Kaveri kohtelee lastaan tosi törkeästi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana nyt

Vieras
Mua vaivaa päivittäin erään ystäväni tapa kohdella ekaluokkalaista lastaan. Olimme joitakin vuosia sitten tiiviisti yhdessä mutta pari viime vuotta vähemmän. Kävimme kylässä taannoin heillä ja mun sydäntä kouraisi kun tää lapsi ei heti ymärtänyt yhtä asiaa jota äitinsä koitti selittää ja tää äiti sitten huusi lapselle: Etkö sä nyt tajua saa**nan idiootti!
Tuolla hetkellä minä, lapseni ja tämä ystäväni lapsi istuimme keittiössä ja tämä äiti olohuoneessa. Tuo lapsi alkoi hiljaa itkemään siinä ja mä en oikein tienny mitä mun ois pitäny tehdä. Yritin siinä sitten puhella lapselle jotain mukavaa :(
Tämä äiti-lapsi suhde on muutenkin minusta viime vuosina mennyt ihan outoon suuntaan...lapsi on tosi vähän kotonaan, tosi usein mummolassa (mikä tässä tapauksessa taitaa olla vain positiivinen asia) ja äiti ryypiskelee paljon. Koti on tosi sotkuinen ja likainen. Ja se puhuttelu tapa on pääsääntöisesti ihan kiroillen haukkumista idiootiksi yms.

Aikanaan olimme niin tiiviisti yhdessä että näin ihan omin silmin tuon, tämä lapsi oli paljon meillä ja ihan yö kylässä jolloin tosi usein itki nukkumaan mennessä osaamatta oikein selittää mikä itkettää.
Tiedän että mun olisi jo silloin pitänyt tehdä asialle jotain mutta en oikein osannut muuta kuin vkonlopun koittaessa sanoa tälle kaverilleni että meistä olisi mukava jos hänen lapsensa tulisi yökylään meille ja myös niissä tilanteissa kun huomasin että hänen luokseen tuli porukka ryypiskelemään, otin lapsen jonkun tekosyyn varjolla meille.

mä tunnen yhen äidin jolla alta 10v lapsi. Lapsi paljon isällään ja mummilassaan ja äiti ei touhua lapsen kanssa mitään. Sukulaiset ostavat tytölle vaatteetkin kun äiti ei saa hommattuu.. Äidillä uusi puoliso ja heille tulossa yhteinen lapsi kesäl..

ehdottomasti sossuun ilmoitus tuollaisesta. Toihan on vähintäänkin henkistä väkivaltaa. Ai että herää valtavat aggressiot kun tollaisista vanhemmista kuulee!! Onko niitä lapsia tuon ekaluokkalaisen lisäksi useampia?

Tiedän että minun olisi silloin kun tiiviisti yhdessä olimme, pitänyt ottaa yhteys lastensuojeluun eikä yrittää itse pelastaa lasta pois ryyppyporukan alta. Mietinkin että koska parin viime vuoden aikana emme ole tekemisissä kovinkaan usein olleet enkä tiedä siis enää niin tarkaan mitä siellä tapahtuu, voinko silti tehdä ilmoituksen? Lapsia on vain tuo yksi ja tämä äiti on nyt saanut työpaikan joka on hieman hillinnyt hänen juhlimistaan...sitäkään en silti voi tietää tarkkaan enää. Edelleen lapsi on tämän äidin mukaan paljon mummolassa ja hyvä niin minusta. Tästä viimeisestä vierailustamme on joitakin kuukausia jo aikaa kun tuo kertomani tapahtui. Onko minulla tässä enää tarpeeksi todistetta ilmoituksen tekoon? Kertokaa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän että minun olisi silloin kun tiiviisti yhdessä olimme, pitänyt ottaa yhteys lastensuojeluun eikä yrittää itse pelastaa lasta pois ryyppyporukan alta. Mietinkin että koska parin viime vuoden aikana emme ole tekemisissä kovinkaan usein olleet enkä tiedä siis enää niin tarkaan mitä siellä tapahtuu, voinko silti tehdä ilmoituksen? Lapsia on vain tuo yksi ja tämä äiti on nyt saanut työpaikan joka on hieman hillinnyt hänen juhlimistaan...sitäkään en silti voi tietää tarkkaan enää. Edelleen lapsi on tämän äidin mukaan paljon mummolassa ja hyvä niin minusta. Tästä viimeisestä vierailustamme on joitakin kuukausia jo aikaa kun tuo kertomani tapahtui. Onko minulla tässä enää tarpeeksi todistetta ilmoituksen tekoon? Kertokaa!

soita sossuun ja keskustele asiasta heidän kanssaan...he kyllä neuvovat tässä tilanteessa....

Mun kaverilla saman tyylistä menoa, syyttää vaan aina isää että juo jatkuvasti aamusta iltaan ja hän joutuu huolehtimaan lapsista, silti juo itsekin monta kertaa viikossa kun on saanut lapset nukkumaan. Baarissa hyppää vähintään kerran kaks viikossa ja lapsia hoitaa milloin kukakin. Lapsille huudetaan ja haukutaan idiootiksi, tyhmäksi, kakaraksi ym. varsinkin isommalle, kun saa välillä raivareita (siis lapsi) ei kai ole ihme että lapsi reagoi jos vanhemmat riitelee ja juo jatkuvasti, isä työttömänä ja äitikin kai kohta kun kotihoidontuki loppuu. Poliisit käyneet selvitteleen vanhempien riitoja vähintään kerta viikkoon. Mutta kulissit pidetään tai yritetään pitää kunnossa ulkopuolisille.

hmm..mitä jos nyt ihan taktikoidusti alat käymään sielä kylässä tiiviimmin? Tarkkailet tilannetta. Tai sitten pyydät lasta teille yökylään ja juttelet/kyselet häneltä hienovaraisesti asioista muun jutunnan lomassa?

