Kerroitteko lapsillenne miksi pääsiäistä

lumihiutale82

Aktiivinen jäsen
17.08.2006
3 088
0
36
yleensäkin vietetään?Ja minkä ikäisille lapsille?

Itse en kertonut pojilleni,2v6kk ja 5v.

isompi itseasiassa kysyi enkä keksinyt mitään muuta hyvää vastausta kuin sen, että silloin voi syödä pääsiäis munia :snotty:

lisään vielä että mielestäni aika rankkaa tekstiä ihan pienille jos kertoo jeesuksesta....kai ne koulussa sitte kertoo tuskin vielä päiväkodissa
 
No tuohan riippuu ihmisestä. Jotkut viettää sitä uskonnollisista syistä, mut toisilla siihen ei liity mitään uskonnollista, vaan mukana on vain vanhat pakanaperinteet, kuten noidat ja kokko-tulet.

Ja nykyisin aikalailla vaan siksi, et silloin on hauska juhlia kevään alkamista ja viettää vähän rennompaa aikaa. (tokkopa kukaan oikeesti enää noitiin tai trulleihin uskoo ;) )
 
Niin ja muista, että pääsiäinenkään ei mitenkään sen enempää ole kristillinen juhla kuin pakanajuhlakaan. Kummallakaan ei ole siihen mitään yksinoikeutta.
 
No mikset kertonu, se kuuluu ihan yleissivistykseen. Kyllä se sen ennen pitkää kuulee, viimestään koulussa, sit se on ihan huuli pyöreenä kun äitinsä väittäny että sitä vietetään jonku suklaamunien takia :o
 
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen:
No mikset kertonu, se kuuluu ihan yleissivistykseen. Kyllä se sen ennen pitkää kuulee, viimestään koulussa, sit se on ihan huuli pyöreenä kun äitinsä väittäny että sitä vietetään jonku suklaamunien takia :o

Kaikkihan automaattisesti VIETTÄÄ pääsiäistä?
 
Totta kai olen aina kertonut miksi pääsiäistä vietetään. Pakanalliselta kannalta juhlimme kevättä ja hedelmällisyyttä ja siksi koristeena on nuo lukuisat pupuhahmot. jeps, pääsiäistä on juhlittu jo iät ja ajat ennen Jeesustakin. Juutalaisen perun mukaan taasen juhlimme Egyptin orjuudesta vapautumista, siksi pääsiäisherkuista löytyy vieläkin mämmiä ja pashaa joka kuvaa sitä happamatonta leipää.. Kristinuskon takia juhlimme ylösnoussutta Kristusta, siksi meillä on munia, muna on uuden elämän symboli. Minä kerron lapselleni kaikkia erilaisia vaihtoehtoja juhlia asioita, saa itse valkata mikä miellyttää. Itse mielelläni sotken kulttuuria ja perinteitä kunhan vaan tiedän ja muistan mikä on minkäkin alkuperä. Myös joulussa ja juhannuksessa on omat pakanakulttuurin juttunsa ja ylpeänä sitäkin kulttuuri- ja perinnenäkökulmasta tykkään pitää yllä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Totta kai olen aina kertonut miksi pääsiäistä vietetään. Pakanalliselta kannalta juhlimme kevättä ja hedelmällisyyttä ja siksi koristeena on nuo lukuisat pupuhahmot. jeps, pääsiäistä on juhlittu jo iät ja ajat ennen Jeesustakin. Juutalaisen perun mukaan taasen juhlimme Egyptin orjuudesta vapautumista, siksi pääsiäisherkuista löytyy vieläkin mämmiä ja pashaa joka kuvaa sitä happamatonta leipää.. Kristinuskon takia juhlimme ylösnoussutta Kristusta, siksi meillä on munia, muna on uuden elämän symboli. Minä kerron lapselleni kaikkia erilaisia vaihtoehtoja juhlia asioita, saa itse valkata mikä miellyttää. Itse mielelläni sotken kulttuuria ja perinteitä kunhan vaan tiedän ja muistan mikä on minkäkin alkuperä. Myös joulussa ja juhannuksessa on omat pakanakulttuurin juttunsa ja ylpeänä sitäkin kulttuuri- ja perinnenäkökulmasta tykkään pitää yllä.

meillä vietetään pääsiäistä ihan vaan munien takia :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
No tuohan riippuu ihmisestä. Jotkut viettää sitä uskonnollisista syistä, mut toisilla siihen ei liity mitään uskonnollista, vaan mukana on vain vanhat pakanaperinteet, kuten noidat ja kokko-tulet.

Ja nykyisin aikalailla vaan siksi, et silloin on hauska juhlia kevään alkamista ja viettää vähän rennompaa aikaa. (tokkopa kukaan oikeesti enää noitiin tai trulleihin uskoo ;) )

Noidat itse asiassa liittyvät kristinuskon aikaan. uskottiin meinaan vahvasti, että pitkäperjantaina ja pääsiäissunnuntain välisenä aikana paha on valloillaan ja noidat liikkuvat tekemässä tuhojaan. Toki tuollaiseen taikauskoisuuteen uskominen voidaan laskea pakanakulttuuriksi jollakin tasolla.
 
