kävin ultrassa ja vauva oli liian pieni :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiskä_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="jooo";23300551]Eivät ne ole yksityiselläkään jumalia, muista se..[/QUOTE]

Mä olen ainakin yksityisellä käydessäni törmännyt sellaiseen että oven pielessä seisoo saman lääkärin nimi joka hoitaa asioita kunnallisellakin puolella, et samaa porukkaa noissakin pyörii..

Mä en itse ainakaa hakeudu yksityiselle sen takia että ne olis parempia, upeempia ja fiksumpia, vaan sen takia että sinne pääsee usein nopeammin ja rahalla kun maksaa, saa sinne mennä pienimmästäkin syystä. Samat koulut ne kaikki täällä käy.

Ultran tarkkuus huononee sitä mukaa mitä enemmän viikkoja on, kyllä noilla viikoilla ultra on melko tarkka vielä, jos ultraaja osaa hommansa. Meille syntyi lokakuussa IUGR/SGA-lapsi, kasvua viikon 29 jälkeen ei ollut kuin reilu 200g ja syntyi keisarinleikkauksella 35+1 1780g painoisena. Kokokaan ei ole niin tärkeä tekijä kuin viikot, eli pienipainoinenkin voi olla ihan tiitterä. Vauvalassa kasvoi kolmisen viikkoa ja opetteli syömistä, missään vaiheessa ei tarvinnut inkubaattoria ja muutaman tehopäivän jälkeen siirtyi osaston puolelle kasvamaan. Pikkunenhan tuo vieläkin on mutta muuten ihan normivauva. Tarkempaan syyniin varmasti joudut, mutta sehän on vaan hyvä että seurataan. Ja ultrassa ihan klassisessa IUGR-tapauksessa kyllä tietyt asiat huomataan hyvissä ajoin ennen kuin niistä varsinaisesti vaaraa vauvalle on.

rv 36 vauvan painoksi arvioitiin 2.1kg. Virtaukset yms kunnossa. Syntyi rv 40+3 ja painoi 2400g. Silloin vasta selvisi syy miksi oli niin pieni: istukka oli tosi pieni vain n. 200g mikä vastasi rv20 istukkaa. Vauva onneksi terve. Istukan kokoa ei ultrassa pysty katsomaan, outoa.

En luottaisi ultran painoarvioihin kovinkaan paljon. Meillä oli ultra viikkoa ennen laskettua aikaa ja sanottiin, että pieni vauva on tulossa. Arvio oli noin 2500g. Viikon päästä kun tyttö syntyi niin hän painoi yli 3600g. Ultra tehtiin äitiyspolilla.

Menen nyt tarkistuttamaan kuitenkin. Kohtukuolemia on just sattunut noin. Kolmen viikon päästä voi olla myöhäistä. Itse en tosiaankaan jättäisi tuohon tuota asiaa.

En jättäisi minäkään enää. RV18 lähtien neuvolassa sanottiin, että SF mitta on liian pieni, ultrassa samoihin aikoihin vauva todettiin pari-kolme viikkoa pienemmäksi kuin pitäisi. Piti odottaa muutama viikko. Viikolla 24 todettiin vauvan kuolleen kohtuun. Syynä ravinnonpuute.

[QUOTE="emppu";23301102]En jättäisi minäkään enää. RV18 lähtien neuvolassa sanottiin, että SF mitta on liian pieni, ultrassa samoihin aikoihin vauva todettiin pari-kolme viikkoa pienemmäksi kuin pitäisi. Piti odottaa muutama viikko. Viikolla 24 todettiin vauvan kuolleen kohtuun. Syynä ravinnonpuute.[/QUOTE]

Eikä ole tarkoitus pelästyttää tms. Suht harvinaisiahan nämä ovat, mutta kannattaa enemmin vaatia tutkimuksia kuin katua myöhemmin kun on luottanut liikaa.