Aika inha tilanne =/ Mutta asiaa et kyllä jätä nyt tuohon tilaan, vaan alat ottamaan selvää ja vaikka soitat heti lastensuojeluun ja kerrot asiasta. He kyllä osaavat sanoa sitten mitä tehdä jne..

Alkuperäinen kirjoittaja =(:
hmm..mitä jos nyt ihan taktikoidusti alat käymään sielä kylässä tiiviimmin? Tarkkailet tilannetta. Tai sitten pyydät lasta teille yökylään ja juttelet/kyselet häneltä hienovaraisesti asioista muun jutunnan lomassa?

Aika inha tilanne =/ Mutta asiaa et kyllä jätä nyt tuohon tilaan, vaan alat ottamaan selvää ja vaikka soitat heti lastensuojeluun ja kerrot asiasta. He kyllä osaavat sanoa sitten mitä tehdä jne..

Ei oikein onnistu enää koska nykyisin asumme eri paikkakunnilla. Tuolloin olimme naapureita.

Tuommoinen äidiltä jatkuva haukkuminen jättää tosi syvät arvet. Minä tiedän. En tiedä oliko äitini masentunut usean vuoden vai mikä oli, mutta oman osani sain. Asia helpottui monta vuotta sitten, mutta vieläkin tunnen itseni välistä tosi nollaksi vaikka ei ole mitään syytä.
Äitini ei siis käyttänyt alkoholia mitenkään väärin, mutta haukkui pienimmästäkin asiasta. Olin silloin lapsi, en osannut siitä kenellekkään puhua. Olisi ollut ihanaa jos joku olisi siihen puuttunut silloin, sillä ne asiat vaikuttavat minuun vieläkin.
Kannattaa puuttua, ei lasta saa haukkua.

Voisiko joku nyt tästä asiasta vielä keskustella kanssani? Vaikka sellainen joka ilmoituksen on tehnyt. Menevätkö viranomaiset yllätyskäynnille nähdäkseen todellisen tilanteen? Mitä minun pitää sanoa ilmoitusta tehdessäni? En kai voi asiaani esittää siten että tässä joitakin vuosia sitten tilanne oli tämä, nykyhetkestä en tarkkaan tiedä...? Ihmettelen myös miksei tämä mummokaan asiaan enempää puutu, ainakaan silloin puuttunut. Samoin hän yrittää lasta pelastaa tilanteesta pitämällä paljon luonaan mikä sinänsä onkin ihan fiksua häneltä mutta mielestäni tuolle äidillekin pitäisi jotakin apuja saada pystyäkseen lapsen kanssa olemaan syyllistämättä ja haukkumatta häntä kaikesta. Minusta tuntui silloin että lapsi oli vain esteenä juhlimisille ja välttämätön paha josta ei eroonkaan pääse :( Usein tämä äiti itsekin kävi minulta kysymässä voisinko ottaa lapsensa yöksi kun he lähtisivät baariin ja hänen niin tekisi mieli lähteä mukaan kun tämä kaveriporukka hänen luonaan teki lähtöä.

Minulla ei ole kokemusta asiasta, mutta itse soittisin sossuun ja kertoisin asian juuri niin kuin täällä sen kerroit. He ovat ammattilaisia omalla alallaan ja on heidän tehtävä sitten päättää jatkotoimenpiteistä. Myös sinä olet silloin velvollisuutesi asian suhteen tehnyt, eli siirtänyt asian ammattilaisille.

Minun mielestä sinun kannattaa ottaa ihan rohkeasti yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin. Eivät he mitään petoja ole, joita pitää pelätä. He tietävät kuitenkin miten pitää menetellä lapsen parasta ajatellen. Kaikki varmaan kuitenkin ovat sitä mieltä, kysyipä ammattilaiselta tai tavalliselta kadun tallaajalta, että lapsen ei ole hyvä olla nyt ja muutos pitää jotenkin saada aikaan.

Ole ollut lastensuojelukoulutuksessa ammattini puolesta; ja siellä sanottiin että jo huoli jostain lapsesta on syy soittaa viranomasille. Ja mielummin niinpäin kun seurata sivusta

Mun sydän särky tästä AP:n kirjoituksesta :(((luoja,miten oma äiti voi laukoa lapselleen tuollaista...ja mua aina niin surettaa se ,että lapset on niin lojaaleja vanhempiaan kohtaan :( kuinka paljon mahtuu tähän maahan näitä surullisia tarinoita mitä lapset joutuu neljän seinän sisällä kestämään...
Tee Ap ilmoitus,se helpottaa sekä sinun oloasi että ennenkaikkea tämän lapsen oloa.Kyllä ne sossusta arvioi sitten tilanteen...

Yhteistyössä