Kelan tuet

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minna

Vieras
Heips, sellaista aattelin tulla tänne tuolta odotusajan puolelta kyselemään että kuinka paljon saatte äitysloman aikana rahaa Kelalta?

Sehän tietysti vaihtelee tulojen mukaan, mutta jos löytyis joku jolla suunnilleen samanlaiset tulot? Itse tienaan tällä hetkellä bruttona 1900 euroa kuussa. Viime vuonna (jonka verotuksen mukaan kai lasketaan) tienasin 1800 kuussa eli vuositulot 21600 euroa.

Olisi kiva kuulla ihan summana että paljonko sitä rahaa saisi kuussa (vanhempainraha + lapsilisä).

Kiitoksia jo etukäteen :)
 
Suurinpiirtein käteen jää 1000€ ja huima pudotus kodinhoitotuelle edessä 300€

joten tolla summalla pärjää loistavasti, kun omat menoni kutistui olemattomiin (ei työvaatteita, yms.)
 
Kelan sivuilta löytyy laskuri jolla voit arvioida.
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/SVraha/$File/sv2004.html?OpenElement
Se antaa päivärahan, ja päiväraha maksetaan myös lauantailta, muttei sunnuntailta ja pyhäpäiviltä. Eli saat suunnilleen kuukausitulon kun kerrot päivärahan 25:llä.
 
Bruttotulot 1950 €/kk. Vähennyksiä jonkin verran esim. oman auton käytöstä ja liiton jäsenmaksuista. Äp-raha 50 €/pv ja tuosta pois verot niin käteen jää n. 850-900 €/kk. Lisäksi veroton lapsilisä 100 €/kk.
 
Verot menee siten, että nykyinen veroprosettisi korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä. (Mikä lie järki, kun tulot putoaa niin veroprosetti nousee????) Eli nyt jos maksat veroa 21% niin tuosta tuhannesta maksat 23%. Mulla suunnilleen samat tulot ja käteen jäävä osa on pikkuisen yli 900 euroa. Käy ihmeessä Kelan sivuilla siellä tosiaan hyvä laskuri.
 
Lisään vielä että päivärahaa saa arkipäiviltä (myös lauantait) mutta ei sunnuntailta eikä arkipyhiltä. Noin 25 maksupäivää/kk. Vero% on tuloveroprosenttisi +2%, mutta se kannattaa käydä lasketuttamassa (sosiaalietuutta varten) uudestaan verotoimistossa kunhan saat päivärahapäätöksen. Ja päiväraha lasketaan bruttotuloista vähennysten jälkeen (samat vähennykset jotka merkkaat veroilmoitukseenkin).
 
Mulla ainakin laskettiin nykyisten tulojen, palkkatodistuksen mukaan, eikä onneksi viime vuoden verotuksen mukaan, jossa tuloni olivat yli 400 pienemmät.. Nyt saan melkein 1500 kuussa käteen lapsilisän kanssa. KELA:n sivuilta tosiaan saat tarkat summat laskettua. Ja äitiysloman jälkeen mahdollisella hoitovapaalla tulot romahtavat tuohon n. kolmeensataan + lapsilisä.

 
Niin ja veroprosentin ""järki"" on siinä että äp-rahasta ei tehdä esim. tulonhankkimisvähennyksiä yms. kuten palkkatuloista, siksi % on isompi. Mutta kun laskettaa uudestaan niin voi olla ettei nousekaan niin paljon. Ja kun eka vastaaja puhui käteen jäävistä tuloista (1000 €) niin ne ovat todellakin käteen jäävät, eli verojen jälkeen. Joka tapauksessa, tuonne tonnin luokkaan ne nettotulot taitavat ap:llakin asettua.
 
Sisältääkö tuo 300 € myös kuntalisän? Yleensä kuntalisähän ainakin pk-seudulla on parin sadan euron luokkaa. Entä kuinka pienet pitää puolison tulot olla että saisi vielä sitä jotain lisärahaa ton kotihoidontuen päälle? Onko tosiaan sillon tulot vaan 300 + 100 eli 400 €? Eihän se riitä mitenkään edes laskuihin saati lainanlyhennyksiin tai ruokaan, miten ihmeessä jollain riittää rahat jäädä kotiin jos on oma asunto maksettavana???
 
Kotihoidontuki:

Hoitoraha on 294,28 euroa. Se maksetaan yhdestä alle kolmivuotiaasta lapsesta. Alle kolmivuotiaista sisaruksista maksetaan lisäksi 84,09 euroa ja muista alle oppivelvollisuusikäisistä sisaruksista 50,46 euroa.

Hoitolisä määräytyy perheen tulojen mukaan. Sitä maksetaan vain yhdestä lapsesta, ja sen määrä on enintään 168,19 euroa kuukaudessa. Tulorajat löytyvät Kelan sivuilta!

