...kele tuota päiväkotia! Nyt menee oikeasti hermot!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja lastentarhanopettaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Miu Mau:
en lukenut koko ketjua läpi, mut ymmärrän ap:n kiukun. miten joillakin voi olla pokkaa soittaa, kun tietävät että olet ollut yön töissä ja tarvitsen lepoa.
puhuit tuolla,et maksuihin alennusta ja se olis kohtuullinen korvaus,että merkitsevät teille v-päivän.

meillä kanssa on omituista väkeä tuolla. heillä kamala stressi siitä, että menemmekö varmasti hoitoon ilmoitettuina päivinä. meidän perheen vuoksi päiväkoti avaa ovensa jo klo 6.15 (kamalan tappelun ansiosta). heille nuo aamut ovat jotain, en osaa kuvailla edes mitä... siis he joutuvat tosiaan tulemaan töihin 15min aikaisemmin,kun päiväkoti on aikaisemmin aukaissut ovensa ja muiden perheen lapsia alkaa tulla hoitoon. jos ollaan oltu kipeitä soittavat jo kaksi päivää aikaisemmin,että tuletto silloin ja silloin hoitoon...

oon yrittänyt pähkäillä,että miksi 15min aikaisemmin tuleminen on niin hankalaa ja vaikeaa. siihen on kuitenkin päiväkodin velvollisuus joustaa.

Ymmärrätkö että sillä työntekijällä joka tulee ottamaan lastasi vastaan aikaisemmin kuin pk avataan, voi olla myös oma lapsi joka tarvitsee hoitoa. siis myös jonkun toisen päiväkodin ehkä tarvitsee avata ovensa puoli tuntia aikaisemmin jotta sinä voit viedä lapsesi juuri silloin kuin haluat.

Öh, lieneeköhän tuossa kysymys siitä että edellinen haluaa huvikseen viedä lapsensa hoitoon sen vartin aikaisemmin?

Veikkaisin että kysymys on siitä että hänen työaikansa edellyttää että lapset jätetään hoitoon jo kl 6.15. Harva sitä huvikseen tai päiväkodin kiusalla viitsii lapsiaan raahata hoitoon aiemmin mitä työt edellyttävät.

en lukenut koko ketjua läpi, mut ymmärrän ap:n kiukun. miten joillakin voi olla pokkaa soittaa, kun tietävät että olet ollut yön töissä ja tarvitsen lepoa.
puhuit tuolla,et maksuihin alennusta ja se olis kohtuullinen korvaus,että merkitsevät teille v-päivän.

meillä kanssa on omituista väkeä tuolla. heillä kamala stressi siitä, että menemmekö varmasti hoitoon ilmoitettuina päivinä. meidän perheen vuoksi päiväkoti avaa ovensa jo klo 6.15 (kamalan tappelun ansiosta). heille nuo aamut ovat jotain, en osaa kuvailla edes mitä... siis he joutuvat tosiaan tulemaan töihin 15min aikaisemmin,kun päiväkoti on aikaisemmin aukaissut ovensa ja muiden perheen lapsia alkaa tulla hoitoon. jos ollaan oltu kipeitä soittavat jo kaksi päivää aikaisemmin,että tuletto silloin ja silloin hoitoon...

oon yrittänyt pähkäillä,että miksi 15min aikaisemmin tuleminen on niin hankalaa ja vaikeaa. siihen on kuitenkin päiväkodin velvollisuus joustaa.

Ymmärrätkö että sillä työntekijällä joka tulee ottamaan lastasi vastaan aikaisemmin kuin pk avataan, voi olla myös oma lapsi joka tarvitsee hoitoa. siis myös jonkun toisen päiväkodin ehkä tarvitsee avata ovensa puoli tuntia aikaisemmin jotta sinä voit viedä lapsesi juuri silloin kuin haluat.

