Käyttääkö kukaan luonnonkosmetiikkaa? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **kirsi**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

**kirsi**

Vieras
Täällä oli muutama aloitus, mutta ei oikein vastauksia niihin tullut..

Eli käyttääkö kukaan luonnonkosmetiikkaa, ihovoiteita (esim. kookosöljyä, karitevoita..)

Ovatko toimineet? Minulla on hyvin herkkä iho ja kaikki rasvat tuntuu ärsyttävän, aattelin kokeilla sellaisia missä ei olis mitään ylimääräisiä aineita..

Mä olen hiljattain siirtynyt enemmän luonnon kosmetikkaan.
Ensin kaikki alkoi kookosöljystä,kun luin että sopii hiusten ja päänahan hoitoon,hain apua kun mulla oli hiukset aivan järkyssä kunnossa (kuivat hamput värjäilystä sun muusta)

Ja kyllä ihan tosi hyvin on tepsinyt.
Ja kun sitten aloin enemmän etsiä tietoa,niin huomasin että kookosöljy käy myös ihovoiteeksi ja samoin juuri tuo karite.
Nyt mulla on säännöllisessä käytössä niin kasvoille kuin hiuksille kookos-arganöljy ja karitevoi ja voin todellakin sanoa,että kyllä kannatti vaihtaa näihin.
Toki nää on yksilöllisiä juttuja ja eri ihmisille käy eri jutut mutta siis omasta kokemuksesta voin kyllä suositella!
Eikä tule edes kalliiksi. :)

Mä en tykkää käyttää ihan noita puhtaita öljyjä, ku sit on joka paikka rasvassa... Yötä vasten ehkä vois laittaa, mut sillonki pitäis ootella vähä aikaa ennen ku vois laittaa yövaatetta tai mennä petiin. Käytän siis "normaaleja" rasvoja, luonnonkosmetiikkaa kuitenki. Mahdollisimman paljo muissaki luonnollisempia vaihtoehtoja.

Minä olen yrittänyt jo pidemmän aikaa käyttää luonnon"rasvoja".

Kookosölyä, jojobaöljyä, arganöljyä, avokadoöljyä, oliiviöljyä, karitevoita ja oliiviöljyn ja karitevoin seosta (valmis tuote kyseessä, en itse sekoitellut ;))

Pärjään näillä ihan ok, mutta minun kuiva ihoni hilseilee kyllä aika tavalla jos en välillä laita ihan kunnon rasvaa esim. Decubalia. Ehkä noin kerran viikossa rasvaan kunnon rasvalla.

Kasvoille riittää hyvin arganöljy tai jojobaöljy.

On totta, että näitä luonnon"rasvoja" ei voi oikein muulloin laittaa kuin illalla tai muuten vaatteet on ihan rasvassa.

[QUOTE="vieras";29020943]

On totta, että näitä luonnon"rasvoja" ei voi oikein muulloin laittaa kuin illalla tai muuten vaatteet on ihan rasvassa.[/QUOTE]

Kookosöljy imeytyy kyllä tosi nopsaan, joten sen kanssa en usko et tollasii ongelmii tulee. Se kannattaa ehdottomasti levittää kosteelle iholle, suihkun tai naaman pesun jälkeeen. ja toimii myös puhdistamiseen:) siis ehdottoman mahtavaa kamaa, mulla hävis kaikki iho-ogelmat naamasta.

Raskauksien aikana kehitin syystä tai toisesta kovat iho-oireet lähes kaikkeen kosmetiikkaan. Jouduin luopumaan hiusten värjäämisestä, meikeistä, pesuaineista ja rasvoista.

Ilman mitään ei ihminen pärjää, joten olen karsinut mahdollisimman paljon pois ja pakolliset ovat luonnonkosmetiikkaa. Hiuksia en enää värjää, muutamat meikit ja hiuslakka ovat luonnonkosmetiikkaa, samoin saippuat ja shampoo. Bodylotioneja en enää tarvitse ollenkaan; silloin tällöin ehkä kerran kuussa holvaan itseni saunan jälkeen kookosöljyllä tai kaakaovoi-jojobaöljyseoksella. Kasvoihin käytän saunassa hunajaa ja kasvovetenä / seerumina c-vitamiinivettä. Silmäkulmat voitelen lanoliinivoiteella. Satunnaisessa käytössä kasvoille on luonnonkormetiikkavoide. Auringonpunotuksiin aloeveraa. Tätä rataa...

Kosmetiikasta vieroittautuminen oli kyllä hankalaa, kun iholla ei ollut minkäänlaista omaa luontaista rasvantuottokykyä. Muutama kuukausi piti sinnitellä. Nykyään iho on loistavassa kunnossa, atopialäiskät, kutina ja hilseily häipyneet. Varsinkin teolliset perusaineet ovat mielestäni liian tehokkaita.

