Kerrotteko lapsille mitään yhteiskunnallisista asioista, aatteista tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen täti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen täti

Vieras
Niin, pohdiskelen tässä. Kertooko kukaan pienille lapsilleen (alle 10v) mitään "yhteiskunnallisia asioita"? Kuten erilaisista uskonnoista, eläintenoikeuksista, ihmiskunnan ongelmista tms?

Olen kolmen pienen lapsen (4-7v) täti ja toisinaan minua häiritsee se, että heidän vanhempansa eivät ikinä kerro mitään tuollaisista asioita lapsilleen. Enkä tietenkään tarkoita mitään luentoja, mutta esim. heidän 5-vuotias kysyi minulta miksi en syö nakkeja, ja vastasin, että kun minä en syö lihaa ollenkaan (olen siis kasvissyöjä) ja lapsi kysyi takaisin, että "miksi?". En kerennyt mitään vastaamaan, kun äiti sanoi nopeasti "kaikki ei vaan tykkää lihasta". Ei pienelle lapselle pidä mitään lihatuotantokuvia näyttääkään tai mitenkään "peloitella asialla", mutta jäin kovasti miettimään sitä, että pitääkö esim. siinä esiintyvät ongelmat kieltää kokonaan ja väittää, että kasvissyöjät eivät vaan pidä lihasta?

Tämä nyt on vain yksi esimerkki muiden joukossa, mutta olisi kiva kuulla teidän mielipiteitänne. Minulla ei itselläni ole lapsia, joten ei erityisemmin tietoakaan asiasta. Olen kuitenkin aina miettinyt, että omat lapseni haluaisin pienestä pitäen opettaa yhteiskunnallisesti valveutuneiksi, ekologisesti eläviksi kansalaisiksi... Mutta minkä ikäiselle tuollaisia asioita voi edes puhua?

Tottakai, sitä mukaa kun kyselevät. Mahdollisimman kiihkottomasti tietysti mutta taitaahan se olla niinkin että kyllä ne vanhempien asenteet ja tyyli ajatella ainakin vähän periytyvät.

Kerron sen verran mitä tuo 3v voi ymmärtää. Kasvissyöjistä olen sanonut kyllä, että kaikki ei syö lihaa kun ne ei tykkää siitä. Näinhän se osalla onkin, eli ei mikään valhe.
En ole pitänyt minään kovin merkittävänä kasvissyöjien aatteita, että olisin kauheasti niiden selittämiseen nähnyt vaivaa.

Kerron sen verran mitä tuo 3v voi ymmärtää. Kasvissyöjistä olen sanonut kyllä, että kaikki ei syö lihaa kun ne ei tykkää siitä. Näinhän se osalla onkin, eli ei mikään valhe.
En ole pitänyt minään kovin merkittävänä kasvissyöjien aatteita, että olisin kauheasti niiden selittämiseen nähnyt vaivaa.

Kasvissyöntihän aatteena on useimmiten eläintenolojen ja oikeuksia ajamista. Ei mitään "sika on niin söpö"-meininkiä. Pakko oli sen verran valittaa tähän väliin :D Mutta tietysti, jos sinulle eläinoikeudet eivät niin merkkaa niin ei kai sinun lastasi pidä niistä valistaakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen täti;29287957:
Kasvissyöntihän aatteena on useimmiten eläintenolojen ja oikeuksia ajamista. Ei mitään "sika on niin söpö"-meininkiä. Pakko oli sen verran valittaa tähän väliin :D Mutta tietysti, jos sinulle eläinoikeudet eivät niin merkkaa niin ei kai sinun lastasi pidä niistä valistaakkaan.

:O

Jo, ehkä se on ap parempi jos et omia aatteitasi sisaresi lapsille istuta (ja ehkä se oli äidilläänkin se pointti). Jokainen vanhempi hoitakoon sen miten parhaiten katsoo.

Omasta näkökulmasta asioita välillä toki tulee valotettua miksi ajattelen jostakin asiasta jotakin ja samalla voin kertoa että kaikki eivät ajattele samalla tavalla. Muiden aatemaailmasta en edes katsoisi olevani oikea henkilö puhumaan ja minusta niihin lapsi ehtii tutustua myöhemminkin oman kiinnostuksen mukaan.

En mä vielä ole erityisesti "saarnannut" eri aiheista, mutta ohimennen kyllä tulee juteltua kaikenlaista ja heitän välillä lapsen(kin) kuullen aika rajuakin aatteellista läppää.

Saatan myös katsoa lapsen läsnäollessa jotain dokumenttia, missä kerrotaan jostain yhteiskunnallisista asioista/aatteista.
Eli kyllä tuo lapsi tulee tietyllä tavalla "aivopeseytymään" jo pienestä, ihan ilman tietoista kasvattamistakaan.

