Kertoisitko vieraille jos teillä olisi kihomatoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyläilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Alkuperäinen kirjoittaja pitää kertoa:
Tosin en tiedä nytkään mistä ihmeestä meän yksi lapsista ne sai kun eivät ole hoidossakaan ja kukaan tuttava ei ole kertonut että heillä niitä olisi ollut.

Mun tietääkseni niitä voi saada ihan vaan lunta syömälläkin?

ei voi, ne ei tartu elukoihin/elukoista. ne on vaan ihmisen loisia, ja tarttuvat siirtymällä pyllystä käteen, kädestä jokapaikkaan, ja jokapaikasta suuhun. eli käsien huolellinen pesu saippualla on hyvä enneltaehkäisy tässäkin asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
totta kai kertoisin. Ainakaan itse en haluaisi kylään kihomatopaikkaan pieneten lasten raskaana olevana äitinä.

Mä oon luullu et aikuiset osais olla rappaamatta persesilmäänsä ja imemättä sormiaan.

ja sinä kuvittelet että niitä munia ei ole vaikka siellä kyläpaikan sohvassa tmv.? kyllä se sormi äkkiä eksyy vahngossa suuhun jos vaikka nappaat jotain suuhun, esim. keksin kahvipöydästä, jonka matosormi on asettanut tarjolle. ne tarttuu älyttömän helposti!!

Muuten sitten tykkäätte et kyläpaikan emäntä koskettelee pesemättömillä käsillä tarjottavia

totta kai kertoisin. Ainakaan itse en haluaisi kylään kihomatopaikkaan pieneten lasten raskaana olevana äitinä.

Mä oon luullu et aikuiset osais olla rappaamatta persesilmäänsä ja imemättä sormiaan.

ja sinä kuvittelet että niitä munia ei ole vaikka siellä kyläpaikan sohvassa tmv.? kyllä se sormi äkkiä eksyy vahngossa suuhun jos vaikka nappaat jotain suuhun, esim. keksin kahvipöydästä, jonka matosormi on asettanut tarjolle. ne tarttuu älyttömän helposti!!

Muuten sitten tykkäätte et kyläpaikan emäntä koskettelee pesemättömillä käsillä tarjottavia

Ehkä ne lapsetkin koskettelee niitä. Lisäksi ne tosiaan tarttuu esim ovenkahvasta, mut hyvä, että sä peset joka kerta kätesi, kun olet koskenut ovenripaan....

no sä peset kauppareissun jälkeen kädet jos syöt irtokarkkia autossa? oot kopeloinu ensin matopyllynkoskettelemia tomaatteja? tarkoitus on vaan havainnollistaa kuinka helposti ne tarttuu, tottakai kädet pestään enne ku kosketaan ruokaan siinä mielessä.. mutta toki asiat voi ymmärtää tahallaan väärin-tai tahattomasti, mut sit se on jo oma häpee.

eikä sitä kyll joka välissä ku oot koskenu esim. jääkaapin oveen ja sit leipätarjottimeen ja taas jääkaapinoveen ja lasiin jne voi olla pesemässä käsiään..

Ei ihan hysteerisesti kannata kuitenkaan kihomatojakaan ryhtyä pelkäämään - muuten on kyllä päiväkoti- ja ala-asteikä silkkaa painajaista, koska kihomatoja kiertää lapsilla joka tapauksessa. Kynnet lyhyiksi, hyvä käsihygienia, päivittäinen puhtaiden vaatteiden vaihto ovat hyvää ennaltaehkäisyä. Jos kihomatoja silti tulee, niin lääkitys ja ohjeiden mukainen toiminta yleensä riittää. Loppujen lopuksi, jos pelkäämään alkaa, saa pelätä aina ja kaikkea. Kihomadot - vaikka ikäviä ovatkin - ovat onneksi pieni riesa sairauksiin, onnettomuuksiin ym. Verrattuna.

ja vastaus kysymykseen. Kertoisin vieraille ja olen kertonut. Vieraat tulivat omasta toiveestaan, vahtivat käsiään ym. Ei tartuntaa kenellekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei ihan hysteerisesti kannata kuitenkaan kihomatojakaan ryhtyä pelkäämään - muuten on kyllä päiväkoti- ja ala-asteikä silkkaa painajaista, koska kihomatoja kiertää lapsilla joka tapauksessa. Kynnet lyhyiksi, hyvä käsihygienia, päivittäinen puhtaiden vaatteiden vaihto ovat hyvää ennaltaehkäisyä. Jos kihomatoja silti tulee, niin lääkitys ja ohjeiden mukainen toiminta yleensä riittää. Loppujen lopuksi, jos pelkäämään alkaa, saa pelätä aina ja kaikkea. Kihomadot - vaikka ikäviä ovatkin - ovat onneksi pieni riesa sairauksiin, onnettomuuksiin ym. Verrattuna.

ja vastaus kysymykseen. Kertoisin vieraille ja olen kertonut. Vieraat tulivat omasta toiveestaan, vahtivat käsiään ym. Ei tartuntaa kenellekään.

