Kerro rentoutumiskeinosi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gallup

Vieras
Kertokaahan hyvät äidit, miten te itse hemmottelette itseänne arjen keskellä.

Minun rentoutumistapani ovat hyvin perinteisiä ja saattavat jopa kuulostaa tylsiltä, mutta minä nautin omista hetkistäni suuresti. Arjen pyörityksen lomassa katselen televisiosta lempisarjojani. Käytännössä äänitän ohjelmia videolle ja katselen sitten jossain sopivassa välissä. Tällä hetkellä nautin otan kaiken irti myös imetyshetkistä vauvan kanssa kahden kesken (tämä on mahdollista vain miehen ollessa kotona, jolloin hän vahtii esikoista). Sulkeudun vauvan kanssa makuuhuoneeseen sängylle köllimään ja saatan samalla lukea lehteä ja syödä suklaata. Kolmas asia on netissä surffailu. Kodin ulkopuolisena harrastuksena aloitan tällä viikolla kerran viikossa tanssitunnin. Siitä tuleekin varsinaista extreme-virkistystä.
 
Joku hyvä lehti jonka luen illalla ennen nukkumaan menoa tai pojn päiväunien aikaan, ostan välillä jotain tosi hyvää syötävää itselleni kun mies on iltavuorossa ja sitten syön ja katson telkkari pojan mentyä nukkumaan. Käyn välillä myös vaatekaupassa tai kampaajalla/kometologilla pojan ollessa isänsä kanssa. Eli ihan arkisia perusjuttuja. Ja tää netissä syrffailu rentouttaa kanssa välillä ;0)
 
Maanantai iltaisin kahdeksalta Huippumalli haussa sarjan katselu ja Ben & Jerry jäätelön syönti!! Lapset jo nukkumassa tai jos laitto kesken niin mies hoitaa loppuun sillä maanantai on äidin ilta!

Sitten kun käydään ostamassa viikon ruoat kotiin niin sinä iltana yleensä laitetaan parempaa ruokaa illalla meille vanhemmille esim. tacoja tai kanasalaattia ja luetaan lehtiä.

Välillä käydään miehen kanssa leffassa ja jätetään lapset isovanhemmille kun leffateatteri on vain 100 metrin päässä meiltä.

Ja sitten tietty paras kaikista eli laitetaan sauna päälle ja mennään sinne ihan rauhassa lasten mentyä nukkumaan ja sen jälkeen vähän hierotaan ja hellitään toisiamme.

Ja tietty vielä paljon tuo voimia ihan sellainenkin että on ollut lasten kanssa hyvä päivä esim. ollaan oltu avoimessa päiväkodissa ja nähty kavereita ja lapsilla on ollut mukavaa ja ovat hyvällä tuulella.
 
Neljästi viikossa käyn salilla miehen tultua töistä. Saan rauhassa mennä treenaamaan ja sen jälkeen rauhassa salimme saunaan. Mikään ei voita sitä tunnetta, kun hyvän treenin päätteeksi saa nostaa jalat saunan kaiteelle, nojata seinään ja kuunnella löylyn pihinää. Kotiin kun pääsen, vauva on jo syötetty ja laitettu nukkumaan. Sitten vain hyvä salaatti, lasi raikasta vettä, sohvalle makaamaan ja katsomaan telkkaa :)
 
Aika usein käy edellinen harrastamassa niin että siihen menee vielä koko ilta. Jos miehelläkin vastaava harrastus ette te ehdi perheen kesken juuri yhdessä olemaankaan. Musta on tärkeää että koko perhe on myös yhdessä. Ja itse myös haluan olla lastemme kanssa myös illalla jolloin tehdään ihan eri asioita kuin päivällä. Ja kun menee töihin ei kuitenkaan voi/halua harrastaa enää mitään ennen kuin lapset vähän vanhempia koska se ilta on tosi lyhyt 17-19 jolloin lapsilla aloitellaan iltatoimet. Lapset on pieniä vain kerran. Harrastamaan ehtii sitten kun lapsia kiinnostaa enemmän kaverit kun omat vanhemmat.
 
