Kerrostalossa hiljaisuuden aikana suihkussa käynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23584007:
ompas herkkäuninen vauva, jos herää naapurin suihkussa käyntiin. meillä kotona on suihku makuuhuoneen vieressä ja se kyllä hyvin kuuluu makkariimme kun siellä joku on. tai kun saunassa käyjä menee ulos vilvoittelemaan, niin oven ääni kuuluu selvästi. koskaan lapsemme ei ole niihin ääniin reakoineet, eikä myöskään lapsenlapset yötä ollessaan.

Tämä on kyllä niintotta. Jos suihkun ääni kuuluu omasta asunnosta (vaikka sen tunnin hiljaisuuden aikaan) niin ei häiritse, mutta sama ääni naapurista herättää kyllä pahennusta. Ja tämän olen siis huomannut aikaisemminkin ihmisten kanssa jutellessa (ja keskustelu palstoilta lukenut...)

[QUOTE="aape";23583944]Edelleen, vauvalle kanssa?[/QUOTE]

No jos jokatapauksessa heräätte siihen suihkussa käyntiin niin onko sillä väliä kauanko siellä on. Vai nukahdatteko saman tien uudestaan? Meillä ei ainakaan muksut ole ikinä nukahtaneet uudestaan jos jostain syystä heräävät kello 5 jälkeen aamulla, eivät vauvoina eikä nyt isompanakaan.

Meillä meni yhdessä asunnossa vsiputket makuuhuoneen seinässä. Makkari oli vielä todella pieni joten kyllä sen lorottelun kuuli.

Joo, tiedän kyllä sen äänen mikä vesiputkista kuuluu, mutta itse ainakin kerrostalossa asuessani olen tottunut niihin ääniin niin, etten kiinnitä niihin huomiota. Ja yleensäkin jo valmiiksi asennoitunut, niin että en asu kerrostalossa yksin ja aivan väistämättä kuuluu elämisen ääniä.

[QUOTE="vieras";23583984]ei sano mitään, siihen kun ei ole olemassa mitään virallista aikarajaa kuinka kauan suihkussa saa viettää hiljaisuuden aikana...[/QUOTE]

Taidat olla yhtä idiootti kuin ap:n naapuri. Tiedätkö, että oman napasi ulkopuolella on myös elämää?

mua ärsytti kun mun sukulainen asui kerrostalossa. ja joskus kävin siellä lasten kanssa. niin tää nainen oli ihan hysteerinen jos lapset sattu isommin naurahtamaan tai juoksemaan vessaan, ja ihan päiväs aikaan. kun se kuulema haittaa naapureita. joten mä kovasti ihmettelen miten lapsi perheet yleensäkin edes pystyvät asumaan kerrostalossa.

Joskus kun tein grillillä töitä,ei se rasvan haju viiden min pikapesuilla hiuksista ym irronnut..Pakko se oli kunnolla hiukset ym pestä ettei se haju tartu petivaatteisiin jne..

[QUOTE="mee";23583985]Voiko suihkusta oikeesti kuulua niin kova ääni naapuriin asti, ettei siltä saa nukuttua? Vuosikausia kerrostalossa, useassa eri talossa asuneena en ole koskaan häiriintynyt toisten suihkutteluista tai vessan vetämisestä.[/QUOTE]

Tätä minäkin mietin, mutta pakko se on kai sitten uskoa.
Itsekin olen asunut hmm... 6 kerrostaloasunnossa enkä ole missään niissä häiriintynyt lorotuksesta tai toisten suihkussa käymisistä tai kukaan ei ole tullut sanomaan (tai mulkoillut rapussa) meidän omista suihkukäymistavoista. Mutta mä en tosin herää, vaikka miehen herätyskello soi vieressä, joten en ihan vähästä herääkään mihinkään koska olen tottun
ut ääniin.
Mutta käy jutelemassa asiasta.

Mä en ole koskaan ollut tuntia suihkussa. En todellakaan käsitä miten kukaan saa suihkussakäymiseen kulutettua niin kauan.
Kävisin juttelemassa naapurille ihan ystävällisesti ja jos ei auta, yhteys isännöitsijään.
Jos se teitä häiritsee, on kyllä lopetettava se koska esim meidän järjestyssäännöissä sanotaan että naapureita häiritsevä toiminta kielletty hiljaisuuden aikana.

Onhan se totta että veden lorina putkissa on välillä ärsyttävä ääni ja jos muuten on hiljaista niin se kuuluu tosi lujaa.
Mutta mietipä miltä se kuulostaa alanaapurista? Ootko kysellyt häneltä miten hän sen kokee. Se voi olla vielä lorisevampi ääni kuin se mikä kuuluu teidän makuuhuoneeseen...

