Kehtaako mennä yksityiselle tällaisella asialla (lapsettomuus(ko)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pumpernikkeli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pumpernikkeli"

Vieras
Hei! Kyselen mielipiteitänne täällä. Tilanne on se, että miehenija minä pohdimme, mennäkö yksityiselle lapsettomuusklinikalle vai ei.

Olemme perusterveitä parikymppisiä. Taustaa sen verran, että söin pillereitä 4,5 vuotta, sitä ennen hyvin epäsäännölliset menkat. Lasta olemme yrittäneet nyt n. puoli vuotta, siitä saakka kun lopetin pillerit. Menkkoja ei kuulunut kolmeen kuukauteen pillereiden jälkeen, joten menin YTHS:lle (olen opiskelija vielä) ja sain Terolut-kuurin. Tuolloin ultrauksessa pieniä rakkuloita rivissä, mutta ei kuulemma PCO:ta.

Kävin äskettäin uudelleen lääkärillä. Rakkulat kasvaneet, nyt suurin n. 10 mm. Terolut-kuurin vika kierto (eli siis vika nappi) loppuu huomenna. Sainuuden 3 kk satsin Teroja, koska vuoto oli suht niukkaa kahdella edelliskerralla.

Mitä kannattaisi tässä tilanteessa tehdä? Olen lukenut, että terojen ottaminen "väärään aikaan" kiertoa (ennen ovulaatiota tai sen aikana) voi estää munasolun kiinnittymisen, jos se siis hedelmöittyy. Vuodon pitäisi alkaa kahden pvän päästä, jos kierto sama kuin aiemmin. Mutta voisiko tuo follikkeli irrota pikapuoliin? Aiemmissa kierroissa olen testaillut ovista, mutta en ole bongannut. Eli tod. näk. puoleen vuoteen en ole ovuloinut.

Kannattaako alkaa ottaa suoraan Teroja ensi kierrossa (15. pvä), vai pitää taukoa ja odottaa, josko tuo follikkeliirtoaisi itsestään? En tiedäyhtään ovuloinko vai en eikä sitä kuulemma voida YTHS:llä selvittää. Lääkäri käski vain odotella syksyyn ja seurailla tilannetta.

Olemme miettineet, voisimmeko mennä suoraan yksityiselle ja pyytää testaamaan, ovuloinko ollenkaan. Nauraisivatkohan ne siellä pihalle, kun yritystä on takana kuitenkin "vain" puoli vuotta? Emme siis välttämättä heti ole vaatimassa muita hoitoja, vaan lähinnä haluaisin saada selvyyden siitä, ovuloinko vai en ja tarvitsenko siihen esim. Clomifenit. Emme haluaisi jonottaa pitkää aikaa julkiselle puolelle tuon tiedon takia.

Siis: Mitä teen? Pidänkö teroissa taukoa vai alanko ottaa suoraan 15. pvä? Lääkäri oli ynseä eikä sanonut juuta eikä jaata. Kehtaammeko mennä nöin alussa yksityiselle? Kuitenkin tuo aikaisempi menkkojen epäsäännöllisyys antaisi siihen kenties aihetta.

Pahoittelut pitkästä postauksesta, kiitos vastanneille jo etukäteen! Inhottavaa tällainen epätietoisuus.

Mielestäni kyllä kehtaa,jo tuo sinun kuukautistesi epäsäännöllisyyden syy olisi hyvä tutkia. Hakeudu ensin vaikka gynekologille, joka pystyy ultraäänen ja verikokeiden avulla selvittämään onko sinulla pco. Minulla se diagnosoitiin verikokeilla ja ultaäänellä.

Suosittelen lapsettomuusklinikka gravidistasta ja lääkäri kari ratsulaa. Hän tietää pco:sta. Ja minulla on inseminaation ja clomifemin avulla reilu kuukauden vanha tytär.

[QUOTE="minä vain";22871490]Mielestäni kyllä kehtaa,jo tuo sinun kuukautistesi epäsäännöllisyyden syy olisi hyvä tutkia. Hakeudu ensin vaikka gynekologille, joka pystyy ultraäänen ja verikokeiden avulla selvittämään onko sinulla pco. Minulla se diagnosoitiin verikokeilla ja ultaäänellä.

Suosittelen lapsettomuusklinikka gravidistasta ja lääkäri kari ratsulaa. Hän tietää pco:sta. Ja minulla on inseminaation ja clomifemin avulla reilu kuukauden vanha tytär.[/QUOTE]

Peesi! Samasta lääkäristä hyvät kokemukset kuten koko klinikan henkilökunnasta. Soita siihen ajanvarausnumeroon, sieltä vastaa kätilöt niin voit siinä kertoa tilanteesi ja saat neuvoa miten kannattaa tehdä. Eivät varmasti naura sulle.