vähän samaa mieltä kuin edellinen. Kyllä mekin toki miehen kanssa harrastetaan ja käydään esim. lenkillä vuorotellen mutta katotaan ettei koko päivä mene "vuorottain" olemiseksi vaan että olis jotain yhteistäkin perheellä. Käytännössä tää tarkottaa sitä että molemmat on hieman tinkineet lenkkeily/treenikerroistaan viikossa, ehkä tohon kolmeen kertaan viikossa, joten loput päivät/illat ollaan sit perheen kesken. Ja kerrallaan ollaan vaan max tunti kumpikin lenkillä. Mä en kyllä malttais olla neljänä iltana viikossa koko iltaa poissa edes vaikka oon vielä kotona päivisin.

Mutta toi meni aiheen vierestä.

Kyllä mä rentoudun kun pääsen yksin lenkille, sen vuoksi on vähän ns. kaverilenkitkin jääneet koska haluan päästä sen pari kertaa viikossa ihanihanyksin baanalle. Sit noi hetket kun mies iltavuorossa, lapset nukkumassa niin jo se tunne että saan tehdä ihan mitä vaan, kattoa tv.tä, olla netissä, lukea hyvää romaania tmv. Mut sit yks mistä tykkkään on just se että tehdään perheenä jotain kivaa.
 
Jos mulla menee treenissä aikaa 2h saunoineen päivineen, ei se ole meidän parisuhteesta pois eikä perhe-elämästä. Meillä kun miehellä on ihan omat työajat, eli saattaa mennä töihin vasta iltapäivästä ja tehdä töitä muutamasta tunnista normaali tuntimäärään. En kyllä tajua mitä pahaa siinä on jos äiti on pois kotoa 8h viikossa ja siihen puututaan täällä heti, vaikka piti vain kirjoittaa siitä, mikä on paras rentoutuskeino. Ja ihan tiedoksi, mun työ vaatii sitä, että olen kunnossa. Työ on siis liikunnan parissa ja tämä "harrastus" on siis osa työtäni. Kannattaa varmaan pysyä ihan otsikossa ja jättää toisten elämän arvostelu sinne pieneen pääkoppaan, kun ei taustoja tiedä.
 
Aamu73 on varmaan tottunut erittäin aktiiviseen elämänrytmiin eikä sellaiseen tottunut liikunnallinen ihminen halua lopettaa harrastamista ja jos järjestely heillä toimii hyvin niin pääasiahan on että vauvalla on hyvinvoivat vanhemmat. Itse kun en ole koskaan harrastanut mitään kovin intohimoisesti, jumpassa käynyt pari kertaa viikossa niin en kaipaa mitään erityistä asiaa mitä oli ennen äidksi tuloa vaan rentoutumiskeinoni ovat vähemmän aikaa vieviä ja enimmäkseen kotona tapahtuvia.
 
Rentoudun illalla lapsien mentyä nukkumaan herkuttelemalla ja katsomalla tv:tä...
Kerran/kaksi viikossa käymme kahdestaan mieheni kanssa ulkona syömässä, elokuvissa jne...
Myös ystävieni kanssa pidämme kerran/kaksi kuukaudessa ns. tyttöjen illan, jolloin saunomme tai käymme vaikkapa syömässä:)
 
No Hei! Aika kovaa kritiikkiä. Eihän tuon Aamu73 harrastukset ole tosiaankaan liikaa. Minä ainakin arvostan, että haluaa pitää huolta itsestään, jaksaa sitten myös lapsen kanssa paremmin. Omaakin elämää pitää olla. Oletteko kateellisia vain mitä? Millaisia teidän muiden miehet oikein on??? Pitää teitä neljän seinän sisällä 24h vai? Ja te sitten varmaankin vaaditte miestä olemaan kotona perhettä viihdyttämässä kaikki illat kun olette itse päivät lapsen kanssa kotona?
 