[QUOTE="vieras";23300464]Siksi menisinkin yksityiselle jolla on kunnon laitteet ja kokemus ja ammattitaito.[/QUOTE]

Ööh. Mä käyn kunnan maksamat ultrat yliopistollisessa sairaalassa. Jos meinaan paremmalle yksityiselle päästä, saattaa olla ulkomaanreissu edessä.

[QUOTE="emppu";23301102]En jättäisi minäkään enää. RV18 lähtien neuvolassa sanottiin, että SF mitta on liian pieni, ultrassa samoihin aikoihin vauva todettiin pari-kolme viikkoa pienemmäksi kuin pitäisi. Piti odottaa muutama viikko. Viikolla 24 todettiin vauvan kuolleen kohtuun. Syynä ravinnonpuute.[/QUOTE]

Olen pahoillani menetyksestäsi, mutta ei vauvallasi olisi ollut kovinkaan suuret mahdollisuudet selviytyä kohdun ulkopuolella noilla viikoilla. :/

Mitä se lääkäri olisi auttanut vaikka aiemmin olisikin ultrattu, kun ei noin aikasilla viikoilla ole mitään tehtävissä, varsinkin jos kasvu jätättää?

Alkuperäinen kirjoittaja julkisella tietävät;23300640:
Näissä asioissa julkisen puolen lääkärit ovat yleensä paljon asiantuntevampia (siis äitiyspolilla). Suomessa kun raskauksia ei kovin paljon hoideta yksityisellä. Valitse ainakin sitten lääkäri, joka on julkisellakin puolella (esim. äitiyspolilla) töissä eikä keskittynyt pääasiassa vaihdevuotisten naisten alapäävaivoihin.

Juuri näin! Äitipolilla on uusin tietämys ja tarkimmat laitteet. Pelkästään yksityisellä olevat lääkärit hoitavat lähinnä laskeumia, papoja jne.

Täälläkin odotellaan aikaa äitipolille, että tarkistettaisiin tuo koko. Käsikopelolla eivät neuvolassa saaneet kasvua ollenkaan verrattuna edelliseen kertaan.

Taisi vaan masuasukki suuttua siitä, kun elämä on ollut neuvolan jälkeen erittäin vilkasta mahassa. :D Ja täällä rv 26+6 (tänään)

Aloittajalle tsemppiä ja positiivista mieltä...jos liikkeet tuntuu hyvin, en minä ainakaan murehtisi turhia ;)

Mulla ultrattiin rv34 ja painoarvio oli 1700g ja koko vastasi vk32 kokoa. Odotelttiin viikko ja saatiin sama tulos. Jäin samantein osastolle ja seuraavana päivänä poika syntyi käynnistyksellä rv 35 ja painoa oli 1910g ja 42cm. Ihan terve poika ja nyt on jo reipas koululainen. Otti vuodessa kasvun kiinni muihin ja nyt menee ihan normikäyrillä tasasta nolla linjaa. Syy selvisi myöhemmin istukan toiminta häriöksi.

Hyvä että on uus ultra sulla tiedossa ja jos liikkeet tuntuvat niin varmasti ei syytä huoleen. Odottavan aika vaan tuppaa olemaan todella pitkä... Tsemppiä!

Mulla ultrattiin rv34 ja painoarvio oli 1700g ja koko vastasi vk32 kokoa. Odotelttiin viikko ja saatiin sama tulos. Jäin samantein osastolle ja seuraavana päivänä poika syntyi käynnistyksellä rv 35 ja painoa oli 1910g ja 42cm. Ihan terve poika ja nyt on jo reipas koululainen. Otti vuodessa kasvun kiinni muihin ja nyt menee ihan normikäyrillä tasasta nolla linjaa. Syy selvisi myöhemmin istukan toiminta häriöksi.

Hyvä että on uus ultra sulla tiedossa ja jos liikkeet tuntuvat niin varmasti ei syytä huoleen. Odottavan aika vaan tuppaa olemaan todella pitkä... Tsemppiä!

