Kaveri menee viidettä kertaa kihloihin, ja lahja pitäisi hankkia....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Muru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Muru"

Vieras
Kaverillani on vähän omituinen käsitys kihlauksesta.

Ensimmäisen kerran kihlautui 16-vuotiaana kahden kuukauden seurustelun jälkeen, piti "kihlajaisiksi" naamioidut ryyppäjäiset johon jokaisen osallistuvan piti tuoda kihlaparille lahja. Se suhde kesti kihlautumisen jälkeen kolme kuukautta.

Seuraava kihlautuminen tapahtui 17-vuotiaana kuukauden seurustelun jälkeen. Taas oli kihlajaiset ja lahjan ostaminen oli pakollista ellei halunnut välejä katki. Se suhde kesti vuoden.

Sitten löytyi taas uusi elämän rakkaus melkein heti, ja tällä kertaa jaksettiin seurustella hieman päälle kolme kuukautta ennen kihloja. Juhlittiin baarissa jossa kaikkien piti tarjota kaverilleni illan juomat. Se suhde kesti on-offina kaksi vuotta.

Vuosi sitten kaveri salakähmäisesti kertoi että meni kihloihin uuden valloituksensa kanssa salaa (seurustelua takana taas vain kuukausia). Suhde päättyi kun kaverini petti senaikaista miestään nykyisensä kanssa jonka kanssa on nyt menossa taas kihloihin. Nyt seurustelua on takana sentään puoli vuotta. (kaverini on nyt 24) ja kihlajaisjuhlat tulevat olemaan ilmeisesti astetta hienompi tilaisuus, kutsut ja kaikki. Kaveri on hieman vihjaillut että kalliita kihlajaislahjoja odotellaan.

Kysynkin siis arvon palstalaiset:

1.) Miten osaan olla piruilematta juhlallisuuksissa, mainitsematta että tässäpä "taas vietetään kihlajaisia, sulho se vaan välillä vaihtuu" tai että "tämähän on ihan vuosittainen tapahtuma!" tms yhtä hauskaa joka johtaisi välien katkaisuun (kaverini on oikeasti mukava ihminen, jos tätä kihlamaniaa ei lasketa, en haluaisi kuitenkaan loukata)

2) Mitä viedä lahjaksi kun suoraan sanottuna en usko tuon kihlauksen kestävän yhtään sen paremmin kuin minkään edellisen. Kaikki nuo on olleet sen "elämän miehiä" ja suuria rakkauksia ynnä muita. Lisäksi koko suhde on saanut alkunsa pettämisestä mitä en varsinaisesti pidä minään ideaalialulla parisuhteelle. Rahaa en hirveänä lahjaan halua laittaa, sattuneesta syystä.

Sokerina pohjalla mainittakoon että kolmannen kihlauksen yhteydessä kysyin että milloin häitä tanssitaan ja kaverini vastaus oli että "sitten kun mies kosii ja on valmis maksamaan häät" eli toisinsanoen kihlauksella on kaverilleni hieman eri merkitys kuin minulle.

:-----------------D kiitos kun sain avautua ilkeästi ja kärjistävästi. Helpotti.

Kaikkein vaikeinta on olla piruilematta. Keksin niin miljoona heittoa tuohon.

"Eikö ois kätevintä käyttää samaa sormusta nii ei aina tarvi ostaa uutta!"
"Sä oot niin aikaansaava noiden kihlausten suhteen!"
"Sun pitäis kerätä nuo kaikki sun elämäs miehet samalla kertaa yhteen, säästäis paljon aikaa ja vaivaa jos pidettäis yhdet isot kihlajaiset kaikille"
"Joko mun kanta-asiakaskortissa on tarpeeksi leimoja ilmaseen kihlajaisiin osallistumiseen?"

Jne jne jne. Niitä oikein tulvii päähäni!

• Tykkää
Reactions: vrs ja Myry vaan
Kaikkein vaikeinta on olla piruilematta. Keksin niin miljoona heittoa tuohon.

"Eikö ois kätevintä käyttää samaa sormusta nii ei aina tarvi ostaa uutta!"
"Sä oot niin aikaansaava noiden kihlausten suhteen!"
"Sun pitäis kerätä nuo kaikki sun elämäs miehet samalla kertaa yhteen, säästäis paljon aikaa ja vaivaa jos pidettäis yhdet isot kihlajaiset kaikille"
"Joko mun kanta-asiakaskortissa on tarpeeksi leimoja ilmaseen kihlajaisiin osallistumiseen?"

