Kerrostalossa hiljaisuuden aikana suihkussa käynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vinkkejä kaipaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hilajisuuden aikana on sallittua käydä suihkussa, laskea muutenkin vettä, vetää vessa jne. pesukoneen käyttäminen tai imuroiminen sen sijaan kuuluvat asioihin joita ei tehdä keskellä yötä, oli yötyössä tai ei.
mutta siis suihkussakäyminen ei ole kiellettyä ja siellä saa olla juuri niin pitkään kuin tahtoo, eikä isännötisijäkään voi sitä kieltää. suosituksia voidaan aina antaa mutta niiden noudattamatta jättämisestä ei saa eikä voi tulla mitään sanktioita. suomesta ei muuten vesi lopu joten sinällään turha moralisoida vedenkulutusta.

[QUOTE="...";23584243]Joo se on sun maailma. Mutta ymmärrätkö, että jollain parikymppisellä lapsettomalla nuorella on vähän erilainen maailma. Miksi sinun tarpeesi olisivat jotenkin tärkeämmät ja enemmän huomioitavat, kun jonkun toisen?

Ihme naapuridiktaattoreja täällä, jotka mielivaltaisesti päättävät, että minä kyllä itse saan meluta ihan niin paljon kun haluan, se on normaalia elämisen ääntä, mutta naapurista ei saa kyllä kuulua pihahdustakaan.[/QUOTE]

Mitkä hiton mun tarpeet? Mä asun yksin ja elän ketään häiritsemättä ja hyvin hiljaa, sekä yöllä että päivällä.
Olen silti sitä mieltä että itse ymmärtäisin vauvan itkua keskellä yötä paremmin kuin tunnin suihkuttelua varsinkin jos niin pitkään suihkuun ei ole mitään varsinaista syytä kun grillin hajun irrottelu tms.

[QUOTE="aape";23583944]Edelleen, vauvalle kanssa?[/QUOTE]

Jospa opettaisit vauvasi nukkumaan siten ettei tarvitse olla hiirenhiljaa. Ei herran tähden naapurin suihkuttelusta tulevat desibelit ole kovinkaan paljoa...

Tuskin toimii rautalankakaan tällä palstalla mutta mun mielestä mä ainakin toistaiseksi lapsettomana ihmisenä olen hyvinkin joustava ja toisten asemaan asettuva kun ymmärrän että vauvaa ei käskemällä hiljaiseksi saa.
Sen sijaan kukin voi miettiä että onko tunnin suihkusessio kesken hiljaisuuden oikeasti tarpeen jos se naapuria häiritsee.

Sen sijaan kukin voi miettiä että onko tunnin suihkusessio kesken hiljaisuuden oikeasti tarpeen jos se naapuria häiritsee.

naapurin yksityiselämästä kun ei voi tietää. mun selkäkipuiselle mummille esimerkiksi kuuma pitkä suihku on tehokkain kivunlievittäjä (samaahan käytetään myös synnyttäessä), minä taas olen usein työvuoron jälkeen todella pas*ainen, hyvin usein ihan kirjaimellisesti, eikä se haju todellakaan lähde lyhyellä suihkulla pois. en tosin käy öisin vaan päivisin mutta siitäkin on tullut valitusta...

[QUOTE="heh";23584236]Tähän juuri tähtäsinkin, ihmisiä häiritsevät eri asiat ja kun kerrostaloissa yleensä ei asu pelkästään lapsiperheitä tai pelkästään yötyöläisiä niin suvaitsevaisuutta tarvitaan molemmin puolin. Niinkuin toki myös toisten huomioimista. Mun ajatusmaailmassa suihkun ääni ei ole ollenkaan pahinta mitä naapurista voisi kuulua.[/QUOTE]

Mä oon asunu kolmessa eri kerrostalossa, kaksi niistä oli ääniensä puolesta täysin hiljaisia (uudempia ja paremmat eristeet) mutta yhdessä oli sellaiset paperinohuet seinät että puuh. Mulla oli sitten yhden viikonlopun vanhempien koira hoidossa, joka tasantarkkaan kaksi kertaa haukahti kahden päivän aikana, olin sen kanssa koko ajan. No seinänaapuri jo valitti sitten mulle että "koiras on räksyttäny koko viikon, teen kohta valituksen jos ei lopu". Huoh, onneksi tajusin tokaista, että koira on mulla kaksi päivää ollut ja itsellään mukulat huutaa rapussa ja hakkaa seiniä oikeasti jatkuvasti. Kyllä se vielä jotain kitisi mennessään, että lasten äänet kuuluvat normaaliin elämään. Tottakai, mutta myös koira kuuluu normaaliin elämään (ja kun tosiaan kyse ei ollut mistään elämäntaparäksyttäjästä).

