Käytätkö lapsillesi joka päivä aurinkorasvaa omalla pihalla

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolehtivainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolehtivainen

Vieras
Meillä on nyt kesällä Suojakerroin 25 jokaisena aurinkoisena päivä käytössä ja sitä laitan niille samalla kun pukevat kengät jalkaansa. Lapset 2 ja 4v. Ja lapsilla hatut, pitkähihaiset ja lahkeiset vaatteet, sillä vaatetus on parasta pitää noin pienillä etteivät polta itseään. jotta

Itsellä on sk50kasvoilla ja SK25 muulla käsivarsilla ja säärillä.

Oon vaan huomannu että naapuruston taaperot on shortseissa ja hihattomissa paidoissa. Eivätkä aikuiset yhtään piittaa palavatko lapset vai ei. Surullista. Sillä aikuisena lapsilla on sitten ihosyöpä. Lapsena palaminen on vielä kasvavalle ja jakautuvalle ihosolukolle montakertaa vaarallisempaa kuin aikuisena.
 
Mihin sä sitä rasvaa niille lapsille laitat, jos niillä on pitkät vaatteet? Naamaan? Meillä on lapset 6v ja 1.5v ja kyllä rasvaan heidät, jos aurinko paistaa. Nuorempikin on lyhkäsissä vaatteissa. Sehän paahtuis, jos helteellä olis pitkähihaset päällä!
 
No en kyllä käytä. Enkä edes pue pitkähihaisia vaatteita, johan nuo lapsi parat läkähtyy. Aurinkorasvaa jos käytän niin taitaa olla sk20 ja sitäkin kyllä harvoin tulee laitettua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mihin sä sitä rasvaa niille lapsille laitat, jos niillä on pitkät vaatteet? Naamaan? Meillä on lapset 6v ja 1.5v ja kyllä rasvaan heidät, jos aurinko paistaa. Nuorempikin on lyhkäsissä vaatteissa. Sehän paahtuis, jos helteellä olis pitkähihaset päällä!

Näin juuri... Järjellä voi mennä näissäkin asioissa :) Helteellä suojaa ja rasvaa käyttöön tarpeen mukaan. Onhan se kesällä kiva juosta välillä ilkosilleenkin. Miten käytte ap kesällä rannalla jos lapsiin ei saa auringonvalo osua?
 
En tietystikkää, vaan jos lähdetään ihmisten ilmoille. Muiden takiahan mä niitä rasvaan...

Totta puhuakseni, niin tietenkin. Sama arska paahtaa myös oman pihan ulkopuolella. Mut kevyissä, lyhythihasissa/-lahkeissa kyl ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja *******:
En käytä, hattu tietty päässä. Jos mennään uikkareissa pidempi aika niin silloin rasvaan.

Näin meilläkin... eikä ole meillä ainakaan palanu ikinä...

Tuo palaminenkin on niin kiinni ihotyypistä. Toiset ei pala koskaan, vaikka olisi ilman kertoimia etelässä, toiset taas jo alle puolessa tunnissa kotipihalla ihan täällä koti-Suomessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mihin sä sitä rasvaa niille lapsille laitat, jos niillä on pitkät vaatteet? Naamaan? Meillä on lapset 6v ja 1.5v ja kyllä rasvaan heidät, jos aurinko paistaa. Nuorempikin on lyhkäsissä vaatteissa. Sehän paahtuis, jos helteellä olis pitkähihaset päällä!

Näin juuri... Järjellä voi mennä näissäkin asioissa :) Helteellä suojaa ja rasvaa käyttöön tarpeen mukaan. Onhan se kesällä kiva juosta välillä ilkosilleenkin. Miten käytte ap kesällä rannalla jos lapsiin ei saa auringonvalo osua?

Toisilla voi olla _todella_ herkkä iho, jota pitää suojata. Itse voin palaa puolipilvisenäkin päivänä jos minulla on vain ohut vaalea paita, eikä sen alla aurinkorasvaa, ihon palamisen kanssa ei vain kannata pelleillä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja *^*:
Alkuperäinen kirjoittaja rew:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Mihin sä sitä rasvaa niille lapsille laitat, jos niillä on pitkät vaatteet? Naamaan? Meillä on lapset 6v ja 1.5v ja kyllä rasvaan heidät, jos aurinko paistaa. Nuorempikin on lyhkäsissä vaatteissa. Sehän paahtuis, jos helteellä olis pitkähihaset päällä!

Näin juuri... Järjellä voi mennä näissäkin asioissa :) Helteellä suojaa ja rasvaa käyttöön tarpeen mukaan. Onhan se kesällä kiva juosta välillä ilkosilleenkin. Miten käytte ap kesällä rannalla jos lapsiin ei saa auringonvalo osua?

Toisilla voi olla _todella_ herkkä iho, jota pitää suojata. Itse voin palaa puolipilvisenäkin päivänä jos minulla on vain ohut vaalea paita, eikä sen alla aurinkorasvaa, ihon palamisen kanssa ei vain kannata pelleillä.

Tossa lukikin, että järjellä voi käyttää... Ap ei siis mene rannalla lasten kanssa koska palavat samantien ?
 
Kertaakaan en tänä vuonna vielä ole tuolle taaperolle rasvaa laittanut ja lyhythihaisessa paidassa ja shortseissa on pihalla touhunnut. Tänäänkin on ollut koko aamupäivän oikeastaan ulkona. Kertaakaan ei ole poitsu vielä palanut, ja itsekään en kauhean herkästi pala eikä mieskään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Tuo palaminenkin on niin kiinni ihotyypistä. Toiset ei pala koskaan, vaikka olisi ilman kertoimia etelässä, toiset taas jo alle puolessa tunnissa kotipihalla ihan täällä koti-Suomessa.