en voi muuta todeta kun ammatinvalinta kysymys..
Toki nekin jotka tuo lapsen sinne teille hoitoon menevät töihin ja yllätys yllätys ne maksaa siitä hoitopaikasta maksun. Hoitohenkilökunnalle maksetaan työstään myös palkkaa miksi sitä työtä ei haluta tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja armoa:
meillä ei ole vielä pyydetty esim. tietämään milloin lapset ovat kesällä hoidossa ja vuorojani en voi tietää kuin 6 vkoa etukäteen, joten saavat niitä kesä aikoja odotella vielä. Mies voi pitää lomansa milloin haluaa, mutta kun minulla on toukokuussa ja elokuussa loma niin ei miehen kanssata pitää heinäkuussa kun päiväkoti on kiinni. Ajateltiin, että mies pitäisi heinäkuun lopun ja elokuussa sitten kaksi viikkoa ja voin kuvitella, että siitä riemu repeää taas päiväkodissa. Lasten kun pitäisi olla aina tyyliin 3kk pois niin hoitajat olisi tyytyväisiä!!!!

VOI ETTÄ KUN JOSKUS JOKU TEISTÄ ÄIDEISTÄ TAJUAISI AJATELLA MYÖS SITÄ OMAA LASTAAN...
EIKÄ VAIN VITTUILLAKSEEN HOITOHENKILÖKUNNALLE PITÄISI LASTAAN HOIDOSSA VAPAAPÄIVINÄÄN JA SILLOIN KUN PITÄÄ NUKKUA JA SILLOIN KUN ON LOMA.
HERRANJESTAS.. NE LAPSET JOTKA SIELLÄ OVAT HOIDOSSA OVAT TEIDÄN OMIANNE. EI PÄIVÄHOIDON TYÖNTEKIJÖIDEN OMIA!!!
JA ELÄMÄ NIILLÄ TYÖNTEKIJÖILLÄKIN ON, AIVAN SAMANLAISIA IHMISIÄ NEKIN OVAT; PERHEELLISIÄ, SAIRASTAVIA, INHIMILLISIÄ, JNE..
VOI ETTÄ MITEN AJATTELEMATONTA!!!!

Ja joku kun kirjoitti siitä, että otetaan vaan kuka tahansa hoitamaan, että ei sitä työtä kirjoista opita. niin täytyy kyllä sanoa että päiväkodissa työskentelevät tekevät niin paljon muutakin "kuin vain leikkivät teidän lastenne kanssa". että kyllä tähänkin alaan ihan koulutus tarvitaan.

Oletko sä oikeasti sitä mieltä että yötyötä tekevän äidin ei tarvitse ikinä nukkua???? Koitappa ite joskus olla vaikkapa 48h hereillä ja kato kuinka kivaa on!!!

päiväkodissa henkilökunnan työvuorot kiertävät. jos päiväkoti aukeaa 6.15 niin jokikisen työntekijän on oltava valmis tulemaan töihin siihen aikaan, myös niiden joilla on omat lapset hoitoon vietävänä. eli kun perhe a vie lapsensa hoitoon 6.15, täytyy hoitajien b-y saada lapsensa sellaisiin päivähoitopaikkoihin, joihin voi lapsensa vidä myös 6.15.

Ei jaksanut lukea, mutta ihmettelen

MÄ en oo KOSKAAN aikaisemmin kuullut että lapsia soitetaan hakemaan kesken päivän :)
meijän pph soitti jos oli "kuoleman kielissä" mutta ei juuri muuten, eli ei siis soittanut koskaan kesken päivän hakemaan. EIkä oo tässä päiväkodistakaan soitettu, enkä oo kuullut että olisi muillekaan soiteltu päivisin paitsi silloin kun lapsi on sairas

Onks tämmönen joku yleinen käytäntö?

[/quote]

Öh, lieneeköhän tuossa kysymys siitä että edellinen haluaa huvikseen viedä lapsensa hoitoon sen vartin aikaisemmin?

Veikkaisin että kysymys on siitä että hänen työaikansa edellyttää että lapset jätetään hoitoon jo kl 6.15. Harva sitä huvikseen tai päiväkodin kiusalla viitsii lapsiaan raahata hoitoon aiemmin mitä työt edellyttävät.[/quote]

Ymmärrän kyllä oikein hyvin että kysymys oli tarpeesta viedä vartti aikaisemmin, mutta kirjoittaja ei näyttänyt ymmärtävän asian ehkä olevan hankalaa siksi, että myös työntekijöillä on lapsia. vaan ymmärsin että hän vain kiusaksi ajattelee päiväkodin kyselevän tuletteko ja ettekö tule.....