Mutta varsinaiseen aloitukseen, mun mielestä olisi kohteliaampaa mennä naapurille ihan itse sanomaan, että voisiko mahdollisesti käydä yöllä hieman nopeammin suihkussa. Isännöitsijän ilmoitukset on aina jotenkin karuja...

Niin no eiköhän se ole ihan selvä asia että kaikkea kiellettyä ei voi mainita.
Ei meidänkään järjestyssäännöissä sanota että älä soita rumpuja keskellä yötä mutta kiellettyä se silti on.
Jos naapurit jonkun kokevat häiritseväksi niin asia pitää tutkia.

Tuo suihkussakäynti on kyllä sen verran yleisesti tunnustettu sallituksi, että sitä ei tarvitse edes tutkia, se mainitaan kaikissa yleisissä taloyhtiö-oppaissa. Meitä on ihmisiä niin moneen lähtöön, että aina taloyhtiöstä löytyy joku hysteerinen valittaja, joka kokee milloin minkäkin asian häiritsevänä.

[QUOTE="kiiwi";23584321]

Mutta varsinaiseen aloitukseen, mun mielestä olisi kohteliaampaa mennä naapurille ihan itse sanomaan, että voisiko mahdollisesti käydä yöllä hieman nopeammin suihkussa. Isännöitsijän ilmoitukset on aina jotenkin karuja...[/QUOTE]

periaatteessa isännöitsijä ei saa puuttua kenenkään suihkussa käymiseen ellei siihen liity esimerkiksi suihkussa laulaminen. sen laulamisen voi kieltää. joten siinä mielessä ap:n tai kenenkään muunkaan on aivan turhaa vaivata isännöitsijää asialla.

[QUOTE="...";23584323]Tuo suihkussakäynti on kyllä sen verran yleisesti tunnustettu sallituksi, että sitä ei tarvitse edes tutkia, se mainitaan kaikissa yleisissä taloyhtiö-oppaissa. Meitä on ihmisiä niin moneen lähtöön, että aina taloyhtiöstä löytyy joku hysteerinen valittaja, joka kokee milloin minkäkin asian häiritsevänä.[/QUOTE]

siitä on itseasiassa olemassa oikeuden päätöksiäkin että suihkussakäyminen ei ole kiellettyä vaikka naapuri häiriintyisikin. sen sijaan järjestyslaki(muistaakseni se) kieltää häiritsevän laulamisen, soittamisen, musiikin kuuntelun ja muun siihen verrattavan toiminnan hiljaisuuden aikana ja muuhunkin kellonaikaan mikäli toiminta jotakuta häiritsee.

kaunako te olette asuneet siinä asunnossa? Siis oletteko vasta muuttaneet tai naapuri muuttanut, vai onko tämä yhtäkkinen ongelma vanhassa asunnossa? Keskustele asiasta nätisti suoraan naapurin kanssa ja kysy hänen suihkuttelutottumuksistaan. Tulee nimittäin mieleen, että naapuri ei välttämättä ole siellä suishkussa kuin 10 minuuttia, mutta joissain taloissa ne putkistot huutavat vielä pitkän aikaa suihkuttelun jälkeen, varsinkin jos lämminvesivaraaja lämmittää vettä pääasiallisesti yöaikaan tai vesiputket on asennettu huonosti. Olen itse ollut tutkimassa tapausta, jossa alakerran naapuri valitti yläkerran sedän yöllisistä vessakäynneistä ja siinä yhteydessä paljastui eräänlainen rakennusaikainen virhe, jonka vuoksi naapurin seinien sisällä kulkevien vesiputkien ääni oli todella voimakas ja jatkui vielä puolituntia vessan vetämisen jälkeen.

Mutta ehdottomasti aloita keskustelemalla naapurin kanssa, älä tee suoraan valitusta tai kerää nimiä muilta naapureilta. Sillä konstilla saa vain huonot välit naapuriinsa ja todellisen ongelman korjaaminen vain viivästyy.