Tosiaan aivan kuin omaa tekstiä oliin lukenut.Nyt rv34+2 ja sain uuden ajan viikon pästä taas painoarvioon ja katsotaan vielä virtaukset kun pari päivää sitten katottiin polilla että vaavi on liian pieni, vain 1700kg ja otettiin sydänäänetkin.Huolestunut olohan tässä on ja jännityksellä odotan tulevaa, enkä yhtään tiedä mitä tapahtuu tai mitä asialle tehdään.Rukoilen ja toivon että vauva on terve.Luomusynnytystä toivoin, mutta saa nähdä lähtevätkö tätäkin käynnistelemään.Esikoisestani käynnistettiin rv 41 +6 ja kaikki meni hyvin, mutta tästä pienikokoisesta vauvasta ei ole kokemusta tosiaan..Mutta sulla on näköjään käynnistetty rv 35 et huh, jännittää nyt mitä tässä itellä käy.Sydänäänet oli kyllä hyvät ja vauva liikkuu ja vaikuttaa terveeltä, kumpa olisikin kaikki hyvin,että on vain pienikokinen eikä tuisi mitään muita huolenaiheita..Mutta huojentavaa huomata ja lukea että on muitakin ns.kohtalotovereita ja positiivistakin luettavaa pienikokoisesta vauvasta eikä vain pelkoa herättäviä juttuja..

johan on vanha juttu kaivettu täältä, mites ap kävi mikä oli vauvan syntymäpaino?
ultrat voi huijata paljonkin mulle arvioitiin 4kg muksua , siitä 2 päivänpäästä syntyi 4.6kg muksu...

Mulle on toitotettu alusta asti miten vauva on liian pieni.
Nyt puolivälissä raskautta ja jännityksellä / kauhulla odotan mitä tästä tulee...Jos virtaukset ym ok,ja lapsi vaikuttaa normaalilta muuten,sinuna en olisi huolissani!

Tekikö tutkimuksen radiologi? Mä en luottaisi ihan hirveästi muun alan edustajien arvioihin. Itsellänikin povattiin rv 37 yli neljäkiloista syntyväksi. Oma tuntuma oli ettei niin iso ole. Loppu tulos oli että poika painoi 3145g kun syntyi rv43: lla

Meillä lääkäri arvioi noilla viikoilla, että juu, kyllä tästä vauvasta tulee n.kolme kilonen... Rv 38 käynnistettiin ja syntyi 1750g sga-vauva. Oltiin ekat viikot keskolassa. Pumppasin maidot sairaalaan ja heti kotiuduttua (2kg painosena sai lähteäkotiin) heitin pullot veks ja aloin imettää kunnolla. Ja nyt meillä terve ja eläväinen 2v:)Virtauksissa ja istukassa ei ollut mitään ongelmaa. Meillä tuolle sga:lle ei löytynyt mitään syytä (myös minulta teastattiin kilpirauhaset sun muut vaikuttavat tekijät). Meillä lasten lääkäri sanoi,että on parempi,etti löydy syytä. Silloin kuulemma näillä lapsilla on vähemmän ongelmia.

En ihan satavarmasti luottais noihin annettuihin painoarvioihin. Se tuli ainakin todettua tytärtä odottaessa. Veikkaukset meni aivan mettään, jotka lisäs pelkoa synnytystä kohtaan. Mun maha oli valtava, maha alko näkymään jo rv 12 ja jouduin siirtymään silloin äitiys housuihin. Monet huomautteli vatsan koosta, että on iso tuo vauvamaha ja ootko nyt ihan varma etten vaan oota kaksosia. Neuvolassa terkka anto painoarvion ja se oli 3kg 800g. Lääkäri anto suurin piirtein saman arvion. Hieman ennen synnytystä mulle tehtiin ultra tutkimus, en muista miksi... Mutta tuon uä:n mukaan tytär olis painanu 3100g. Mutta kun tytär synty, niin paino 2885g ja oli 49 cm. Nyt 2v5kk on 12.2 kg ja 89.9 cm. On hoikka ja pitkä tyttö, mutta siro rakenteeltaan. Ollu pieni ja siro myös vauvana.

Yhteistyössä