Keliakia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :( höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

:( höh

Vieras
Tänään tuli käytyä tk:ssa pitkään vaivanneen ihottuman takia. Taipeissa ja reisissä varsinkin esiintynyt outoa ihottumaa, sellasia patteja jotka kutiaa, menee sitten raapiessa rikki ja lopulta parantuu sellasina verirupina. En siis osannut ajatella että kyseessä olisi mitään sen kummempaa kuin joku ihottuma.
Terveyskeskuksessa minulta sitten kysyttiin, miten vatsa toimii. Mulla on jo pitkän aikaa ollut niin että vatsa menee kipeäksi syönnin jälkeen tai ihan muutenkin, voi tulla jotain kouristuksia mahanpohjassa ja silloin tosiaan tuntuu siltä että joku nyrkki siellä mahaa kourisi kipeäksi, ja sen lisäksi ollut usein ripulia. Olin ottanut noihin sitten maitohappobakteerivalmisteita jotka vähän lievitti. Ilmavaivoja on kans. Ollut jo monta vuotta "stressivatsa" eli jos tulossa joku stressaava juttu niin ekana huomaa mahassa kun on kipeä ja kuralla.. Siksi en ollut osannut ajatella että vatsavaivat vois kauheasti merkitä jotain, kun ei ole ollut ruoka-allergioitakaan.
No lääkäri näytti kuvia keliakiaihottumasta, kun oltiin ensin monen muun ihottuman kuvaa katsottu. Ja se oli ihan samanlaista ainakin muutaman kuvan perusteella.. Lähiaikoina tulossa sitten verikoe jossa katsotaan onko mahdollisesti keliakiaa ja siitä sitten eteenpäin..

Mitään varmuutta siis vielä ei ole olisko keliakia, mutta suvussa on muutamalla lähisukulaisella ja se ihottuma ja vatsavaivat kyllä täsmäis. Niihin aikoihin kun ihottumaa alkoi tulla n. 1,5v sitten niin ilmestyi kans väsymys. Väsyttää hirveästi, ja välillä se haittaa tavallistakin arkea, kun ei jaksa tehdä asioita.

Mitens, kuinka kalliiksi tuollainen gluteeniton ruokavalio sitten tulee ja miten keliakia rajoittaa elämää, esim ystävän luo jos menee syömään ja näin :( Infoa kaipailtais, sitä tietoa odotellessa että mikä vaivaa..

Tutustu tuohon, http://www.erimenu.fi/ ja mitä tulee esim. kyläilyyn niin mukaansa voi ottaa aina omat eväät. Ite vien mukana aina omat eväät, helpompaa itteni ja muiden kannalta.

[QUOTE="vieras";22192493]Tutustu tuohon, Erimenu - Apua erityisruokavalion hallintaan | Erimenu ja mitä tulee esim. kyläilyyn niin mukaansa voi ottaa aina omat eväät. Ite vien mukana aina omat eväät, helpompaa itteni ja muiden kannalta.[/QUOTE]

Mä en tykkää yhtään et ajatellaan noin.Samalla vaivalla jonku täyskärin/mokkapalat tekee gluteenittomina ku muutenki tekis.
Aluksi ahdisti kun ei ollut ystävälle tarjota kahvia kummempaa,nykyään teen sellaista tarjottavaa jota hänkin saa syödä.Se ilahduttaa,itseäni ja häntä:)

[QUOTE="vieras";22192499]Mä en tykkää yhtään et ajatellaan noin.Samalla vaivalla jonku täyskärin/mokkapalat tekee gluteenittomina ku muutenki tekis.
Aluksi ahdisti kun ei ollut ystävälle tarjota kahvia kummempaa,nykyään teen sellaista tarjottavaa jota hänkin saa syödä.Se ilahduttaa,itseäni ja häntä:)[/QUOTE]

No ei sun oo pakko tykätäkkään ajatella noin. Mut on mul itelle paljon helpompaa viedä sellaiset ruuat mukanani joita voin syödä ilman pelkoa. Esim. gluteenittomat tuotteet pitää valmistaa ihan omilla välineillä ja tiloissa, jopa jauhot säilyttää erikaapissa.

[QUOTE="vieras";22192505]No ei sun oo pakko tykätäkkään ajatella noin. Mut on mul itelle paljon helpompaa viedä sellaiset ruuat mukanani joita voin syödä ilman pelkoa. Esim. gluteenittomat tuotteet pitää valmistaa ihan omilla välineillä ja tiloissa, jopa jauhot säilyttää erikaapissa.[/QUOTE]

Näinpä. Valitettavasti liian moni ihminen ei tosiaankaan tajua, kuinka tarkkaa se on. Kiva sitten kysellä, että onko ollut kosketuksissa johonkin muuhun, mitä näissä tarkalleen on, oletko käyttänyt erillisiä veitsiä/lusikoita jne jne.

Monelle keliaakikolle/allergikolle paljon helpompaa viedä omat, riittää se yksikin kerta, kun kaikki on olevinaan ok ja tarkkaan katsottu ja käyty läpi, mutta jälkikäteen kyllä saa huomata kantapään kautta, että nyt ei kyllä mennyt ihan putkeen...

Joo keliakialiiton sivuilta lueskelin, että gluteeniton leivonta on hankalaa ja vaivalloista.. Ei kai se oikeasti niin kamalaa ole? :( Oon hirveästi tykännyt ruuanlaitosta ja leivonnasta.
Kiitos tuosta Erimenu linkistä, sieltä löyty paljon kaikkea hyödyllistä :) Rahanmeno kyllä huolettaa jos gluteenittomalle linjalle pitää lähteä.. Tuntuu maksavan tässä valikoimiltaan suppeassa pikkukylässä joka kaupassa ihan kamalasti kaikki keksit ja leivät sun muut missä ei gluteenia ole.. Ja se joku ruokakorvausraha on 21e kk, ei kamalan paljoa..

[QUOTE="vieras";22192505]No ei sun oo pakko tykätäkkään ajatella noin. Mut on mul itelle paljon helpompaa viedä sellaiset ruuat mukanani joita voin syödä ilman pelkoa. Esim. gluteenittomat tuotteet pitää valmistaa ihan omilla välineillä ja tiloissa, jopa jauhot säilyttää erikaapissa.[/QUOTE]

Koskeeko tämä sun neuvosi myös muita "ruokarajoitteisia"?
Tyyppi tuo omat laktoosittomat tuotteet mukanaan kyläpaikkaan ja sitä rataa..

Voihan joihinki pakkopulla paikkoihin ottaa mukaan omat eväät,jos ei luota et ruoka on "puhdasta".
Läheiset kuitenkin taitavat yleensä haluta ettei kukaan tunne oloaan ulkopuoliseksi,tai ei halutuksi vain jonkun erityisruokavalion vuoksi.

[QUOTE="vieras";22192519]Koskeeko tämä sun neuvosi myös muita "ruokarajoitteisia"?

Voihan joihinki pakkopulla paikkoihin ottaa mukaan omat eväät,jos ei luota et ruoka on "puhdasta".
Läheiset kuitenkin taitavat yleensä haluta ettei kukaan tunne oloaan ulkopuoliseksi,tai ei halutuksi vain jonkun erityisruokavalion vuoksi.[/QUOTE]

Jaoin vain neuvon jonka olen kokenut itseni kohdalla varsin hyödylliseksi. Kenenkään ei ole pakko noudattaa neuvoani. Kenenkään ei ole pakko viedä omia syömisiään mukana, ainahan sitä voi myös kieltäytyä kahvista tai pyytää tuoteselosteet eteen luettavaksi tai kysyä onko tuo keksi ollut samalla lautasella tuon toisen keksin kanssa. Tai, että koskitko tuohon keksiin samalla kertaa kun asettelit ne erilautasille. Itse kärsin allegioista jotka ovat tappavia, joudun kantamaan epipeniä mukana kaiken aikaa. Onhan se hienoa, että ihmiset haluavat kestitä vieraita mutta, ei kenenkään tarvise mun neuvojen takia vetää hernettä nenään tai kokoea sitä epäkohteliaana tapana.

Jokainen allergikko varmasti löytää omat toimivat tapansa.

Alkuperäinen kirjoittaja :( höh;22192515:
Joo keliakialiiton sivuilta lueskelin, että gluteeniton leivonta on hankalaa ja vaivalloista.. Ei kai se oikeasti niin kamalaa ole? :( Oon hirveästi tykännyt ruuanlaitosta ja leivonnasta.
Kiitos tuosta Erimenu linkistä, sieltä löyty paljon kaikkea hyödyllistä :) Rahanmeno kyllä huolettaa jos gluteenittomalle linjalle pitää lähteä.. Tuntuu maksavan tässä valikoimiltaan suppeassa pikkukylässä joka kaupassa ihan kamalasti kaikki keksit ja leivät sun muut missä ei gluteenia ole.. Ja se joku ruokakorvausraha on 21e kk, ei kamalan paljoa..

Gluteenitonta leivontaa

Ei nuo nyt niin vaikeita ole,jos minäkin niitä osaan tehdä:)

Alkuperäinen kirjoittaja :( höh;22192515:

Kiva eipä tullut mun vastaus näkyviin, joten yritetääs uudelleen...
ei se leipominen ja ruuanlaitto nyt niin vaikeata ole gluteenittomista tarpeista. Ite leivon ihan normi ohjeilla ja muutan vaan vehnäjauhot gluteenittomiksijauohoiksi. Olen jopa kalakukkoakin tehnyt gluteenittomana. Sämpylät ja pulla on se vaikein kun sitkoa ei ole. Mutta kun käyttää psylliumin kuorta tai ksantaania ni saa sitkon ja ovat helppoja leipoa.

Rahaahan näihin menee enemmän jauhot, leivät, näkkärit, makaroonit ja keksit maksavat huomattavasti enemmän. Mutta jopa työttömyyspäivärhalla pärjää keliakin kanssa kun on pakko!!! Ruuat teen yleensä koko perheelle gluteenittomina. Makaroonilaatikko on semmonen, et sen teen erikseni itelleni, kun tuo makaroni on niin kallista.

Mulla ruisleipä ja karjalanpiirakat sai herahtamaan vedenkielelle, mutta nyt on onneksi vuohelanherkkupuoti, jonka tattarilimppu on ihan ruisleivän verosta ja piirakat siel kans on tosi hyviä. Googlettamalla löydät niitten kotisivut. Ennen sielt ainakin pysty postin kautta tilaa kotia tuotteita, en tiedä pystyykö enään.

Kyläpaikkoihin kannattaa ens alkuun varata aina omaa evästä mukaan enne kuin kaikki tottuvat tähän ruokavalioon. Mulla ainakin kavereille on kunniakysymys, että heillä on myös mulle tarjottavaa. Ja monet tekevätkin just kakut ja kääretortut niin et minäkin niitä pystyn syömään. Kannattaa myös varautua niihin ihmisiin jotka eivät oikeasti ymmärrä sitä kuinka tarkka tämä ruokavalio on. Mulla anoppi oli se joka ei meinannut millään ymmärtää, et en voi ees vähän ottaa. no tarpeeks kauan ku rautalangasta väänsi asiaa ni menihän se perille. Nyt onkin siellä aina pakkasessa mulle niin suolasta ku makeetakin, kun menee käymään. Ja oppinut lukemaan tuoteselosteet jos on jotain valmismarinoitua lihaa tai jos ei oo varma ni pakkaus oottaa siellä mun lukemista sitten.

Ja se avustus on oikeesti naurettavan pieni, mutta parempi sekin kuin ei mitään!!

Ai niin ja jos lähisuvussa on keliakiaa niin suurempi todennäköisyys myös että sulla on. Periytymistä ei ihan tarkkaan vielä tiedetä, mutta on todettu et suvuttain kulkisi. Mullakin äitillä on keliakia ja minäkin sen sitten sain. Toisaalta oli sit helppo lähtee gluteenitonta ruokavaliota noudattamaan, ku oli jo kotona siihen tottunut...

Osaatko kuvailla milaista se ihottuma on? Ja tosiaan paraniko se sinulla välillä?
Mulla on ollut jaloiss, siis tuossa säärisssä nyt puolisen vuotta sellaset ihm ihottamaläntit, jotka katosi kesällä ja nyt on taas tullu takaisn. Iho kutiaa ja olen raapinut ne ruvelle.Ihottumakohdassa on tosi paksu iso ja sellanen ihan kuin norsunnahka, kuiva ja kurttunen. Meidän suvussa on kanssa keliakiaa, mutta he oireilevat vatsalla ei iholla. Myös mulla on kaikenlaisia vatsaoireita ja yhdistän ne aka helposti siihen että kun syön enempi esim. pastaa tai muuta tosi vehnäpitoista niin vatsaan tulee ilmaa ja se on kuin ilmapallo ja vatsakivut on todella pahat välillä.

[QUOTE="Kaisa";22194255]Asutko Ruotsin rajalla? Ruotsista saa huomattavasti monipuolisemmin glutenittomia tuotteita mitä suomesta[/QUOTE]

No, enpä ole huomannut eroa. Voisitko sanoa esimerkkejä.

[QUOTE="Lila";22194356]No, enpä ole huomannut eroa. Voisitko sanoa esimerkkejä.[/QUOTE]

esim suuomesta en ole löytäny glut. mannaryyneja..

Semberiä on monipuolisemmin..

Olen kolmekymppinen ja keliakiadiagnoosin sain parikymmentä vuotta sitten. Silloin alkuaikoina tuntui ettei kukaan tiedä keliakiasta yhtään mitään ja kaupassa löytyi suunnilleen vain yhtä näkkileipälajiketta. Onneksi valikoima on nykyään niin paljon suurempi ja tosiaan ravintolassakin pystyy tilaamaan lähes kaikkia ruokia gluteenittomina. Leipominenkin onnistuu ihan hyvin gluteenittomilla jauhoilla, tosin kyseiset jauhot eivät käyttäydy normaalien jauhojen tapaan, joten yllätyksiäkin voipi tulla ;)

Alkuaikoina piti kylään viedä omat leivonnaiset mukana, mutta nykyään lähes poikkeuksetta tuttavani osaavat varata myös minulle syötävää. Gluteeniton ruokavalio tulee kyllä jonkun verran kalliimmaksi, ainakin leivät maksavat kaupassa enemmän kuin vastaavat normaalit.

Meillä suvussa ei muuten kellään muulla ole todettu keliakiaa.

Äkkiä siihen gluteenittomaan tottuu. Kannatta tutustua tähän sivustoon: www.glu.fi, sieltä saa tukea, neuvoja ja vinkkejä muilta keliaakikoilta.

Leivonnasta ja ruoanlaitosta sen verran, että ei tarvitse erikseen olla kulhoja ja muita gluteenittomalle, riittää että käyttää varmasti puhtaita välineitä. Myös gluteenittomat jauhot ym. pitää säilyttää erillään tavallisista. Täältä löytyy myös muistilista asioista jotka pitää ottaa huomioon gluteenitonta tehdessä: http://gluteeniton.vuodatus.net/blog/2176368/muistilista-gluteenitonta-leipovalle/

Leivonta vaatii hieman opettelua (lähinnä siis hiivataikinat), mutta nykyään noita hyväksi todettuja gluteenittomia ohjeita löytyy jo hurjan paljon, joten ihan summassa ei tarvitse aloittaa. Sitten kun siihen hommaan saa kosketuksen, on helppo alkaa itsekin soveltaa tavallisista ohjeista gluteenittomia.

[QUOTE="Kaisa";22194418]esim suuomesta en ole löytäny glut. mannaryyneja..

Semberiä on monipuolisemmin..[/QUOTE]
Gluteenittomia mannaryynejä??? Mannaryynithän ovat vehnästä, joten millaisia ovat gluteenittomat versiot? 12-vuotta olen keliakiaa sairastanut, mutta koskaan en ole kuullut että mannaryynejä olisi gluteenittomana. Et kai tarkoita Polentaa (eli maissiryyniä)? Sitä kyllä saa Suomestakin aivan tavallisista ruokakaupoista.

[QUOTE="vieras";22192519]Koskeeko tämä sun neuvosi myös muita "ruokarajoitteisia"?

Läheiset kuitenkin taitavat yleensä haluta ettei kukaan tunne oloaan ulkopuoliseksi,tai ei halutuksi vain jonkun erityisruokavalion vuoksi.[/QUOTE]

Keliakia on sairaus, laktoosi-intoleranssi on allergia. Gluteeni aiheuttaa keliaakikon ohutsuolen villuskarvoituksen madaltumisen. Jos saa vähänkään gluteenia esim. muovisen pestyn leivontakulhon naarmusta voi keliaakikon suolinukka vaurioitua viikoiksi! Tämä aiheuttaa yleensä massiiviset vatsakivut, ripuloinnin yms.

Minä esimerkiksi söin hyväähyvyyttäni "gluteenitonta" kakkua juhlissa ja ripuloin seuraavan yön. Istuin vessassa puoliysiin aamulla! Tämän jälkeen heikko olo kesti viikon.

Ymmärrän, että ihmiset haluavat leipoa ja tarjota hyvää ja omatekoista. Kiitos siitä! Mutta oikeasti, jos keliaakikko sanoo tuovansa omat eväät ihan mielellään, se tarkoittaa sitä, että EN HALUA SYÖDÄ TEIDÄN LEIPOMUKSIANNE!...anteeksi.

Yhteistyössä