Kuntalisä on kuntakohtainen, ei ole Kelan etuus. Sen määrä ja saamisperusteet vaihtelevat, lisätietoa saa esim. neuvolasta.

Hoitovapaalla tulot siis: Hoitoraha 294,28 + hoitolisä 0-168,19 + mahdollinen kuntalisä.

Miinus verot! Ja plus lapsilisä.






 
Juuri noin eli nyt saan reilut 1000e käteen kuussa, millä pärjää. Hoitovapaalle jäädessäni 294e - verot+lapsilisä 100e, ei ole hurraamista, sama kun ei sais mitään :( Meillä ei kuntalisiä makseta, eikä tuosta hoitotuesta voi kun haaveilla.

Olen kuullut, että tuosta hoitotuesta menis vielä 20% veroa eli enemmän kuin äp-rahasta :( Vai onkohan siinäkin sama juttu, että ellei lasketa uutta veroprosenttia niin menee 20%. Äp-rahalle kannattaa laskettaa veroprosentti, muuten lisäävät 2% voimassa olevan päälle.

mitenköhän äp-raha ja hoitolisä vaikuttaa tulevaan ansiosidonnaiseen? Kyllä tässä vakaasti joutuu miettimään josko jäisi työttömäksi niin tulot ei tippuis.
 
""mitenköhän äp-raha ja hoitolisä vaikuttaa tulevaan ansiosidonnaiseen? Kyllä tässä vakaasti joutuu miettimään josko jäisi työttömäksi niin tulot ei tippuis""

Siis meinaatko että jäät työttömäks kotiin vauvan kans? Eihän silloin voi saada rahaa työkkäristä? Et pysty menemään töihin jos paikka annetaan..

 
Kyllä voi periaatteessa jäädä työttömäksi kotihoidontuen vaihtoehtona. tietysti siinä on se riski että jos työtä tai koulutusta tarjotaan, se pitää myös ottaa vastaan tai paukahtaa karenssi.

Kotihoidontukea ja työttömyyspäivärahaa saa jopa samaan aikaan, mutta työttömyyspäivärahasta vähennetään kotihoidontuki. Saa siis vain tyttömyyspäivärahan verran, kuitenkin.

Äitiyspäivärahakaudella eivät taida huolia työkkärin listoille.
 
Hoitotuesta menee pelkkä kunnallisvero, eli kyseisen kunnan veroprosentti. Melkein kaikissa kunnissa se on lähellä 20%. Sen takia hoitotuen veroprosentti on niin korkea.
 
Noin monet tekee. Jäävät sitten hoitovapaalle jos töitä tarjotaan. Täällä ei juuri koulutustani vastaavaa työtä ole, eikä ihan mitä vaan tarvi ottaa vastaan, kun on hyvä koulutus.
 
Mimmi tai kuka se olikaan joka kysyi...

Kuntalisä vaihtelee pk-seudullakin kunnan mukaan. Helsingissä on paras: 218 e/kk alle 2 vuotiaalta ja sen jälkeen kolmevuotiaaksi asti 134 e/kk. Yhteensä alle 2-vuotiaasta saa siis 512 e/kk + mahd. hoitolisä + veroton lapsilisä 100 e/kk. Aika hyvin mun mielestä siitä hyvästä että olen kotona hoitamassa omaa lastamme. Eihän sillä tietysti yksinään maksele asuntolainoja tms., mutta useimmilla on onneksi työssäkäyvä mies.

Kyse on aina valinnoista: joko muokkaaa elintasonsa sopivaksi ja hoitaa lasta kotona tai menee töihin. Mä olen itse oikeastaan yllättynyt siitä miten hyvin kh-tuella (+ miehen palkka, joka on alle keskitulon) pärjätään. Pitää vaan katsoa mihin rahat pistää. Hätätilassa voi vaikka lykätä lainanlyhennyksiä. Ja kun oikein muistelee, niin onhan sitä joskus pärjätty opintotuellakin (250 e/kk) ;-)
 
Asumme helsingissä ja täällä on kuntalisä 218e. Saan myös muutaman kympin hoitalisää. Saan siis sen 295e hoitotukea + hoitolisä 37e + kuntalisä 218e. Yhteensä saan 550e - verot (mulla 21%). Käteen jää n. 440e/kk. Nyt odotan toista ja äippälomaalkua. Silloin saan (saman rahan kuin esikoisestakin) eli n. 970e/kk. Verojen jälkeen käteen jää vajaa 800e. Vero% 21 on laskettu tän vuoden alussa ton äippärahanmukaan...
 
Kyllähän tuolla rahalla jo ""pärjää"", mutta ei monessakaan paikassa kuntalisiä saa ja toisen puolsion tulut täytyy olla pienet, että tuota hoitolisää saa. Eipä tuolla 294 e minus verot ole hurraamista, ihan tyhjän kanssa.
 

Yhteistyössä