Tuo kasvissyönti esimerkiksi on mielestäni sellainen, että kyseinen äiti olisi saanut antaa sinun kertoa itse kantasi, eikä hönkiä väliin torppaamaan lapsen uteliaisuus tollasella tylsällä napautuksella.
Sitten jos lapsi kyselee äidiltä itseltään, voi äiti kertoa oman kantansa tai vaikka vaan sen, etteivät kaikki tykkää tmv.
Mutta siis mielestäni seikkaperäinen, aatteellinen selostus kasvissyönnistä kuuluu lähinnä niille kasvissyöjille itselleen, eikä sekasyöjävanhemmille.

Kerron paljonkin ja mistä vaan lapset haluavat keskustella, mutta vain harvoin väitän mitään niistä puhumistani asioita totuudeksi. Vaan jutellaan siitä, miten eri ihmiset voivat asioista ajatella ja mihin asioihin eri ihmiset uskovat ym. Haluan, että lapset oppivat punnitsemaan asioita kiihkottomasti eri kanteilta ja muodostamaan oman mielipiteensä.

Rehellisyys ja oikeudenmukaisuus ovat sellaisia aatteita, joista sitten paasaan ihan estotta :D Kaikki muu on neuvoteltavissa.

[QUOTE="noh";29287973]Lasten paikka ei ole puoluekokouksissa ja mielenosoituksissa. Se on aivopesua. Jokaisella lapsella on oikeus varttuessaan muodostaa oma kantansa asioihin.[/QUOTE]

Mä ottaisin hyväntekeväisyyteen yms. mukaan mutta en ottaisi minäkään mielenosoituksiin tms. ennen kuin lapsi osaa itse perustella miksi haluaa mukaan.

Mistä ihmeestä sä revit tuon söpöjutun?
En ole pitänyt niin merkittävänä tosiaan, että olisin 3v:lle niistä selittänyt kasvissyöjien erilaisia ajatuksia.

No kyllä mie oon olettanut julkeasti, että lapseni aikovat olla sotaa vastaan aina. Siksi sodanvastaisiin miekkareihin tulleet mukaankin. Ja sit yks koski päivähoitoa kerran. Sekin ihan heidän omaan arkeensa vaikuttava tärkeä juttu.

Yllättäen aatteista ja asioista voi puhua kiihkottomastikin, eikä sylki lentäen raivopäisenä. Suosittelen kokeilemaan joskus. Olen itse ateisti, mutta tutustuttanut lapsia eri uskontoihin. Erään AMK-kaverini luona oli toisinaan buddhalaisia munkkeja ohikulkumatkalla jne.

Anteeksi, ilmaisin pointtini kyllä todella typerästi. Huomasin itsekin heti viestin lähetettyäni!

Tarkoitin siis sitä, että jos ei itse näe kasvissyönnillä olevan "mitään merkitystä", niin ei ehkä itse kannata siitä lapselleen selittää, jos ei itse näe siinä minkäänlaista ongelmaa. Eläintenoikeuksista ja hyvinvoinnista kyllä muuten pitää mielestäni ihan jokaisen vanhemman kertoa lapselleen, siis siitä miten eläimiä tulee kohdella. Kuitenkin monelle kasvissyönti on aatteena juuri sitä eläintenoikeuksien valistamista, sillä lihatuotanto tälläisenä mitä se nyt on, on valtava ongelma yhteiskunnassamme. Itse en kasvissyöjänä pidä lihansyöntiä ongelmana, vaan nimenomaan sitä, miten se nakki pöytäämme päätyy. Jos sitä ei itse pidä "minään", niin vaikeahan siitä on lapselle kertoa puolueettomasti ja se ehkä kannattaa jättää silloin jonkun muun kerrottavaksi lapselle tulevaisuudessa.

Ei lapsille kannata tuputtaa omia asenteitaan "ainoina oikeina". Antakoon lasten itse valita moraalinsa, vaikka se ei aina miellyttäisikään. Esim. lihansyönti tai uskonto.

Tuo kasvissyönti esimerkiksi on mielestäni sellainen, että kyseinen äiti olisi saanut antaa sinun kertoa itse kantasi, eikä hönkiä väliin torppaamaan lapsen uteliaisuus tollasella tylsällä napautuksella.
Sitten jos lapsi kyselee äidiltä itseltään, voi äiti kertoa oman kantansa tai vaikka vaan sen, etteivät kaikki tykkää tmv.
Mutta siis mielestäni seikkaperäinen, aatteellinen selostus kasvissyönnistä kuuluu lähinnä niille kasvissyöjille itselleen, eikä sekasyöjävanhemmille.