mua ei kiinnosta edes miks kukakin viettää.. nykyään mulle ainakin kuten muillekin näkyy olevan pääsiäinen vaan lisää vapaapäiviä ja huvituksia. mitään jeesuksia siihen tartte liittää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Totta kai olen aina kertonut miksi pääsiäistä vietetään. Pakanalliselta kannalta juhlimme kevättä ja hedelmällisyyttä ja siksi koristeena on nuo lukuisat pupuhahmot. jeps, pääsiäistä on juhlittu jo iät ja ajat ennen Jeesustakin. Juutalaisen perun mukaan taasen juhlimme Egyptin orjuudesta vapautumista, siksi pääsiäisherkuista löytyy vieläkin mämmiä ja pashaa joka kuvaa sitä happamatonta leipää.. Kristinuskon takia juhlimme ylösnoussutta Kristusta, siksi meillä on munia, muna on uuden elämän symboli. Minä kerron lapselleni kaikkia erilaisia vaihtoehtoja juhlia asioita, saa itse valkata mikä miellyttää. Itse mielelläni sotken kulttuuria ja perinteitä kunhan vaan tiedän ja muistan mikä on minkäkin alkuperä. Myös joulussa ja juhannuksessa on omat pakanakulttuurin juttunsa ja ylpeänä sitäkin kulttuuri- ja perinnenäkökulmasta tykkään pitää yllä.

meillä vietetään pääsiäistä ihan vaan munien takia :p

Eli siis kristinuskon ja uuden elämän vuoksi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Totta kai olen aina kertonut miksi pääsiäistä vietetään. Pakanalliselta kannalta juhlimme kevättä ja hedelmällisyyttä ja siksi koristeena on nuo lukuisat pupuhahmot. jeps, pääsiäistä on juhlittu jo iät ja ajat ennen Jeesustakin. Juutalaisen perun mukaan taasen juhlimme Egyptin orjuudesta vapautumista, siksi pääsiäisherkuista löytyy vieläkin mämmiä ja pashaa joka kuvaa sitä happamatonta leipää.. Kristinuskon takia juhlimme ylösnoussutta Kristusta, siksi meillä on munia, muna on uuden elämän symboli. Minä kerron lapselleni kaikkia erilaisia vaihtoehtoja juhlia asioita, saa itse valkata mikä miellyttää. Itse mielelläni sotken kulttuuria ja perinteitä kunhan vaan tiedän ja muistan mikä on minkäkin alkuperä. Myös joulussa ja juhannuksessa on omat pakanakulttuurin juttunsa ja ylpeänä sitäkin kulttuuri- ja perinnenäkökulmasta tykkään pitää yllä.

meillä vietetään pääsiäistä ihan vaan munien takia :p

Eli siis kristinuskon ja uuden elämän vuoksi.

itseasiassa en ole noin koskaan ajatellut.....lasten riemua vaan katsellut kun munia ovat saaneet etsiä.
 
kerroin. 3- ja 6-vuotiaat tosin aika paljon tiesivätkin entuudestaan, kiitos kerhon ja eskarin. itse asiassa eskarilaisen kanssa pidettiin pientä triviaakin pääsiäisen tapahtumista, tuo kun muisti ja osas kertoa kaikkia semmosia yksityiskohtia mitä mä en olis muistanutkaan.

vertailun vuoksi juteltiin vähän muistakin uskonnoista ja siitä, miten ihmisillä eri puolilla maailmaa on erilaisia uskomuksia ja elämänkatsomuksia. lapsia nauratti kovasti ajatus sielunvaelluksesta ja syntymästä seuraavassa elämässä vaikka hyttyseksi. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Alkuperäinen kirjoittaja lumihiutale82:
Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Totta kai olen aina kertonut miksi pääsiäistä vietetään. Pakanalliselta kannalta juhlimme kevättä ja hedelmällisyyttä ja siksi koristeena on nuo lukuisat pupuhahmot. jeps, pääsiäistä on juhlittu jo iät ja ajat ennen Jeesustakin. Juutalaisen perun mukaan taasen juhlimme Egyptin orjuudesta vapautumista, siksi pääsiäisherkuista löytyy vieläkin mämmiä ja pashaa joka kuvaa sitä happamatonta leipää.. Kristinuskon takia juhlimme ylösnoussutta Kristusta, siksi meillä on munia, muna on uuden elämän symboli. Minä kerron lapselleni kaikkia erilaisia vaihtoehtoja juhlia asioita, saa itse valkata mikä miellyttää. Itse mielelläni sotken kulttuuria ja perinteitä kunhan vaan tiedän ja muistan mikä on minkäkin alkuperä. Myös joulussa ja juhannuksessa on omat pakanakulttuurin juttunsa ja ylpeänä sitäkin kulttuuri- ja perinnenäkökulmasta tykkään pitää yllä.

meillä vietetään pääsiäistä ihan vaan munien takia :p

Eli siis kristinuskon ja uuden elämän vuoksi.

itseasiassa en ole noin koskaan ajatellut.....lasten riemua vaan katsellut kun munia ovat saaneet etsiä.

Lisäksi munakulttuurissa on käytännön näkökulma.. pääsiäistä edeltää 40 päivän paasto, kun kukaan ei esim. keskiajallakaan kertonut kanoille että älkää muniko niin pääsiäisenähän niitä sitten piisasi pilvin ja pimein..
 
Kyllä kerroin ja kyllä oli kerhossakin käsitelty.. lapsi ei tietenkään kaikkea ymmärrä mutta kysyttäessä osaa vastata suunnilleen pääsiäisen pääsanoman.. :whistle: niin ja tyttö on vähän vajaa 4v.
 

Similar threads

Yhteistyössä