Ehkä kyseessä oli ihan väärinkäsitys? Kieltämättä Aamu73:n kirjoituksesta sai sellaisen kuvan, että treenatessa menee ihan koko ilta eikä vain pari tuntia... "Kotiin kun pääsen, vauva on jo syötetty ja laitettu nukkumaan. Sitten vain hyvä salaatti, lasi raikasta vettä, sohvalle makaamaan ja katsomaan telkkaa..."
Kyllä mäkin aluksi meinasin, että ai jaa - ja neljästi viikossa!?
Juu, ja olen vähän kateellinenkin. Meillä kun vauvaa ei noin vain "laiteta" nukkumaan ja syöttääkin voi vain ja ainoastaan äiti, kun mulla ne tissit on :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Väärinkäsitys?:
Ehkä kyseessä oli ihan väärinkäsitys? Kieltämättä Aamu73:n kirjoituksesta sai sellaisen kuvan, että treenatessa menee ihan koko ilta eikä vain pari tuntia... "Kotiin kun pääsen, vauva on jo syötetty ja laitettu nukkumaan. Sitten vain hyvä salaatti, lasi raikasta vettä, sohvalle makaamaan ja katsomaan telkkaa..."
Kyllä mäkin aluksi meinasin, että ai jaa - ja neljästi viikossa!?
Juu, ja olen vähän kateellinenkin. Meillä kun vauvaa ei noin vain "laiteta" nukkumaan ja syöttääkin voi vain ja ainoastaan äiti, kun mulla ne tissit on :)[/quote

No ei mielestäni saanut - riippuu ihan siitä mitä ja miten haluaa lukea. Eihän Aamu73 kirjoittanut että mihin aikaan mies tulee töistä ja että mihin aikaan hän lähtee salille. Jos hän lähtee esim. kahdeksalta illalla ja viipyy pari tuntia niin yleensä lapset tähän aikaan jo nukkuvat...
 
Puolustelen minäkin Aamu73:a, jos hän käy omissa haarastuksissaan 8h viikossa, ollen muuten vauvan kanssa kotona ei tuo todella ole paljoakaan.
Yksi ystävistäni on myös himo kuntosalilla kävijä, eikä raskaus saatika äidiksi tulo muuttanut hänen asennettaan urheilua kohtaan ja hyvä niin, ei harrastuksista tarvitse luopua äidiksi tulon jälkeen, se antaa liikkumaan tottuneelle hyvän piristysruiskeen jaksamiseen:)
 
Mä en myöskään nyt vielä ihan vauva-aikana halua käyttää melkein kaikkia iltoja muualla harrastamiseen; olen sitä ehtinyt jo tähän ikään tehdä ja teen taas kun lapsi vähän kasvaa. Toki en paasaa, jos joku niin tekee, meillä vaan vauva nukkuu pitkät päikkärit päivällä, joten tuntuisi liialta olla esim. 4 iltana poissa samalla viikolla.
Nyt käyn kerran viikossa urheilemassa illalla ja miehellä on oma harrastus toinen ilta. Muuten rentoutuminen on samaa kuin monilla muilla: telkkaria, lukemista, nettiäkin sopivissa väleissä eli kotosalla. Pyydän ystäviä kylään ja käymme sukulaisissa, vauva mukana. Sekin rentouttaa kun mummit hössää vauvan kanssa;-) Tähän mennessä olen myös ehtinyt mennä muutamia omia menoja: kosmetologi, leffa, pari kertaa bändin keikka (vauva syntyi lokakuussa). Vauvan kanssa harrastetaan muskaria kerran viikossa.
 