Mä oon nyt vaihtanut kaikki hiustökötit oliiviöljysaippuaan, samalla tavaralla saa pestyä aamulla naaman (illalla ei vedenkestävät meikit lähde) ja koko kropankin, toimii myös hyvin sheivausgeelinä. Kookosöljy on seuraavaksi hankintalistalla, yksi purkki kylppäriin ja yksi keittiöön. Mistä kannattaisi lähteä metsästämään purkkeja suht halvalla? Ruohonjuuresta?

Talvella aloitan taas uimisen, niin en tiedä riittääkö tuo kookosöljy sitten kosteuttamaan ihoa. Helokkiöljyrasvaa oon uintikausina käyttänyt.

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Meidän perhe on jo nelisen vuotta käyttänyt pääsääntöisesti vain luonnonkosmetiikkaa. Shampoot, hoitoaineet, kaikki ihorasvat, dödöt, osa meikeistäkin, sekä osa hiusmuotoilutuotteista. Esim hiuslakasta ei oikein luonnonkosmetiikka puolella ole hyvää ja pitävää tuotetta. Itse olen tämän neljän vuoden aikana herkistynyt tavalliselle kosmetiikalle niin että en voi käyttää enää tavallisia lakkoja tai kuivasampoota. Seurauksena on nimittäin ihan hirvittävät näpyt päänahassa. Teinitkin käyttävät luonnonkosmetiikkaa ja pitävät niistä tuotteista, samoin minä. Tilaan tuotteet pääsääntöisesti ulkomailta parista nettikaupasta.

Mä oon nyt vaihtanut kaikki hiustökötit oliiviöljysaippuaan, samalla tavaralla saa pestyä aamulla naaman (illalla ei vedenkestävät meikit lähde) ja koko kropankin, toimii myös hyvin sheivausgeelinä. Kookosöljy on seuraavaksi hankintalistalla, yksi purkki kylppäriin ja yksi keittiöön. Mistä kannattaisi lähteä metsästämään purkkeja suht halvalla? Ruohonjuuresta?

Talvella aloitan taas uimisen, niin en tiedä riittääkö tuo kookosöljy sitten kosteuttamaan ihoa. Helokkiöljyrasvaa oon uintikausina käyttänyt.

Ruohonjuuressa myydään joo,mutta niin myydään prismassa ja ainakin isommissa k-kaupoissa ja vielä muistaakseni vähän halvemmalla hinnalla mitä ruohonjuuressa

[QUOTE="Vieras";29021349]Ihana kauppa joo, muttei mitään tekemistä luonnonkosmetiikkaan kanssa :)[/QUOTE]

Kuinka tarkasti määrittelet? Ainakin kaupan nettisivuilta:

"14. Onko Lush luonnonkosmetiikkaa? Mitä Lush tekee ympäristön hyväksi?
Lush valmistaa TUORETTA KÄSINTEHTYÄ KOSMETIIKKAA. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteissamme käytetään paljon ihania, vitamiinipitoisia raaka-aineita luonnosta, sekä turvallisia synteettisiä raaka-aineita. Tuotteemme ovat parhaimmillaan tuoreina, kuten hedelmät ja vihanneksetkin. Käytämme paljon luomuraaka-aineita ja pyrimme ostamaan mahdollisimman paljon raaka-aineita suoraan tuottajilta ja noudattamaan reilun kaupan periaatteita. "

Kuinka tarkasti määrittelet? Ainakin kaupan nettisivuilta:

"14. Onko Lush luonnonkosmetiikkaa? Mitä Lush tekee ympäristön hyväksi?
Lush valmistaa TUORETTA KÄSINTEHTYÄ KOSMETIIKKAA. Tämä tarkoittaa sitä, että tuotteissamme käytetään paljon ihania, vitamiinipitoisia raaka-aineita luonnosta, sekä turvallisia synteettisiä raaka-aineita. Tuotteemme ovat parhaimmillaan tuoreina, kuten hedelmät ja vihanneksetkin. Käytämme paljon luomuraaka-aineita ja pyrimme ostamaan mahdollisimman paljon raaka-aineita suoraan tuottajilta ja noudattamaan reilun kaupan periaatteita. "

Lushin tuotteet sisältää runsaasti synteettisiä ainesosia ja esim. Lähes kaikki shampoot ja saippuat sisältävät vaahdottumisainetta, joka on vakava ympäristömyrkky eikä hyväksi kehollekaan. Vähän sama kuin Body Shop nykyään, kun Loreal osti sen. Kyllähän niissä heedelmähappoja ja luonnonöljyjä on, mutta ei niitä enää luonnonkosmetiikkaan voi sanoa.

