Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äitineljälle:
Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Lapsetkin pääsisivät kouluun ja lasten äidit joutaisivat töihin jne. ellei olisi niin suurta kysyntää täällä elintasomaissa. Kuka oikeasti haluaa ottaa osaa riistokapitalismiin ja vieläpä hyväksyä lapsityövoiman käytön? Aivan järkkyä suorastaan
:headwall:
Luuletko oikeasti, että niillä perheillä olisi sitten varaa pitää lapsia ihan vaan lemmikkeinä ja laittaa ne kouluun yms, jos niille ei olisi tehtaassa töitä? Siellä lastenkin on tienattava, jotta perhe pysyy hengissä. Ja jos ei lapsi saa tehtaasta duunia, niin sitten siitä tulee prostituoitu, taskuvaras tms.
Pidetäänkö me lapsia täällä hyvinvointisuomessa lemmikkeinä????
Vai laittaisitko itse lapsesi tehtaaseen töihin mieluummin kuin kouluun?
Suomessa on ollut nälänhätää myös ja mitä ihmiset tekivät?
Eivät ainakaan pyrkineet saamaan rahaa hengissäpysymiseen vaan tekivät itse työtä yhdessä lasten kanssa ruokansa eteen mm. kotitarveviljelyllä ja omavaraisuudella ja etsimällä ruokaa hengissä pysymiseensä. Raha ei sanellut elämän ehtoa vaan se on uusi ilmiö. Rahaa et voi syödä?
Oletko ikinä tutustunut kunnolla noiden kehitysmaiden olosuhteisiin? Sinunhan sinne pitäisi mennä ratkaisemaan ongelmat, jos ne ovat noin helppoja. Siellä ei välttämättä ole maata mitä viljellä tai sitten viljelykset eivät onnistu.
Kehitysaputyöntekijät ovat siellä tekemässä työtään ja minä olen täällä tuotteen loppusijoituspaikassa avainasemassa kuluttajana valitsemassa.
Täällä, missä tuote lopullisesti päätyy" muurahaisille" on ostaja itse vastuussa omasta ostoksestaan.
Ihmisestä itsestään riippuu, välittääkö vai ei ja välittämistä on niin montaa eri laatua. :heart:
Voi diipadaapa.. Vastasin sinun olettamukseen, että miksi siellä kehitymaissa ei tehdä niin kuin me teimme 40- luvulla täällä Suomessa. Eli vastauksesi meni harakoille.
Niin, kaupungin laidoilla olevissa hökkelökylissä ei todellakaan ole maata mitä viljellä.
Moni heistäkin on maalta muuttaneita, helpon rahan ja paremman elämän toivossa muuttaneita ihmisiä, joille karu todellisuus paljastuu myöhemmin, kun luvattuja asioita ei saakaan ja työnantaja kietonut kätensä työntekijän kaulan ymparille tiukentaen otettaan...Sitten on nämä toisen polven ihmiset hökkelikylissä, joille ei muuta todellisuutta ole kuin unelma vapaudesta ja sen eteen on tienattava, jotta....
Samaa unelmaa meilläkin myydään ulkomaisille halpatyöntekijöille täällä suopmessa, eikä varmaan mene kovinkaan kauaa, kun ekat hökkelikylät ilmestyvät ellei niitä jo ole jossakin päin suomea :ashamed: