keliakiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pekkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pekkis"

Vieras
Tunnetteko ketään, jolle olisi tullut joitakin neurologisia sairauksia tai lihassairauksia hoitamattomasta keliakiasta? En tunne yhtään keliakia hemmoa. Mä olen kelannu, et neurologit on tutkineet multa jo kaikki sairaudet, paitsi keliakian. Mulla on selittämättömiä "halvauskohtauksia" , enkä taida ikinä saada diagnoosia.

Sedäl on keliakia, mut en yhtään tiedä minkälaisia vaivoja on kärsinyt. Apteekissahan myydään niit keliakia pikatestejä joil voi kait jonkinlaista osviittaa nähä. Itelläni on kilpirauhasen vajaatoiminta ja se vaikutti silloin kun olin huonona niin lihaksiin särkynä, heikkouksena ja puutumisen tunteina. Lisäksi änkytin ja ajatus ei pelannut.

Anemia ja lapsettomyys- syy hoitamaton keliakia tai siis tautia ei ole vielä osattu etsiä.

Näin kävi ystävälleni. Anemia hoidettiin ja ruokavalio muutettiin, sai lapsen.

Eipä ole tuollaisesta kokemusta, mutta meidän tytöllä todettiin keliakia tässä muutama viikko sitten.
Ruokavalion muutos toi tytölle nyt reilun kuukauden jälkeen ylivilkkaus oireita. Siis ennen tosi rauhallinen tyttö on nyt muuttunut tosi eloisaksi ja jopa voisin kuvailla pahimpia hetkiä adhd-puuskiksi. :D

Kannattaa kysäistä voisvatko testata (en tiiä siitä apteekin testistä?!) Nimittäin yhdellä kaverilla oli jotain halvausoireita, tosin hänellä jo todettu keliakia mutta syö kuulemma silloin tällöin pullan tai pari joten mielestäni siis hoitamaton keliakia.

Saiko tästä selvää :)

Eipä ole tuollaisesta kokemusta, mutta meidän tytöllä todettiin keliakia tässä muutama viikko sitten.
Ruokavalion muutos toi tytölle nyt reilun kuukauden jälkeen ylivilkkaus oireita. Siis ennen tosi rauhallinen tyttö on nyt muuttunut tosi eloisaksi ja jopa voisin kuvailla pahimpia hetkiä adhd-puuskiksi. :D

Oliko suolisto- vai ihokeliakia? utelen vain koska epäilen omalla tytöllä ihokeliakiaa

[QUOTE="mä";26079890]Kannattaa kysäistä voisvatko testata (en tiiä siitä apteekin testistä?!) Nimittäin yhdellä kaverilla oli jotain halvausoireita, tosin hänellä jo todettu keliakia mutta syö kuulemma silloin tällöin pullan tai pari joten mielestäni siis hoitamaton keliakia.

Saiko tästä selvää :)[/QUOTE]
No just joo. Minusta osa gluteenittomista leivonnaisista maistuvat huomattavasti paremmilta kuin ns. normivehnäpullat. :O Tietty ovat kalliimpia, mutta noilla keliaakikoille tarkoitetuilla jauhoilla leipoo aika näppärästi maistuvia leivonnaisia itsekin. :rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon(?) äiti;26079899:
Oliko suolisto- vai ihokeliakia? utelen vain koska epäilen omalla tytöllä ihokeliakiaa

Suolistokeliakia on. Iho-oireita on kyllä ollut jossain määrin ja minusta ihokin on alkanut näyttää paremmalta.

Alkuperäinen kirjoittaja atoopikon(?) äiti;26079925:
OK! Kiitos vastauksesta! Taidan tehä tästä vielä oman ketjun, sori ap :)

Ei mitään :) mullakin on atooppinen iho ollut aina, ja muistelisit että olen usein raapinut kyynärpäät auki. Taidankin huomenna kävellä apteekkiin ostamaan testiä, jos jalat kantavat. Onkohan mulle yhtä jännittävä tilanne, kuin muille raskaustesti :D

Ei mitään :) mullakin on atooppinen iho ollut aina, ja muistelisit että olen usein raapinut kyynärpäät auki. Taidankin huomenna kävellä apteekkiin ostamaan testiä, jos jalat kantavat. Onkohan mulle yhtä jännittävä tilanne, kuin muille raskaustesti :D

Varmaan :) Ja luultavasti toivot et testi on positiivinen? Sillon ainakin olis joku syy mistä oireet vois johtua ja sit hoito.

Multa on tutkittu kilpirauhasarvot. Ihan normaalit olivat kai. Vai vaikuttaako tuloksiin, kun en ollut 10h syömättä ja juomatta..?

No riippuu mitkä kilpirauhasarvoista mitattiin. Ite olen ollut syömättä ja juomatta, mut samalla otettiin myös pari muutakin koetta sekä vasta-aineet. Kofeiinia ja valvomista tulee välttää ennen koetta koska ne voi parantaa valheellisesti arvoja. Niin ja ennen klo 10 pitäis mitata.

[QUOTE="vieras";26079983]Varmaan :) Ja luultavasti toivot et testi on positiivinen? Sillon ainakin olis joku syy mistä oireet vois johtua ja sit hoito.[/QUOTE]

Teen sen vessassa ja hermostuneesti kiertelen ympäri kämppää. Jos näyttää plussaa, ni soitan mun bff:lle :D sitten otan mahakuvia mun keliakia mahasta

Joo, ekan kerran pari vuotta sitten. Nyt itse asiassa odottelen tuloksia, kun otettiin taas kokeet. Ei neurologi usko että vois olla borrelioosi, koska ikinä ei ole tullu iho-oireita punkin puremaan.
Negatiivinen vasta-ainetesti ei takaa, ettei voisi olla borrelioosi, vielä vähemmän negatiivinen borrelia-DNA-testi sen takaisi. Borrelia-tartunnan voi olla saanut, vaikkei olisikaan ollut punkinpuremasta iho-oireita, itse asiassa sen voi olla saanut ilman yhtään punkinpuremaakaan.

Itse en luottaisi neurologin uskomuksiin. Etsi vaikka Duodecimin sivuilta neuroborrelioosin oireita.

Tulee läpi vain yksi linkki kerrallaan ja samasta IP:stä ei näemmä voi lähettää kahta linkkiä peräkkäin, tulee spamin estofiltteri. Enkunkielisiä sivuja, mm. celiac.com löytyy sanoilla
celiac disease symptoms celiac.com

Yhteistyössä