Kelan tuet ja perintö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Ymmällään

Vieras
Onko kellään tietoa, otetaanko perintö huomioon kelan tuissa tulona? Tilanne siis se, että miehelle on tulossa perintöä isohko summa tämän vuoden puolella, mutta ei vielä mitään tietoa milloin. Otetaanko tuo miehen perintö huomioon tulona esim. asumistukea laskettaessa ja jaetaanko se perintö koko vuoden tuloiksi joka kuukaudelle vai vain sille, milloin se tulee? Olen juuri pistänyt asumistuki-paperit vetämään ja nyt sain tietää tuosta miehen perinnöstä. Eli täytyykö tuosta perinnöstä nyt ilmoittaa kelalle ja saadaanko me tukea ainakin niiltä kuukausilta ennen kuin se perintö ehtii miehelle tulla?

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmällään:
Onko kellään tietoa, otetaanko perintö huomioon kelan tuissa tulona? Tilanne siis se, että miehelle on tulossa perintöä isohko summa tämän vuoden puolella, mutta ei vielä mitään tietoa milloin. Otetaanko tuo miehen perintö huomioon tulona esim. asumistukea laskettaessa ja jaetaanko se perintö koko vuoden tuloiksi joka kuukaudelle vai vain sille, milloin se tulee? Olen juuri pistänyt asumistuki-paperit vetämään ja nyt sain tietää tuosta miehen perinnöstä. Eli täytyykö tuosta perinnöstä nyt ilmoittaa kelalle ja saadaanko me tukea ainakin niiltä kuukausilta ennen kuin se perintö ehtii miehelle tulla?

Kyllä se vaikuttaa asumistukiin mielestäni. :(

Mulla tilanne, että olen vielä äitiyslomalla oleva opiskelija. Jos nyt eroaisin miehestäni, niin en saisi kelalta muuta kuin äitiyspäivärahan, en mitään tukia enkä sossustakaan mitään, koska olen saanut perinnön, joka katsotaan omaisuudekseni.

Kyllä kaiken logiikan mukaan se on tuloa. Karkeana esimerkkinä olkoon, että ei miljonääri voi tarvita asumistukea. ...

Jos tulot vaihtelee kuukausittain, niin eikös silloin lasketa keskimääräinen tulo kuukautta kohti.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Mitään en tuosta tiedä,mutta minusta ei pidä saada tukea jos rahaa tulee muualta.

Niin, totta tuokin. Mutta esim. minun tapauksessani kyse maallisesta omaisuudesta, jota ei sekunnissa muuteta rahaksi. Jäisin siis ihan tyhjän päälle eron sattuessa. Olen siis viestin nro 2 kirjoittanut.

perintö vaikuttaa. möin perintö metsää. opintotuet, asumistuki eli kaikki kelalta tullut tuki lähti pois siltä vuodelta kun möin metsää ja sain rahaa. riippuu summasta mitä perit että vaikuttaako koko vuoteen vai osittain.. ja eikös se ole ihan oikeen et tuet lähtee kun on itellä varallisuutta eikä rahaa nyhdetä valtiolta turhaan. vain sillon kun tarvetta.

ilmottaa tai ei pidä mutta kun kela kuitenkin saa sen tietää niin ne perii joka pennin takasin. minä itse ilmoitin mutta he olivat sen tiedon jo saaneet. mutta se täti sano mulle hyvä kun ilmoittaa itse ja jos ei ilmoita niin he perii tuet takaisin kun heille tulee tieto kaiketi veroviranomaiselta.

Mitään en tuosta tiedä,mutta minusta ei pidä saada tukea jos rahaa tulee muualta.

