Kellään kokemusta tällaisesta??? HJÄLP.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NannaM
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

NannaM

Jäsen
05.03.2009
150
0
16
Mulla on tosi omituinen vaiva ollut jo pitkään, vuosia varmaankin. Nukun välillä tosi huonosti ja joskus kun on tosi väsymys päällä mulla tulee siinä unen ja valveen rajamailla sellainen kamala paineen tunne päähän. En tiedä oonko silloin enää varsinaisesti hereillä tai unessakaan, muistan noi kuitenkin aina. Tavallaan herätän itteni siitä väkisin.

Tunne on sellainen et korvissa kohisee/vinkuu ja päässä tuntuu kuin verisuoni poksahtaisi just - siis hirveä paineen tunne. Muistan monesti yrittäneeni huutaa apua (mieheltä tms) mutta tuntuu kuin en saisi leukojani auki. Tai että ääntä ei tulisi. Kuolemanpelko jää kanssa noista aina mieleen, kun se paine on niin kova tai tuntuu ainakin siltä.

En oo tosta ikinä muistanut lääkärille sanoa, kun on ajoittaista. Tänään tuli pitkästä aikaa kun oon valvomisesta tosi poikki ja päikkäreille koitin nukahtaa. Joskus aiemmin tuli useina päivinä peräkkäin ja monta kertaa. Ittensä herättäminen tai "pihalle kiskominen" tosta on jotenkin hankalaa, vaikea selittää.. Toi myös toistuu niin että tavallaan herätän itteni ja se loppuu hetkeksi, sit kun olen puoliunessa kuitenkin niin olen nukahtamassa uudelleen ja se jatkuu taas.

Ihan mitkä tahansa ajatukset asiasta ois tervetulleita, äärimmäisen kummallinen vaiva ja vähän noloakin mennä tollaista selittämään tk:hon. :D

Voisiko se olla unihalvausta, tosin tuossa oirekuvauksessa ei puhuttu paineen tunteesta päässä mitään.
Itselläni tulee joskus iltaisin ennen nukahtamista kanssa sellaista paineen tuntua päähän ja ihan kuin joku naksahtelisi päässä- se on tunteena hyvin epämiellyttävä, etenkin kun se käynnistää pelon aivoverenvuodosta. Mutta kaiketi sekin tunne vaan selittyy jollain aivotoiminnan hienosäädöillä, eikä ole kaiketi vaarallista. (ja tämä on siis puhtaasti mutu- vastaus. En tiedä neurologiasta mitään :D )http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvausniin toi linkki jäi pois.

Vois olla myös epileptinen kohtaus. Ainakin epilepsiaa sairastava vävyni saa käytännössä aina valvomisesta epilepsiakohtauksen, joka on siis sellainen, etä on poissaoleva, päässä tuntuu kummalta, ei tunnista tuttuja ihmisiä (äitiään, vaimoaan tms.) ei saa suuta auki tai puhe on puuromaista.

Ja se, että saa epilptisen kohtauksen, ei vielä tarkoita, että sairastaa epilepsiaa.

Voi että..

Kyllä toi unihalvausjuttu kuulostaa kovin osuvalta. Tekstistä jäi pois, että se ääni mikä korvissa kuuluu on välillä just tollainen voimistuva/nouseva ääni joka tuntuu et menee niin lujaksi ja korkealle et pää poksahtaa jo sen takia.

Siis toi voi että tarkoitti vain sitä että en ole ikinä ennen tosta juttua nähnyt..voihan olla toki muutakin mut älyttömän helpottavaa jo se et on JOKU vaaraton mikä voi tollaista aiheuttaa. :) Ja mulla todellakin on noita silloin kun on huonompi vaihe nukkumisen suhteen menossa. Säännöllisesti en nukukaan ikinä muuta kuin lääkkeiden avulla..enpä tiedä. Täytyy ottaa lääkärin kanssa ehkä puheeksi? Hereillä ollessa mulla ei kuitenkaan mitään oireita ole, ei huimausta tai muitakaan päähän liittyviä. Siksi tässä suurin piirtein järjissään on pysynyt vaikka pelottavaa toi on kuin mikä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vois olla myös epileptinen kohtaus. Ainakin epilepsiaa sairastava vävyni saa käytännössä aina valvomisesta epilepsiakohtauksen, joka on siis sellainen, etä on poissaoleva, päässä tuntuu kummalta, ei tunnista tuttuja ihmisiä (äitiään, vaimoaan tms.) ei saa suuta auki tai puhe on puuromaista.

Ja se, että saa epilptisen kohtauksen, ei vielä tarkoita, että sairastaa epilepsiaa.

Tätäkin on meillä muuten suvussa..täytyy ottaa asiakseen selvittää kun oon lääkäriin muutenkin menossa. Epilepsiahan voi olla tosi erilaista eri henkilöillä.. Ollut pidempään noi ns kohtaukset pois nyt niin olin melkein unohtanut koko jutun. Säikähdin vaan tänään taas oikein kunnolla, se on niin kamala tunne kun luulee kuolevansa just siihen paikkaan. :/

hei, kuulostaa tosiaan unihalvaukselta mutta tuo paineen tunne päässä on mulle ihan vierasta. mulla on unihalvauksia, mutta vasta oikeastaan tuosta linkistä lukiessa sain asialle nimen. mulla päälimmäisenä on aina kauhea pahan ja pelon tunne, en pysty liikuttamaan itseäni enkä huutamaan ketään apuun. aistin liikettä ja ihmisiä lähelläni enkä pääse pois, tajuan että tila on "unta" ja koetan saada itseni väkisin hereille, mutta se ei onnistu, koska en pysty liikuttamaan itseäni lainkaan.

uskon, että kohdallani nämä johtuvat univelasta ja stressistä. myös valveunia on välillä. mulla nämä alkoivat kun en ollut 3,5 vuoteen saanut nukkua yhtäjaksoisesti öitä vaan jouduin heräämään ja nousemaan aina vähintään pari kertaa yössä, ekoina vuosina 10-20 kertaa per yö. ajattelen, että fysiikkani ei vaan enää kestänyt ja nyt vaikka jo yöt menee lähes heräämättä tai vaan kertaherätyksellä niin univelkaa on vieläkin ja olen koko ajan väsynyt.

Yhteistyössä