Kenen vastuu?

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Jos perhe kyläilee toisen perheen luona viikonlopun, ja kyläilevistä lapsista joku esim. ottaa keittiön laatikosta veitsen ja viiltää itseään. Kenen vastuu: isäntien (mitäs ei ole lapsilukkoja keittiössä, vaikka omat lapset on jo koululaisia) vai vieraiden?

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Jos perhe kyläilee toisen perheen luona viikonlopun, ja kyläilevistä lapsista joku esim. ottaa keittiön laatikosta veitsen ja viiltää itseään. Kenen vastuu: isäntien (mitäs ei ole lapsilukkoja keittiössä, vaikka omat lapset on jo koululaisia) vai vieraiden?

Vieraiden tottakai!
Jos meille tulee vieraita, ni en mä ala kotoa nostelemaan kaikkea katonrajaan ja hommaamaan turvalukkoja.

Lapsen vanhempien tehtävä on valvoa jälkikasvuaan. Lapsille voi myös opettaa, että toisten laatikoita ja kaappeja ei mennä omin luvin tonkimaan. Jos taas lapsella oli lupa, niin silloinhan lapsilukosta ei olisi ollut mitään hyötyä.

Meillä on 4 muksua (7kk-4v.) ja ne ei kotonakaan saa mennä keittiön kaapeille, paitsi jos ollaan yhdessä tekemässä ruokaa. Ja jos vieraisiin mennään ni ne ei sielläkäään mee kaapeille, mutta jos menis, niin kyllä se on vanhempien asia vahtia mitä ne muksut kylässä tekee.

Jokainen katsoo omiensa perään tietenkin. Ei voi vaatia että tulee kylään ja pitäs hommata joku hiton bunkkeri lasta varten ettei pääse tekemään mitään älytöntä. Tai jos vaatii, rakentakoot kotiinsa sen ja pysyköön siellä.

Hullu ajatus, että mennään lasten kanssa kylään ja se joka kutsui kylään, sen tehtävä olisi sitten vahtia kaikkia. Meneeks ne vanhemmat sinne rentoutumaan niin, että kutsuja vahtii lapset. Taitaa jäädä viimeiseksi kutsuksi jos ei itse huolehdi jälkikasvustaan.

Kiitos!

Mä kilahdan kohta, ja kunnolla. Tää on joka kerta samanlaista: miehet (veljekset) touhuaa omiaan minkä heille suonkin koska ovat läheiset keskenään ja näkevät kuitenkin melko harvoin, vieraileva rouva taas heittäytyy joko koneelle tai sohvalle ja nauttii lomasta kun kerta paikalla on joku muukin vahtimassa lapsia. Mun hommakseni jää sitten huolehtia syömisistä, pakolliset kotihommat ja vahtia kaikki 5 lasta. Syömisten hoitaminen on helppoa, kun kuitenkin tekisin ruokaa niin nyt sitten vaan isompia annoksia. Mutta noi lapset siihen päälle on niinkuin ylimääräistä taakkaa normaalioloihin verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hullu ajatus, että mennään lasten kanssa kylään ja se joka kutsui kylään, sen tehtävä olisi sitten vahtia kaikkia. Meneeks ne vanhemmat sinne rentoutumaan niin, että kutsuja vahtii lapset. Taitaa jäädä viimeiseksi kutsuksi jos ei itse huolehdi jälkikasvustaan.

Valitettavasti ei jää viimeiseksi kyläilyksi, kyseessä on sen verran lähisukulainen.

Ihan ekaksi, että ompa outo kysymys.
Mutta kyllähän se niin vaan on, että jokainen on ensisijaisesti vastuussa omistaan, mutta, jos meille tulee vieraita, niin meillä ollaan meidän sääntöjen mukaan. Elikkäs kaapeille ja laatikoille ei ole kaikilla asiaa.

Kiitos!

Mä kilahdan kohta, ja kunnolla. Tää on joka kerta samanlaista: miehet (veljekset) touhuaa omiaan minkä heille suonkin koska ovat läheiset keskenään ja näkevät kuitenkin melko harvoin, vieraileva rouva taas heittäytyy joko koneelle tai sohvalle ja nauttii lomasta kun kerta paikalla on joku muukin vahtimassa lapsia. Mun hommakseni jää sitten huolehtia syömisistä, pakolliset kotihommat ja vahtia kaikki 5 lasta. Syömisten hoitaminen on helppoa, kun kuitenkin tekisin ruokaa niin nyt sitten vaan isompia annoksia. Mutta noi lapset siihen päälle on niinkuin ylimääräistä taakkaa normaalioloihin verrattuna.

Osanottoni :(
Tossa ei auta muu kuin aukaista suunsa ja sanoa suoraan miltä tuntuu. Kysyt vaikka että vahditko lapset vai teetkö ruuan ?

Kiitos!

Mä en kyllä tälläsiä vieraita katsois toista kertaa ja piste.

Kiitos!

Aikamoinen käly. No koneenhan saat laitettua kiinni, joten koneelle ei pääse. Voit itse lähteä vaikka pihahommiin ja huikata kälylle, että katsohan mukuloiden - siis myös sun lastesi - perään tai ottaa omat olapsesi pihahommiin.

Kiitos!

No jo on korkea aika pimahtaakin. Mikä vieras tuo tuollainen on joka koneelle ryntää :o Oletan että on teidän koneesta vielä kyse. Ei meillä ainakaan kone vapaata riistaa ole, se vastaa kännykkää meidän huushollissa eli ei todellakaan mitää vapaata riistaa käytettäväksi tai toisten plarattavaksi ilman lupaa. Sano nätisti ja kokeile toimiiko, jos ei toimi, sano rumasti. Sä et ole piika.

Ai niin helv...tti, se toimii muuten toisinkinpäin. Me mennään niille kylään ja mä vahdin sielläkin kaikki lapset.

Oonkohan mä vaan turhan nipo: en päästä 3v yksin pihalle en edes 9v vahtimana, en anna 3v käsitellä veitsiä, sohvalta ei saa hypätä toisten päälle...

Tuo riippuu hirveästi tilanteesta. Jos miä otan vaikka omani ja siskon katraan rannalle niin kasvatan kolme kättä ja neljä silmää lisää ja vahdin ettei kukaan huku. Jos taas joku käyttää hyväkseen miua ja olettaa että miä vahdin niitä niin se ei onnistu =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kiitos!

Aikamoinen käly. No koneenhan saat laitettua kiinni, joten koneelle ei pääse. Voit itse lähteä vaikka pihahommiin ja huikata kälylle, että katsohan mukuloiden - siis myös sun lastesi - perään tai ottaa omat olapsesi pihahommiin.

Lapsethan tän koneen useimmiten avaa... Ja kälyn mielestä on riittävää vahtimista jos makaa sohvalla ja huutaa lapsille sitten kun joku itkee. Pari vuotiaan voi hyvin jättää yksin huoneeseen kynien kanssa... no olihan se huone jo tapetoinnin tarpeessa. Eli mun on pakko vahtia itte, kun muuten mä oon ihan hermoraunio että mikä tai kuka on hajalla seuraavaks. Omat lapset karkaa välillä napuriin kavereilleen kylään, karkuun kaaosta.

Yhteistyössä