kellään kokemusta kilpikonnasta lemmikkinä? =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -tiNttU-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

-tiNttU-

Jäsen
02.05.2011
331
0
16
meidän lapsukainen menee eskariin ja on jo jonkin aikaa vinkunut jotain eläintä; pupua, liskoa, kilpikonnaa... :D

no, nyt olen alkanut lämmetä ajatukselle et vois tosiaan jonkun sellasen hankkia :)

kokemusta mulla vain koirista ja hevosista, että ihan tässä harkinnan asteella koko juttu ja tietoa keräilen.. :)

[QUOTE="rtee";24065498]Jep, nelivarvaskilpikonna on. Helppo ja mukava lemmikki, suosittelen.[/QUOTE]

osaisitko / jaksaisitko kertoa lisää?
ihan kaikesta perusruokinnasta, millaisen akvaarion/terraarion tarvii, paljonko konnat maksaa yms..? :) sen jo tiedänkin et tosi pitkäikäisiä ovat :)

Ruokaa syö peruskasviksia siis esim. kurkkua, salaattia, tomaattia. Lisäravinteita voi antaa, meidän konna ei vaan niitä suostu syömään. Olis parasta, että konna sais mahdollisimman paljon liikkumatilaa eli joko vapaana tai sitten iso terraario. Meille kaveri rakensi terraarion 1mx2m. Lämpökivi ja uv-lamppu, ehkä myös lämpölamppu pitäs olla. Meillä on lisäksi pahvilaatikoita, talouspaperirullia, konnat kun tykkäää ahtaista paikoista.

Kesällä konnaa pitää päästää pihalle ja sitä pitää vahdata silmä tarkkana koko ajan, ne karkaa oikeasti aivan älyttömän nopeaa. Talvella jos konna ei horrosta niin olisi hyvä jos saisi kävellä välillä edes vapaana asunnossa, konnien reviirit luonnossa kun on kilometrienkin kokoisia.

Konnia pitää kylvettää, kilpeä pitää rasvata. Kynnet pitää leikata, jos ei kulu itsestään. Tosi helppohoitosia siis.

Hinnasta en osaa sanoa kun meidän konna tuli meille jo kun olin lapsi. Ei ole mitään kauhean seurallisia, mutta riippuu paljon myös yksilöistä. Meidän konna pelkää vieraita, mutta oman perheen tunnistaa äänistä ja sitä kyllä silitellään, mutta sylissä ei tykkää olla.

Suosittelen kyllä sen takia, että on paljon helppohoitoisempi kuin esim koirat ja kissat, mutta konnasta on kuitenkin eri tavalla seuraa kuin esim kaloista. Konna kuitenkin tunnistaa omistajat, itse tykkään jutella konnalle paljon. Tykkään myös ulkoilla konnan kanssa.

Pari jännää juttua muuten kilpikonnista tai ainakin nelivarvaskilpikonnista, ne ei juo ja ne ei osaa uida :D Meidänkin konnalla on aina ollut juomakippo ihan varmuuden vuoksi, mutta ne ei vaan juo, saa ruoasta tarpeeksi vettä.

Yhteistyössä