Alkuperäinen kirjoittaja käännetäänpäs näin päin:

päiväkodissa henkilökunnan työvuorot kiertävät. jos päiväkoti aukeaa 6.15 niin jokikisen työntekijän on oltava valmis tulemaan töihin siihen aikaan, myös niiden joilla on omat lapset hoitoon vietävänä. eli kun perhe a vie lapsensa hoitoon 6.15, täytyy hoitajien b-y saada lapsensa sellaisiin päivähoitopaikkoihin, joihin voi lapsensa vidä myös 6.15.

no eipä taida riittää että vie oman lapsensa hoitoon 6.15 jos siihen aikaan pitää olla jo itse töissä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TÄTÄKÄÄN KESKUSTELUA EI TARVITSISI KÄYDÄ JOS AP OSAISI LAITTAA PUHELIMEN ÄÄNETTÖMÄLLE SILLOIN KUN ON PAKKO NUKKUA =)

Mulla ainakin on pakko pitää yövuoronkin jälkeen puhelinta päällä niitä hätätapauksia varten. Mies ei kännykkää voi työssään pitää eikä kyllä edes sen soittoa kuulisi koneiden ääntäessä.
Mut on tasan kerran soitettu kesken nukkumispäivän hakemaan lapset. Silloin oli oikeasti tosi kyseessä. Kerran sattui toiselle nousemaan kuume ennen päiväunia. Olivat kuitenkin päättäneet soittaa vasta päikkärien jälkeen kun tiesivät mun nukkuvan

ja vielä siitä että miksi sun ap pitää selitellä sinne tarhaan vuorojasi? Seuraavan kerran sanot kun ne soittaa että sori olen töissä en pääse hakemaan ennenkö klo 16.00 en minuuttiakaan aiemmin!!
Me ollaan ilmoitettu meidän lasten hoitopaikkaan että lapset on hoidossa ma-pe klo 7.30-16.15 eikä olla mitään selitetty että miksi noi ajat tms...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
meillä ei ole vielä pyydetty esim. tietämään milloin lapset ovat kesällä hoidossa ja vuorojani en voi tietää kuin 6 vkoa etukäteen, joten saavat niitä kesä aikoja odotella vielä. Mies voi pitää lomansa milloin haluaa, mutta kun minulla on toukokuussa ja elokuussa loma niin ei miehen kanssata pitää heinäkuussa kun päiväkoti on kiinni. Ajateltiin, että mies pitäisi heinäkuun lopun ja elokuussa sitten kaksi viikkoa ja voin kuvitella, että siitä riemu repeää taas päiväkodissa. Lasten kun pitäisi olla aina tyyliin 3kk pois niin hoitajat olisi tyytyväisiä!!!!

VOI ETTÄ KUN JOSKUS JOKU TEISTÄ ÄIDEISTÄ TAJUAISI AJATELLA MYÖS SITÄ OMAA LASTAAN...
EIKÄ VAIN VITTUILLAKSEEN HOITOHENKILÖKUNNALLE PITÄISI LASTAAN HOIDOSSA VAPAAPÄIVINÄÄN JA SILLOIN KUN PITÄÄ NUKKUA JA SILLOIN KUN ON LOMA.
HERRANJESTAS.. NE LAPSET JOTKA SIELLÄ OVAT HOIDOSSA OVAT TEIDÄN OMIANNE. EI PÄIVÄHOIDON TYÖNTEKIJÖIDEN OMIA!!!
JA ELÄMÄ NIILLÄ TYÖNTEKIJÖILLÄKIN ON, AIVAN SAMANLAISIA IHMISIÄ NEKIN OVAT; PERHEELLISIÄ, SAIRASTAVIA, INHIMILLISIÄ, JNE..

Ja joku kun kirjoitti siitä, että otetaan vaan kuka tahansa hoitamaan, että ei sitä työtä kirjoista opita. niin täytyy kyllä sanoa että päiväkodissa työskentelevät tekevät niin paljon muutakin "kuin vain leikkivät teidän lastenne kanssa". että kyllä tähänkin alaan ihan koulutus tarvitaan.