Me asumme vanhassa rintamamiestalossa ja kun mies käy illalla ylhäällä suihkussa niin se lorina kun vesi menee putkia pitkin alas on jotain ärsyttävää. Ei ole seitkytluvun lopussa tehty äänieristyksiä putkien ympärille ihan niin kuin nykyään. Kestän sen silti vaikka mun mies tykkääkin lotrata vedellä ja pitää suihkun päällä silloinkin kun ajaa parran...

Tää on silti tätä elämää, jos ei ärsyynny ihan kaikesta ja tee siitä itselle vaikeaa niin elämä voi olla kivempaa. Mietipä vielä asiaa, että miltä tuntuis kun se kävis vaikka iltakymmeneltä mutta myös aamuviideltä. Se oli vielä kamalampaa... välillä tuntuu että jaksetaan tehdä asioista vaikeampia kuin ne oikeasti on.

Edelleen, vastasin sulle ekana, eli osta K-raudasta äänieristyslevyjä. Ei oo kauhean kalliita. Niiden päälle voit vaikka tapetoida. Tai laittaa kaapin eteen yms. Ne on muutamia senttejä paksuja.

Jos se teitä häiritsee, on kyllä lopetettava se koska esim meidän järjestyssäännöissä sanotaan että naapureita häiritsevä toiminta kielletty hiljaisuuden aikana.

No mites kun tuolla on juuri toinen ketju jossa naapuri oli tullut valittamaan itkevästä lapsesta? Sekin on naapuria häiritsevää toimintaa joka täytyy lopettaa? Vai olisikohan nämä molemmat sittenkin ihan vaan normaaleja asumisen ääniä joihin kerrostaloeläjän on vaan sopeuduttava. Ja siellä toisessa ketjussa kovasti oltiin sitä mieltä että metelistä valittava naapuri on väärässä ja hankkikoon korvatulpat.

[QUOTE="aape";23583804]Eiköhän se olisi ihan naapurin homma silloin ostaa jos ei ota hiljaisuuden aikana muita huomioon ;)[/QUOTE]

Suihkussa käynti on sallittua hiljaisuuden aikaan, joten kyllä se on sinun tehtäväsi eristää sitä seinää, jos häiritsee.

on mun mielestä, hiljaisuudenkin aikana. Ei sekään olisi reilua, että se sun naapuri joutuisi aina käymään 5min pikasuihkussa varovaisesti. Se menee suihkun jälkeen nukkumaan ja nukkuu päivän, jolloin muut ihmiset metelöi ja voin taata että sille se nukkuminen vasta hankalaa onkin kun te muut metelöitte! Sitten se lähtee taas töihin illalla, niin kerrotko että milloin hänellä sitten olisi lupa peseytyä??!

kyllä muuten 5 minuutissa puhdistuu hyvin. joka päivä ei hoiuksiakaan tarvitse pestä, usein riitää huuhtelu hiuksille.
jos meillä jokainen olis tunnin suihkussa, tukis niin kaamee vesilasku että ei pystyttäis sitä maksamaan. ja kyllä s eon häiritsevä joka JOKA päivä käyttä niin kauan. ymmärrän toki jos perheessä on oksutautia tai vastaava, että pitää heti saada lakanat ja patjat huhdottua

[QUOTE="...";23584141]Suihkussa käynti on sallittua hiljaisuuden aikaan, joten kyllä se on sinun tehtäväsi eristää sitä seinää, jos häiritsee.[/QUOTE]

Aika monen taloyhtiön säännöissä lukee että suihkussa sää käydä pikaisesti pesulla esim. työvuoron jälkeen hiljaisuuden aikana, ei siellä tunnin lotraamista sallita...

Mut joo, en jaksanu lukea koko ketjua...Sanoisin vaan kohteliaasti et hei, ymmärrän et pesulla pitää käydä, mut putkien meteli tulee meidän makkarissa aika kovana, joten voisitko vähän lyhentää suihkuttelu aikaasi, kiitos.

[QUOTE="aape";23583868] J
Ja mitä siihen tulee että ei ole herkkua koittaa nukkua kun yön on töissä ja päivällä nukkuu kun muut metelöi niin siihen voisin sanoa että silloin asuinpaikkana ei ole kerrostalo.
Minusta kun säännöt on tarkoitettu kaikkien yhteiseksi hyväksi eikä yötyötä tekevällä ole omia sääntöjä.
.[/QUOTE]

Ja mitä tulee siihen, että ei kestä naapurin suihkussa käyntiä, niin voisin sanoa, että silloin asuinpaikkana ei ole kerrostalo....