Todellakin kehtaa! Itse menin yksityiselle kun yritystä oli takana n. puoli vuotta. Syynä oli erittäin niukat menkat, jotka kyllä olivat säännölliset. Halusin vaan mielenrauhan, että limakalvo kunnossa. Kohtelivat erittäin kivasti ja eivät todellakaan nauraneet tms, sanoivat itsekin että onhan se hyvä tsekata että kaikki on kunnossa niin se yritysaika ei ole yhtä huolta. Meillä meni säännöllisistä menkoista huolimatta tasan vuosi tärppiin. Klinikka oli Felicitas Helsingissä ja tykkäsin ihan todella paljon, ja mielestäni rahan väärti.

Hei, kiitos tähänastisista vastauksista!

Yritin kysyä PCO:ta yms., mutta gyne oli tosiaan hyvin niukkasanainen ja ynseä. Sain kuitenkin puserrettua sen verran, ettei hänen mielestään vaikuta siltä. Olen hoikka eikä sellaiseen viittaavia oireita muitakaan ole. Lääkärin mukaan on täysin normaalia, ettei pillereiden lopettamisen jälkeen kuulu mitään pitkään aikaan, joten siksi käskee vain odottamaan. YTHS:llä ei muutenkaan ymmärtääkseni hirveästi hoideta tuollaisia juttuja.

Tosiaan probleema on siis siinä, että haluaisin selvittää, ovuloinko lainkaan ja jos ovuloin, niin koska. Olen käyttänyt halpoja liuskaovistestejä, mutta en ole saanut niihin plussaa kertaakaan. Haamuviivoja kyllä, mutta niitähän ainakin ohjeessa pitääkin olla, että testi olisi onnistunut.

Mikä on "raja", että kehtaa mennä yksityiselle? Pelkäämme, että sielläkin käskettäisiin vain odottamaan, koska pillereiden lopettamisesta on noin vähän aikaa. Kuitenkin toive lapsesta on kova emmekä haluaisi vain "katsella" tilannetta. Rahaa ei ole liikaa, mutta aina priorisoimalla riittäisi yksityiselle (mutta ei tässä vaiheessa tietenkään keinohedelmöitykseen yms.).

Minäkin olen hoikka ja urheilin ennen aika paljon. Siitä varmaan johtuivat harvat menkat ja helminauhamaiset munasarjat. Minulla ei todettu pco:ta vaan pcos. En enää edes muista mikä ero niillä on. Minun raskaaksi tulo oli vaikeaa.

ihmeessä ainakin gynelle aika. Täytyyhän sitä selvittää miksi kuukautisia ei ilman lääkkeitä tule.
Itellä sama tilanne aikoinaan. Diagnoosi pco. Clomeilla saatu lapsi, ikää jo 2 vee. Nyt tilanne menny huonommaksi clomitkaan ei tepsi ja piikkihoidoilla kakkosta yritetään.

Kyllähän sun kannattaa mennä kunnolliselle lääkärille, joka alkaa hoitaa tuollaista kierron epäsäännöllisyyttä. Ei ole mitään "rajaa", jos sulla ei ole normaalit asiat kunnossa!!! Ei kukaan sulle naura (hölmö ajatuskin!), sillä ovuloimattomuus estää koko lapsen yrittämisen sun kohdalla... varaa aika yksityiselle (ota selvää, kuka on kokenut ja hyvä).
Lapsettomuuden hoito tulee sit aikanaan, jos tulee :)

[QUOTE="vieras";22871598]Minäkin olen hoikka ja urheilin ennen aika paljon. Siitä varmaan johtuivat harvat menkat ja helminauhamaiset munasarjat. Minulla ei todettu pco:ta vaan pcos. En enää edes muista mikä ero niillä on. Minun raskaaksi tulo oli vaikeaa.[/QUOTE]

Menin jo sekaisin noissa termeissä, mulla nimenomaan oli pco ei pcos? Apua, en enää itsekään ole varma ja muutaman lapsen jälkeen tilanne on kokonaan korjaantunut, siksi nämä termitkin on ihan hukassa :)

Oli miten oli, varaa ihmeessä aika ainakin jollekin gynekologille!

eikun vaan selvittelyihin.... tollasella samalla alulla olin itsekin liikkeellä.... ja siinä menikin sitten useampi vuosi ja 3 IVF:ää ennen lasta... tosin me kyllä saatiin julkisellakin hoitoa... mutta aika paljon piti pitää ensin meteliä itsestään.... alkuun oli just tota "nuori, hoikka, liikkuva, stressaantunut" nainen paskaa....

