko yötä putkeen nukkuu. Ja samoja latuja kulkee pikkuveli perässä. Mutta mä en enää oikeastaan edes huomaa herääväni pari kertaa yössä, on niin tottunut tässä viiden vuoden aikana. :)

Tolle sekopäiselle kopipeistaajalle voisin edelleen kommentoida, että aikuisen unisykli on noin kolme tuntia - tarkoittaako se, että on ihan ok aikuisen joka kerta havahduttuaan pompata sängystä ylös ja herättää kaikki muut? Vai missä iässä sille lapselle/vauvalle/aikuiselle on oikeus opettaa, miten unisyklistä seuraavaan voi siirtyä niin ettei itse herää-herää, tai herätä kaikkia muita perheenjäseniä?

Tällä lapsella ei kuulemma ole maitoallergiaa. Sen on lääkäri todennut.
Ja kaksi kuukautta sitten on tehty neurologiset tutkimukset, joista ei kuulemma mitään löytyny.
Eli nyt kuulemma mennään sinne unikouluun, jos se ei auta niin tehdään jotain päänalueen kuvauksia.
Tiedän vain sen, että lapsi herää, ja nukahtaa kyllä joskus helposti uudestaan.

[QUOTE="äitili";22528325]Tällä lapsella ei kuulemma ole maitoallergiaa. Sen on lääkäri todennut.
Ja kaksi kuukautta sitten on tehty neurologiset tutkimukset, joista ei kuulemma mitään löytyny.
Eli nyt kuulemma mennään sinne unikouluun, jos se ei auta niin tehdään jotain päänalueen kuvauksia.
Tiedän vain sen, että lapsi herää, ja nukahtaa kyllä joskus helposti uudestaan.[/QUOTE]

Hassua että näin kovasti tehdään kalliita tutkimuksia, vaikka on ihan normaalia että vauvat heräilee! Vai oisko sittenkin niin, että lähes vuoden ikäisen EI ole normaalia herätä 10 krt yö, mietitäänpä...

[QUOTE="äitili";22528325]Tällä lapsella ei kuulemma ole maitoallergiaa. Sen on lääkäri todennut.
Tiedän vain sen, että lapsi herää, ja nukahtaa kyllä joskus helposti uudestaan.[/QUOTE]

Vinkkaa kaverillesi että kokeilee laittaa lapsen nukkumaan eri huoneeseen. Se oli lopulta ainoa mikä meillä rauhoitti öitä, heräilyt vähenivät yhdessä yössä jostain 30 kerrasta yössä noin kymmeneen ja siitä vähitellen sitten 2-3 kertaan yössä.

[QUOTE="Jenis";22528360]Hassua että näin kovasti tehdään kalliita tutkimuksia, vaikka on ihan normaalia että vauvat heräilee! Vai oisko sittenkin niin, että lähes vuoden ikäisen EI ole normaalia herätä 10 krt yö, mietitäänpä...[/QUOTE]

No just kuule aattelin ihan samaa!! Missäs kaupungissa mahtaa ap:n kaveri asua jos kerran TERVEELLE lapselle ihan huvikseen tollasia tutkimuksia tekevät!! :xmas:

Yhteistyössä