Ja mitä tulee sääntöihin, niin niissä ei ole mitään aikarajaa siitä, miten kauan siellä suihkussa saa olla. Eli et voi tehdä mitään omia sääntöjästi mistään hemmetin viidestä minuutista.

Aika monen taloyhtiön säännöissä lukee että suihkussa sää käydä pikaisesti pesulla esim. työvuoron jälkeen hiljaisuuden aikana, ei siellä tunnin lotraamista sallita...

En ole kyllä nähnyt yksiäkään sääntöjä, joissa lukisi, että "tunnin lotraamista ei sallita". Mahdotontahan tuohon on mitään aikarajaa laittaa, riippuu niin tilanteesta, kauanko siellä suihkussa menee.

[QUOTE="mee";23584045]Joo, tiedän kyllä sen äänen mikä vesiputkista kuuluu, mutta itse ainakin kerrostalossa asuessani olen tottunut niihin ääniin niin, etten kiinnitä niihin huomiota. Ja yleensäkin jo valmiiksi asennoitunut, niin että en asu kerrostalossa yksin ja aivan väistämättä kuuluu elämisen ääniä.[/QUOTE]

Juuri näin. Kerrostalossa asuessa pitäisi yrittää sietää muista asukkaista lähteviä ääniä. Kannattaa pitää vaikka mielessä, että itsekin luultavasti päästää jotain ääniä jotka saattavat häiritä naapuria. Tai joku sun tapa saattaa olla äärimmäisen ärsyttävä.
Jos ei kestä naapureita eikä niistä kuuluvaa ääntä niin pitäisi harkita omakotitalo asumista...

Ja tiedän, että naapurit pitää ottaa huomioon. Ei saa turhaa mellakoida ja metelöidä. Missä se raja sitten aina menee... no se taitaa olla sellainen veteen piirretty viiva. Toisissa taloyhtiöissä on vaan parempi asua.

[QUOTE="heh";23584130]No mites kun tuolla on juuri toinen ketju jossa naapuri oli tullut valittamaan itkevästä lapsesta? Sekin on naapuria häiritsevää toimintaa joka täytyy lopettaa? Vai olisikohan nämä molemmat sittenkin ihan vaan normaaleja asumisen ääniä joihin kerrostaloeläjän on vaan sopeuduttava. Ja siellä toisessa ketjussa kovasti oltiin sitä mieltä että metelistä valittava naapuri on väärässä ja hankkikoon korvatulpat.[/QUOTE]

Mun maailmassa itkevä lapsi on normaalia elämää, tunnin suihkuttelu ei.
Lapsen itkua ei voi vaientaa mutta suihkussa ei tarvitse tuntia lotrata.
Korvatulpat olisi tosiaan ihan kova sana.

Jonkun toisean maailmassa asia on juuri toisin päin ;)

Tähän juuri tähtäsinkin, ihmisiä häiritsevät eri asiat ja kun kerrostaloissa yleensä ei asu pelkästään lapsiperheitä tai pelkästään yötyöläisiä niin suvaitsevaisuutta tarvitaan molemmin puolin. Niinkuin toki myös toisten huomioimista. Mun ajatusmaailmassa suihkun ääni ei ole ollenkaan pahinta mitä naapurista voisi kuulua.

Mun maailmassa itkevä lapsi on normaalia elämää, tunnin suihkuttelu ei.
Lapsen itkua ei voi vaientaa mutta suihkussa ei tarvitse tuntia lotrata.
Korvatulpat olisi tosiaan ihan kova sana.

Joo se on sun maailma. Mutta ymmärrätkö, että jollain parikymppisellä lapsettomalla nuorella on vähän erilainen maailma. Miksi sinun tarpeesi olisivat jotenkin tärkeämmät ja enemmän huomioitavat, kun jonkun toisen?

Ihme naapuridiktaattoreja täällä, jotka mielivaltaisesti päättävät, että minä kyllä itse saan meluta ihan niin paljon kun haluan, se on normaalia elämisen ääntä, mutta naapurista ei saa kyllä kuulua pihahdustakaan.

[QUOTE="...";23584172]En ole kyllä nähnyt yksiäkään sääntöjä, joissa lukisi, että "tunnin lotraamista ei sallita". Mahdotontahan tuohon on mitään aikarajaa laittaa, riippuu niin tilanteesta, kauanko siellä suihkussa menee.[/QUOTE]

Niin no eiköhän se ole ihan selvä asia että kaikkea kiellettyä ei voi mainita.
Ei meidänkään järjestyssäännöissä sanota että älä soita rumpuja keskellä yötä mutta kiellettyä se silti on.
Jos naapurit jonkun kokevat häiritseväksi niin asia pitää tutkia.