Kertokaa mitä tässä nyt tekis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Muuttanut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Muuttanut

Vieras
Mun 9v poika on TODELLA nihkee siivoomaan huonettaan. Siitä on nyt tullu rasittava patti tilanne, kun minä en enää sitä aio siivota, ton ikäsen mun mielestä pitäs osata vähä kattoo millasta siivoo jättää jälkeensä ja oppia vastuuta asiasta.
Poika ei ole nyt varmaan yli kuukauteen siivonnu yhtään. Huone on ku kaatopaikka. Viimeksi kun siivottiin se yhdessä (lue:minä siivosin ja poika siirteli tavaroita eestakas), niin sovittiin et oli viimenen kerta kun minä autan jos tuohon kuntoon päästää.
Ei ole siivonnu ja sovittu oli et ennen joulukuun alkua pitää se siivota viimeinkin, siihen asti on siis ollu aikaa tehdä hommaa pikkuhiljaa. On aina välillä sanottu et nyt alotappas ja on ollu huoneessaan aikansa ja mitään ei ole tapahtunu.
Viimein sanottiin (alko jo käämit palaa) et nyt jos et siivoo joulukuun alkuun, niin ei taida joulukalenteriinkaan tulla juttuja, kun ei tontutkaan tykkää tuollasesta touhusta. Poika haluaa vielä uskoa tonttuihin yms (varmaan kuitenkin oikeesti tietää et ei pukkia ole mut kun haluaa uskoa, niin mikäs siinä). Nyt mulla oikeesti alkaa kivistää pahasti et miten raaskin olla laittamatta kalenteriin mitään, kun pikkusiskolle 2,5v tulee kuitenkin. Lapsilla on sellaset pussukka kalenterit joihin aina laitan jotain.
Tiedän että ei voi perua enää kun jotain on laitettu takarajaksi, uskottavuushan tässä menee jos tingin. Tuntuu vaan niin pahalta ajatella, kun lapselle tuo kalenteri on niin tärkeä.

Onkohan nyt tullu oltua liian tiukka, kun oon tuollasta vaatinu? En kuiteskaan ole mikään pilkun viilaaja, et sellanen perus siisti riittäs, kunhan olis tavarat suunnilleen paikoillaan et lattia näkys jne... :(

9 v on jo iso ja varustettu sellaisella ymmärryksellä, että tajuaa syyn & seurauksen.

Mun mielestä pojalle ei kuulu mitään joulukalenterijuttuja, jos hän ei kerran ole täyttänyt velvollisuuttaan, ja siivonnut huonettaan.

Mä varmaan istuttaisin sällin pöydän ääreen, ja tehtäisiin jääkaapin oveen (tms) lista siitä, mitkä ovat pojan velvollisuudet ja oikeudet. Velvollisuuksia voisivat olla vaikka se oman huoneen siivous, likaisten vaatteiden vieminen pyykkikoriin, roskien vieminen ulos....ja oikeuksia sitten viikkoraha, ulkoilu, pleikka tms. Jos ei suorita velvollisuuksiaan, ei saa myöskään oikeuksia. Aika yksinkertaista, ja taatusti 9 v sen nopsaan oppii. Kunhan äiti sitten malttaa pitää säännöistä kiinni, eikä lipsu!

Poika huoneeseen eikä pois tarvi päästää ennen kuin on huone siisti... Ja todellakin voi tinkiä kalenterin kanssa! Ei tarvi lahjoa, jos ei ole syytä lahjoa!! Olet vaan tiukkana!!

Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Poika huoneeseen eikä pois tarvi päästää ennen kuin on huone siisti... Ja todellakin voi tinkiä kalenterin kanssa! Ei tarvi lahjoa, jos ei ole syytä lahjoa!! Olet vaan tiukkana!!

On jo yhebn viikonlopun ollu niin et ei päässy mihinkään kun ei saanu mitään aikaseksi oli parhaillaan n.5h itekseen huoneessa et mitää ei tapahtunu. On tosi kovakallonen tietyissä asioissa, enkä ole lipsunu kyllä. Esim telkku tai peliaikaa ei tule, jos tietyt asiat tekemättä.
On se vaa niin p***k**n kovakallonen poika kun ei mene jakeluun toi siivous. En kuitenkaan ihmeitä vaadi tosiaan, sen et olis ees jotenki tavat pois lattialta ja pöytä siistinä et sais läksyt tehdä siinä.

Meillä vaan on nyt muutenkin niin raskasta ja pojan kanssa saa tahkota samoista asioista joka päivä, et toi siivoustouhu alkaa mennä yli mun jaksamisen. ;)

Yhteistyössä