Tätä juuri itsekin ihmettelin. Kyllä pieni lapsi kuitenkin ymmärtää jo seikkaperäisemmin asioita, kuin vain "kaikki ei tykkää" ja lapselle tietenkin tuollaisista asioista kerrotaan aivan erilailla kuin nuorille ja aikuisille. Omasta näkökulmastani kuitenkin suoraan "miksi" kysymykseen vastaus "kaikki ei vaan tykkää siitä" on aikamoista hyssyttelyä, varsinkin kun kysymystä ei äidille itselleen edes osoitettu. En kyllä vastannut lapselle asiaan mitään, kun ilmeisesti se heidän perheessään on asia mistä ei saa lapsille kertoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen täti;29288026:
Anteeksi, ilmaisin pointtini kyllä todella typerästi. Huomasin itsekin heti viestin lähetettyäni!

Tarkoitin siis sitä, että jos ei itse näe kasvissyönnillä olevan "mitään merkitystä", niin ei ehkä itse kannata siitä lapselleen selittää, jos ei itse näe siinä minkäänlaista ongelmaa. Eläintenoikeuksista ja hyvinvoinnista kyllä muuten pitää mielestäni ihan jokaisen vanhemman kertoa lapselleen, siis siitä miten eläimiä tulee kohdella. Kuitenkin monelle kasvissyönti on aatteena juuri sitä eläintenoikeuksien valistamista, sillä lihatuotanto tälläisenä mitä se nyt on, on valtava ongelma yhteiskunnassamme. Itse en kasvissyöjänä pidä lihansyöntiä ongelmana, vaan nimenomaan sitä, miten se nakki pöytäämme päätyy. Jos sitä ei itse pidä "minään", niin vaikeahan siitä on lapselle kertoa puolueettomasti ja se ehkä kannattaa jättää silloin jonkun muun kerrottavaksi lapselle tulevaisuudessa.

En kyllä tarkoittanut, ettei ole mitään merkitystä noin yleensä, vaan ei ole niin tärkeä asia vielä 3v:n tajuta. Ei kyllä ole kauheasti asiasta edes kysellyt. Kysymykset tuntuu tällä hetkellä koskevan ennemminkin sellaisia, miksi joku ihminen jossain asiassa poikkeaa yleisestä.(siis fyysisesti esim pyörätuolissa istuva, sokea jne) Näihin olen sitten vastaillut parhaani mukaan.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen täti;29288026:

Ok, ymmärrän mitä tarkoitat. Mä näen sen kyllä niin että juuri silloin siitä kannattaa kertoa kun sitä ei sitä kohtaan ole mitään suurempaa kiihkoa, koska silloin tulee molemmat puolet yhtä vahvoina esiin. Vanhempien (tai sukulaisten) tehtävä ei ole valita ja pakkosyöttää sitä mitä haluaa lapsen kannattavan, vaan tarkoitus on tehdä lapsi mahdollisimman tiedostavaksi jotta hän saa itse tehdä valintansa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No kyllä mie oon olettanut julkeasti, että lapseni aikovat olla sotaa vastaan aina. Siksi sodanvastaisiin miekkareihin tulleet mukaankin. Ja sit yks koski päivähoitoa kerran. Sekin ihan heidän omaan arkeensa vaikuttava tärkeä juttu.

Yllättäen aatteista ja asioista voi puhua kiihkottomastikin, eikä sylki lentäen raivopäisenä. Suosittelen kokeilemaan joskus. Olen itse ateisti, mutta tutustuttanut lapsia eri uskontoihin. Erään AMK-kaverini luona oli toisinaan buddhalaisia munkkeja ohikulkumatkalla jne.

Tiedän tämän kyllä. En vain välttämättä luota siihen että kaikki osaavat. Siksi jo senkin takia hyvin tarkkaan mietin mihin lapsen ottaa mukaan. Päivähoitoa koskevan mielenosoituksen ymmärrän kyllä hyvin.

Ok, ymmärrän mitä tarkoitat. Mä näen sen kyllä niin että juuri silloin siitä kannattaa kertoa kun sitä ei sitä kohtaan ole mitään kiihkoa, koska silloin tulee molemmat puolet yhtä vahvoina esiin. Vanhempien (tai sukulaisten) tehtävä ei ole valita ja pakkosyöttää sitä mitä haluaa lapsen kannattavan, vaan tarkoitus on tehdä lapsi mahdollisimman tiedostavaksi jotta hän saa itse tehdä valintansa.

Olen itse täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että vanhempien tai sukulaisten tehtävä ei ole pakkosyöttää lapsille ajatuksiaan, ei todellakaan. Kuitenkin vanhempien ja sukulaisten tehtävä on opettaa lapsille asioita elämästä, elämisestä ja sen kulusta, ja silloinhan se vaatii sitä erilaisten näkökulmien kertomista eli juuri sitä, että lapsi oppii tiedostamaan eri vaihtoehtoja ja toimintatapoja. Mielestäni sillä, että asioista ei vaan kerrota yhtään mitään, ei varsinaisesti kannusta siihen omaan ajattelukykyyn vaan se toimii juuri päinvastoin.

Yhteistyössä