No ihan teille kahdelle (mun mielipide, samaamieltä) tiedoksi, jos lähdetään treenaamaan, ei mitkään treenit kyllä venyt yli kahta tuntia. Toiseksi, vauvamme menee nukkumaan kahdeksan kieppeillä ja itse lähden salille kuuden seitsemän välillä. Miksi näin? Koska isällä ja pojalla on ollut nämä omat iltatoimensa alusta pitäen. Pitäiskö mun siinä sitten katella sitä ja olla jotenkin mukana koko ajan?
Toiseksi, meillä mies ei tee töitä viittä päivää viikossa, eli todelliset työtunnit jäävät noin 25-30h/vko. Ja onhan viikonloput myös viikkoa, eli treenaan yleensä arkena 2-3 kertaa ja viikonloppuna 1-2. Toivottavasti saatte nyt mielenrauhan, kun täällä tällanen lapsestaan piittaamaton äiti kirjoittaa. Ai kauheeta, mies on ollut tänään kahdestaan koko päivän vauvan kanssa, kun minä kiittämätön olen ollut ostoksilla!
 
En sitten kestä ollenkaan näitä supermammoja, jotka ei hievahda lapsensa vierestä sekunniksikaan. Itse sain paheksuntaa kun kävin Helsingissä tutun luona ja olin yhden yön poissa puolitoistavuotiaani luota. Olen kamala äiti siis!

Neljä kertaa viikossa ei minusta ole mikään paha määrä olla lapsen luota pois. Ovathan monet isätkin seitsemänä päivänä viikossa lapsen luota pois ja ihan hyvällä omalla tunnolla. Sitäpä ei kukaan kummeksu.

Ajat ovat muuttuneet sitten sota-aikojen. Isät ovat nykyisin tasavertaisia ja täysin yhtä hyviä vanhempia kuin äiditkin. Toiseksi, äidin oman hyvinvoinnin ylläpito menee suoraan myös lapsen hyväksi, koska äiti on silloin iloisempi ja nauravaisempi. Onhan äiti kotona kuitenkin päiväkaudet, kun isä on töissä.

Onko parempi, että makaa kotona 24 tuntia vuorokaudessa tympääntyneenä ja masentuneena elämäänsä, kuin se, että nippaisee aikaa hyvään liikuntaharrastukseen? Toki äidit ovat erilaisia ja toiset eivät edes halua hievahtaa kotoa mihinkään. Se heille suotakoon.

Ihan järjetöntä, että joutuu puolustella sitä, että ottaa omaa aikaa, varsinkin kun se on kovin vähäistä. Millainen äiti oikein riittää, kun ei mikään tunnu olevan supermammoille tarpeeksi?

 
Hei kysymys oli kiva ja mielenkiintoinen: miten rentoudutte ja hemmottelette itseänne!

Meillä taitaa olla hyvin perinteisiä keinoja, illalla joku hömppäsarja telkkarista, pieni juustotarjotin ja joskus vaikka lasi viiniä. Ihan omaa aikaa nipistän käymällä harrastuksissa säännöllisen epäsäännöllisesti. Jos on virkeä olo, käyn jumpassa tai uimassa, jos ei niin latte naapurikuppilassa hyvän lehden kanssa piristää. Kavereiden tapaaminen on luksusta, mutta sitä jaksaa liian harvoin sopia. Joskus riittää ihan suklaapala, uusin vauva-lehti ja napero päiväunille.
 
kyllä mäkin mieluusti rentoutuisin samallailla kun aamu ja niin teinkin ennen toisen lapsen syntymää, nyt tämä toinen on liian pieni siihen kun imettää. Mutta kuukauden sisällä on tarkoitus alkaa käymään omissa liikuntaharrastuksissa ja nipistää kolmena iltana/päivänä viikossa 1,5h siihen. se on parasta rentoutumista, juuri niinkuin aamu kuvaili tuon treenin jälkeisen saunan euforian!

yksi rentoutuskeino on vaunulenkki, siinä mieli lepää metsiä ja peltoja katsellessa.

ja tietenkin töllöstä tulevat sinkkuelämät tms.

Sauna on tällä hetkellä paras rentoutustapani, kun muuta ei ole vielä vastasynnyttäneenä päässyt harrastamaan.
 

Yhteistyössä