No mä en mitenkään hysteerisesti pelkää mitään tauteja, tulevat jos ovat tullakseen. Mutta en silti menisi tietentahtoen minnekään, missä on kihomatoja tai vaikka vatsatauti.

Alkuperäinen kirjoittaja lea:

eikä sitä kyll joka välissä ku oot koskenu esim. jääkaapin oveen ja sit leipätarjottimeen ja taas jääkaapinoveen ja lasiin jne voi olla pesemässä käsiään..

Kannattaisko opettaa ne lapset pesemään kätensä, jos tuollainen ongelma on? Jos lapsi yltää koskemaan jääkaapinkahvaa ja leipätarjottimeen, niin ymmärtää kyllä käsien pesunkin tärkeyden.

Ja jos käsihygienia on kohdallaan niin ei ne siellä päiväkodissakaan kaikille tartu.Joskus voi ryhmässä olla vain yksi jolla on matoja,ja muut säästyvät.Tietty jos lapsi syö vaikka kynsiään tai sormiaan niin tartunta on todennäköisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No mä en mitenkään hysteerisesti pelkää mitään tauteja, tulevat jos ovat tullakseen. Mutta en silti menisi tietentahtoen minnekään, missä on kihomatoja tai vaikka vatsatauti.

Ymmärrän kyllä ajatuksesi :)! Ei tietenkään kannata ehdoin tahdoin tartuttaa vatsatauteja tms., mutta lähinnä ajatukseni oli, että esim. päiväkotiryhmässä tai alakouluokassa käytännössä on aina jollain lapsista kihomatoja, täitä tai jokin pöpö alkamassa ja siksi niitä voi olla vaikea välttää. Vaikka olisi siis ihan fiksulla tavalla tarkkanakin.

Meillä oli pari vuotta sitten kihomatoja ja kyllä minä ihan avoimesti kerroin kaikille asiasta. Mutta ei meitä mitenkään vältelty. Kukaan ei saanut meiltä sitä ja meillä kävi kyllä ihmisiä ennen tartunnan toteamista, sen häätövaiheessa ja sen jälkeen. Ihan normaalisti. Ja kyläänki meidät kutsuttiin 4 päivää tartunnan toteamisen jälkeen eikä heihinkään tarttunut mitään.

Ja siis kaikki tosiaan oli ihan tietoisia kihomadoista, mutta ei meitä vältelty kuin ruttotautisia.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti kolmelle:
Meillä oli pari vuotta sitten kihomatoja ja kyllä minä ihan avoimesti kerroin kaikille asiasta. Mutta ei meitä mitenkään vältelty. Kukaan ei saanut meiltä sitä ja meillä kävi kyllä ihmisiä ennen tartunnan toteamista, sen häätövaiheessa ja sen jälkeen. Ihan normaalisti. Ja kyläänki meidät kutsuttiin 4 päivää tartunnan toteamisen jälkeen eikä heihinkään tarttunut mitään.

Ja siis kaikki tosiaan oli ihan tietoisia kihomadoista, mutta ei meitä vältelty kuin ruttotautisia.

Mulla tuohon "välttelyintoon" vaikuttaa sekin, että tää madoista kärsivä äiti sanoi ihan suoraan ettei jaksa siivota. He ottavat kuulemma kuureja vaan niin monta että madot katoaa. Joten hyvin suurella todennäköisyydellä niitä matoja kulkeutuisi meillekin jos he tulisivat kylään.

Tätä minäkin juuri tarkoitin tuossa edellä :). Eihän lapsia voisi viedä minnekään (heseen, pallomereen, jumppaan, päiväkotiin ym. ), jos liikaa pelkää. Sen sijaan auttaa kynsien leikkaaminen, käsien pesu wc-käyntien ja ruokailun yhteydessä, sen opettaminen, ettei sormia tai kynsiä laiteta suuhun kuin leipää syödessä jos silloinkaan. Ja se, että kihomatoja yli-inhotaan pahentaa tilannetta, koska juuri sen vuoksi jotkut turhaan salaavat tartunnan, johon voisi suhtautua tavallisena tartuntavaivana. Eihän nuhakaan mitään viehättävää ole eikä siihen silti suhtauduta "nolona", kuten täihin tai kihomatoihin, jotka virheellisesti liikaa yhdistetään hygienian tai siisteyden puutteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama:

Tätä minäkin juuri tarkoitin tuossa edellä :). Eihän lapsia voisi viedä minnekään (heseen, pallomereen, jumppaan, päiväkotiin ym. ), jos liikaa pelkää. Sen sijaan auttaa kynsien leikkaaminen, käsien pesu wc-käyntien ja ruokailun yhteydessä, sen opettaminen, ettei sormia tai kynsiä laiteta suuhun kuin leipää syödessä jos silloinkaan. Ja se, että kihomatoja yli-inhotaan pahentaa tilannetta, koska juuri sen vuoksi jotkut turhaan salaavat tartunnan, johon voisi suhtautua tavallisena tartuntavaivana. Eihän nuhakaan mitään viehättävää ole eikä siihen silti suhtauduta "nolona", kuten täihin tai kihomatoihin, jotka virheellisesti liikaa yhdistetään hygienian tai siisteyden puutteeseen.