[QUOTE="aape";23583804]Eiköhän se olisi ihan naapurin homma silloin ostaa jos ei ota hiljaisuuden aikana muita huomioon ;)[/QUOTE]

No ei ole, kun suihkussa käyminen on sallittua hiljaisuudenkin aikaan. Jos siellä laulaa hoilottaa tai tekee jotain muuta äänekästä, niin se on kiellettyä. Kannattaa harkita tuota äänieristelevyä, jos niin paljon häiritsee. Mutta siihenkin tarvitsee nykyään taloyhtiön luvan, joka varmaan onnistuu saada helposti.

Herkkäuninen nyt herää mihin vaan, itse herään kuudelta siihen, kun talon ilmastointi hyrähtää toimimaan kovemmalla teholla aamupesulla ja aamupalaa laittavien takia.

Olen koko ikäni (yli 30v) asunu kerrostaloissa. Ja omasta mielestä kerrostalossa asuessa ne äänet kuuluu siihen pakettiin. Niitten kanssa pystyy elämään. Suihkusta tuskin kovin kova ääni lähtee. Sitten sellanen ap:lle että jos haluat jotain sanoa, sano naapurille ystävällisesti suoraan. Isännöitsijän selän takaa huutelu vaan suututtaa monia ihmisiä. Ja oletko ihan varma et on joka aamu tunti. Unisena ajan kulkua ei niin huomaa ja saatat hyvin torkahtaa ja siksi aika tuntuu pitkältä.
Meillä mies käy joku arkipäivä 4.30 suihkussa ja joskus vkloppunakin. Ennen kun lähtee töihin. Siellä mies sitten heräilee ja siinä kestää kyllä. Yleensä mies ei ees muista että ois noussu sängystä ja kävelly suihkuun. Että kaikki ei ihan virkeimmillään ole aamusta, eikä pysty vaan 5min olee suihkussa. Meillä suihku on myös makkareitten välissä ja hyvin lapset nukkuu vaikka ääni hyvin kuuluukin.

[QUOTE="aape";23583804]Eiköhän se olisi ihan naapurin homma silloin ostaa jos ei ota hiljaisuuden aikana muita huomioon ;)[/QUOTE]

Ja sehän ei millään tavalla kuulu siihen hiljaisuusaikaan tuo suihkussakäynti. Suihkussa saa käydä silloin kun huvittaa ja olla niin pitkään kuin katsoo tarpeelliseksi. Ap voi hommata korvatulpat.

[QUOTE="heh";23584130]No mites kun tuolla on juuri toinen ketju jossa naapuri oli tullut valittamaan itkevästä lapsesta? Sekin on naapuria häiritsevää toimintaa joka täytyy lopettaa? Vai olisikohan nämä molemmat sittenkin ihan vaan normaaleja asumisen ääniä joihin kerrostaloeläjän on vaan sopeuduttava. Ja siellä toisessa ketjussa kovasti oltiin sitä mieltä että metelistä valittava naapuri on väärässä ja hankkikoon korvatulpat.[/QUOTE]

Vauvaa ei voi kieltää itkemästä yöllä. Aikuista ihmistä voi kehottaa käymään joko hiljaisuuden aikana lyhyessä pikasuihkussa tai käymään pitemmässä suihkussa ei-hiljaisuuden aikana.

Kannattaisko ennemmin ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää mittamaan desibelejä. Jos heräätte suihkussa käyntiin, niin on varmaan aika kova meteli, todennäköisesti liian kova.

Naapurilta ette voi suihkussa käyntiä kieltää, mutta huonot äänieristykset on tietenkin korjattava.

[QUOTE="hmmm";23584699]Vauvaa ei voi kieltää itkemästä yöllä. Aikuista ihmistä voi kehottaa käymään joko hiljaisuuden aikana lyhyessä pikasuihkussa tai käymään pitemmässä suihkussa ei-hiljaisuuden aikana.[/QUOTE]

Nimenomaan aikuista voi kehottaa tai pyytää, mutta ei voi kieltää käymästä pidemmässäkin suihkussa hiljaisuuden aikaan :D

[QUOTE="vieras";23584262]hilajisuuden aikana on sallittua käydä suihkussa, laskea muutenkin vettä, vetää vessa jne. pesukoneen käyttäminen tai imuroiminen sen sijaan kuuluvat asioihin joita ei tehdä keskellä yötä, oli yötyössä tai ei.
mutta siis suihkussakäyminen ei ole kiellettyä ja siellä saa olla juuri niin pitkään kuin tahtoo, eikä isännötisijäkään voi sitä kieltää. suosituksia voidaan aina antaa mutta niiden noudattamatta jättämisestä ei saa eikä voi tulla mitään sanktioita. suomesta ei muuten vesi lopu joten sinällään turha moralisoida vedenkulutusta.[/QUOTE]