Jne jne jne. Niitä oikein tulvii päähäni!

Pitäis keksiä joku hyvä piilovittuileva lahja. Sellanen että se kaverisi jää pohtimaan pienessä mielessään että vittuillaanko hälle vai ei... Ei kyllä mitään hajua mitä se voisi sitten olla.

Mä kysyn aina kihlautuneilta, että milloin vietetään häitä.
Jos vastaus on tyyliin jotain "ei milloinkaan" tai "ehkä kymmenen vuoden päästä" niin en mä koe tarpeelliseksi ruveta mitenkään muistamaan.
Naurattaa lähinnä sellaset jotka eivät tiedä itsekään mitä tekevät.

Eli en ostaisi lahjaa ap:n tapauksessa.

Mieleeni tulee myös häijyjä ajatuksia siitä miten printtaan wikipediasta pari pätkää kihlojen merkityksestä kortiksi tms.

Hyh että olen inhottava ystävä. Mutta tuntuu niin typerältä juhlia kerta toisensa jälkeen kevytkenkäisiä kihloja joissa nainen ei edes yhdistä kihloja mitenkään avioliittoon tai edes askeleeksi kohti häitä.

En kyllä yhtään tiedä mikä logiikka tuossa on että kun ollaan kihloissa mutta silti odotetaan vielä sitä kosintaa. Ehkä kaverilleni kihlat on sitten joku lupaus vakavammasta seurustelusta tai jotain. Tämäkin olisi tosin uskottavampaa ellei taustalla olisi pettämistä aiemmasta suhteesta.

Kuka mies edes haluaa kihlautua naisen kanssa joka on tehnyt sen saman neljä kertaa aiemmin?! Eikö sen pitäisi olla jotain ainutlaatuista eikä mitään normipäivää?!

Siis mä oon ihmetelly tuota samaa "olen kihloissa ja odotan mieheni kosivan minua" ilmiötä tuttavapiirissäni. Muutama kihloissa oleva naistuttavani on vuosien varrella valitellut (ihan tosissaan) haluavansa naimisiin, mutta kun mies ei kosi, vaikka kihloissa ollaan oltu vuositolokulla!! Itse olen heille sit suomentanut, että se kihlaushan on nimenomaan lupaus avioliitosta ja sinne naimisiin sit "pitäis" mennä viimeistään vuoden päästä niistä kihloista... Yleensä kun joku menee kihloihin kysyn, et milloin niitä häitä tanssitaan niin vastaus on tyyliin "herranen aika! Ei me ny sentään naimisiin olla menossa! Just mentiin vasta kihloihin!"

Mutta, siihen lahja-asiaan.. Mä ostaisin halpahallista jonkun ihan hirveen ruusatun karmeen ja pramean lasisen tarjoilulautasen. Niin ruman, että morsian työntää sen kaapin syvimpään perukkaan. Sit kun ero tulee ja lusikat laitetaan jakoon morsian löytää sen sieltä kaapinpohjalta...siihen voi sit purkaa agressiot sulhasta ja sinua (kun ostit huonon lahjan) kohtaan paiskaamalla koko paskan seinään!

• Tykkää
Reactions: samuelinäiti
Hah, kuulostaa että kaverisi kihlajaiset järjestetään vain lahjojan saantia varten. En haluaisi viedä anna-mulle-lahjoja-juhliin lahjaa. Mutta tapaa tehdä se ilman että kaverisi loukkaantuu en tiedä. Ainoa vaihtoehto ilmaista suoraan, että tuon lahjan vasta sitten kun ootte tosissaan kihloissa, eli menossa naimisiin tms.

[QUOTE="Muru";26463270]
Seuraava kihlautuminen tapahtui 17-vuotiaana kuukauden seurustelun jälkeen. Taas oli kihlajaiset ja lahjan ostaminen oli pakollista ellei halunnut välejä katki. Se suhde kesti vuoden.

[/QUOTE]

Onpahan meininki :D Mutta sitä säin ihmettelemään että jos kaverisi on oikeasti kiva tyyppi kuten kerrot, miksi pelkäät hänen katkaisevan välit lahjan vuoksi? Onko uhannut moisella? Ei kovin täyspäistä käytöstä jos näin on sanonut.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: fortunate
[QUOTE="vieras";26463542]Hah, kuulostaa että kaverisi kihlajaiset järjestetään vain lahjojan saantia varten. [/QUOTE]

Niinpä! Niin se on ollut aina, on kovasti kärkkäänä halunnut lahjaa ja muistamista "elämänsä käännekohdassa". Lahjan saaminen on joka kihlauksella ollut tärkeää, poislukien se "salakihlaus" Teininä lahjaksi kelpasi alkoholi, joku viinipullo oli luksuslahja alaikäisenä ja täysi-ikäisyyden vasta saavuttua ilmainen baari-ilta oli jotain aivan uskomatonta. Eikä siinä mitään, olihan meitä monta ihmistä kihlajaisia juhlimassa joten tyyliin drinkki per naama ei hirveänä kukkaroa rasittanut.