Kiitos jälleen vastanneille. Tuntuu kivalta, että olette "hengessä mukana"!

Osaattekosanoa, mitä tekisitte minunsijassani tuon toisen Tero-kuurin suhteen? Eli jos siis vuoto alkaa kuten aikaisemmilla kierroilla (kp. 26, eli n. kolmen pvän päästä), alkaisin ottaa uusia tabuja kierron 15. pvä. Mutta mietin, että kannattaisiko pitää tauko ja katsoa, tuleeko luomumenkkoja terojen jälkeen tai mikä parasta, voisiko tuo ultrassa näkynyt 10 mm. rakkula irrota piakkoin ja ehkä tärpätä.

En tiedä yhtään mitä tekisin. Lääkäri tyrkkäsivain reseptin kouraan eikäsanonut muuta kuin että "kattellaan tilannetta. Unohda nyt vaan koko asia ja tule syksyllä uudelleen". SYKSYLLÄ! Ja nyt on tammikuu. :( En millään jaksaisi vain odottaa sinne saakka.

Asumme vielä Hgissä, mutta suunnittelemme paluumuuttoa Pirkanmaalle. Onko teillä kokemuksia Ava-klinikasta Treella?

Heippa!
Mulla kävi samoin eli pillerien jälkeen odotin menkkoja vuoden ja avuksi hain Terolutit. Niillä menkat tulivat, mutta heti kun kokeilin jättää pillerit pois, niin menkatkin jäivät pois. Mulla pco-tyyppiset munasarjat ja ultran ja verikokeiden avulla on todettu, etten ovuloi. Olin tehnyt ovulaatiotestejä tuolloin ainakin viidestä kierrosta usean päivä ajan ja koskaan ei sitä tullut.Vauva olisi toiveissa ja gyne lupasi clomifenit ovulaation aikaansaamiseksi, kunhan miehen sperma ensin tutkitaan.
Netistä lueskelin pco:sta ja muusta aiheeseen liittyvästä. Sen johdosta aloin syömään runsaasti (80mg/pvä) d-vitamiinia ja nyt takana kaksi testein todettua ovista ja selkeät ovisoireet. Kaikki eivät varmasti uskalla ominpäin d-vitamiinia syödä ja d-vitamiinitason kehossa voi selvittää verikokeen avulla. Teroluteja syön edelleen kierron 15-25.pvä. Olen aloittanut Terolutit vasta päivän-kaksi positiivisen testituloksen jälkeen. Liian aikaisin otettu Terolut saattaa estää oviksen, mutta itseasiassa se auttaisi hedelmöittynyttä munasolua paremmin kiinnittymään kohdun limakalvolle.

Ap jos olisin sinä, niin testailisin ovulaatiota testein ja söisin Terolutit sitten oviksen jälkeen.

Viimeksi muokattu:
Heippa!
Mulla kävi samoin eli pillerien jälkeen odotin menkkoja vuoden ja avuksi hain Terolutit. Niillä menkat tulivat, mutta heti kun kokeilin jättää pillerit pois, niin menkatkin jäivät pois. Mulla pco-tyyppiset munasarjat ja ultran ja verikokeiden avulla on todettu, etten ovuloi. Olin tehnyt ovulaatiotestejä tuolloin ainakin viidestä kierrosta usean päivä ajan ja koskaan ei sitä tullut.Vauva olisi toiveissa ja gyne lupasi clomifenit ovulaation aikaansaamiseksi, kunhan miehen sperma ensin tutkitaan.
Netistä lueskelin pco:sta ja muusta aiheeseen liittyvästä. Sen johdosta aloin syömään runsaasti (80mg/pvä) d-vitamiinia ja nyt takana kaksi testein todettua ovista ja selkeät ovisoireet. Kaikki eivät varmasti uskalla ominpäin d-vitamiinia syödä ja d-vitamiinitason kehossa voi selvittää verikokeen avulla. Teroluteja syön edelleen kierron 15-25.pvä. Olen aloittanut Terolutit vasta päivän-kaksi positiivisen testituloksen jälkeen. Liian aikaisin otettu Terolut saattaa estää oviksen, mutta itseasiassa se auttaisi hedelmöittynyttä munasolua paremmin kiinnittymään kohdun limakalvolle.

Ap jos olisin sinä, niin testailisin ovulaatiota testein ja söisin Terolutit sitten oviksen jälkeen.

Kauanko kerkisit syödä d-vitamiinia ennen ekaa ovista? Olen itsekkin lukenut tuosta ja alotellut nyt ottamaan d-vitskua päivittäin n. 100 mikrogrammaa

Yhteistyössä