Neljännelle sivulle piti selata, kun tuli ensimmäinen täysin selkeä ja järkevä kommentti :).
Toki naapurille voi asiasta mainita jos haluaa, koska hänellä ei ehkä ole aavistustakaan että joku moiseen ääneen herää. Mutta ei kannata ihmetellä, jos saa nipottajan maineen. Lapsesta ei kannata puhua mitään; ainakin itseäni lapsettomana vain ärsyttäisi, jos joku tulisi valittamaan että älä lotraa suihkussa kun mun mukula ei saa nukuttua ;). Ymmärrän että herääminen harmittaa, mutta olen kyllä naapurin puolella tässä asiassa, vaikka en tunnin suihkuttelua oikein tajuakaan. Vesimittari vois olla jees.

Niin, ja nuo "muuta omakotitaloon jos meteli häiritsee"-kommentit on aika turhia, koska monelle se ei ole taloudellisesti vaihtoehto. Ainakin Helsingissä oktalot on hinnaltaan 250 000 ->, joten ei ole mahdollista.

Ehkä olen outo, mutta mielestäni suihkussa käyminen ei aiheuta niin suurta melua että siitä pitäisi valittaa. Eikö tuollainen kohina/suhina huku taustalle aika tehokkaasti?

Pidän itseäni herkkäunisena ja raivostuttaa, kun yläkerrassa mm. imuroidaan puoliltaöin (imuri osuu joka vitun nurkkaan!!), lapset hyppivät hyppynarulla ja pimpottavat pianoa klo. 23 ym., mutta tämmöinen meteli ei ole mielestäni verrattavissa suihkussa käymiseen..?

[QUOTE="vieras";23583818]kyllä se on sun homma jos et kestä suihkussa käymistä. Se on nimittäin sallittua myös hiljaisuuden aikana vaikka taloyhtiön säännöissä sanottaisi mitä.
noi on ikäviä juttuja, mutta mahdolliset naapureiden äänet pitää ottaa huomioon kun kerrostaloon päättää muuttaa.[/QUOTE]

Jep, sallittas on käydä hiljasuuden aikana suihkussa, tehdä ruokaa yms.

Oon itse saanu nimettömiä viestejä kun vuorotöissä JOUDUN kyllä joskus käymään suihkussa tai lämmittämään mikrossa ruokaa hiljasuuden aikana.. isännöitsiä ja vuokran-antaja vaan nauroivat kun otin asian puheeksi.. totesivat vielä yhteistuumin "voit vaikka vahingossa laulaa siellä suihkussa, tai tiputtaa kattilankannen lattialle".

Eli se joka ei kestä elämisen ääniä on hyvä ja muuttaa jonnekin minne ei äänet kuulu!

Kuitenkin kerrostaloissa (ja rivitaloissa) kuuluu lemmikkieläinten kävely, lasten mahdolliset itkut yms.

Ja kyllä, mä odotan sitä että pääsen muuttamaan asuntoon jossa voi ottaa tunnin suihkuja (nykyisessä asunnossa vesivaraajan veto ei siihen riitä) ;)

Niin, ja nuo "muuta omakotitaloon jos meteli häiritsee"-kommentit on aika turhia, koska monelle se ei ole taloudellisesti vaihtoehto. Ainakin Helsingissä oktalot on hinnaltaan 250 000 ->, joten ei ole mahdollista.

jos asuu helsingissa niin siellä kuuluu kyllä ääniä ihan ikkunoiden ulkopuoleltakin, eli ei luulis olevan iso ongelma jos joku käy suihkussa :D

Me asuttiin joskus paperitalossa (luhtitalo), ja oli kyllä ärsyttävää kun alakerran perhe meni suihkuun klo 23 joka ilta, ja siellä pestiin koirat myös. Suihkun meteli voi todellakin häiritä jos asunnossa on huonot äänieristykset. Se kuulostaa lähes tulkoon samalta kun joku suihkuttelis siinä oman sängyn vieressä. Ei siinä unta saa vaikka kuinka yrittäisi. Siinä talossa oli kyllä niin huonot eritykset että tusikin monessakaan talossa. KAIKKI naapurn vessaäänetkin kuului selkeästi...jaiks. Muutettiinkin pois siitä paperitalosta asap.