Mutta nyt... Kun on ensimmäistä kertaa elämässään hyvätuloisen miehen saalistanut niin järjestää kihlajaiset ihan pitkän kaavan mukaan. Kutsut ja stressaus kihlajaismekosta, kakku tilattu kahvien kanssa ja parisenkymmentä ihmistä kutsuttu ruokailemaan ja juhlimaan kihlajaisia. Siis sinänsä on ihan mukava päästä iltamiin joihin on panostettu, mutta tunnelmaa vähän latistaa se että kaveri mainitsee aina miten "kummitäti sanoi että tuo vähän Iittalan astioita, juuri niitä _kalliita_ mitä meiltä puuttuu" ja "Voi että ois kiva saada tuollainen hopea-astiasto kihlajaislahjaksi! Ehkä joku sen tajuaa ostaa..." "No siis mähän kyllä loukkaannun jos joku tuo jonku saamarin kuoharipullon lahjaksi, joku aito shampanja saattais mennä läpi..." "Ois kyl ihana joku kahden hengen lahjakortti viikonlopuksi jonneki kylpylähotellin sviittiin..."

ARGH.

Minusta olisi hauska kerta kerralta lyödä enemmän ja enemmän "yli".
Viidensissä kihaljaisissa voisin antaa jotain pysyvää "tulevaisuuden puutarhaansa, jossa lapsensa yhdessä kirmailevat" ja sitä ojentaessani pitää pitkän puheen rakkauden ikuisuudesta ja valintoojen vastuullisuudesta.

(PS. Yksi ystäväni oli 5 kertaa kihloissa ikävuosina 16-22. Kun oli 24 tapasi jälleen prinssin, eikä ensin "kehdannut" kertoa kihlauksesta. Kun sen bongasimme, pidimme "suureelliset" juhlat. Ja pidämme yhä 10 vuoden välein. Ovat nyt olleet yhdessä 28 vuotta eikä loppua näy eli kahden vuoden päästä pääsen taas Pariisiin "jälkikihlajaisiin".)

:)

Onpahan meininki :D Mutta sitä säin ihmettelemään että jos kaverisi on oikeasti kiva tyyppi kuten kerrot, miksi pelkäät hänen katkaisevan välit lahjan vuoksi? Onko uhannut moisella? Ei kovin täyspäistä käytöstä jos näin on sanonut.

Hän on vähän helposti loukkaantuvaa sorttia, hivenen huomionkipeä kenties. Ja pitkävihainen. On aiemmin suuttunut tosissaan kun joku random facebook-kaveri ei onnitellut syntymäpäivänä ja kavereista poistamisen lisäksi vihoitteli näkyvästi kiitettävän pitkään. Kolmannen kihlauksen aikana yksi vanha tuttava kommentoi asiaan että "mitä, taasko?" eikä ole antanut sitä koskaan anteeksi.

Ihmisistä jotka eivät onnittele + tuo lahjaa kihlajaisten johdosta jupistaan pitkään. Ihmisistä jotka onnittelevat mutteivät tule juhliin tai anna lahjaa todetaan että he eivät mitään ystäviä tai edes kavereita edes ole vaan pelkkiä tuttuja ja niitä hädin tuskin moikkaillaan.

Tämä nyt kuulostaa kamalalta, mutta noin niinkuin muuten kaverini on mitä hauskinta seuraa iltaa vietettäessä ja pari kertaa hänen kanssaan ollut tosi hyviä yhteiskunnallisesti syvääluotaavia keskustelujakin, eli ei mikään läpikotaisin täysi bimbo ole. Tämä kihlausjuttu ja siihen (sekä muihin "merkkipäiviin") kuuluva dramatiikka on ainoa asia mikä hiertää. Noin niinkuin muuten kyseessä on hyvinkin symppis ihminen. Siksi en halua loukata vaikka tämä sarjatykityskihlausjuttu lahjojensaantineen on mielestäni koomista ja typerää.

Yhteistyössä