Kenessä on vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hllen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hllen

Vieras
Lapseni 8-vuotias luokkakaverityttö oli taas koulunjälkeen leikkimässä oman tyttöni kanssa. Ovat siis tokaluokkalaisia. Asumme suht lähekkäin tytön perheen kanssa. Kävellessäni töistä kotiin tytön äiti ajoi ohitseni ja huikkasi bussipysäkille pysähtyen, että jos voisin kotiin päästyäni sanoa hänen tytölleen että tyttö tulee kotiin.

Menin kotiin ja sanoin tytölle:" Näin äsken äitiäsi ja äitisi käski sinun mennä kotiin". Tyttö vastasi "Enkä mene" ja jatkoi leikkiään oman tyttöni kanssa. Minä otin kanasuikaleet lämpenemään ja perunoita kuorittavaksi keittöissäni ja ajattelin ensin, että onpas kumma ettei kahdeksanvuotias osaa totella. Omani sanoisi vastaavassa tilanteessan "Okei" ja lähtisi kotiin. Odottelin, josko tyttö lähtisi ja kun hän ei tehnyt elettäkään lähteäkseen, kävin sanomassa "Sanon vielä kerran, että äitisi käski sinun mennä kotiin". Omasta puolestani tytöllä siis ei ollut vielä kiirettä meiltä pois. Tyttö nurisi jotain ja lähti sitten pukemaan ja lähti kotiin.

Missä vika? Minussa, kun en jaksaisi alkaa tuttavan lapsia patistelemaan ja maanittelemaan kotiinsa jos tuttava hänet kotiin haluaa? Kahdeksanvuotiaassa, jota ei ole kasvatettu tottelemaan? Tuttavassa, joka ei ole kasvattanut lastaan ja joka voisi soittaa itse lapsensa kotiin?

Ei missään ollu vikaa...kai? Siis oletan, jos omani on jossain leikkimässä, että hänet laitetaan tulemaan kotiin jos niin olen pyytänyt. Jotekin mietin, että olisiko se mahdollinen kaiveltava vika sinussa ap? Ja perusteluna se, että teit olemattomasta asiasta itsellesi ongelman...

Ihan oikeesti? Kaikestako pitää tehdä väkisin joku vika? Kai sinunkin kullannuppusi JOSKUS sanoo jostain vastaan? Tytöillä nyt oli varmaan kivat leikit kesken. Ei ole tullut mieleenkään ajatella mitään kenessä vika-juttuja, kun meillä kylässä ollut lasten kavereita, eivätkä aina olisi halunneet lähteä sovittuun aikaan kotiin, koska niin kivat leikit kesken.

Yhteistyössä