Niin siis pointtina tässä oli se, että lasketaanko se nyt tuloksi myös niille kuukausille, kun sitä muuta tuloa ei vielä ole saatu, eli tässä tapauksessa perintöä. Emme tietenkään tarvitse noita tukia sitten kun perintörahat tulevat, lähinnä mietin sitä, että jos nyt meille myönnetään asumistuki ja tuo perintö tuleekin vasta muutaman kuukauden päästä, joudummeko maksamaan tuen takaisin? Ja sitten toinen pointti asiassa on se, että emme ole miehen kanssa naimisissa ja testamentissa oli kohta, ettei perintörahat saa mennä puolison käyttöön. Eli tässä tilanteessa kela katsoo silti, että perintötulot ovat "yhteistä" omaisuutta, vaikka nuo rahat eivät minulle kuulu pätkääkään?

Niin siis pointtina tässä oli se, että lasketaanko se nyt tuloksi myös niille kuukausille, kun sitä muuta tuloa ei vielä ole saatu, eli tässä tapauksessa perintöä. Emme tietenkään tarvitse noita tukia sitten kun perintörahat tulevat, lähinnä mietin sitä, että jos nyt meille myönnetään asumistuki ja tuo perintö tuleekin vasta muutaman kuukauden päästä, joudummeko maksamaan tuen takaisin? Ja sitten toinen pointti asiassa on se, että emme ole miehen kanssa naimisissa ja testamentissa oli kohta, ettei perintörahat saa mennä puolison käyttöön. Eli tässä tilanteessa kela katsoo silti, että perintötulot ovat "yhteistä" omaisuutta, vaikka nuo rahat eivät minulle kuulu pätkääkään?

Enpöä usko että toi vaikuttaa. Katsotaanhan asumistuessa muutenkin kaikki puolison tulot molemmille, vaikka ei kaikissa talouksissa ole yhteiset rahat.

Ymmärsin pointin ja siksi laiitoinkin etten tuosta mitään tiedä.
Vain että minusta ei kuulu tukia saada jos rahaa tulee jostain muualta.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä:
perintö vaikuttaa. möin perintö metsää. opintotuet, asumistuki eli kaikki kelalta tullut tuki lähti pois siltä vuodelta kun möin metsää ja sain rahaa. riippuu summasta mitä perit että vaikuttaako koko vuoteen vai osittain.. ja eikös se ole ihan oikeen et tuet lähtee kun on itellä varallisuutta eikä rahaa nyhdetä valtiolta turhaan. vain sillon kun tarvetta.

Oliko kyseessä jaettu kuolinpesä? Jakamattoman kuolinpesän tulothan eivät vaikuta opintotukeen.

Minä ilmoitin hakemuksessa olevani jakamattoman kuolinpesän osakas ja että pesää ei testamentin vuoksi voinut pistää jakoon. Ei sitten ilmeisesti vaikuttanut koska tuki jatkoi juoksemistaan.

Tuki loppui nousseiden tulojen vuoksi ennen kuin pesä päästiin jakamaan joten en tiedä miten sitten olisi käynyt.

Kela saa tietoja verottajalta, eli perinnön olemassaolo ei pysy salassa.

Elikkäs, kun sain perintöä suurehkon summan ja maksoin niillä ulosottovelkani ja muut velat pois, ettei jäänyt jäljelle kuin tuulen huuhtoma perse...
Niin nyttenkö minulta sitten viedään pois asumistuki ja muut tuet ja joudunko vielä maksamaan asumistukia takaisin kelalle, että olen taas sitten velkakierteessä?
NÄINKÖ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kokemuksesta voin kertoa, että perintöä ei lasketa tuloksi.

Näin se menee monessakin asiassa :D
Esimerkiksi oikeusapua hakiessa pitäisi nopeasti realisoitavan omaisuuden arvo ylittää 5 tuhatta euroa.
...ja kun perinnönjaosta ei ole tarkkaa ajankohtaa ja etenkin kiinteistöt+irtaimistot eivät ole HELPOSTI rahaksi muutettavaa omaisuutta, niin ei sitä monessakaan paikassa voida laskea tuloksi/omaisuudeksi.

Yhteistyössä