Oletko sä oikeasti sitä mieltä että yötyötä tekevän äidin ei tarvitse ikinä nukkua???? Koitappa ite joskus olla vaikkapa 48h hereillä ja kato kuinka kivaa on!!!

Jeps. Jos tekisin 100% työaikaa minulla olisi 5 yön valvomisputket, eli vähän saattaisi väsyttää jos nuo kaikki pitäisi läpi vetää ilman päiväkotia... :whistle: Nyt vajaalla työajalla teen max neljää yötä putkeen eikä nekään ihan ilman nukkumisia menisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Samaa mietin! Kyllä nyt lastentarhanopella menee lujaa. Olen kyllä huomannut, että ihmiset, jotka tekevät 8-16 työtä (lastentarhanopet tietääkseni 8-15) niin eivät tajua mitä vuorotyö on tai yövuorot ja varsinkin sairaalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja käännetäänpäs näin päin:

Aika useasti on kuitenkin perheessä myös toinen henkilö joka voi käsittääkseni lapset hoitoon viedä. Ellei sitten ole niin että molempien pitää olla töissä klo 6

[/quote]

en voi muuta todeta kun ammatinvalinta kysymys..
Toki nekin jotka tuo lapsen sinne teille hoitoon menevät töihin ja yllätys yllätys ne maksaa siitä hoitopaikasta maksun. Hoitohenkilökunnalle maksetaan työstään myös palkkaa miksi sitä työtä ei haluta tehdä?

[/quote]

mIkä ihmeen ammatinvalintakysymys... mahdoitkohan nyt ymmärtää oikein... esimerkiksi minä, haluan oikein mielelläni tehdä töitä päiväkodissa, kaikissa vuoroissa kaikkina päivinä. oikein mielelläni. mutta jos joskus jonkun vanhemman täytyy tuoda lapsensa hoitoon aikaisemmin kuin päiväkoti aukeaa ja minä olen avaus vuorossa tarkoittaa tämä sitä, että minun lapseni hoitajan on pystyttävä ottamaan minun lapseni vastaan aikaisemmin.
katsos kun kaikki päivähoidon työntekijät eivät ole yksineläviä, jotka pystyvät repeämään joka tarpeeseen.

keskustelun perusteella tuskin tulen lastani päiväkotiin laittamaan. Joidenkin "alan ammattilaisten" mielipiteet oli niin mielenkiintoisia, että tuleepi mieleen kuka lastani siellä hoitaa.

TÄTÄKÄÄN KESKUSTELUA EI TARVITSISI KÄYDÄ JOS AP OSAISI LAITTAA PUHELIMEN ÄÄNETTÖMÄLLE SILLOIN KUN ON PAKKO NUKKUA =)
No jos mulla ois tuollainen tilanne kuin ap:lää ni kyllä minun ois vaan pakko pitää puhelinta päällä/äänellisenä hätätapauksien takia!
Onhan tuo ap:n juttu nyt tosiaan ihan outo homma! Jos heillä on sovittu tietyt hoitopäivät ja hoitoajat, niin kyllähän lasten kuuluu silloin voida olla myös hoidossa. En oo ikinä kuullukkaan, että tuollaista ois ainakaan täälläpäin tapahtunut...

minä en ainakaan laittaisi puhelinta kiinni jos tietäisin, että lapset hoidossa ja akikkea voi tapahtua! Ei tulisi mieleenkään!

Oletko sä oikeasti sitä mieltä että yötyötä tekevän äidin ei tarvitse ikinä nukkua???? Koitappa ite joskus olla vaikkapa 48h hereillä ja kato kuinka kivaa on!!![/quote]

Samaa mietin! Kyllä nyt lastentarhanopella menee lujaa. Olen kyllä huomannut, että ihmiset, jotka tekevät 8-16 työtä (lastentarhanopet tietääkseni 8-15) niin eivät tajua mitä vuorotyö on tai yövuorot ja varsinkin sairaalassa.[/quote]

meillä lastentarhanopettajat tekevät samoja vuoroja kuin kaikki muutkin eli kolmea eri vuoroa 6.15-17.15 (ihan vain tiedoksi)
Ja tahdon nyt muistuttaa etten missään vaiheessa sanonut ettei ap olisi saanut nukkua, tai että päiväkoti teki oikein herättäessään univelkaansa nukkuvan äidin. mutta jonkinlaista avarakatseisuutta tahdon kuitenkin asiaan tuoda. Ja eihän tässä ap tapauksessa kyse ollut jokapäiväisestä käytännöstä vaan tästä yhdestä päivästä.
joskus toivoisin että muistaisitte ymmärtää myös niitä jotka yrittävät tehdä parhaansa teidän lastenne hyvinvoinnin eteen. ihan päivittäin.