Mä en todellakaan yhdistä sitä siisteyden tai hygienian puutteeseen. Aiemmin jo totesin, että meillä on täitä ollutkin joskus. Mutta en kyllä vertaisi täitä ja nuhaa silti mitenkään keskenään.

Mulla tuohon "välttelyintoon" vaikuttaa sekin, että tää madoista kärsivä äiti sanoi ihan suoraan ettei jaksa siivota. He ottavat kuulemma kuureja vaan niin monta että madot katoaa. Joten hyvin suurella todennäköisyydellä niitä matoja kulkeutuisi meillekin jos he tulisivat kylään.

Sitten ymmärrän paremmin. Jos matoja on, on kuuri otettava kaikille, infottava hoitopaikkaan tms., vaihdettava petivaatteet lääkkeen seuraavana päivänä, kynnet lyhyiksi, puhtaat (alus- ) vaatteet ja omat puhtaat käsipyyhkeet, käsipesut aina wc-käyntien ja ruokailun ym. Yhteydessä ja lapsille infoa, ettei pyllyä kannata raapia, vaikka kutiaa ja että sormia ei suuhun. Uusintalääke pitää myös muistaa parin vkon päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sama:

Mä en todellakaan yhdistä sitä siisteyden tai hygienian puutteeseen. Aiemmin jo totesin, että meillä on täitä ollutkin joskus. Mutta en kyllä vertaisi täitä ja nuhaa silti mitenkään keskenään.

No, ehkä vertaus oli hieman karrikoitu ;). Tarkoitin sitä, että olisi hyvä, jos kihomadot tai täit eivät olisi ihmisten mielissä ihan niin ällöjä, vaikkeivat mukavia olekaan. Ehkä silloin ihmiset aina kertoisivat heti, jos niitä ilmaantuu. Ja toki nuhasta löytyy paljon ällöjä otuksia ts. Eritteistä yleensä - ne vain eivät näy. Voivat toki johtaa itse asiassa kihomatoja (jotka ovat vaarattomia ) paljon vakavampiin sairauksiin pahimmillaan. Tylsiähän nuo kaikki ovat enkä missään nimessä niiden aiheuttamaa riesaa vähättele.

Mä kerroin lähipiirille meidän tartunnasta. Isovanhemmat kävivät säännöllisesti kylässä siitä huolimatta, omalla vastuullaan. Saivatkin kyllä tartunnan. Meillä oli matoja pitkän aikaa kun kuurit eivät meinanneet tehota, ei oltais nähty ketään pitkään aikaan jos kaikki olisivat meitä vältelleet. Eräs perhe jätti tulematta pojan synttäreille kyseisen asian vuoksi, musta se oli aivan ok. En mäkään olisi mennyt heille jos tilanne toisinpäin. Meillä oli niin pitkäkestoinen se rumba etten ihan tieten tahtoen lähtisi sitä mistään hakemaan. Muut tulivat kyllä omasta tahdostaan meille vaikka infosin jokaista asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Arvasin, tuttava suuttui :(

Lähetin eilen tekstiviestin, että jos tulisivat vasta parin viikon päästä. Ei ole kuulunut vastausta..

Anna suuttua. Kyllä taatusti kertoisin jos moista vaivaa olisi, enkä kyllä menis leikkimään paikkaan missä noita matoja on.. Kova homma on siivouksessa ja hoitaa koko perhe jne. vaikkakaan se tartunta ei ole täysin varma.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Arvasin, tuttava suuttui :(

Lähetin eilen tekstiviestin, että jos tulisivat vasta parin viikon päästä. Ei ole kuulunut vastausta..

Anna suuttua. Kyllä taatusti kertoisin jos moista vaivaa olisi, enkä kyllä menis leikkimään paikkaan missä noita matoja on.. Kova homma on siivouksessa ja hoitaa koko perhe jne. vaikkakaan se tartunta ei ole täysin varma.

Meille on tuolloin tulossa muutama yli 80 vuotiaskin ihminen, enkä todellakaan soisi heille tartuntaa :|

Mutta kauhean ikävää, että tuo tuttava suuttui. Hänen mielestään nuo eivät tartu ollenkaan helposti ja siksi ihmettelee, että mitä varten ei menty kylään tuossa aiemmin.

Yhteistyössä