Niin juuri. Meidän perhe on vaaleaihoisia, helposti palavia. Laitan lapsille aurinkorasvan käsiselkään, niskaan, kaulaan, kasvoihin, vaikka heillä onkin kesähattupäässä. Ei se SK50 yhtään sen kuumempaa oloa tee kuin tavallinen kosteusvoikaan. Eikä se ohut puuvillainen vaatekaan kovasti kuumenna, kun seon suojaamassa käsivarsia tai sääriä... Rannalla käymme todella harvoin.

Mutta oli kiva saada kommettaja tähän aiheeseen ja huomata se minkä olen jo aavistellutkin ihmisten mielipiteistä... Eli meidän lapsia pidetään kummajaisina ja varsinkin minua kun pidän lapsillani vaatteet päällä kesälläkin. Eikö kukaan ole lukenut esim lapsille tarkoitetun aurinkorasvapurkin tuoteselostetta. Esim siinäkin sanotaan että vältä auringossa olemistä klo11-15 välisen aikana ja paras suoja lapselle on vaate.
 
Oma punapigmenttini on sellainen, että käry käy nopeasti, joten suojelen lastani. En tiedä mikä on oikein, yhtä hyvin niillä ketkä on valeltu kemikaaleilla voi olla syöpä 50 vuoden päästä.

Lapsella valitettavasti samanlainen nahka kuin äidillään (olisi sen voinut isältään periä).
Jos ollaan suorassa auringonvalossa kuten pihalla peuhaamassa tai rantsussa niin lapsella on SPF50, mekko tai uv-asu, ja hattu, jossa reunusta. En rasvaa niitä kohtia, jotka peitetään vaatteilla.
 
3- ja 5-vuotiaille laitan rasvaa, he käyttävät lyhythihaisia paitoja ja shortseja.
1,5-vuotiaalle en laita rasvaa vaan suojaan pitkähihaisilla vaatteilla, ohuet pellavaiset paidat ja housut päällä.

Tietty sitten kun otetaan ulos uima-allas tai mennään rannalle tms. tilanne on toinen, mutta vaatteilla siis suojaan yleensä 1,5-vuotiaan.
 
Kun poika oli pienempi ja en tiennyt palaako helposti, niin laitoin aina aurinkorasvaa ulos. Mutta nyt, kun olen oppinut, että ei pala helposti, niin en laita muutakuin silloin, kun ollaan pitkään ulkona esim. uikkareissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Tuo palaminenkin on niin kiinni ihotyypistä. Toiset ei pala koskaan, vaikka olisi ilman kertoimia etelässä, toiset taas jo alle puolessa tunnissa kotipihalla ihan täällä koti-Suomessa.

Niin juuri. Meidän perhe on vaaleaihoisia, helposti palavia. Laitan lapsille aurinkorasvan käsiselkään, niskaan, kaulaan, kasvoihin, vaikka heillä onkin kesähattupäässä. Ei se SK50 yhtään sen kuumempaa oloa tee kuin tavallinen kosteusvoikaan. Eikä se ohut puuvillainen vaatekaan kovasti kuumenna, kun seon suojaamassa käsivarsia tai sääriä... Rannalla käymme todella harvoin.

Mutta oli kiva saada kommettaja tähän aiheeseen ja huomata se minkä olen jo aavistellutkin ihmisten mielipiteistä... Eli meidän lapsia pidetään kummajaisina ja varsinkin minua kun pidän lapsillani vaatteet päällä kesälläkin. Eikö kukaan ole lukenut esim lapsille tarkoitetun aurinkorasvapurkin tuoteselostetta. Esim siinäkin sanotaan että vältä auringossa olemistä klo11-15 välisen aikana ja paras suoja lapselle on vaate.

Voi nipotusten nipotus. Suomessa UV indeksi on jotain 5. Ja vaikka olisi korkeampikin niin muut saa tehdä mitä haluaa. Me laitetaan aurikovoiteita, ja juostaan harvemmin nakuna (voi olla, että lapsi kirmaa nakuna, mutta sitten on voide koko keholla). Mulle on aivan sama mitä muut tekee. Kun on itse elänyt punatukkaisena niin osaan hoitaa lapsen punapigmentti-ihon, mutta mies pärjää ilman voiteita.

Ihosyövän riskitekijä on ihon toistuva palaminen, ei se, että on ollut auringossa. Aurinkovoitessa pitää olla tarkasti ohjeet, ettei ihmiset, joilla on samanlainen pigmentti kuin mulla kuvittele, että ne voi lähteä Kyprokselle ja maata koko päivän heti siltä istumalta voiteen avulla auringossa.
 
Meillä kaikki muut paitsi isi käyttää sk 50 ja lähestulkoon aina auringon paistaessa. En ole vielä laittanut joka aamu rasvaa, mutta katson tilanteen muuttumista ilmatieteenlaitoksen UV ennusteista. Myöhemmin kesällä käytämme varmasti joka päivä aamusta iltaan... Kaikki käytämme myös pitkähihaisia ja -lahkeisia sekä päässä jotakin ja aurinkolasit silmillä. Erityisen kuumalla ilmalla laitetaan pienemmät vaatteet ja rasvaa vaan enemmän eli kaikki paljaat kohdat peitetään rasvalla.
 

Yhteistyössä