Minullakin on puhelin päällä nukkumisten ajan siksi että päiväkodissa voi päivän aikana sattua jotain sellaista mikä todella edellyttäisi yhteydenottoa. Meillä on itseasiassa kahdesti käynyt niin että ollaan puolilta päivin soitettu kun lapsi on ollut sairaana ja se on tietysti ihan ok. Mutta tuo ap:n tilanne ei ollut sitä luokkaa.

Se, että vanhemmille soitetaan kesken päivän, että voisitteko hakea lapsenne aikaisemmin
ei ole mikään yleinen käytäntö, vaan ääritoimenpide- jos henkilökuntavajaus on todella suuri.
Ja yleensä päiväkotihenkilökunta ei itse tee päätöstä toiminta-ajan supistamisesta, vaan sen sanelee ylemmältä taholta asetetu normit ja säädökset.
Jonne, voi heittää myös sen pallon siitä- miksei sijaisia saa. Päiväkotihenkilökunnalla ei ole kovin ratkaisevaa valtaa sijaistenpalkkaamisasiassa.

Se, että asiasta soitetaan lasten nukkuessa, on taas varmaan ainoa mahdollinen aika päivökodista soittaa- jos on hlö.kuntavajausta.

Kyse on viimekädessä lasten turvallisuudesta.

Kesälomat kysellään harmillisen aikaisin- mutta koska kesäisin päivähoito keskitetään tiettyihin päiväkoteihin- on tilanne kartoitteava ajoissa. Jotta saadaan selville, moniko hoitoa tarvitsee ja miten henkilökunnan lomat voidaan rakentaa siten, että aina olisi riittävästi aikusia paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja hätäilijä:

minä en ainakaan laittaisi puhelinta kiinni jos tietäisin, että lapset hoidossa ja akikkea voi tapahtua! Ei tulisi mieleenkään!

kai niillä lapsilla isäkin on jonne voitaisiin päiväkodista soittaa kun teitä ei kiinni saataisi vai onko taas niin että ÄITI vaan osaa hoitaa lasten asioita, isälle ei edes anneta mahdollisuutta ?

Samaa mietin! Kyllä nyt lastentarhanopella menee lujaa. Olen kyllä huomannut, että ihmiset, jotka tekevät 8-16 työtä (lastentarhanopet tietääkseni 8-15) niin eivät tajua mitä vuorotyö on tai yövuorot ja varsinkin sairaalassa.[/quote]

meillä lastentarhanopettajat tekevät samoja vuoroja kuin kaikki muutkin eli kolmea eri vuoroa 6.15-17.15 (ihan vain tiedoksi)
Ja tahdon nyt muistuttaa etten missään vaiheessa sanonut ettei ap olisi saanut nukkua, tai että päiväkoti teki oikein herättäessään univelkaansa nukkuvan äidin. mutta jonkinlaista avarakatseisuutta tahdon kuitenkin asiaan tuoda. Ja eihän tässä ap tapauksessa kyse ollut jokapäiväisestä käytännöstä vaan tästä yhdestä päivästä.
joskus toivoisin että muistaisitte ymmärtää myös niitä jotka yrittävät tehdä parhaansa teidän lastenne hyvinvoinnin eteen. ihan päivittäin.[/quote]

lastentarhanopettajilla on 7h työpäivät. Ihan vaan muistutukseksi ja 1h sitä kirjallista, joten et varmaan tee IHAN samoja vuoroja kuin muut. Ja ap kertoi, että tätä on tapahtunut jo kolme kertaa ja aina hänet on hälyytetty hakemaan lapset ja kerran oli suljettu koko ryhmä. Missä inhimillisyys myös muita työntekijöitä kohtaan?

