Käyrältä pudonnut ja "laskenut" SF-mitta, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut nuori äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut nuori äiti

Vieras
Kävin neuvolassa tänään (rv34+6) ja neuvolatäti sai sf-mitaksi vain 26 ja toisella mittauksella ei edes sitä.. Aiemminkin ollut pieni, ihan alakäyrillä, mutta nyt tipahti kokonaan omalta käyrältään.
Olen järkyttävän huolissani. Sain lähetteen, jonka perusteella tuli aika, mutta vasta perjantaille, joten joudun sinne asti kärvistelemään.
Vauva kyllä liikkuu normaalisti ja hikkaakin on ollut nyt lähiaikoina monesti.
Onko kenelläkään kokemusta? Voiko tämä olla enää pelkkä "mittausvirhe" tai voiko lapsi todella olla sellaisessa asennossa, että tulos on näin pieni?
Minua pelottaa, että lapsi on jotenkin hidastunut kasvussaan tai jotenkin kehityshäiriöinen.. Anteeksi tämmöinen sepustus, mutta oma pää ei kestä enää tätä pyöritellä. Mies ei osaa huolestua asiasta, vaikka yrittääkin minua lohduttaa.
Omassa päässä pyörii kaikenlaista. Mitä jos en ole syönyt hyvin, tai olen tehnyt liikaa töitä tms.
Muutoin raskaus on edennyt ilman mitään ongelmia. Verenpaine on matala, hemoglobiinikin pysynyt sopivalla tasolla.. Painoa tullut n.10kg eli ihan sopivasti (ennen raskautta BMI 20)... Ei ole ollut supistuksia (paitsi harjoitussupistuksia, semmoisia kivuttomia) eikä maha tosiaan ole ollut tiellä niin töissä olin aktiivisesti viime viikkoon asti, kunnes aloitin mammaloman..
Lisään vielä, että itse olen ollut syntyessäni lähemmäs nelikiloinen, ja 53cm pitkä.. Eli eikai voi geenien perusteella hirveän pientäkään vauvaa olettaa, jos ei ole jotain häikkää?

Olisiko jollain jotain kokemusta, tai jotain?

Hei, mulla tippui jo rv 28 sf mitta käyrän alapuolelle ja on siellä pysynyt. Mitta kyllä kasvaa mutta reippaasti käyrän alapuoella. Olen käynyt tutkimuksissa ja mitään vikaa ei ole löydetty. Sikiön koko oli hiukan pienempi kuin näillä viikoilla keskimäärin, mutta ei hälyttävän. Napanuoraja ja istukka toimivat normaalisti. Sikiön kasvua seurataan nyt tarkemmin mutta mitään muuta ei voida tehdä. Lääkäri epäili pienen koon johtuvan geeneettisistä syistä. Tosin minä ja mieheni olemme molemmat syntyneet nomraali painoisina (yli kolme kiloisina).

Nyt menossa rv 31 ja olen päättänyt olla stressaamatta asiaa, kun ei sille oikein mitään voi. Mutta ymmärrän kyllä huolesi, kun minulla asia "todettiin" niin olin ihan paniikissa siihen asti kunne pääsin tutkimuksiin.

Tuo SF-mitta on hyvin karkea arvio siitä miten vauva kasvaa.
Se ei ole millään lailla luotettava, jos esim. mittaaja vaihtuu välillä.
Se sopii juuri siihen käyttöön jossa se on, muiden tutkimusten ohella vauvan kasvun seuraamiseen, niin että MAHDOLLISET kasvun hidastumat löytyisivät ja osattaisiin ohjata tarkempiin tutkimuksiin.
Mitä terveydenhoitaja on sanonut vauvan koosta 'käsituntumalla'? Se on mielestäni tarkempi arvio, kuin SF-mitta.

On hyvä että olet menossa tarkempiin tutkimuksiin, en kuitenkaan huolestuisi vielä. Voi olla että vauva on pieni ikäisekseen, mutta sekään ei välttämättä tarkoita mitään ongelmia jatkossa, kun vauva on syntynyt ja kasvanut hieman. Voi myös olla että vauva on sellaisessa asennossa, että mitta 'huijaa'.

Yhteistyössä