Meillä käytetään kans kookosöljyä vartalo ja kasvorasvana. Dödöt ja hammastahnat myös luonnonaineita. En voisi enää kuvitellakkaan käyttäväni kaupan tavallisia voiteita ja aineita. Ihan hirveitä myrkkyjä ovat! =(

[QUOTE="Vieras";29021571]Lushin tuotteet sisältää runsaasti synteettisiä ainesosia ja esim. Lähes kaikki shampoot ja saippuat sisältävät vaahdottumisainetta, joka on vakava ympäristömyrkky eikä hyväksi kehollekaan. Vähän sama kuin Body Shop nykyään, kun Loreal osti sen. Kyllähän niissä heedelmähappoja ja luonnonöljyjä on, mutta ei niitä enää luonnonkosmetiikkaan voi sanoa.[/QUOTE]

Ainakin Lushin tuotteissa on ihan järkyttävän voimakas tuoksu :( päätä alkaa särkeä kun menee lähellekään kauppaa. Yöks.

Mulla oliiviöljysaippua kuivattaa liikaa naamaa ja vaikka kuinka pesin niin tukka jäi limaiseksi :/ No kaupan hoitista käytän sitten, pesuunkin jos on enemmän aikaa olla suihkussa.
Arganöljyä ja ruusuöljyä käytän rasvana, pesen kasvot jollain perusrasvalla. Luonnonlaineikkaaseen vauvatukkaan käytän latvoihin kookosöljy+karitevoi ja mitähän muuta sisältävää sekoitetta, kun kuivuvat jos käyttää suoristinta. Samaa voi käyttää myös hiusnaamiona ja tukka on kuin uusi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29021709:
Ainakin Lushin tuotteissa on ihan järkyttävän voimakas tuoksu :( päätä alkaa särkeä kun menee lähellekään kauppaa. Yöks.

Tämä on muuten ihan totta. En edes tiennyt Lushin muuttaneen, mutta löysin liikkeeseenlaskeman surmatun esiin ihan vain hajun perusteella. Ja asematunnelissa kyllä on hajuja omastatakaakin...

Hankin kanssa viime perjantaina tota oliiviöljysaippuaa suosituksestasi. Parin ekan pesukerran jälkeen hiukset jäi takaa pituuksista lähmäisiksi. Sillon tosin vaahdotin käsissä. Luinkin sitten et kätevämpi hieroa suoraan päähän. Nyt aamulla suihkussa tein sitten niin ja vaahtosi ja levittyi kyllä paljon kätevämmin. Huuhtasin vielä etikkavedellä ja just kuivatin hiukset eikä lähmäisyyttä enää havaittavissa. Jee! Ja yks iso plussa on se, et mulla normaalisti lähtee tolkuttomasti hiuksia, kun pesen normaalilla shampoolla sekä suihkussa että vielä suihkun jälkeen, hiusten kuivuessa, mut nyt kun pessyt tolla oliiviöljysaippualla niin niitä ei lähde! :) Luulen et pysyn tossa ja mun naamalle sopii kans hyvin. Kiitti suosituksista! :)

[QUOTE="vieras";29021463]Ruohonjuuressa myydään joo,mutta niin myydään prismassa ja ainakin isommissa k-kaupoissa ja vielä muistaakseni vähän halvemmalla hinnalla mitä ruohonjuuressa[/QUOTE]

S-marketista löytyy kaikkein edillisimmin.

Lähes kaikissa kokeilemissani luonnonkosmetiikkajutuissa on ollut niin voimakas haju että en ole pystynyt käyttämään. Nyt käytössä ainoastaan luomuoliiviöljyshampoo, ja tuota kookosöljyä käyn ostamassa. Muuten taidan pysyä apteekin hajusteettomassa kosmetiikassa.

Luonnonkosmetiikassa kannattaa muista sama sääntö mikä sopii muuhunkin kosmetiikkaan, eli mikä sopii yhdelle, ei sovi toiselle.

Itse olen kokeillut kookosöljyä. Minulle se sopi vartalolle, mutta kasvoihin aiheutti todella kipeitä finnejä. Nykyään käytän kasvoihin manteliöljyä ja vartalolle kookosöljyä. Lisäksi en ole pessyt hiuksiani moneen kuukauteen shampoolla ja hoitoaineella. Käytän kananmunan keltuaista hiustenpesuun (jotka pesen viikon - kahden välein). Ja hiukset ovat olleet loistavassa kunnossa. Tosin ensimmäiset kaksi kuukautta oli kyllä melko kamalaa aikaa, ennen kun hiukset mukautuivat shampoon poisjättämiseen.

Minä siis haluan käyttää "aitoja" aineita, kaupasta ostettava luonnonkosmetiikka on mielestäni vain peruskosmetiikan eräs "sivuhaara".

Kiva että täältä nyt löytyi muitakin. Mulla nimenomaan raskauksien jälkeen aina enemmän ja enemmän on iho herkistynyt.
Mä tilasin ruohonjuuresta mustaa saippuaa ja tuota Sheavoita, niillä aattelin lähteä liikkeelle ja kokeilla miten toimii.
Mietin tuota kookosöljyä, olisiko se sitten myös hyvä? Ihan myös siis kasvorasvana?
Listatkaa hyviä tuotteita tähän! :)

Yhteistyössä