[/quote]

mIkä ihmeen ammatinvalintakysymys... mahdoitkohan nyt ymmärtää oikein... esimerkiksi minä, haluan oikein mielelläni tehdä töitä päiväkodissa, kaikissa vuoroissa kaikkina päivinä. oikein mielelläni. mutta jos joskus jonkun vanhemman täytyy tuoda lapsensa hoitoon aikaisemmin kuin päiväkoti aukeaa ja minä olen avaus vuorossa tarkoittaa tämä sitä, että minun lapseni hoitajan on pystyttävä ottamaan minun lapseni vastaan aikaisemmin.
katsos kun kaikki päivähoidon työntekijät eivät ole yksineläviä, jotka pystyvät repeämään joka tarpeeseen.
[/quote]

Ja otatko huomioon sen, että kun työntekijä tulee aamulla aiemmin töihin, hänen työaikansa loppuu myös aiemmin. Tämä tilanne saattaa aiheuttaa päivällä sen, että lapsia on liikaa hoitohenkilökuntaan nähden. Sijaisten saamista helpottaa sekin kun tälläisiä tilanteita ennakoi etukäteen.

Lomakyselyistä sen verran, että ei ne hoitajat omasta halustaan niitä kyselyitä tee. Vaan heidän esimiehensä, jotta pystyisivät järjestämään hoitajien kesälomat ja suunnittelemaan kesäsijaisten tarpeen ajoissa, palkkaamaan kesätyöntekijöitä jne.. jotta kaikki lapset saisivat myös kesällä tarvitsemanaan aikana hoitoa.

Sijaispulaa helpottaa huomattavasti tilanteiden ennakointi!

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:
Se, että vanhemmille soitetaan kesken päivän, että voisitteko hakea lapsenne aikaisemmin
ei ole mikään yleinen käytäntö, vaan ääritoimenpide- jos henkilökuntavajaus on todella suuri.
Ja yleensä päiväkotihenkilökunta ei itse tee päätöstä toiminta-ajan supistamisesta, vaan sen sanelee ylemmältä taholta asetetu normit ja säädökset.
Jonne, voi heittää myös sen pallon siitä- miksei sijaisia saa. Päiväkotihenkilökunnalla ei ole kovin ratkaisevaa valtaa sijaistenpalkkaamisasiassa.

Se, että asiasta soitetaan lasten nukkuessa, on taas varmaan ainoa mahdollinen aika päivökodista soittaa- jos on hlö.kuntavajausta.

Kyse on viimekädessä lasten turvallisuudesta.

Kesälomat kysellään harmillisen aikaisin- mutta koska kesäisin päivähoito keskitetään tiettyihin päiväkoteihin- on tilanne kartoitteava ajoissa. Jotta saadaan selville, moniko hoitoa tarvitsee ja miten henkilökunnan lomat voidaan rakentaa siten, että aina olisi riittävästi aikusia paikalla.

juuri näin. fiksusti, asiallisesti ja rehellisesti kirjoitettu.
juuri näitä ajatuksia mä en osannut kirjoittaa niinkuin tiesin. mä nostan hattua sulle.

Alkuperäinen kirjoittaja hätäilijä:

kai niillä lapsilla isäkin on jonne voitaisiin päiväkodista soittaa kun teitä ei kiinni saataisi vai onko taas niin että ÄITI vaan osaa hoitaa lasten asioita, isälle ei edes anneta mahdollisuutta ?

Meidän perheessä isä on päivällä koulussa ja voi olla vaikea tilanne lähteä sieltä kesken päivän.

Itse taas voin lapseni sairastuessa tehdä niin että haen hänet kotiin kesken päivän ja jään sitten sairasta lasta hoitamaan seuraavaksi yöksi joten omat potilaani eivät kärsi univajeestani.

Mutta jos olisi kysymys henkilökunnan vajeesta päiväkodissa, silloin en tietenkään voisi jäädä seuraavaksi yöksi kotiin. Tuolloin siis olisi tietysti parasta soittaa ensisijaisesti miehelleni (ja muille lasten vanhemmille jotka eivät ole nukkumassa) ja kysyä jos hän saisi järjestettyä asiat niin että voisi hakea lapset aiemmin.

Yhteistyössä